Vet inte om det var så? Från England finns bildexempel där det är ett direkt samband mellan storlek på skalle man avlar på och dess form och problemet. Dvs det verkar inte vara något som följer med av en slump utan följden av en uppfattad feature. Och just att 90-95-99% av rasens huvuden såg ut på det sättet som antyder att de kan ha problemet.
(äh upprepar mig säkert, men kikade på ngn engelsk sida eller två om det och de verkar alla anse att det är ett direkt framavlat huvudutseende storlek och form som orsakar det)
Kn: funderar, ett avelsstopp måste ju samtidigt leda på sätt och vis till ett utställningsstopp? Är inte det också en fördel i sammanhanget?
I inlägget jag citerade skrev du ju precis att det var skallstorleken och inte skallformen som var det stora problemet?
Jag kan inte se nån större skillnad på cavalierers huvudform eller skallstorlek jämfört med andra mindre raser som exempelvis japanese chin, som ju inte har detta problem i samma utsträckning (har ju dock inte sett skallar utan päls och jämfört på det viset). Och lägg då till hjärtfelen som är ett ännu större problem i rasen (om en tittar på deras RAS), det kan ju knappast ha uppkommit genom att avla på en viss huvudform eller huvudstorlek.