Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Vet inte om det var så? Från England finns bildexempel där det är ett direkt samband mellan storlek på skalle man avlar på och dess form och problemet. Dvs det verkar inte vara något som följer med av en slump utan följden av en uppfattad feature. Och just att 90-95-99% av rasens huvuden såg ut på det sättet som antyder att de kan ha problemet.
(äh upprepar mig säkert, men kikade på ngn engelsk sida eller två om det och de verkar alla anse att det är ett direkt framavlat huvudutseende storlek och form som orsakar det)

Kn: funderar, ett avelsstopp måste ju samtidigt leda på sätt och vis till ett utställningsstopp? Är inte det också en fördel i sammanhanget?

I inlägget jag citerade skrev du ju precis att det var skallstorleken och inte skallformen som var det stora problemet?

Jag kan inte se nån större skillnad på cavalierers huvudform eller skallstorlek jämfört med andra mindre raser som exempelvis japanese chin, som ju inte har detta problem i samma utsträckning (har ju dock inte sett skallar utan päls och jämfört på det viset). Och lägg då till hjärtfelen som är ett ännu större problem i rasen (om en tittar på deras RAS), det kan ju knappast ha uppkommit genom att avla på en viss huvudform eller huvudstorlek.

I inlägget jag citerade skrev du ju precis att det var skallstorleken och inte skallformen som var det stora problemet?

Jag kan inte se nån större skillnad på cavalierers huvudform eller skallstorlek jämfört med andra mindre raser som exempelvis japanese chin, som ju inte har detta problem i samma utsträckning (har ju dock inte sett skallar utan päls och jämfört på det viset). Och lägg då till hjärtfelen som är ett ännu större problem i rasen (om en tittar på deras RAS), det kan ju knappast ha uppkommit genom att avla på en viss huvudform eller huvudstorlek.
Ja alltså jag menade att formen hade väl kanske varit mindre viktig om skallen var stor nog? Det måste ju vara kombinationen som är problemet? Om skallen hade haft extra utrymme hade hjärnan rimligen kunnat stanna i huvudskålen och haft vätska runtom även om formen var lite kajko?

(Kan det ha något att göra med vad man utgår från? och att hjärnan inte följde med ned? Det gick för fort? Eller så kanske många små hundar har för stora hjärnor för huvudskålen men är asymtomatiska? Alltså huvudvärk men säger ingenting? Andra små hundar kanske avlats ned till mindre storlek under så lång tid, tusentals år? att det gick bättre? Att avla ned dem i storlek på, vad var det? 30? år är kanske för snabbt. (många äldre damer i programmet hade ju haft rasen tidigare och de hade sett annorlunda ut och varit annorlunda, det tyder på snabb förändring?) Spekulerar hit och dit. Men det hjälper ju inte den här rasen oavsett.)

Senast ändrad:
I artikeln stod det att själva domen hamnade där den hamnade för att det inte fanns några friska exemplar i Norge av raserna. Antar att om det hade funnits hundar som hade bedömts som friska skulle de väl bara förbjudit avel på de sjuka hundarna? Eller inte tagit den rasen till domstol?
Fast de kan väl inte tvärsäkert säga att alla hundar av en viss ras i landet är sjuka? Jag menar, visst kan det vara slumpen men det finns nog tursamma individer som fått tur med sina gener.
Men å andra sidan är det väl inte som att man förbjudit rasen från att existera, utan det gäller väl mera aveln i sig. Och de kanske anser att dessa enstaka "friska" exemplar är inte tillräckligt många för att kunna bygga upp rasen på nytt.

Det kan visst bero på att en avlat på en viss form, egenskaper hänger ihop, ibland pga slump och ibland pga genetiskt locus. Det karaktäristiska äpplehuvudet har iaf varit något de avlat på.

Fast de kan väl inte tvärsäkert säga att alla hundar av en viss ras i landet är sjuka? Jag menar, visst kan det vara slumpen men det finns nog tursamma individer som fått tur med sina gener.
Men å andra sidan är det väl inte som att man förbjudit rasen från att existera, utan det gäller väl mera aveln i sig. Och de kanske anser att dessa enstaka "friska" exemplar är inte tillräckligt många för att kunna bygga upp rasen på nytt.
Jo jag tror det var just det de sa. Och det är det veterinärer verkar säga om rasen utomlands också.

Men artikeln ligger ju där så jag kan ha uppfattat fel.

(Frågan är ju iofs, vore det ok, rent hypotetiskt, om man visste att alla hundar i en ras har microcefali och en utvecklingsstörning, så länge de inte har ont?)

Senast ändrad:
Precis, jag avlar ju på min cavalier utan dåligt samvete. Hon är inte sjuk, men jag outcrossar för att inte få sjuka avkommor. Hon har inte engelskt blod på många generationer.

Men med det sagt kommer jag inte fortsätta efter att hon fått sin sista (3e) kull i år, kommer inte hitta någån mer sådan.

Jo jag tror det var just det de sa. Och det är det veterinärer verkar säga om rasen utomlands också.
Huh! Aj, att det är så illa inom rasen är ju sorgligt :cry:
För några år sedan när jag funderade på hund så sökte jag efter uppfödare av cavalier som sade sig arbeta för friskare hundar, men det är alltså i princip omöjligt numera?

Känns ju tveksamt om det finns tillräckligt många fullt friska cavalierer. Finns studier som visar att 70% har syringomyeli vid MR undersökning och runt 50% har om jag kommer ihåg rätt hjärtfel 🤷‍♀️.

Synd för de brukar vara väldigt trevliga ’lagoma’ hundar för ’svenssons’

Har läst en del här nu https://cavalierhealth.org/ (amerikansk). Har inte stenkoll på sidan men framstår som seriös i mina oinsatta ögon iaf. Hänvisar till massvis av studier. Och skönmålar för de då inte.

Enligt den sidan har mer än 95 % av cavaliererna CM (missbildningen av skallen som bidrar till SM. Och över 50 % kan ha SM.

Vad gäller hjärtfelet drabbar det enligt sidan hälften av alla cavalierer innan fem års ålder och i princip alla innan 10 års ålder. Av 300 000 hundar i USA dog 5 % av denna åkomma men på enbart Cavalier är det 50 %. De hänvisar också till en svensk studie från 2005 där 23 % av hundarna hade dött innan 8 år och 48 % innan 10 år.

Ser ju inte så ljust ut direkt…

Huh! Aj, att det är så illa inom rasen är ju sorgligt :cry:
För några år sedan när jag funderade på hund så sökte jag efter uppfödare av cavalier som sade sig arbeta för friskare hundar, men det är alltså i princip omöjligt numera?
Det var någon tant i England i det engelska programmet som sa att hon hade hittat en som var som hennes gamla hundar. Men det kanske bara inte finns i Norge?

Har läst en del här nu https://cavalierhealth.org/ (amerikansk). Har inte stenkoll på sidan men framstår som seriös i mina oinsatta ögon iaf. Hänvisar till massvis av studier. Och skönmålar för de då inte.

Enligt den sidan har mer än 95 % av cavaliererna CM (missbildningen av skallen som bidrar till SM. Och över 50 % kan ha SM.

Vad gäller hjärtfelet drabbar det enligt sidan hälften av alla cavalierer innan fem års ålder och i princip alla innan 10 års ålder. Av 300 000 hundar i USA dog 5 % av denna åkomma men på enbart Cavalier är det 50 %. De hänvisar också till en svensk studie från 2005 där 23 % av hundarna hade dött innan 8 år och 48 % innan 10 år.

Ser ju inte så ljust ut direkt…

Det behövs nytt blod in. Men rekonstruera borde absolut gå, med pallion och engelsk cocker om inte annat.

Det var någon tant i England i det engelska programmet som sa att hon hade hittat en som var som hennes gamla hundar. Men det kanske bara inte finns i Norge?
Jag hittade ju en utomlands, på kontinenten. Det var något nätverk som höll den gamla typen vid liv.

Precis, jag avlar ju på min cavalier utan dåligt samvete. Hon är inte sjuk, men jag outcrossar för att inte få sjuka avkommor. Hon har inte engelskt blod på många generationer.

Men med det sagt kommer jag inte fortsätta efter att hon fått sin sista (3e) kull i år, kommer inte hitta någån mer sådan.
Jag är nyfiken, hur är det med hennes föräldrar och släkt på den renrasiga sidan?
Jag tänker såhär, det är ju det som är fördelen med rasarbetet - att man kan spåra vilka individer som har friska släktingar och därmed behöver inte spela risk med slumpen. Tex en frisk hund med sjuka föräldrar riskerar ju att råka ge vidare sjuka gener som inte slagit igenom i den friska hunden.
Att hitta en frisk hund med friska föräldrar verkar ju vara nära på omöjligt :crazy::(

Detta är orsaken till att jag vägrar stötta SKK. Bulldog känner jag inte till, men Cavalier skulle gå att återskapa på olika sätt och bli en "svensk Cavalier" om rasstandarden inte överdrivs är det inte en osund modell av hund.

Det finns noll logik i det och att vägra stötta SKK. Det finns inget som säger att ett seriöst arbete med skapande av en ny hundras en dag inte skulle kunna erkännas av SKK. Det har ju hänt förr liksom.

Att folk som buskavlar pudelblandningar i första generation för försäljning vägrar ”stötta” SKK av en sån orsak är väl… lite typiskt.

Jag håller ju å¨med oucross och det är väldigt effektivt i första generation, men sedan måste en hålla tungan rätt i munnen. Det är väldigt lätt att det genetiskt kommer tillbaka (Förenkling). Om sjukdomarna är genetiskt testbara är det ju enklare.

Sedan måste ju målet med aveln, rasstandarden, vara förenlig med ett bra liv, det är ju tveksamt på bulldoggen.

Cavalieren ser jag inga egentliga hinder att återskapa, men det bör ledas av typ SLU.

Det du håller på med har ju ingen som helst sammankoppling med vad raser som cavalieren är i behov av.

Det finns noll logik i det och att vägra stötta SKK. Det finns inget som säger att ett seriöst arbete med skapande av en ny hundras en dag inte skulle kunna erkännas av SKK. Det har ju hänt förr liksom.

Att folk som buskavlar pudelblandningar i första generation för försäljning vägrar ”stötta” SKK av en sån orsak är väl… lite typiskt.

Det du håller på med har ju ingen som helst sammankoppling med vad raser som cavalieren är i behov av.
Jag har alltför dålig koll på detta men är nyfiken. Om det skulle finnas personer som vill försöka förbättra cavaliern till en frisk ras, vad skulle det seriösa arbetet kräva i stora drag?
Om vi nu spekulerar att man ska försöka göra det oavsett om man anser det onödigt eller inte.

Jag skulle kunna buskavla cavalier inom skk och tjäna lika mycket. Så det där med ekonomin håller inte.

När det gäller min outcross svarade jag på en fråga.

Du lyssnar ju inte. Det finns garanterat massa disputerade agronomer som torkar rumpor i äldrevården eller jobbar i privata företag. Det är inte ett bristyrke utan brist på pengar.
Okej OT men finns det verkligen det?
Massvis disputerade som inte arbetar som agronomer, alltså.

Varför har inte du då använt din tik med Papillon eller Engelsk Cocker och försökt bevara rasen när du så gärna vill se den bevarad? Pudel ligger ju milsvidd ifrån Cavaljer :confused:
Det krävs mer än en uppfödare för ett sånt projekt.

Gör det gärna (papi då, cocker blir för stor) men då ska det finnas några seriösa som pysslar med det. Det finns lite ansats men det är ganska kaos.

Har kollat inför parningarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka