Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Skönt och ovanligt med en frisk hund!
Varför har du inte avlat henne med cocker eller papillon som du föreslagit? En pudel har inte samma typ av päls som en cavalier tänker jag.

För att det i dagsläget inte finns någon mening med det. Det går garanterat att sälja valparna, men de kommer inte användas i någon meningsfull vidareavel. Jag säljer inte cavapooerna för avel heller, men det känns säkrare, för det blir troligen cockerpooer, som jag tycker är en helt OK förening, med koll på alla individer. (Vi behöver inte diskutera det, vi tycker olika (till alla jag diskuterat de med förut).

Dessutom är kombon med pudel väl utprovad avseende huvudet, om det nu skulle finnas några sådana problem.

Du behöver göra en MRI på din cavalier för att med säkerhet veta att hon är frisk från syringomyeli. Den största andelen är asymptomatiska (dvs de visar inga tydliga symptom som djurägaren reagerar på), studier visar att 25-70% av de som inte visar symptom har ändå syringomyeli.
Så sannolikheten att hon och alla hennes släktingar är friska och bra avelsmaterial är liten
Egentligen rätt,

MRI gör en inte i onödan, har rådfrågat vet och beredd att betala.

Däremot är det vissa linjer som har det, det är ju en ovanlig sjukdom för hundar i stort. Om dessa linjer inte finns, så är inte risken större än för andra.

Kan en lite om gruppdynamik är det inte konstigt, det är alltid en klick som går emot strömmen.

Som sagt, helt annan typ av cavalier.

Det var kanske en mera allmän fråga också, ursäkta, jag har läst inlägg (inte bara dina alltså) med åsikter om att man inte bör försöka med att göra rasen frisk. Att den är för sjuk eller att det redan finns så många sällskapsraser.
Jag är ju svag för cavaliern så jag kan förstå lite de som kanske känner att det inte finns någon bättre ras än den för dem. Om folk i allmänhet tycker från början att man borde låta rasen dö ut så blir det svårt att ens kunna börja. Antingen så är det otydligt vad man kan göra. Eller så finns det sätt men att de är så komplicerade att folk inte orkar anstränga sig? För det kräver ju såklart sina eldsjälar som vill satsa allt de har i det.
Det räcker inte med eldsjälar, det krävs betydligt mer kunskap än så.

För att det i dagsläget inte finns någon mening med det. Det går garanterat att sälja valparna, men de kommer inte användas i någon meningsfull vidareavel. Jag säljer inte cavapooerna för avel heller, men det känns säkrare, för det blir troligen cockerpooer, som jag tycker är en helt OK förening, med koll på alla individer. (Vi behöver inte diskutera det, vi tycker olika (till alla jag diskuterat de med förut).

Dessutom är kombon med pudel väl utprovad avseende huvudet, om det nu skulle finnas några sådana problem.
Hm. Jag tänker istället att om man avlade med cocker eller papillon som du föreslagit så skulle man kunna visa vad den kombinationen skulle leda till för hundar. Du kanske inte vill avla vidare men det kan ju vara ett bra sätt att berätta vidare om vad man tycker som behövs inom cavalier aveln. Kanske någon annan uppfödare kan då titta på valparna och se vad det skulle kunna leda till. De kanske skulle tycka att det inte verkar vara en så dum kombination och gå vidare med arbetet. En slags pionjärgrupp så att säga. Det är såklart en chansning men ändå ett sätt att försöka nå ut med sitt förslag, om man nu vill att någon ska ta risken så kan man ju lika gärna göra det själv.

Om det blir en bra kombination så kan nog köpare få upp ögonen för dem och skapa lite efterfrågan. Men det är ju förstås inte alltid bra som vi har sett hittills.

Egentligen rätt,

MRI gör en inte i onödan, har rådfrågat vet och beredd att betala.

Däremot är det vissa linjer som har det, det är ju en ovanlig sjukdom för hundar i stort. Om dessa linjer inte finns, så är inte risken större än för andra.

Kan en lite om gruppdynamik är det inte konstigt, det är alltid en klick som går emot strömmen.

Som sagt, helt annan typ av cavalier.

Så du menar att din cavalier tillhör en ytterst liten grupp (typ 30 % av populationen eller så) som är frisk från sjukdomen - fast det inte finns dna-test för sjukdomen och fastän du inte undersökt din egen hund?

Så du menar att din cavalier tillhör en ytterst liten grupp (typ 30 % av populationen eller så) som är frisk från sjukdomen - fast det inte finns dna-test för sjukdomen och fastän du inte undersökt din egen hund?

tumblr_lk9inkjTLH1qgpd04o1_500.webp

Vilket också speglar min åsikt kring påståenden om "friska hundar" som inte ens har undersökts.

Så du kör med falsk marknadsföring också? En cavalier- och pudelkorsning kommer aldrig vara en cocker- och pudelkorsning.

Menar du att ingen av dina valpköpare avlar vidare bara för att du inte sålt till avel?

Precis, men det kan ju vara andra orsaker än utseende som leder till den typen av av minskande genetisk variation. Motivationen bakom är inte det viktiga utan effekten och de beslut som tas.
Självklart, det kan likväl vara ett önskat beteende där den genen håller ihop med en oönskad gen. Men varför är inte motivationen bakom viktig?

Självklart, det kan likväl vara ett önskat beteende där den genen håller ihop med en oönskad gen. Men varför är inte motivationen bakom viktig?

Det kvittar ju liksom, effekten är densamma. Jag tycker det viktiga är att alla rasklubbar inser att genetisk variation den kanske största utmaningen för renrasaveln och för att vi ska kunna ha kvar våra renrasers särprägel. Ingen ras går fri, tyvärr.

Sen tror jag också att vissa raser tyvärr är förlorade redan.

Vetenskap bygger på efterfrågan. Ett fåtal forskare har fasta tjänster som är statligt betalda. Dessa professorer har nog bättre saker för sig, helt rätt. 80% av alla forskare gör det med externa medel.

Jag förstår hur du tänker (statliga medel) men det är inte så forskning funkar. Väldigt mycket forskning är rena beställningsuppdrag. Det finns nog tråkigare projekt än att kartlägga en ras.

Men om det är provocerande kan en disputerad forskare som inte har medel bli anställd på LS på rasföreningens bekostnad.

Tack för att du talar om för mig hur forskning fungerar. Jag är forskare. Och din bild av vad som motiverar forskningsfinansiering, hur mycket forskning som är externfinansierad osv är knappast allmängiltig. Men till sakfrågan:

Ska rasklubben betala? Hur då? Har du fattat att dessa är ideella föreningar med mycket varierande budget. Flera rasklubbar kan säkert betala en mindre studie, men att rekonstruera en ras rör sig om X miljoner.

Ett antal hundar måste köpas in. De ska DNA-testas och sen hälsotestas baklänges och framlänges. Sen ska de testas på andra sätt eftersom de ska svara mot en rasstandard, så temperament och exteriör måste också vara med. Några år senare är det allt med parning och valpning, antingen på någon superkennel eller hos olika fodervärdar. Båda alternativen kostar pengar. Sen ska avkommorna växa upp, genomgå samma tester och så ska ett urval göras. Detta lär få fortsätta i några generationer och utvärderas hela tiden.

En disputerad forskare räcker inte för att klara av detta (och att hen skulle anställas på länsstyrelsen - VARFÖR DÅ? De bedriver inte forskning!). Det behövs ett antal, samt annan personal (hundskötare/samordnare av fodervärdar) och konsulter (t ex veterinärer). Nu har jag ingen aning om ifall det är så vanligt med arbetslösa, disputerade agronomer som du påstår, men nu är det ändå så att en disputerad forskare inte är en disputerad forskare. För något som detta måste den vetenskapliga personalen ha rätt kompetens redan när de går in i projektet.

Helt orimligt med andra ord.

Tack för att du talar om för mig hur forskning fungerar. Jag är forskare. Och din bild av vad som motiverar forskningsfinansiering, hur mycket forskning som är externfinansierad osv är knappast allmängiltig. Men till sakfrågan:

Ska rasklubben betala? Hur då? Har du fattat att dessa är ideella föreningar med mycket varierande budget. Flera rasklubbar kan säkert betala en mindre studie, men att rekonstruera en ras rör sig om X miljoner.

Ett antal hundar måste köpas in. De ska DNA-testas och sen hälsotestas baklänges och framlänges. Sen ska de testas på andra sätt eftersom de ska svara mot en rasstandard, så temperament och exteriör måste också vara med. Några år senare är det allt med parning och valpning, antingen på någon superkennel eller hos olika fodervärdar. Båda alternativen kostar pengar. Sen ska avkommorna växa upp, genomgå samma tester och så ska ett urval göras. Detta lär få fortsätta i några generationer och utvärderas hela tiden.

En disputerad forskare räcker inte för att klara av detta (och att hen skulle anställas på länsstyrelsen - VARFÖR DÅ? De bedriver inte forskning!). Det behövs ett antal, samt annan personal (hundskötare/samordnare av fodervärdar) och konsulter (t ex veterinärer). Nu har jag ingen aning om ifall det är så vanligt med arbetslösa, disputerade agronomer som du påstår, men nu är det ändå så att en disputerad forskare inte är en disputerad forskare. För något som detta måste den vetenskapliga personalen ha rätt kompetens redan när de går in i projektet.

Helt orimligt med andra ord.

Då får folk väl hålla på med annan ras om de inte vill betala för att fixa vad de ställt till med. Jag tycker att de ska få ett alternativ.
Jag har också insyn i forskning och undviker det. Det fungerar ju väl om en får fast tjänst. Grattis om du har det. Ville tala om för fetaost att det inte tar på SLUs knappa resurser av kompetens om någon anställs. Arbetslösa är de säkert inte. Biologilärare är det brist på.

LS håller inte på med forskning men myndigheter anställer välutbildade människor hela tiden. Tror inte att det räcker med en agronom men det kanske det gör. Veterinärer som vägrar jobba som vet pga utbrändhet finns det gott om

Ja och det anser föreningen också. jag får inte en seriös vet att undersöka utan indikation så jag får lita på det. I forskningssyfte har det gjorts men inte på nyfikenhet.

Hjärtat är naturligtvis undersökt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka