Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Hm. Jag tänker istället att om man avlade med cocker eller papillon som du föreslagit så skulle man kunna visa vad den kombinationen skulle leda till för hundar. Du kanske inte vill avla vidare men det kan ju vara ett bra sätt att berätta vidare om vad man tycker som behövs inom cavalier aveln. Kanske någon annan uppfödare kan då titta på valparna och se vad det skulle kunna leda till. De kanske skulle tycka att det inte verkar vara en så dum kombination och gå vidare med arbetet. En slags pionjärgrupp så att säga. Det är såklart en chansning men ändå ett sätt att försöka nå ut med sitt förslag, om man nu vill att någon ska ta risken så kan man ju lika gärna göra det själv.

Om det blir en bra kombination så kan nog köpare få upp ögonen för dem och skapa lite efterfrågan. Men det är ju förstås inte alltid bra som vi har sett hittills.
Det finns de som försöker detta. Men utan samordning och kontroll alls. Därför vill jag inte bidra.

Bra beslut tycker jag, förhoppningsvis kommer samma även gälla fler sjuka raser som nämnts innan.

Jag tycker överlag det bästa vore att helt enkelt "förbjuda" vissa raser, hur det skulle gå till juridiskt och över landsgränser vet jag inte men jag förstår inte varför t.ex mops inte bara kan få dö ut som ras. Köper inte argumentet om att förbättra genom korsavel och liknande när det gäller extremt sjuka raser. Hur många individer och generationer ska behöva lida för att det eventuellt ska bli bättre i framtiden?

Det finns jättemånga raser att välja mellan. Känner man att något saknas kanske det istället går att avla för en helt ny, sund ras och släppa de vi redan förstört.

Just det här tycker jag är så sorgligt. Motsäger det inte, men så sorgligt att raser kanske bör dö ut för att inte låta mängder av hundar lida innan man fått fram en frisk ras.
Nej alltså mopsen eller cavalier eller bulldogen eller vilken det nu gäller har ju inget egenvärde i att existera som just sin egen ras utan det är bara en hund. Vad en "ras" är, hur den ska se ut, vara osv är något vi människor bestämt efter vad vi finner önskvärt.

Jag är absolut inte emot rasavel, eller att man genom detta formar en hund som man vill ha den, varken prestations eller utseendemässigt, men det får inte skapa lidande för djuret. En ras som är så pass sjuk som vissa är anser ja inte riktigt ha ett existensberättigande längre utan då bör den få dö ut.

Jag kan ärligt talat inte ens förstå de som anser det trist om det skulle ske. Jag förstår inte de som aktivt väljer att äga, köpa eller framförallt föda upp så sjuka raser. Inte ens om man försöker "förbättra", det är liksom för sent att göra det utan att fortfarande producera individer med dålig livskvalitet på vägen, bara låt den somna in.

Bra beslut tycker jag, förhoppningsvis kommer samma även gälla fler sjuka raser som nämnts innan.

Jag tycker överlag det bästa vore att helt enkelt "förbjuda" vissa raser, hur det skulle gå till juridiskt och över landsgränser vet jag inte men jag förstår inte varför t.ex mops inte bara kan få dö ut som ras. Köper inte argumentet om att förbättra genom korsavel och liknande när det gäller extremt sjuka raser. Hur många individer och generationer ska behöva lida för att det eventuellt ska bli bättre i framtiden?

Det finns jättemånga raser att välja mellan. Känner man att något saknas kanske det istället går att avla för en helt ny, sund ras och släppa de vi redan förstört.
Min fetning: Går det? Nu förstår jag att det blir lätt obetänksamma kombinationer av buskavlare idag. Men samtidigt tänker jag att man dömer ändå ganska lätt ut försök, tex genom att säga att det redan finns så många olika raser. Jag förstår att man kommer lätt till den slutsatsen då majoriteten inte är så betänksam, men samtidigt gör det att det blir svår miljö för folk som kanske vill ta fram en bättre ras?

Jag tittade på sällskapsgruppen häromdagen och tänkte på hur många som skulle behöva strykas om man skulle ta bort alla ohälsosamma raser. Så jag tänkte om man vill ha en hälsosam men korthårig (eller åtminstone enkel) trevlig sällskapshund, vilket jag kan tänka mig att en vanlig svensson skulle vilja ha, så ser ju listan ut såhär:
Bichon frisé
Bichon havanais

Bolognese (inte korthårig)
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel

Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel

Kromfohrländer (inte korthårig)
Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops

Papillon (inte korthårig)
Pekingese
Petit brabancon

Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel
Russkaja tsvetnaja bolonka

Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier

Det är lite sjukt hur få det är kvar.
Jag har tidigare skrivit att jag har haft ett gott öga för cavaliern, främst för deras mentalitet (mild och trevlig), och jag tycker inte att det finns någon passande ersättare.

Min fetning: Går det? Nu förstår jag att det blir lätt obetänksamma kombinationer av buskavlare idag. Men samtidigt tänker jag att man dömer ändå ganska lätt ut försök, tex genom att säga att det redan finns så många olika raser. Jag förstår att man kommer lätt till den slutsatsen då majoriteten inte är så betänksam, men samtidigt gör det att det blir svår miljö för folk som kanske vill ta fram en bättre ras?

Jag tittade på sällskapsgruppen häromdagen och tänkte på hur många som skulle behöva strykas om man skulle ta bort alla ohälsosamma raser. Så jag tänkte om man vill ha en hälsosam men korthårig (eller åtminstone enkel) trevlig sällskapshund, vilket jag kan tänka mig att en vanlig svensson skulle vilja ha, så ser ju listan ut såhär:
Bichon frisé
Bichon havanais

Bostonterrier

Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel

Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops

Pekingese
Petit brabancon

Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel

Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier

Jag har tidigare skrivit att jag har haft ett gott öga för cavaliern, främst för deras mentalitet (mild och trevlig), och jag tycker inte att det finns någon passande ersättare.
Hundaveln har ju tyvärr varit sjuk länge. Därav ännu större orsak att inte låta SKK få försöka "lösa" problemet med sjukdomar.

Det är extremerna som är problemet även om det inte syns på alla.
Det var definitivt inte ett svar på frågan. Vad är skillnaden mellan den gamla typen och den nya? Jag ser absolut inga exteriöra skillnader. De flesta cavalierer är inte så extrema utan ser ut som de gjorde för 100 år sedan. Så jag undrar fortfarande vad du menar med den gamla typen och hur den skiljer sig?
Det är inte bara de extrema som är sjuka, hjärtfel, patellaluxation och SM finns hos alla.

Nej alltså mopsen eller cavalier eller bulldogen eller vilken det nu gäller har ju inget egenvärde i att existera som just sin egen ras utan det är bara en hund. Vad en "ras" är, hur den ska se ut, vara osv är något vi människor bestämt efter vad vi finner önskvärt.

Jag är absolut inte emot rasavel, eller att man genom detta formar en hund som man vill ha den, varken prestations eller utseendemässigt, men det får inte skapa lidande för djuret. En ras som är så pass sjuk som vissa är anser ja inte riktigt ha ett existensberättigande längre utan då bör den få dö ut.

Jag kan ärligt talat inte ens förstå de som anser det trist om det skulle ske. Jag förstår inte de som aktivt väljer att äga, köpa eller framförallt föda upp så sjuka raser. Inte ens om man försöker "förbättra", det är liksom för sent att göra det utan att fortfarande producera individer med dålig livskvalitet på vägen, bara låt den somna in.
Som sagt så motsäger jag det inte.
Men däremot förstår jag fullt ut och tycker själv att det är trist. Men jag tycker för den delen inte det berättigar att behålla sjuka raser.

Det var definitivt inte ett svar på frågan. Vad är skillnaden mellan den gamla typen och den nya? Jag ser absolut inga exteriöra skillnader. De flesta cavalierer är inte så extrema utan ser ut som de gjorde för 100 år sedan. Så jag undrar fortfarande vad du menar med den gamla typen och hur den skiljer sig?
Det är inte bara de extrema som är sjuka, hjärtfel, patellaluxation och SM finns hos alla.
Jag tycker du ska skaffa glasögon. De nya cavaliererna är mindre och har runda huvuden och utstående ögon och svagare käkparti. Om dessa typer finns i stamtavlan kan hunden naturligtvis fått ett utseende av äldre modell (som ju finns längre bak) men sjukdomarna. Vid analys av stamtavlan och jämförande med resultat från utställning kan en se om den är avlad för det utseendet även om den råkar se omodern ut själv. Det är därför det inte bara går att se på en individ om den är sjuk eller inte, vilket många korrekt påpekat

Jag tycker du ska skaffa glasögon. De nya cavaliererna är mindre och har runda huvuden och utstående ögon och svagare käkparti. Om dessa typer finns i stamtavlan kan hunden naturligtvis fått ett utseende av äldre modell (som ju finns längre bak) men sjukdomarna. Vid analys av stamtavlan och jämförande med resultat från utställning kan en se om den är avlad för det utseendet även om den råkar se omodern ut själv. Det är därför det inte bara går att se på en individ om den är sjuk eller inte, vilket många korrekt påpekat
Som sagt finns sjukdomarna där ändå, oavsett fenotyp.
Jag ser ingen större skillnad, jag träffar absolut många extrema cavalierer med andningsproblem och ögonproblem men övervägande del ser ut som dom alltid gjort. Små utan extremt utstående ögon. De är sjuka ändå, särskilt hjärtat är ju ett stort problem som också är svårt att bli av med. Du säger att din tik är frisk, men ett hjärtultraljud är bara en ögonblicksbild och kan inte säga vad som händer imorgon, om 1 år eller om 3 år. Likadant kan hon (gör hon troligtvis också med tanke på hur utbrett det är inom rasen) bära på anlagen för MMVD. Och syringomyeli drabbar även det cavalier oavsett ”typ”.

Bichon frisé
Bichon havanais

Bostonterrier

Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel

Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops

Pekingese
Petit brabancon

Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel

Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier

Varför har du strukit pudel och bolonka? Det är ju relativt friska raser. Likaså lhasan, malteser, och havanaisen och löwchen. Pälsen är ju bara att klippa = enkla att hantera. Prazskýn och chihuahuan däremot är väl mer tveksamma.

Lägg in bilder så blir det kanske enklare att förstå vad du menar med dessa två typer av cavalierer, för jag känner inte igen den bilden alls. Och även de "äldre" är ju precis lika sjuka i både SM och hjärtfel.

Varför har du strukit pudel och bolonka? Det är ju relativt friska raser. Likaså lhasan, malteser, och havanaisen och löwchen. Pälsen är ju bara att klippa = enkla att hantera. Prazskýn och chihuahuan däremot är väl mer tveksamma.
Korthårig och/eller enkel tänker jag att det innebär att man inte vill ha långhårig, behöva borsta varje dag eller klippa.
Räknar alltså inte med klippning som enkel hantering, för en vanlig svensson så är det inte så enkelt att klippa själv (rätt trimmer kostar också) eller så kostar det pengar att lämna till någon som klipper. Man har inget intresse av det utan vill ha en enkel päls som inte behöver regelbunden skötsel.
Jag tror inte att det är ett ovanligt önskemål, rimligt eller inte.

Korthårig och/eller enkel tänker jag att det innebär att man inte vill ha långhårig, behöva borsta varje dag eller klippa.
Räknar alltså inte med klippning som enkel hantering, för en vanlig svensson så är det inte så enkelt att klippa själv (rätt trimmer kostar också) eller så kostar det pengar att lämna till någon som klipper. Man har inget intresse av det utan vill ha en enkel päls som inte behöver regelbunden skötsel.

Okej, men om fokus just är på hälsa så finns det ju faktiskt en hel del att välja på.

Jag vet folk som är vanliga svenssons (d.v.s. har hund för sällskap och inte för träning, tävling, utställning, avel) som har pudel och klipper själva. Istället så slipper de en del städning som uppkommer när man har en hund som fäller. Jag ser många tanter här omkring som bara har sina pudlar till sällskap och de lämnar ju antingen in dem eller klipper själv. Jag vet inte vilket men klippta blir de iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka