Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Min fetning: Går det? Nu förstår jag att det blir lätt obetänksamma kombinationer av buskavlare idag. Men samtidigt tänker jag att man dömer ändå ganska lätt ut försök, tex genom att säga att det redan finns så många olika raser. Jag förstår att man kommer lätt till den slutsatsen då majoriteten inte är så betänksam, men samtidigt gör det att det blir svår miljö för folk som kanske vill ta fram en bättre ras?

Jag tittade på sällskapsgruppen häromdagen och tänkte på hur många som skulle behöva strykas om man skulle ta bort alla ohälsosamma raser. Så jag tänkte om man vill ha en hälsosam men korthårig (eller åtminstone enkel) trevlig sällskapshund, vilket jag kan tänka mig att en vanlig svensson skulle vilja ha, så ser ju listan ut såhär:
Bichon frisé
Bichon havanais

Bolognese (inte korthårig)
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel

Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel

Kromfohrländer (inte korthårig)
Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops

Papillon (inte korthårig)
Pekingese
Petit brabancon

Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel
Russkaja tsvetnaja bolonka

Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier

Det är lite sjukt hur få det är kvar.
Jag har tidigare skrivit att jag har haft ett gott öga för cavaliern, främst för deras mentalitet (mild och trevlig), och jag tycker inte att det finns någon passande ersättare.
Nu är väl detta inte riktigt trådämnet men: vill man ha en sund och bra sällskapshund så får man släppa på kravet om att slippa pälsvård, tycker jag. Många av de raser du strukit är jättebra hundar, bättre än dem som är kvar. Vill man ha en lättsam hund är det inte alls säkert att man får det med en ettrig chihuahua, eller en kromfohrländer där det verkar finnas en hel del rädslor och osäkerhet i rasen.
Jag hade själv gärna sluppit pälsvård men de raser jag fastnat för behöver en del sådan. Antingen får man lära sig eller så får man anlita hundfrisör, det är inte särskilt komplicerat. Har man inte råd med det kanske man ska överväga om man har råd att ha hund.

Räknar alltså inte med klippning som enkel hantering, för en vanlig svensson så är det inte så enkelt att klippa själv (rätt trimmer kostar också) eller så kostar det pengar att lämna till någon som klipper.

Men jo, visst är det enkelt även för en vanlig Svensson att klippa. :) En begagnad trimmer går att hitta för bra pris och det är verkligen inte svårt. Jag vet massor som klipper själva och jag har själv alltid klippt (tills syrran utbildade sig till hundtrimmare, då fick hon minsann ta över).

Nu är väl detta inte riktigt trådämnet men: vill man ha en sund och bra sällskapshund så får man släppa på kravet om att slippa pälsvård, tycker jag. Många av de raser du strukit är jättebra hundar, bättre än dem som är kvar. Vill man ha en lättsam hund är det inte alls säkert att man får det med en ettrig chihuahua, eller en kromfohrländer där det verkar finnas en hel del rädslor och osäkerhet i rasen.
Jag hade själv gärna sluppit pälsvård men de raser jag fastnat för behöver en del sådan. Antingen får man lära sig eller så får man anlita hundfrisör, det är inte särskilt komplicerat. Har man inte råd med det kanske man ska överväga om man har råd att ha hund.
Håller verkligen med!

Som sagt finns sjukdomarna där ändå, oavsett fenotyp.
Jag ser ingen större skillnad, jag träffar absolut många extrema cavalierer med andningsproblem och ögonproblem men övervägande del ser ut som dom alltid gjort. Små utan extremt utstående ögon. De är sjuka ändå, särskilt hjärtat är ju ett stort problem som också är svårt att bli av med. Du säger att din tik är frisk, men ett hjärtultraljud är bara en ögonblicksbild och kan inte säga vad som händer imorgon, om 1 år eller om 3 år. Likadant kan hon (gör hon troligtvis också med tanke på hur utbrett det är inom rasen) bära på anlagen för MMVD. Och syringomyeli drabbar även det cavalier oavsett ”typ”.
Fortfarande, de måste ha de linjerna. Hon är inte avlad för det.
Jag tror att min tik är frisk och inte bär på dessa sjukdomar. Jag använder medvetet tror, eftersom jag vet att jag inte kan veta och agerar utifrån det. Men hjärtproblemen är rätt bra dokumenterade och jag har inte kunnat hitta något i hennes linjer. Men det blir svårt vid förfäders släktingar nedåt eftersom det finns annat där.
Men det du säger är orsakerna till att jag inte försöker rädda cavalieraveln ensam.

Korthårig och/eller enkel tänker jag att det innebär att man inte vill ha långhårig, behöva borsta varje dag eller klippa.
Räknar alltså inte med klippning som enkel hantering, för en vanlig svensson så är det inte så enkelt att klippa själv (rätt trimmer kostar också) eller så kostar det pengar att lämna till någon som klipper. Man har inget intresse av det utan vill ha en enkel päls som inte behöver regelbunden skötsel.
Jag tror inte att det är ett ovanligt önskemål, rimligt eller inte.
Biltemas trimmer är faktiskt jättebra och kostar bara 400. Jag har allt möjligt, men det slutar oftast med att jag använder biltemas. till de stora partierna Sedan håller den ju inte hur länge som helst, så det är väl inte helt miljövänligt, men bra.

Lägg in bilder så blir det kanske enklare att förstå vad du menar med dessa två typer av cavalierer, för jag känner inte igen den bilden alls. Och även de "äldre" är ju precis lika sjuka i både SM och hjärtfel.
De äldre är inte alls lika sjuka om de inte har de vanliga linjerna, det är ett framavlat problem.

Svarar till alla: Jag tror bara att det finns personer som inte vill ha hundar att klippa eller vill ha korthåriga hundar. Mopsen, frallan och bostonterriern är ju rätt populära hundraser med kort enkel päls (med usel hälsa), så jag tror att efterfrågan efter en frisk korthårig ras finns där helt enkelt.

Att det ska vara så svårt att klippa beror på att folk är perfektionister och blir helt förstörda om det blir tokigt. Det växer ju ut. Mina klipper jag på en tredjedel av tiden mot om jag tar betalt.

Lägg in bilder så blir det kanske enklare att förstå vad du menar med dessa två typer av cavalierer, för jag känner inte igen den bilden alls. Och även de "äldre" är ju precis lika sjuka i både SM och hjärtfel.
Du vet ju vad jag menar, du har nämnt det själv. Nu vill du bara att jag ska lägga massa tid på något som ändå bara räknas som extremer. Går inte på det längre, googla själv.

Svarar till alla: Jag tror bara att det finns personer som inte vill ha hundar att klippa eller vill ha korthåriga hundar. Mopsen, frallan och bostonterriern är ju rätt populära hundraser med kort enkel päls (med usel hälsa), så jag tror att efterfrågan efter en frisk korthårig ras finns där helt enkelt.
Jag håller med dig. Jag vill ha enkla roliga hundar men pälsvård är helt ointressant alltså går flera raser bort enbart på det kriteriet. Jag skulle säkert kunna trivas med pudel med pga pälsen blir det ingen. Jag är inte intresserad av att klippa själv eller lämna bort för klippning. Jag lägger hellre tiden på annat tillsammans med min hund.

Den som driver påståendet är också den som har bevisbördan. Källkritik 101.
Vi driver väl båda påståenden?

Det gäller inte på internet, orkar en inte leta, orkar en inte läsa.
Har lagt alldeles för många timmar på att sammanställa forskning till ingen nytta, det är bara en taktik folk kommer med för att få bort någon från tråden.

Jag kan ju prova med att påstå något 100% klarlagt (typ att första generation blandras är friskare) men folk kommer ändå kalla mig idiot även om jag bifogar alla studier som någonsin gjorts.

Har du provat att diskutera feminism eller miljöfrågan på nätet?

Jag håller med dig. Jag vill ha enkla roliga hundar men pälsvård är helt ointressant alltså går flera raser bort enbart på det kriteriet. Jag skulle säkert kunna trivas med pudel med pga pälsen blir det ingen. Jag är inte intresserad av att klippa själv eller lämna bort för klippning. Jag lägger hellre tiden på annat tillsammans med min hund.
Precis, och vill man ha en sällskapsras med de kriterierna så har man inte mycket att välja på.

Alltså, 30 min varannan månad, förstår inte grejen. Har du inte en kompis som kan göra det?

Tibetansk spaniel är väl annars en hyffsat god efterträdare till Cavalieren?
Spanieltyp, lättskött päls och sällskapsras.
Jag tittade faktiskt på den när jag tittade efter en ras istället för cavaliern. Men på vissa bilder verkar den ha en fin nos medan på andra verkar den ha en kort intryckt nos med underbett. Jag uppfattade det som att det beror alltså på uppfödare/linjer.
Jag blev personligen lite avskräckt av det, som att man skulle bara gå över till en annan ras som kanske är ändå på väg åt samma håll :crazy:

Tillägg för säkerhets skull: Detta inlägg har inte med mitt inlägg om att vissa vill nog ha korthåriga hundar. Detta är min personliga preferens, och jag har inget emot längre päls uppenbarligen.

De äldre är inte alls lika sjuka om de inte har de vanliga linjerna, det är ett framavlat problem.

Du menar alltså att cavalieren är en helt uppdelad ras där linjer inte blandas? Det är första gången jag hört den rasen beskrivas så. Sjukdomen verkar inte vara särskilt ny så det logiska är väl att den finns även i de "äldre" linjerna när den nu är så oerhört spridd i rasen.

Sen tycker jag det är intressant att du menar att huvudformen hos vissa linjer skulle påverka förekomsten av både SM och hjärtfel - märkligt då att Cavaliersällskapet inte nämner ett ord om sambandet mellan olika typer av cavalierer och sjukdom i sitt RAS:

Jag fattar att folk kanske tycker så, men det är ju inte rimligt att pälslängd eller ev klippbehov skulle trumfa högre än hälsa? Speciellt inte med raser som inte behöver nån speciell pälsvård förutom klippning. Det är nästan alltid nåt som det måste kompromissas med vid val av hundras. Päls är ju en typisk sån sak.

Jag fattar att folk kanske tycker så, men det är ju inte rimligt att pälslängd eller ev klippbehov skulle trumfa högre än hälsa? Speciellt inte med raser som inte behöver nån speciell pälsvård förutom klippning. Det är nästan alltid nåt som det måste kompromissas med vid val av hundras. Päls är ju en typisk sån sak.
Fast det säger jag inte heller. Jag säger att hälsa är viktigast, och sedan att jag tror att det finns en hel del som vill ha korthåriga/enkla hundar.
Jag tycker såklart att det är tråkigt om folk väljer mops/fralla/boston bara för att de är korthåriga trots deras hälsa.
Jag säger bara att jag tror att det finns en marknad som önskar en sådan hund, jag tror inte att det vore orimligt att en korthårig frisk medelstor sällskapshund skulle kunna bli populär. Tex chihuahuan, som är dock rätt liten. Storleken kan bli något som man får kompromissa med där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka