Nu är väl detta inte riktigt trådämnet men: vill man ha en sund och bra sällskapshund så får man släppa på kravet om att slippa pälsvård, tycker jag. Många av de raser du strukit är jättebra hundar, bättre än dem som är kvar. Vill man ha en lättsam hund är det inte alls säkert att man får det med en ettrig chihuahua, eller en kromfohrländer där det verkar finnas en hel del rädslor och osäkerhet i rasen.Min fetning: Går det? Nu förstår jag att det blir lätt obetänksamma kombinationer av buskavlare idag. Men samtidigt tänker jag att man dömer ändå ganska lätt ut försök, tex genom att säga att det redan finns så många olika raser. Jag förstår att man kommer lätt till den slutsatsen då majoriteten inte är så betänksam, men samtidigt gör det att det blir svår miljö för folk som kanske vill ta fram en bättre ras?
Jag tittade på sällskapsgruppen häromdagen och tänkte på hur många som skulle behöva strykas om man skulle ta bort alla ohälsosamma raser. Så jag tänkte om man vill ha en hälsosam men korthårig (eller åtminstone enkel) trevlig sällskapshund, vilket jag kan tänka mig att en vanlig svensson skulle vilja ha, så ser ju listan ut såhär:
Bichon frisé
Bichon havanais
Bolognese (inte korthårig)
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel
Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel
Kromfohrländer (inte korthårig)
Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops
Papillon (inte korthårig)
Pekingese
Petit brabancon
Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel
Russkaja tsvetnaja bolonka
Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier
Det är lite sjukt hur få det är kvar.
Jag har tidigare skrivit att jag har haft ett gott öga för cavaliern, främst för deras mentalitet (mild och trevlig), och jag tycker inte att det finns någon passande ersättare.
Jag hade själv gärna sluppit pälsvård men de raser jag fastnat för behöver en del sådan. Antingen får man lära sig eller så får man anlita hundfrisör, det är inte särskilt komplicerat. Har man inte råd med det kanske man ska överväga om man har råd att ha hund.