Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Jag har inte läst domen, så jag vet inte exakt hur den är formulerad. Generellt tycker jag att det är problem om man riktar in sig på specifika raser. Visserligen finns det sådana där det i praktiken inte kan ske avel som är försvarlig ur djurskyddshänsyn utan inkorsning, men det finns även raser där det är stor skillnad mellan uppfödare. I dessa borde mer göras åt de uppfödare som inte tar hänsyn till fysisk och mental hälsa i sin avel.

Sedan är det väl överlag ett problem att det är lättare att kontrollera och komma åt den registrerade renrasaveln. Men kanske borde kennelklubbar och uppfödare se det som något positivt? I och med detta kan man ju faktiskt på riktigt få den kvalitetsstämpel som man hela tiden hävdar att kennelklubbsanslutna uppfödare har.

Sedan blir jag lite förvånad över att så många tycker att SLU inte ska vara involverad i aveln på sällskapshundar. Det är de redan. De har flera aktiva projekt för att förbättra hälsan, både i enskilda raser och för rashundar generellt.

https://www.slu.se/en/departments/animalgenetics/research/dog/

Jag har inte läst domen, så jag vet inte exakt hur den är formulerad. Generellt tycker jag att det är problem om man riktar in sig på specifika raser. Visserligen finns det sådana där det i praktiken inte kan ske avel som är försvarlig ur djurskyddshänsyn utan inkorsning, men det finns även raser där det är stor skillnad mellan uppfödare. I dessa borde mer göras åt de uppfödare som inte tar hänsyn till fysisk och mental hälsa i sin avel.

Sedan är det väl överlag ett problem att det är lättare att kontrollera och komma åt den registrerade renrasaveln. Men kanske borde kennelklubbar och uppfödare se det som något positivt? I och med detta kan man ju faktiskt på riktigt få den kvalitetsstämpel som man hela tiden hävdar att kennelklubbsanslutna uppfödare har.

Sedan blir jag lite förvånad över att så många tycker att SLU inte ska vara involverad i aveln på sällskapshundar. Det är de redan. De har flera aktiva projekt för att förbättra hälsan, både i enskilda raser och för rashundar generellt.

https://www.slu.se/en/departments/animalgenetics/research/dog/
Jag tycker absolut att SLU ska forska på hund, hundsjukdomar och raser. Det är forskning som på det stora hela gynnar flera/alla raser. Men jag tycker inte de ska ta över aveln av EN specifik ras och kontrollera eller sköta den.
Det är rasklubbar och kennelklubbars uppgift.

Jag tycker absolut att SLU ska forska på hund, hundsjukdomar och raser. Det är forskning som på det stora hela gynnar flera/alla raser. Men jag tycker inte de ska ta över aveln av EN specifik ras och kontrollera eller sköta den.
Det är rasklubbar och kennelklubbars uppgift.

Nej, att HELT ta över aveln/rekonstruktionen av en ras håller jag med om att SLU inte ska ägna sig åt. Det är de knappast intresserade av heller. Däremot ser jag det inte alls som omöjligt att de skulle kunna vara en av parterna i ett sådant projekt. Själva avelsbiten skulle förstås ligga på hunduppfödarna.

Jag har ju förklarat detta, det finns de som inte gått med strömmen oh därför inte har detta (troligen). Skulle Cavaliersällskapet rekommendera vissa uppfödare över andra, det tror jag inte att de får för sina stadgar.

Jag har inte heller sagt att en kan se på en enskild individ, du vill inte fatta vad jag säger.
Om rasklubben har vetskap om att vissa linjer nedärver sjukdomen och andra inte så har de skyldighet att upplysa sina uppfödare (och valpköpare) om det. Jag tror inte att det stämmer alls och så länge du inte kan visa belägg för det på nåt sätt (det räcker INTE att påstå att "min hund är frisk") så kommer jag fortsätta att hävda att ditt påstående är felaktigt.

Det är väl också ganska typiskt att det just är de där riktigt gamla sällskapsraserna eller raser som för länge sedan förlorat sitt "jobb" som råkar ut för detta. För dem finns det inget annat systematiskt urvalssystem än vänstervarvet :( Sätts hundarna tidigt i avel också så hinner ofta inte hälsoproblem manifestera sig innan det finns ett antal kullar.

Jag blir då ledsen ffa för kavaljeren och mopsen. Om inte hälsoproblemen funnits så är de så rätt hund för huvuddelen av hundägarna utanför SBK ( och nej, blandrasproducenter med hybris gör ingen nytta)

Det är verkligen tragiskt med mopsarna. En av de käckaste sällskapshundarna jag träffat var en mops men han hade ju verkligen kroppen emot sig :(

Haha, givetvis gäller det även på nätet. Internet är inte på något vis exkluderat från samhället. Termen "källkritik" med dess definition gäller även här, liksom. Du behöver inte "sammanställa forskning", allt du behöver göra är att länka dina källor. Orkar en inte bevisa sina källor till sina påståenden, så behöver man inte vara med i sandlådan heller.

Ja, jag diskuterar ofta på nätet, både här och på till exempel Facebook.
Om hen visar sina visar jag mina

Min erfarenhet är att källor inte efterfrågas egentligen.

Ja det gäller ju att det fortfarande finns individer som är "friska" (så gott som det går) nog för att basera vidare utvecklingen från. Typ de där 5 procenten.

Tillägg: För jag håller ju helt med om att avla tex en hjärtsjuk hund med en hund av annan ras blir bara dumt. Rent genetiskt så är chansen bara 25% att en valp slipper just den där hjärtsjuke genen medan det är 50% risk att genen finns men är asymptomatisk. Det blir ju nästan(?) ett djuretiskt brott redan där.
Jag tänker ju lite likadant med att avla på microcefali alls?

Skulle det verkligen vara etiskt att avla på, bara för att hjärnan inte smiter ned i ryggraden och ställer till problem som syns tydligt, utan stannar innanför skalet och "bara" leder till

Since brain growth is correlated with head growth, people with this disorder often have an intellectual disability, poor motor function, poor speech, abnormal facial features, seizures and dwarfism.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Microcephaly
(Jag menar det är väl inte helt 100 att man skulle märka om en hel hundras har en intellektuell funktionsnedsättning? Men man verkar ju faktiskt veta att skallen är för liten för hjärnan i praktiskt taget hela rasen, det är väl dock bara när den smiter ned i ryggraden det märks för ägaren? Under antagandet att vissa andra små hundraser avlats till mindre huvud under så lång tid, eller proportionerligt att det inte inte har det, medan andra hundraser har avlats till små huvuden oproportionerligt eller snabbt så de har det?)

Om rasklubben har vetskap om att vissa linjer nedärver sjukdomen och andra inte så har de skyldighet att upplysa sina uppfödare (och valpköpare) om det. Jag tror inte att det stämmer alls och så länge du inte kan visa belägg för det på nåt sätt (det räcker INTE att påstå att "min hund är frisk") så kommer jag fortsätta att hävda att ditt påstående är felaktigt.
Jag har bara påstått att jag (och andra sagt att de) TROR att min hund är frisk.

Det har jag faktiskt rätt i

För att det i dagsläget inte finns någon mening med det. Det går garanterat att sälja valparna, men de kommer inte användas i någon meningsfull vidareavel. Jag säljer inte cavapooerna för avel heller, men det känns säkrare, för det blir troligen cockerpooer, som jag tycker är en helt OK förening, med koll på alla individer. (Vi behöver inte diskutera det, vi tycker olika (till alla jag diskuterat de med förut).

Dessutom är kombon med pudel väl utprovad avseende huvudet, om det nu skulle finnas några sådana problem.
Fråga som inte hör till tråden? Varför vill alla avla med pudel? Den står som en ganska frisk ras, varför inte bara köpa en pudel? (De är ju himla trevliga?)

Jag har bara påstått att jag (och andra sagt att de) TROR att min hund är frisk.

Det har jag faktiskt rätt i

Det beror väl på om man jämställer "inte sjuk" med "frisk". Det var väl efter den här kommentaren som folk undrade huruvida du faktiskt undersökt om hon har någon av de rasbundna sjukdomarna.

Precis, jag avlar ju på min cavalier utan dåligt samvete. Hon är inte sjuk, men jag outcrossar för att inte få sjuka avkommor. Hon har inte engelskt blod på många generationer.

det är ingen spaniel

Enligt rekommendationer varje år före avel, självklart. Sedan vid minsta misstanke.

Att dina dog vid 10 säger rätt lite, men 90 talet är nya linjer. Därför har det påverkat de flesta. Jag är nog lite äldre.

De frågar om hon har symtom. Det är en farlig, cancerframkallande undersökning.

En magnetkameraundersökning är verkligen inte farlig och cancerframkallande!

Fördomar om att pudlar är bjäbbiga tanthundar som måste lejonklippas samt en lyckad reklamkampanj från doodle-industrin om att doodlar får det bästa av båda raserna...
Aha, ok, men uhm det skulle väl i så fall vara persikofärgade minipudlar? ingen tror väl att en Kungspudel eller mellanpudel är bjäbbig, eller? Jag har kanske blivit färgad av kompis storpudel när jag var liten som var jämnt klippt hela.

Jag tänker ju lite likadant med att avla på microcefali alls?

Skulle det verkligen vara etiskt att avla på, bara för att hjärnan inte smiter ned i ryggraden och ställer till problem som syns tydligt, utan stannar innanför skalet och "bara" leder till

https://en.wikipedia.org/wiki/Microcephaly
(Jag menar det är väl inte helt 100 att man skulle märka om en hel hundras har en intellektuell funktionsnedsättning? Men man verkar ju faktiskt veta att skallen är för liten för hjärnan i praktiskt taget hela rasen, det är väl dock bara när den smiter ned i ryggraden det märks för ägaren? Under antagandet att vissa andra små hundraser avlats till mindre huvud under så lång tid, eller proportionerligt att det inte inte har det, medan andra hundraser har avlats till små huvuden oproportionerligt eller snabbt så de har det?)
Är rasen drabbad av de andra symptomen? Seizures, poor motor function är väl såna som skulle drabba hundar också?
Förresten, är det konstaterat att rasen är drabbad av just denna sjukdom?

det är ingen spaniel

Enligt rekommendationer varje år före avel, självklart. Sedan vid minsta misstanke.

Att dina dog vid 10 säger rätt lite, men 90 talet är nya linjer. Därför har det påverkat de flesta. Jag är nog lite äldre.

De frågar om hon har symtom. Det är en farlig, cancerframkallande undersökning.
Alltså nej, MR är ingen farlig undersökning.

Följande anges tex på denna sida hos Anicura https://www.anicura.se/vara-tjanster/mr-undersokning/
"Magnetkameraundersökning i sig anses inte vara förenat med någon form av fara eller biverkningar och eftersom inte röntgenstrålning används kan undersökningen upprepas flera gånger utan att orsaka problem för hunden. Dock finns som alltid en risk vid sedering/narkos."

Om du nu säger att du inte vill göra det pga av sedering/narkos, ja då hör hunden inte hemma i avel.

Är rasen drabbad av de andra symptomen? Seizures, poor motor function är väl såna som skulle drabba hundar också?
Förresten, är det konstaterat att rasen är drabbad av just denna sjukdom?
Nej och ingen aning. Jag bara läste om rasens problem med skallskål mindre än hjärnan och kollade upp vad det ledde till hos människor. Totalt hipp som happ, tänkte bara att det låter ju inte bra. Alla symptomen drabbar ju inte alla människor heller direkt. Men det är ju däggdjur båda. Jag har bara svårt att förstå varför man skulle vilja göra det alls, med flit om man faktiskt vet att det är just så, symptom eller inte symptom.

Nej och ingen aning. Jag bara läste om rasens problem med skallskål mindre än hjärnan och kollade upp vad det ledde till hos människor. Totalt hipp som happ, tänkte bara att det låter ju inte bra. Alla symptomen drabbar ju inte alla människor heller direkt. Men det är ju däggdjur båda. Men jag har bara svårt att förstå varför man skulle vilja göra det alls, med flit.
Aha okej. Jag tror att det är mera avel än en sjukdom, det där verkar ju vara något som händer när den gravida modern blir smittad/drabbad av något.

Aha okej. Jag tror att det är mera avel än en sjukdom, det där verkar ju vara något som händer när den gravida modern blir smittad/drabbad av något.
Alltså det var ju inte orsaken jag fokuserade på utan -skal mindre än innehåll=inte bra, att det sannolikt beror på diverse andra saker än just avel hos människan betvivlar jag inte. (med tanke på att vi inte utseendeavlar människor)

Tycker att det känns som en ganska rimlig grej att det inte kan vara bra att något så centralt som en hjärna inte kan få ha sin tilltänkta storlek.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka