F
Fruentimber
Jo precis. Jag har haft fungerande inkallning på alla mina hittills. Nu fungerar det lite dåligt på ena hunden - men den är det troligen Jack Russel i + att hon numera är konstant lite understimulerad pga artrosen i armbågarna. När hon var frisk och kunde motioneras som hon behövde till 100% så satt inkallningen också. Nu är det lite mer lotteri
Men jag tänker ändå att det blir lättare om man skaffar en ras som i regel har noll intresse av vilt. Sen kan man råka få en som är intresserad ändå - men då har man gjort vad man har kunnat iaf. Och de pudlar jag har umgåtts med har haft intresse av vilt i större utsträckning än papillon.
Ja, med tanke på deras bakgrund kan jag förstås tänka mig att det är så, men det är ju riktigt kvicka och lättlärda hundar i övrigt. Även papillonen! Men absolut att vissa förutsättningar är lättare än andra. För egen del som vill ha lite "stuns" i mina hundar så kan jag uppskatta att det finns ett visst jaktintresse - det kommer till gagn i en del av träningen och i belöningarna. Det ligger ju ofta hos arbetshundar med will to please att där samtidigt också finns mer eller mindre jaktintresse, men som ändå i stort är väldigt formbart och vars egenskaper kan komma till nytta på andra sätt. Men det beror ju också på vad man vill ha hunden till.