Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag
tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.
De jag har nu kommer en från en uppfödare jag varit intresserad av i över 20 år, den andre grävde jag upp allt jag kunde hitta om bakåt i generationer tack vare SKK och de MH som fanns att läsa.
Jag har tidigare letat hund i hela Norden innan jag slutligen hämtade en hund på Åland och då var det en uppfödare vars hudar jag följde tillbaka till 70-talet som jag inte skulle ta i med tång trots att hon är populär i brukskretsar. Jag stödjer inte dålig avel, jag köper inte buskavalade hundar vars penningkåta hundägare har profiten lysande i ögonen. Tyvärr känner jag de som inte bryr sig nämnvärt utan bara köper en gullig valp.
Nu är det ju inte enbart ett avelsproblem att folka avlar på vilken skit som helst och matadoravlar, domarkåren bär en stor skuld till att många hundraser ser ut som de gör, då de dömer mer efter eget godtycke och inte efter vad som uttryckligen står i standarden. Den kontakt jag själv haft av utställningsdomar och uppfödare så vet jag ju att det finns dels domare som dömer utan att egentligen kunna rasen och domare som många utställare undviker för de dömer "fel".