Jag är väldigt tudelad… Jag har, som många vet, en engelsk bulldog idag. Jag är uppväxt med hund och har haft flera genom åren, och jag kan helt ärligt säga att nuvarande är den bästa hund jag haft. Hon är alldeles perfekt för mig, hänger oftast med glädje på det mesta, men hon ställer noll krav. Genomsnäll, lugn, trygg och perfekt kompis åt sonen. Litar på henne 110% ihop med ungarna. Enkel att ha med och aldrig några bekymmer liksom. Lite väderbunden bara, men hon är inte omöjlig.
Hon kom hit av en slump när hon hade fyllt 4, jag räknade inte med att vi skulle få så många år ihop, men jag visste att hon hade ett helvete där och då så jag hämtade henne i princip på direkten. Var beredd på många veterinärbesök, allergier, hältor, en hund som bara ville ligga i soffan, som absolut inte skulle kunna hänga med ut i skogen där jag älskar att vara osv. Det här stämde inte alls!
Hon skadade ögat en gång, och ligamentet, men det är det enda vi har gjort hos veterinären. Plus dragit ut nån tand. Hon får alltid beröm av veterinären för att hon är så otroligt fin i kroppen, hjärtat låter hur bra som helst, och alla prover ligger så bra dom bara kan. När hon sövdes för tandutdragningen så låg hon stabilt och bra hela tiden, inget problem vid uppvak.
Det upptäcktes liiite artros vid ena armbågsleden när hon röntgades i samband med ligamentskadan, men det var inte mycket alls, en liten skuggning. Annars så var hon hur fin som helst enligt veterinären som än en gång gav henne beröm.
Jag har gått långpromenader, joggat, varit ute från morgon till eftermiddag ute i skogen med henne, hon har varit en stallhund, jag började cykla med henne, när jag hälsar på pappa springer hon runt löst i skogen/vattnet hela dagarna där, kör sina damprace och zick-zackar i 120 mellan granarna. Vi går i timmar och letar svamp, plockar bär. Hon är med och fiskar. Hon är ute på gården och går in och ut precis som hon vill hela dagarna mellan vår och höst.
Att gå kurser och träna däremot är inget för henne… Eller vara ute i timmar på vintern. Eller gå långpromenader i spöregn. Men det är inget för mig heller!
Hon är nu 10 år, vi har fått fler år än vad jag bara kunde drömma om. Mina tankar om rasen har ändrats helt! Jag trodde jag skulle få en slö soffpotatis som aldrig ville med på något och jag skulle få släpa med mig. Som inte kunde sova med munnen stängd och som snarkade konstant. Hon sover med munnen stängd och snarkar enbart IBLAND en kort stund när hon går in i riktig djupsömn. Hennes personlighet är så stor och jag älskar varenda millimeter på den där hunden! Hennes glädje, hennes idéer (trots att hon kan vara envis som en åsna) och hon är så tydlig i sitt kroppsspråk vad hon tycker och tänker.
Nu har vi börjat prata om nästa hund här hemma. Sonen vill ha en liten större hund som är lite mer för att leka, och är helt inne på labrador. Mollan leker gärna, men helst med sig själv!
Hon springer gärna runt med sin boll, och man får kasta, men det där med att ”spela boll” eller sånt vill hon inte. Hon ligger helst och tuggar sönder sina leksaker bara. Jag kan också tänka mig en labbe och det lutar mot det, men min tanke har alltid varit att efter labben, när sonen är vuxen, så kommer jag köpa en engelsk bulldog igen. Nu kanske det inte kommer gå, vilket känns otroligt tråkigt. Samtidigt så är jag glad att hundarna slipper lida. Nu tror jag inte att min lidit något, men jag ser ju hur många bulldoggar knappt kan röra sig, går dom 100 meter så flåsar dom med tungan utanför munnen, dom är så stora (feta…) så benen knappt bär. Orkar inte göra någonting annat än att ligga i soffan och kan inte ens tvätta sig och sköta sin hygien. Det är inte okej!
Så ja, väldigt tudelad. Kanske har jag bara haft en himla tur med min son har hängt med oss i allt och inget med glädje och utan några förhinder, kanske inte.
Visa bifogad fil 85158