Nej men då har de ju lidit. Bättre att de aldrig fötts i så fall. Iofs så skulle väl avlivning av djurskyddsskäl slå hårdare men jag ser det som en rätt oetiskt metodTja varför inte?
Djur ska inte lida.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej men då har de ju lidit. Bättre att de aldrig fötts i så fall. Iofs så skulle väl avlivning av djurskyddsskäl slå hårdare men jag ser det som en rätt oetiskt metodTja varför inte?
Djur ska inte lida.
Ja, för mig vore det en rimligare lösning faktiskt.Fast vad ska man göra då? Avliva de hundar som anses för sjuka?
Där är vi helt eniga.Nej men då har de ju lidit. Bättre att de aldrig fötts i så fall. Iofs så skulle väl avlivning av djurskyddsskäl slå hårdare men jag ser det som en rätt oetiskt metod
Så det är bättre att skapa ett samhälle där man försöker gömma undan sina sjuka men "vackra" hundar så att myndigheterna inte kan avliva dem. Om vi tar Cavaliern så krävs det väl dessutom att man ser den under ett av smärtskoven eller röntgar den för att se att den lider av sjukdomen. Övervakningen av detta kommer ju bli ohållbarJa, för mig vore det en rimligare lösning faktiskt.
Det skulle ju gynna dem som faktiskt försöker avla på bättre hundar och straffa de som gillar hundar med den typen av problem.
Jag tror det är vanliga svenssons som står för majoriteten av importen. Det är enklare att bara klicka hem en valp från en importör/uppfödare utomlands än att sätta sig in i aveln hemma. Enligt säljarna är ju hundarna både friska och reggade, och folk betalar knappast småpengar för dem.Jag tycker det är ett bra steg i rätt riktning. De försöker stämma i bäcken och få folk att inse att det inte är okej att avla fram sjuka djur. Det kommer antagligen adderas raser till raser som är förbjudna att avla på, jag hoppas iallafall det.
Det är möjligt att folk kommer importera, men de som gör det är ju antingen uppfödare, de som har ett specifikt syfte i åtanke åt hunden, eller folk som vill ha en billig, söt och populär hund och därmed bidrar till handeln av smuggelvalpar. Vanliga Svenssons som vill ha en registrerad, renrasig hund lär inte kolla längre än i länet de bor i.
Ingen av de alldagliga hundägarna med registrerade hundar jag pratat med har importerat. Alla inlägg på fb jag ser om att leta efter en valp skriver om att den inte ska finnas längre bort än 2-3 timmar.Jag tror det är vanliga svenssons som står för majoriteten av importen. Det är enklare att bara klicka hem en valp från en importör/uppfödare utomlands än att sätta sig in i aveln hemma. Enligt säljarna är ju hundarna både friska och reggade, och folk betalar knappast småpengar för dem.
Personer som lever på att importera hundar skulle inte kunna göra det om det inte var Svenssons som var deras främsta kunder.
Just engelsk bulldog och cavalier är kanske inte de största importraserna, men gör man samma sak med tex fransk bulldog är det ju en annan sak.
Har träffat massor av importer, i min ras är det rätt vanligt dessutom (i förhållande till rasens storlek). Frallor är ju vanliga tex.Ingen av de alldagliga hundägarna med registrerade hundar jag pratat med har importerat. Alla inlägg på fb jag ser om att leta efter en valp skriver om att den inte ska finnas längre bort än 2-3 timmar.
Vilka lever på att exportera hundar?
Jo men nu pratar jag inte om hundar som importeras för ett specifikt syfte. Massor med arbetande hundar importeras för de som köper dem vet exakt vad de vill ha.Har träffat massor av importer, i min ras är det rätt vanligt dessutom (i förhållande till rasens storlek). Frallor är ju vanliga tex.
Vi har haft några här i Skåne som har haft tillstånd att importera 100 + om året och så har vi ju den fd hästhandlerskan som säljer valpar med.
Delar av dem som importeras är ju smuggel - men även där är det ju okunniga Svenssons som är köpare.
Jag pratar inte om den typen av importer, utan folk som vill ha en "sällskapshund". Det är liksom inte brukslinjer folk köper, de flesta kan inte ett skit om linjer när de importerar.Jo men nu pratar jag inte om hundar som importeras för ett specifikt syfte. Massor med arbetande hundar importeras för de som köper dem vet exakt vad de vill ha.
Och som sagt, de som inte är informerade och bara vill ha en billig, söt och populär hund är de som bidrar till smuggelhandeln. För att inte tala om de som köper "gatuhundar".
Men jag tror inte de som bara vill ha en reggad familjehund av någon ras importerar.
Jag tror egentligen att vi tycker samma
Jag tror också att det finns bättre sätt än att förbjuda. Tex att rasföreningen bekostar en forskningsledd rekonstruktion.Fast i så fall så är det ju bara att ge upp och låta det gå ännu mer åt helvete. Någonstans måste man ju sätta ner foten och säga att "det här är inte ok". Det kanske inte löser problemet kortsiktigt men det är i alla fall ett tydligt ställningstagande och det kanske i längden kan leda någonstans
Ja det vore ju bättre men hittills har ju rasföreningarnas intresse för sådant varit milt uttryckt svalt eller för att vara mer korrekt totalt ointresserade av det.Jag tror också att det finns bättre sätt än att förbjuda. Tex att rasföreningen bekostar en forskningsledd rekonstruktion.
De har haft åratal på sig att göra något åt problemen. De har snarare blivit värre. Hur länge ska hundar födas in i lidande för att det ska vara "snällt" mot uppfödare?Jag tror också att det finns bättre sätt än att förbjuda. Tex att rasföreningen bekostar en forskningsledd rekonstruktion.
Kanske mer intressant om alternativet är förbud. Jag tycker att hotet om förbud är bra, men att det bör ges möjlighet till lösningJa det vore ju bättre men hittills har ju rasföreningarnas intresse för sådant varit milt uttryckt svalt eller för att vara mer korrekt totalt ointresserade av det.
Tänkte under tvång, hot om förbud. Eller förbud att avla utanför rekonstruktionenDe har haft åratal på sig att göra något åt problemen. De har snarare blivit värre. Hur länge ska hundar födas in i lidande för att det ska vara "snällt" mot uppfödare?
Du menar bekänna under bilan? Brukar inte bli så bra resultat av sådant men visst det kan ju också vara en lösningKanske mer intressant om alternativet är förbud. Jag tycker att hotet om förbud är bra, men att det bör ges möjlighet till lösning
Jag tror också att vissa av dessa raser KAN rekonstrueras. Med riktigt proffs som styr upp tror jag det kan bli bra. Sedan kanske inte alla raser går att rädda.Du menar bekänna under bilan? Brukar inte bli så bra resultat av sådant men visst det kan ju också vara en lösning