Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Egentligen är det ju redan förbjudet. I alla fall enligt svensk lagstiftning. Den norska lagen kan jag inte.

Därför tycker jag att det är rimligt med ett förbud. Jag personligen tror inte att det kommer öka importen av dessa hundar. Jag tänker att många skulle skämmas för mycket för att välja den typen av hund.

Inte en dag för sent. Det är ingen mänsklig rättighet att avla fram missbildade och sjuka djur.
Helt vansinnigt egentligen när man tänker på det, att det faktiskt finns raser som generellt inte klarar av så grundläggande saker som att andas :crazy:

Men jag tror inte de som bara vill ha en reggad familjehund av någon ras importerar.
I min ens ras importerar ”Svenssons” för glatta livet. De vill ha en hund NU, och finns det inga att köpa i Sverige NU så finns det alltid massa hundar utomlands :up: uppfödarna ordnar med transport ända hem till dörren, smidigt med hemleverans precis som med matkassen och allt annat man köper nu för tiden. Priset inkl transport är sällan speciellt mycket högre än vad en valp kostar i Sverige.

I min ens ras importerar ”Svenssons” för glatta livet. De vill ha en hund NU, och finns det inga att köpa i Sverige NU så finns det alltid massa hundar utomlands :up: uppfödarna ordnar med transport ända hem till dörren, smidigt med hemleverans precis som med matkassen och allt annat man köper nu för tiden. Priset inkl transport är sällan speciellt mycket högre än vad en valp kostar i Sverige.
Precis så är det i min ras med (och som bonus får man kuperat!).

Jag tror det är vanliga svenssons som står för majoriteten av importen. Det är enklare att bara klicka hem en valp från en importör/uppfödare utomlands än att sätta sig in i aveln hemma. Enligt säljarna är ju hundarna både friska och reggade, och folk betalar knappast småpengar för dem.
Personer som lever på att importera hundar skulle inte kunna göra det om det inte var Svenssons som var deras främsta kunder.

Just engelsk bulldog och cavalier är kanske inte de största importraserna, men gör man samma sak med tex fransk bulldog är det ju en annan sak.
Fast det görs ju redan ändå. I Sverige har vi ju inget förbud och smuggelhundarna och importerna säljs ju i mängd och snabbare än toapapper ibörjan av covid...
Med det argumentet kan vi ju lika gärna legalisera alla droger, eftersom de kommer in i landet ändå.

Fast det görs ju redan ändå. I Sverige har vi ju inget förbud och smuggelhundarna och importerna säljs ju i mängd och snabbare än toapapper ibörjan av covid...
Med det argumentet kan vi ju lika gärna legalisera alla droger, eftersom de kommer in i landet ändå.
Jag tycker att det är dumt att förbjuda den enda aveln vi har kontroll över faktiskt.
Man skulle ju kunna kräva inkorsningsprojekt istället.

Problemet är väl att varken cavalieren eller bulldogen är svenska raser, det är engelska raser med engelska stamböcker och engelskt exteriörkrav. De gör som de vill med rasen, hur mycket de än förbjuds i Norge och ev Sverige. Det mest önskvärda vore ju om det gick att påverka den engelska aveln till en sundare exteriöravel, men all avel i Sverige borde följa svensk lag, att inte avla på osunda individer.

Som köpare har vi även ansvar, att inte köpa valpar från uppfödare som avlar på exteriöra avvikelser och med sjukdomsanlag.

Jag förstår handlingen och orsaken bakom. Men kan samtidigt inte låta bli att tycka synd om det .. Cavaliern har länge varit en ras som jag haft ett gott öga till, mild och vänlig, så jäkla synd att rasen har blivit så sjuk :cry:

Ingen av de alldagliga hundägarna med registrerade hundar jag pratat med har importerat. Alla inlägg på fb jag ser om att leta efter en valp skriver om att den inte ska finnas längre bort än 2-3 timmar.

Vilka lever på att exportera hundar?
När jag exporterade till Norge var det helt vanliga Svenssons. Ingen av hundarna el förfrågningarna kom från uppfödare el tjänstefolk. Min egna uppfödare exporterade ur nästan varje kull till Norge.

Problemet är väl att varken cavalieren eller bulldogen är svenska raser, det är engelska raser med engelska stamböcker och engelskt exteriörkrav. De gör som de vill med rasen, hur mycket de än förbjuds i Norge och ev Sverige. Det mest önskvärda vore ju om det gick att påverka den engelska aveln till en sundare exteriöravel, men all avel i Sverige borde följa svensk lag, att inte avla på osunda individer.

Som köpare har vi även ansvar, att inte köpa valpar från uppfödare som avlar på exteriöra avvikelser och med sjukdomsanlag.
Den Engelska aveln (och andra länder/moderklubbar) blir förhoppningsvis påverkad om land efter land förbjuder aveln av raserna.

Jag tror att det enda sättet att väcka moderklubbar är förbud. När tillräckligt många länder uteslutit dem ur aveln vaknar de kanske.
Jag hoppas att dessa raser även stryks från utställning i samma länder. Det skulle kväsa en del av importen av dessa raser.

Jag tycker att det är dumt att förbjuda den enda aveln vi har kontroll över faktiskt.

Visst. Jag förstår resonemanget i teorin, men i praktiken? Varför ska vi tillåta både registrerad skitavel och smuggelhundar/fulimport när möjligheten finns att förbjuda det ena. I detta fall har jag svårt att se att en NKK-reggad bulldog är bättre än en importerad bulldog utifrån hundens hälsa (bortser från möjliga sjukdomar som kan importeras). Båda hundar lider förmodligen av sin anatomi, och då anser jag att det är bättre att myndigheterna tydligt sätter ner foten och förklarar att det är oförenligt med djurskyddslagstiftningen att föda upp missbildade hundar.

Problemet med importer är så mycket större och svårare att komma åt effektivt utan tullar, och utan att ta bort möjligheten att importera för alla. Men det är också ett problem som måste lösas, men det är inte samma fråga som att förbjuda avel på missbildade hundar.

Och gällande blandraser. Domstolens dom innebär att avel på dessa raser inte är förenligt med djurskyddslagstiftningen, vilket innebär att uppfödare inte kommer att kunna avla på raserna utanför NKK heller. Blandrasuppfödare och uppfödare av andra raser kommer också att kunna stämmas för brott mot djurskyddslagstiftningen med denna dom som prejudikat (förutsatt att den står sig i högre instanser).

Det hade jag tyckt var en bra idé! De regler och lagar som finns idag har uppenbarligen inte funkat. Men om SKK hade krävt inkorsningar av andra raser med syftet att omvandla rasen till en friskare version så tror jag att det hade kunnat göra rätt mycket. Men då måste någon, helst myndigheter via lagen där det står att det är förbjudet att avla på sjuka djur, ta tag i det och våga vara hård och tydlig.

Som jag läser domen är det väl exakt det man gör?

Man konstaterar att avel med renrasiga individer ger så stor andel hundar med hälsoproblem att det strider mot norsk djurskyddslag och att inkorsning krävs för att få avla vidare.

Har funderat lite. Tycker som sagt att att det faktum att det förbjuds är bra. Inte minst pga att det ger en signal om hur illa det är, och symbolvärdet till övriga hundvärlden om vad som kan hända med deras ras.

Men bortsett från det så är jag lite fundersam och förvirrad kring hur detta ska fungera rent juridiskt och kopplingen ras-kennelklubb-juridik). Med reservation med att det är något jag har missuppfattat.

En hundras är ju krasst sett inget annat än vad kennelklubben bestämmer att den är (om vi förenklar lite och tänker bort ev kopplingar till utländska moderklubbar och internationella kennelklubbar. Detta skulle ju även kunna hänt en inhemsk ras). Och NKK är väl likt SKK som vilken syförening som helst. Dvs en intresseförening vars regler gäller för dess frivilliga medlemmar.

Om man med förbudet menar förbud att avla på cavalierer, menar man då hundar vilka NKK registrerat som cavalierer? Är det då lagligt att fortsätta avla fast oreggat? Då är det ju ingen som VET att hunden är av den förbjudna rasen? Men ur djurskyddssynpunkt lika illa.

I praktiken har man väl då egentligen inte förbjudit avel på ohälsosamma hundar, utan mer förbjudit en del av syföreningens verksamhet?

Sen tror jag att man kommer komma åt stora delar av problemet ändå. Dels pga det jag skrev om symbolvärdet ovan m n också för att mycket av tjusningen försvinner väl rimligen om rasen inte kan registreras och meriteras osv.

Någon som vet hur det kommer sig att det just blev cavalier och engelsk bulldogg som togs upp i rätten?
Min norska är inte helt hundra så kanske stod i artikeln utan att jag fattade det.

Fransk bulldogg borde ju också förbjudas med tanke på deras grava defekter så varför är inte dom förbjudna?
En bekant hade en jättefin fralla, en glad skit med öppna näsborrar och energi som ett getingbo - för ett par veckor sedan drabbades den stackarn av flera diskbråck samtidigt och fick bli ängel :( Fine lille hunden,

Rent krasst så tycker jag att aveln tappat kontrollen. Annars hade läget inte varit där den är idag.
Jag ser det här som en tydlig markering att hit men inte längre utan inkorsning.
Men jag förstår ditt resonemang, men problemet är ju inte nytt och NKK och även SKK har ju kunnat tagit tag i detta själv men har inte lyckats gjort det. Så jag tror att "bara" kräva ett korsningsprojekt blivit uddlöst.

Och gällande blandraser. Domstolens dom innebär att avel på dessa raser inte är förenligt med djurskyddslagstiftningen, vilket innebär att uppfödare inte kommer att kunna avla på raserna utanför NKK heller. Blandrasuppfödare och uppfödare av andra raser kommer också att kunna stämmas för brott mot djurskyddslagstiftningen med denna dom som prejudikat (förutsatt att den står sig i högre instanser).

Det förstår jag också i teorin.

Men jag förstår inte dels hur man ska bevisa att ”oreggad spaniel som ser ut som en cavalier” faktiskt är en cavalier. Att man har avlat på en ohälsosam hund absolut (och borde ju vara det som är poängen). Men inte att man har avlat på specifikt rasen cavalier?

Rent krasst så tycker jag att aveln tappat kontrollen. Annars hade läget inte varit där den är idag.
Jag ser det här som en tydlig markering att hit men inte längre utan inkorsning.
Men jag förstår ditt resonemang, men problemet är ju inte nytt och NKK och även SKK har ju kunnat tagit tag i detta själv men har inte lyckats gjort det. Så jag tror att "bara" kräva ett korsningsprojekt blivit uddlöst.

Här kommer en fråga pga okunskap. Skulle NKK eller SKK kunna godkänna inkorsningsprojekt på egen hand? Dvs det krävs inte godkännande från moderklubb eller FCI eller liknande?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka