Sv: Nordsvensk westernhäst
Howdy, Ike again
Det är rett att Quarter är en great häst men den har sina svagheter och en sak är (kolik problemet tror jag det heter på Svenska) ett mer problem är hovarna.idag behöver en häst som skall jobba ca 7-9 tim varje dag i tre månader en speciell (sko) för att kunna stoppa fast utan att skada leder etc.detta kostar tid och mony och är inte utan problem, när en häst tex tappat en (sko) så är det inte alltid så lätt att få denna (sko) att sitta bra igen.
När du är ute far från Ranchen så finns inte tid att fixera (sko) och under tiden the spread. run off.
NordSvensken kan arbeta länge utan (skor) med rätt tillsatser i foderet, och en barfota häst är en real häst.
NS.food är inte så krävande och (foodsmältningen) går fortare än med en for ex Quarter.
Mentaliteten är strong and it never give up. En Quarter give up när den är rigtigt hot men En NS don't give up, den go on even när den är helt trött. And den come back fast när den får vara ifred.
Den är stubern ( envis tror jag) men det är vi Cowboys to.
Och som jag skrev tidigare den can take the most and a LOT.
Vad jag fått höra från my superier, US Guverment. Är att detta troligen will become next generation av Caddelhorse, In US.
En Quarter is fast for a Quarter mile,YES, but vi flyttar inte the Spread över longa sträckor längre, och vi (dosen't rob the bank by horses so often no more) He he.
Well, jag vet att here i Europe the Quarter, Paint, and Pinto är populär horses they are nice horses, BUT? we woork med dem och vi har inte alltid tid med Quartens problem.
Sorry, but I personely tror inte riktigt ni förstår vad ni har i en NS. och den har a very lång history to be a woorkhorse for a long period of time.
We old Cowboys like this NS very very much också för att den är (sjelvständig) och understand very fast and har no redsla för cadels ect.
Regards
Ranch Amit
Ike
Ps. Sorry for my bad Swedish, but it's fun.