Nordsvensk westernhäst

Sv: Nordsvensk westernhäst

You want to se my Swedish? Hmmmmmmm.Don't wory, but Swedish is fun reeeel fun.

Okej. Jo det är Gus också fast han börjar lugna sig lite på den fronten, vilket jag är glad för...

Knapplån: Håller med om allt positivt som sägs om kallblodtravaren och nordisen. Förstår inte att dom inte är mer eftertraktade här hemma!
Mera arbetsvillig, stark, ambitiös, lättlärd, balanserad och bärig häst finns inte! Jag har en riktig pärla som gör ALLT för mig! Nu står jag i begrepp att skaffa mig en quarter eller paint - men hamnar ändå alltid bland kallblodsannonserna. Slår vad om att det blir en sån till!

jag är också väldigt sugen på att skaffa en paint eller quarter men vet ej om jag har råd :crazy:

:banana: har du sett priserna på nordisarna de har ju skjutit i höjden som bara den så håll du på din snygga svenska Quarter(de har ja läst i tidningen att man kallar kallblods travaren för :) och de som står i tidningen är väll sant:rofl: )ska kanske ge Ike:bow: :devil: för priserna bugningen för att de ska kosta,den med hornen för att min plånbok inte riktigt räcker till. tur att man har en:D

:o nu var jag för snabb de ja mena tusse maja var inte att du inte skulle köpa någon mer häst utan en:love: nordis till vart det rätt nu:angel:

Howdy Ike again

Sorry ,We here, by all NordSvenskar vi can hitta i Sverige, 2006 vi köpte 16 NordSvenskar and all vi tränade och sålde till US Only for Cowboy use. and we will by all we can find.
With right trening så vill jag säga att den even becom better than Quarter, today we also mix with Quarter and in the end av 2007 we will se the results.
Regards
Ranch Amit
Ike

Hi Ike,

I just have to say that I'm surprised by people using Nordesvensk, I didn't know that.. But hey, they can't get better than a real broke quarter, can they? If so I'm about to start a new project :D :angel: .. And by this I don't mean that any other horse than quarter can't get just as good as a quarter, I've just never seen it.

Ja, risken/chansen är stor att det blir en Svensk quarter till. Fast visst har dom blivit dyra. Jag köpte min pärla för 8000 för 6 år sen. Idag säljs han inte under 35....Fast han säljs i realiteten inte för några pengar i världen förståss!!!

Howdy, Ike again

Det är rett att Quarter är en great häst men den har sina svagheter och en sak är (kolik problemet tror jag det heter på Svenska) ett mer problem är hovarna.idag behöver en häst som skall jobba ca 7-9 tim varje dag i tre månader en speciell (sko) för att kunna stoppa fast utan att skada leder etc.detta kostar tid och mony och är inte utan problem, när en häst tex tappat en (sko) så är det inte alltid så lätt att få denna (sko) att sitta bra igen.
När du är ute far från Ranchen så finns inte tid att fixera (sko) och under tiden the spread. run off.
NordSvensken kan arbeta länge utan (skor) med rätt tillsatser i foderet, och en barfota häst är en real häst.
NS.food är inte så krävande och (foodsmältningen) går fortare än med en for ex Quarter.
Mentaliteten är strong and it never give up. En Quarter give up när den är rigtigt hot men En NS don't give up, den go on even när den är helt trött. And den come back fast när den får vara ifred.
Den är stubern ( envis tror jag) men det är vi Cowboys to.
Och som jag skrev tidigare den can take the most and a LOT.
Vad jag fått höra från my superier, US Guverment. Är att detta troligen will become next generation av Caddelhorse, In US.
En Quarter is fast for a Quarter mile,YES, but vi flyttar inte the Spread över longa sträckor längre, och vi (dosen't rob the bank by horses so often no more) He he.
Well, jag vet att here i Europe the Quarter, Paint, and Pinto är populär horses they are nice horses, BUT? we woork med dem och vi har inte alltid tid med Quartens problem.
Sorry, but I personely tror inte riktigt ni förstår vad ni har i en NS. och den har a very lång history to be a woorkhorse for a long period of time.
We old Cowboys like this NS very very much också för att den är (sjelvständig) och understand very fast and har no redsla för cadels ect.
Regards
Ranch Amit
Ike
Ps. Sorry for my bad Swedish, but it's fun.

Howdy Thornbird

Please can you develop your question futher.
Ike

Jodå. Hur många vill du se? :angel:
Här har vi vanlig engelskt träns så det ser inte så westernigt ut men i alla fall :D Matte har ju harkel hrm klippt sönder käkremmen till westerntränset och jag tycker inte om tyglarna jag har :o Så är det annat rider vi på sidepull.

http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGQQMNSDOJQL0.jpg
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGQQMNQGPKPN4.jpg

En bild från september rider i montygrimman:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/23sept066.jpg?t=1176470898

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg

19 år gammal (hon är 22 nu i år)
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Hastarna010.jpg

Ike pratar ju om att använda NS som arbetshäst o det är väl det den var till här från början inte ngt konstigt med el?

Alltså, det var inte just nordsvenskens användning som arbetshäst jag menade. Det jag tyckte var märkligt var mestadels ranchamits språkkunskaper; en underlig "svengelska", medan vissa meningar är skrivna på korrekt svenska?! Dessutom tyckte jag att ranchamits språkliga nivå i engelskan var en aning undermålig för en person född i USA...

Jag tänkte att det kanske var någon som skämtade med oss, men jag ber så mycket om ursäkt om så inte var fallet! Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp!

Senast ändrad av en moderator:

..Det jag tyckte var märkligt var mestadels ranchamits språkkunskaper; en underlig "svengelska", medan vissa meningar är skrivna på korrekt svenska?! Dessutom tyckte jag att ranchamits språkliga nivå i engelskan var en aning undermålig för en person född i USA...

Jag lade märke till/tänkte på det jag med.

//Gilly

Vad roligt det är att läsa ikes inlägg om nordsvenskar och hur populära dom är over there!:)
Vi svenskar kan sträcka på oss lite extra:banana:
Och grattis alla ni som har en nordis!

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈