Nordsvensk westernhäst

Sv: Nordsvensk westernhäst

Hej
Hans moderspråk är Navajo
"Ring a bell"?
mvh
Bettina

Förlåt mig Bettina.. men varför pratar en Arapaho Navajo? När dom har ett eget språk, Arrapahoe? När de flesta Arapaho jag känner till ant. talar Arrapahoe eller Cheyenne ur den Algonquinianska (?) språkgruppen..

Bara nyfiken :D Min aunt i Canada är gift med en Blackfoot och jag har flera Souix och Apache vänner nämligen ^^ Är väldigt intresserad av indiankultur, i synnerhet språken :D Det hade varit roligt att få lite bättre inblick i hur språken utvecklas i kampen mot att glömmas bort, vilka stammar som tagit vilket språk till sig på senare tid.. Jo.. jag ÄR en språknörd...

/Sofia

Förlåt mig Bettina.. men varför pratar en Arapaho Navajo? När dom har ett eget språk, Arrapahoe? När de flesta Arapaho jag känner till ant. talar Arrapahoe eller Cheyenne ur den Algonquinianska (?) språkgruppen..

Bara nyfiken :D Min aunt i Canada är gift med en Blackfoot och jag har flera Souix och Apache vänner nämligen ^^ Är väldigt intresserad av indiankultur, i synnerhet språken :D Det hade varit roligt att få lite bättre inblick i hur språken utvecklas i kampen mot att glömmas bort, vilka stammar som tagit vilket språk till sig på senare tid.. Jo.. jag ÄR en språknörd...

/Sofia

Hej sofia
Du får fråga Ike, men så är det.
MVh
Bettina

Är Ike kvar i matchen?
Dvs, kommer vi få se mer inlägg från honom här?
Hoppas det, har läst många klokheter från honom.

Jätte kul att nordsvensken får son eloge, men konstigt att man inte hört nåt om det här...;) Är det den Nordsvenska brukshästen eller främst kallblods travaren du menar?
Granngården där hästarna står föder upp Nordsvenskar, och sålde en till österrike förra året..;)

Hej IKE o Bettina! Hoppas att ni är kvar fortfarande! :banana:

Det är så kul att läsa det du skriver Ike för det stämmer verkligen på min häst! :love:
Lättlärd,envis,uthållig, självständig o snäll! Han är korsning nordsvensk/appaloosa!
Skulle vara intressant att få veta vad det första ni gör med hästarna när de kommer till er? Brukar det vara samma saker som är problem, eller inga problem alls? T ex hanteringsproblem,bortskämda,felridna,misskötta osv.

Undrar om det är någon mer här bl westernfolket som har uppfattat en ökning på nordiskorsningar????

MVH Alyssa

Howdy Ike again

I'm still here,många vill det, We have a verry nice lady from sweden woorki'n here she teach me Swedish so I want to go on with that.
Det är ca.3 ar sedan vi här började med att köpa NordSvensk hästar
efter att en man i US , Leo Atla som arbetar för US stat find att kromosom är nästan lika med Quarter men hästarna är so olika.
Mr Atla sökte vidare och fund att Quarten har många egenskaper med NordSvensk häst. Han fund också att historan seger att Scandinaver som kom till norra USA hade många hästar med och dessa blandades med Portugisisk och spanish hästar detta tog lång tid men, så utväklades Quarten. Qu är en blandning av flera andra hästar(detta är väldigt kort förklaring hur Qu blev Qu.
Men kromosom är nästan identisk med NS kallblod.
Qu har kvaliteter som är speciella och NS har nästan samma kvaliteter , idag är det svårt att binda ihop dessa raser då det är så olika, Ns har i Sverige tränats en annan sätt. och utväklats efter ert behov QU har become vad vi i US behövde.
Qu var en mycket bra och stark häst under 1800-1950 men sedan avlades det på dåliga egenskaper, så materialet blev "förstört" (pengar) idag är det stora problem med Qu specielt geller uthållighet och hälsa.
Vi har många år försökt med qu-mix det har gått bra men inte väldigt bra.
Försöken med NS med annan träning vad ni gör i Sverige har blivit verry verry bra.
Vi försöker också mix NS med ren Qu. och slut på 2007 vi se om dessa hästar blir som vi hoppas, inte en qu inte en NS men en bättre och strong Ranchorse.
Del av NS vi tränat har varit lata, feta dålig disiplin, men med tålamod disiplin vänlighet och Mycket love är det lätt att få dessa (Socialdemokrater) he he, att göra det de ska och sedan går det av sig själva.
Jag har stor love till Qu och Qu-mix har arbetat och ridigt dessa sen jag varit barn men idag är jag verry hot för detta steg i hästhistoran.
Jag har själv idag en NS from Sattajärvi i Norbotten Sverige som inte var bra i travtävling och vi tränade honom under 7 monader och idag är det det bästa Ropinghorse jag haft i mitt 55 år longa liv med hästar.
I US vi bryr oss inte var hästen kommer från vi bryr oss bara om att hästen är väldigt bra, och att vi inte har många problem med (kolik) hovar och framben.
Jag har order från US stat att göra detta här i Schweitz och jag är själv "förvånad" (tror jag det heter) av resultat.
Vi har haft en gång problem med en NS den var en NS trott (trav tror jag) som inte ville canter det tog 14 monader innan den förstod att det var OK to canter. men sedan ville den canter över allt. he he.
De har aldrig varit mycket redd för lazzo, monga Ko, bull, vatten,eller Gun.
Jag och mina anstälda Cowboys tycker mycket,mycket om NS spesielt i Roping med Bull.
Jag slutar nu så inte mäniskor klagar på mitt "språk"
Frendly Regards
Ike

Howdy Ike again

I'm still here,många vill det, We have a verry nice lady from sweden woorki'n here she teach me Swedish so I want to go on with that.
Det är ca.3 ar sedan vi här började med att köpa NordSvensk hästar
efter att en man i US , Leo Atla som arbetar för US stat find att kromosom är nästan lika med Quarter men hästarna är so olika.
Mr Atla sökte vidare och fund att Quarten har många egenskaper med NordSvensk häst. Han fund också att historan seger att Scandinaver som kom till norra USA hade många hästar med och dessa blandades med Portugisisk och spanish hästar detta tog lång tid men, så utväklades Quarten. Qu är en blandning av flera andra hästar(detta är väldigt kort förklaring hur Qu blev Qu.
Men kromosom är nästan identisk med NS kallblod.
Qu har kvaliteter som är speciella och NS har nästan samma kvaliteter , idag är det svårt att binda ihop dessa raser då det är så olika, Ns har i Sverige tränats en annan sätt. och utväklats efter ert behov QU har become vad vi i US behövde.
Qu var en mycket bra och stark häst under 1800-1950 men sedan avlades det på dåliga egenskaper, så materialet blev "förstört" (pengar) idag är det stora problem med Qu specielt geller uthållighet och hälsa.
Vi har många år försökt med qu-mix det har gått bra men inte väldigt bra.
Försöken med NS med annan träning vad ni gör i Sverige har blivit verry verry bra.
Vi försöker också mix NS med ren Qu. och slut på 2007 vi se om dessa hästar blir som vi hoppas, inte en qu inte en NS men en bättre och strong Ranchorse.
Del av NS vi tränat har varit lata, feta dålig disiplin, men med tålamod disiplin vänlighet och Mycket love är det lätt att få dessa (Socialdemokrater) he he, att göra det de ska och sedan går det av sig själva.
Jag har stor love till Qu och Qu-mix har arbetat och ridigt dessa sen jag varit barn men idag är jag verry hot för detta steg i hästhistoran.
Jag har själv idag en NS from Sattajärvi i Norbotten Sverige som inte var bra i travtävling och vi tränade honom under 7 monader och idag är det det bästa Ropinghorse jag haft i mitt 55 år longa liv med hästar.
I US vi bryr oss inte var hästen kommer från vi bryr oss bara om att hästen är väldigt bra, och att vi inte har många problem med (kolik) hovar och framben.
Jag har order från US stat att göra detta här i Schweitz och jag är själv "förvånad" (tror jag det heter) av resultat.
Vi har haft en gång problem med en NS den var en NS trott (trav tror jag) som inte ville canter det tog 14 monader innan den förstod att det var OK to canter. men sedan ville den canter över allt. he he.
De har aldrig varit mycket redd för lazzo, monga Ko, bull, vatten,eller Gun.
Jag och mina anstälda Cowboys tycker mycket,mycket om NS spesielt i Roping med Bull.
Jag slutar nu så inte mäniskor klagar på mitt "språk"
Frendly Regards
Ike

kallblodstravare som ropinghäst undrar på stammen om den kan vara släkt med min:angel: kul att skryta för de stora pojkarna med rep om min häst har en släkting i usa :D kanske ska tipsa T.A om att han inte ska använda v-b utan gå över till k-b:rofl:

Haha! Gör det! :rofl: Han är nog inte omöjlig att övertyga:)

Knapplån
En fråga: pratar vi om Nordsvenskar eller Kallblodstravare ?? Vad jag vet är det två olika raser !!

nordsvenskar och kallblodstravare är samma ras, MEN har 2st olika typer, Brukshäst och travtyp.
ungefär som Reining och pleasure hästar om man jämför med quarterrasen.

nordsvenskar och kallblodstravare är samma ras, MEN har 2st olika typer, Brukshäst och travtyp.

Är det verkligen så!?
En kallblodstravare behöver ju inte ens vara svensk utan kan lika gärna vara norsk!
Har för mig att dom gått isär som ras och att det är därför kallblods travarn kallas just kallblods travare och inte nordsvensk travare.. men jag kan ha fel!

Endast ursprunget är densamma...det är över 30 år sedan, vill jag minnas, som man skiljde stamböckerna åt så det är fel att säga att det är samma ras idag.

Jag har haft en Bruksnordis som gick utmärkt att jobba på kor. Hon visste precis vad hon skulle göra och det var väl tur eftersom jag hade noll koll:o...Tränades för både AJ och RÅ som båda var rätt snopna över hennes kapacitet;)

Senast ändrad:

Kallblodstravaren ser ut som nordsvensken gorde för länge sedan tittar man på seldon och sjäker (skaklar) så kan inte bruksnordisen få plats i dem(nu får de som kan nordsvenskens historia hjälpa mig)
men om det var skogsföretag eller armen kanske båda som hade intresse av en tyngre och starkare typ så korsade in arbetshästar jag tror i från belgien eller holland är inte säker tittar man på den finska hästen och den norska även Dölehästen så har de stora likheter med den svenska kallblodstravaren och aveln på den har varit strikt reglerad sen det misstänktes att någon hade blandat in varmblod undrar om det inte var på Solos sida. fanns även en hingst som hette Grejtin som det mumlades (har jag för mig)om att han inte skulle vara riktigt ren. Så nordsvensken är inte uppdelad i två grupper utan som två raser men i dagligtal så säger man nordsvensk även till kallblodstravare man kanske skulle bli bättre på att utrycka sig så blir det inte så förvirrat. men vilket det är kallblodstravare eller bruksnordis så hör de till kallblod och det var ju det tråden som vi mer eller mindre har kidnappat från TS skulle handla om mvh Skogsråa

Howdy Ike again

Med den lite Svenskan jag förstår vad du skrevit Skogsråå, så har du väldigt rätt men du kunde med ditt språk säga det bätre än jag.
Vad jag menade med QU, så är det krokosom upsättningen som har mycket stora ("likheter" tror jag det heter) med NS kalblood och med andra kallblood som jag sa "med andra hästar.
Och som det brukar vara, så sejer vi här NS, och det är som du säjer inte klart, tydlig tillrekligt.
Det vad du läst/hört om Kallblood är också helt vad jag hört från US State. So ,Skogsråå? det är väldigt roligt att du skrev detta här Thank's.
Ni andra som också skrev om vad ni hade uppfattning om NS kallblood har också alla lite rätt vad jag tycker.
Well? jag är inte mästare på Kallblood men jag säjer bara vad vi jör här med NS kallbloodstravare och vad order jag fått från US.
Att by alla vi kan Stalion, Valack ,Sto etc.
Jag själv vill inte byta min "travare" till en QU again, denna jag nu Jobbar Roping med är "Fucki'n greate".Sorry the best.
Regards
IKe

Kallblodstravaren ser ut som nordsvensken gorde för länge sedan tittar man på seldon och sjäker (skaklar) så kan inte bruksnordisen få plats i dem(nu får de som kan nordsvenskens historia hjälpa mig)
men om det var skogsföretag eller armen kanske båda som hade intresse av en tyngre och starkare typ så korsade in arbetshästar jag tror i från belgien eller holland är inte säker tittar man på den finska hästen och den norska även Dölehästen så har de stora likheter med den svenska kallblodstravaren och aveln på den har varit strikt reglerad sen det misstänktes att någon hade blandat in varmblod undrar om det inte var på Solos sida. fanns även en hingst som hette Grejtin som det mumlades (har jag för mig)om att han inte skulle vara riktigt ren. Så nordsvensken är inte uppdelad i två grupper utan som två raser men i dagligtal så säger man nordsvensk även till kallblodstravare man kanske skulle bli bättre på att utrycka sig så blir det inte så förvirrat. men vilket det är kallblodstravare eller bruksnordis så hör de till kallblod och det var ju det tråden som vi mer eller mindre har kidnappat från TS skulle handla om mvh Skogsråa

Om jag vore i dina kläder skulle jag läsa på lite bättre innan jag yttryckte mej så tvärsäkert!:crazy: Nordsvensk brukshäst och Svensk kallblodstravare ÄR två olika raser, de är olika i både exteriör och temperament. Kallblodstravaren har naturliga förutsättningar att bli en riktigt bra ridhäst, nordsvensken är både tyngre och klumpigare och lämpar sej bättre som draghäst. En ny kunskap att lägga på minnet, Sellan!
Sen är det ju beklagligt att man kallar en kallblodstravare för "travnordis", det är ju inte en nordis!

Är det verkligen så!?
En kallblodstravare behöver ju inte ens vara svensk utan kan lika gärna vara norsk!
Har för mig att dom gått isär som ras och att det är därför kallblods travarn kallas just kallblods travare och inte nordsvensk travare.. men jag kan ha fel!
Du har alldeles rätt, den svenska rasen heter svensk kallblodstravare och den norska, Norsk kallblodstravare.De står båda i så nära släktskap så att det är OK att korsa svensk o norskt kallblod .
De som registrerar Bruksnordsvensken är Föreningen Nordsvenska hästen och travarna sorterar under avelsföreningen Sleipner. Rätt ska va rätt. Tänk om man skulle kalla en varmblodstravare för quarter ? Dom har engelskat fullblod i ådrorna båda två !

sorry, men jag umgås bara med de som är 40+ så.. det är av dem jag lärt mig, men alla kan ha fel ibland.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈