Nordsvensk westernhäst

Sv: Nordsvensk westernhäst

:rofl: :rofl: Ja, mkt får man höra, innan öronen trillar av:rofl:

haha jaaa.. när jag var installad på ett annat stall så gnällde de över att jag slängde hästhår på gödselstacken, fast jag fortsatte iallafall :D då gick de och GRÄVDE upp håret.

jag flyttade ganska snabbt därifrån :rofl:

Inte för att jag vill ursäkta ev. annat knepigt beteende i det stallet :o men det kan finnas anledning till att dom gör så med gödselstacken. Hår bryts nämligen inte ner (arkeologer gräver ju upp 2000 år gamla lik med håret kvar) och om dom t ex skickar gödselstacken till kompostering eller så för att den ska bli jord så blir håret bara till ett problem.
Jag försöker oxå undvika hår i gödselstacken...skulle inte gå så långt att jag grävde upp det dock :rofl:

det ska inte till kompostering, utan läggs på hög ett tag och används sedan som gödsel....

jag som bott på landet (brevid kor mm) och varit i många stallar osv har aldrig hört på maken tidigare, hästarna släpper inte SÅ mkt hår att jorden skadas, kanske om man la ut enbart hår, såvitt jag vet så bryts hår ner, annars så skulle ju hela världen vara över-hårat :p

jag som bott på landet (brevid kor mm) och varit i många stallar osv har aldrig hört på maken tidigare, hästarna släpper inte SÅ mkt hår att jorden skadas, kanske om man la ut enbart hår, såvitt jag vet så bryts hår ner, annars så skulle ju hela världen vara över-hårat :p

När mina hästar fällde som värst under våren här så började jag samla på håret och fyllde en stor plastkasse på en vecka. Är det många hästar blir det nog mycket hår. Sen orkade jag inte vara petig längre och började slänga, stallkamraterna slänger också, och det blir rejäla "kuddar" med hästhår i gödselstacken.
Men våran ska tydligen gå till övertäckning av en soptipp på kommun eller något så det gör inget, men jag vet dom som säljer till en farbror som gör trädgårdsjord och då är det nog annorlunda. Tänk dig att du öppnar en säck jord som du har köpt och så är det massor med hår i det, bläääääääh :p

...och sen ett annat synvinkel från nån som har häst, kor och gödsla vårt egen mark skulle jag inte heller vill har hår gödsel heller. Håret är lättare än jorden och kommer ligger ovan jord en bit. Kan fastna i harven och till och med fastna i hövändare och samla i höet.

Men som Tussinussen sa jag skulle aldrig gräva up det om det kom i gödsel men jag skulle har gett dig kanske en förklaring varför jag vill inte har det i gödsel stacken.

Förövrig men man har haft turridning i 10 år (inte längre) och har provat olika ras men till slut valda han NSV bruks för att de klarade av terrängen och jobbet de hade att göra. Och hans fortfarnade retta mig med att de är den ända "riktiga" hästar:p . Han är orolig att ett ben skulle går av på en av MINA "Foo-Foo" hästar om vi rider ut. En Toy Puddel eller Tjet-Zhu (stavning??) är en Foo-foo dog, get the joke?:rofl:

konstigt att jag / mina vänner / mamma som e veterinär inte har hört talas om det tidigare :confused:

fast där vi bor är vi kanske inte så petiga ;)

Vi sprider ut det i hagen så att fåglarna ska ha nåt att bygga bon av. ;)

från kasa så brukar håret flyga iväg.. och vi har fåglar som nöjt går å pickar efter havrekorn å sånt ;)

att ha kompost hemma har jag dock ingen erfarenhet av.. vi kastade allt komposterbart på kasa, tidningar å sånt eldades det med, eller källsorteras.

Om jag vore i dina kläder skulle jag läsa på lite bättre innan jag yttryckte mej så tvärsäkert!:crazy: Nordsvensk brukshäst och Svensk kallblodstravare ÄR två olika raser, de är olika i både exteriör och temperament. Kallblodstravaren har naturliga förutsättningar att bli en riktigt bra ridhäst, nordsvensken är både tyngre och klumpigare och lämpar sej bättre som draghäst. En ny kunskap att lägga på minnet, Sellan!
Sen är det ju beklagligt att man kallar en kallblodstravare för "travnordis", det är ju inte en nordis!

Måste bara tillägga en sak här... jag är stolt ägare till 3 bruksnordisar o kalla dem vad ni vill men det där med att det är två raser har på nått sätt inte fastnat hos folk trots att det är så länge sedan de delade upp sådär.

Till poängen: Bruksnordisen är en väldigt varierad ras... som någon tidigare påpekat var de mindre o smäckrare innan de vart militärhästar o sånt.

Det finns ju nordsvenskar som mer liknar en ardenner i både kropp o styrka o sen finns de som inte skiljer sig mycket från kallblodstravaren.

Mina här är ett sto i som jag kallar "ardennertyp" en kanon draghäst snäll att rida men inget jag skulle satsa på som hopphäst:p en annan av mina hästar däremot är en smäcker långlinjerad dam men gudomliga rörelser, fantastisk ridhäst, lätt för galopp, lätt för samling lätt för allt men absolut ingen sån draghäst som den förstnämde, det har hon helt enkelt inte kropp för...:)

:) tja du får väll skaka liv i den:D
fast jag är nyfiken hur det går för Western_gus och vad det är för typ av kallblod TRAVNORDIS eller BRUKSNORDIS:rofl:
"Travnordis", är det en korsning mellan kallblodstravare och bruksnordis???? :angel: Det kanske är en ChryslerFord du menar ???:devil:

du har just fixat till en ny rasvariant kanske något att avla på:rofl: och Ford amrikansk eller tysk:confused:
de funkar ju tydligen med Saab:devil:

du har just fixat till en ny rasvariant kanske något att avla på:rofl: och Ford amrikansk eller tysk:confused:
de funkar ju tydligen med Saab:devil:

Pssst: /viskar: "Volvo" ;)

PS. Om ni känner någon med en nyare Volvo så är det alltid lika roligt att reta dem för att de äger en Ford. :D

Senast ändrad av en moderator:

han är en kallblodstravare för att förvirra ännu mer?
hehe det går faktiskt jättebra just nu :D red lektion nu i onsdags och det gick super! tjurade lite i början dock hehe :P

hur kom ni in på den här diskussionen om hår? xD

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 170
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar