Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning.

Denna text är hämtad ur Unicefs beskrivning av kvinnlig könssympning. Religionen är den enda förklaringen till detta. Att det sedan upprätthålls genom traditioner gör inte saken bättre. Våga vägra acceptera religion som något oskyldigt när det kommer till brott mot mänskliga rättigheter. Utan religion skulle detta inte kunna ske. Att säga att pojkar behöver stympa snoppen för att kunna hålla sig rena är ju löjligt!
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag svarade i och för sig om manlig omskärelse. Kvinnlig anser jag att det finns en stor skillnad - och det är att det till 100% blir konsekvenser av denna då själva motivet ofta beror på att ta ifrån kvinnans njutning. Omskärelse av mannen tar ju inte ifrån hans förmåga att kunna njuta under sex och görs ju också av medicinska skäl och inte bara religiösa.

Sedan är det väl ingen som har skrivit heller att det inte förekommer inom fler religioner än islam, det är väl poängen av vad som har diskuterats hela tiden?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Så om man inte tar ifrån någon förmågan till sexuell njutning så är det ok att stympa könsorganen på små barn?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

JAG ser inte riktigt någon skillnad mellan att göra det av medicinska eller andra skäl när slutresultatet är detsamma, nej.

Jag inser också att hade vi bott i Sverige hade min son fått gå och ha ont nu eftersom man där vill vänta till tioårsåldern för att se "om det växer bort" något jag tycker är helt befängt när det finns så enkel hjälp att få. Då ska han alltså, om det vill sig illa, ha ont i sju år till... Jag är som sagt tvetydig, där får vi helt enkelt vara överens om att inte vara överens.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Så kan man säga om mycket. I sverige opererar man inte gärna på grund av medicinska själ heller, något jag tycker är helt befängt om barnet har ont. I övrigt gör det mig detsamma. Finns betydligt viktigare frågor än just manlig omskärelse i så fall, anser jag.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Så kan man säga om mycket. I sverige opererar man inte gärna på grund av medicinska själ heller, något jag tycker är helt befängt om barnet har ont. I övrigt gör det mig detsamma. Finns betydligt viktigare frågor än just manlig omskärelse i så fall, anser jag.

Ja men nu diskuterar vi just könsstympning och inget annat.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nja, tråden handlade väl om giftermål? Håller du inte med mig, fine. Det är ett fritt land med åsiktsfrihet (en betydligt viktigare fråga i många av dessa länder för övrigt)..
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nja, tråden handlade väl om giftermål? Håller du inte med mig, fine. Det är ett fritt land med åsiktsfrihet (en betydligt viktigare fråga i många av dessa länder för övrigt)..

Fast de senast inläggen har handlat om just könsstympning. Och du har väl diskuterat om det också?

Till TS.
Ber om ursäkt för OT.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Att omskära pojkar av hygieniska skäl är helt obefogat. Både judar och muslimer omskär pojkar av religiösa skäl. Detta måste få ett slut.

Nej, det ar inte religiosa skal, det sker av KULTURELLA skal. Om alla andra omskar sina pojkar ar kulturen for omskarelse mycket stark och om du fragar varfor finns en hel massa olika skal, men religionen har inget med det att gora da alla religioner i omradet har precis samma kultur med omskarelse.

Av medicinska skäl kan jag förstå men "bara för att" är helt obegripligt o mina ögon.

Det ar inte "bara for att" det ar for att det blivit normen i deras samhalle ... precis som det kan vara 'normen' att prata med grannar i hissen eller med vem som helst i kassa kon ... man har helt enkelt lite olika varderingar om vissa saker.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nej, det ar inte religiosa skal, det sker av KULTURELLA skal. Om alla andra omskar sina pojkar ar kulturen for omskarelse mycket stark och om du fragar varfor finns en hel massa olika skal, men religionen har inget med det att gora da alla religioner i omradet har precis samma kultur med omskarelse.



Det ar inte "bara for att" det ar for att det blivit normen i deras samhalle ... precis som det kan vara 'normen' att prata med grannar i hissen eller med vem som helst i kassa kon ... man har helt enkelt lite olika varderingar om vissa saker.

Oavsett så är det obegripligt i mina ögon så länge det inte är nått medicinsk skäl. Det är ju ändå ett ingrepp som inte behövs.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning.

Denna text är hämtad ur Unicefs beskrivning av kvinnlig könssympning. Religionen är den enda förklaringen till detta. Att det sedan upprätthålls genom traditioner gör inte saken bättre. Våga vägra acceptera religion som något oskyldigt när det kommer till brott mot mänskliga rättigheter. Utan religion skulle detta inte kunna ske. Att säga att pojkar behöver stympa snoppen för att kunna hålla sig rena är ju löjligt!
http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/15400/LKT1046s2881_2883.pdf

läs o begrunda....
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nej, det ar inte religiosa skal, det sker av KULTURELLA skal. Om alla andra omskar sina pojkar ar kulturen for omskarelse mycket stark och om du fragar varfor finns en hel massa olika skal, men religionen har inget med det att gora da alla religioner i omradet har precis samma kultur med omskarelse.



Det ar inte "bara for att" det ar for att det blivit normen i deras samhalle ... precis som det kan vara 'normen' att prata med grannar i hissen eller med vem som helst i kassa kon ... man har helt enkelt lite olika varderingar om vissa saker.

Att manlig omskärelse genomförs av kulturella och religiösa skäl är väl känt. Vad som däremot inte äe så känt är ju att manlig omskärelse kan ha possitiv influens på ex HIV.

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/15400/LKT1046s2881_2883.pdf
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

-Det är mot FN´s barnkonvetion att gifta bort småtjejer. Är Irak med i FN? I alla fall borde det vara ett argument som dom eventuellt skulle tänkas respektera.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning.

Denna text är hämtad ur Unicefs beskrivning av kvinnlig könssympning. Religionen är den enda förklaringen till detta. Att det sedan upprätthålls genom traditioner gör inte saken bättre. Våga vägra acceptera religion som något oskyldigt när det kommer till brott mot mänskliga rättigheter. Utan religion skulle detta inte kunna ske. Att säga att pojkar behöver stympa snoppen för att kunna hålla sig rena är ju löjligt!

Lustigt att du väljer att citera ett stycke som motsäger det du säger. "Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning."
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

-Det är mot FN´s barnkonvetion att gifta bort småtjejer. Är Irak med i FN? I alla fall borde det vara ett argument som dom eventuellt skulle tänkas respektera.

Om det vore så enkelt..Tortyr och summariska avrättningar , förföljelse av oliktänkande, homosexuella bryter även det mot fn stadgarna.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 730
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp