Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

All religion, både islam och kristendom har omskärelse, förtryck, incest, ser kvinnor som ägodelar i sina biblar! Jag kan citera de mest horribla lagar och förordningar ur både koranen och bibeln så jag önskar att folk kunde inse att religion är ursäkten folk har för att begå onda handlingar. Folks rädsla för att kritisera och ifrågasätta religion gör att man fortsätter och begår brott mot de mänskliga rättigheterna.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

-Jag tror att kristendomskunskapen ær så dålig hos de flesta att dom inte førstår vad som hænde då Jesus kom in i historien. Ingen kan hitta ett enda stælle dær det står att han førtryckte kvinnor eller barn, eller uppmanade någon annan att gøra det. Han vænde upp och ned på maktsystemet och sa saker som att "Om någon førfør en av dessa mina minsta så vore det bættre om en kvarnsten hængdes om halsen på honom och han sænktes i havet." "Den som vill vara størst bland er ska vara de andras tjænare". "Vad ni vill att andra ska gøra mot er det ska ni också gøra mot dem".

Då kristna på en del håll ændå har burit sig illa åt så har dom inte tjænat sin Herre Jesus krist. "Av frukten ska man kænna trædet. Inte bær ett gott træd dålig frukt... (citat Jesus). Ondskans ogræs væxer øverallt dær det får næring
så 1, lær dig kænna igen det. 2, Bekæmpa det.

I Egypten ær kvinnlig kønsstympning vældigt vanligt. Ett par præster i den kristna koptiska kyrkan beslutade sid før att kræva att flickebarnens førældrar lovade att inte omskæra sina døttrar, annars vægrade dom att døpa dom. Det var ca 30 år sedan dom børjade kræva detta och nu har man kostanterat att dessa oomskurna kvinnor inte alls lever omoraliskt.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Kl


Om jag får säga vad jag tycker så ställer religion,droger och våld till det mesta i världen.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

KL

Var är golit med sina förskönande omskrivningar om islam?

Att män får gifta sig med små barn är helt åt helvete! Likaså att kvinnan blir stenad för "utomäktenskapliga förbindelser" om hon blir våldtagen. Men det är så islam ser ut, och troligen kommer att se ut under mycket lång tid framöver!
Och om man påtalar denna fakta så blir man ju kallad rasist på en gång. Jag är inte rasist bara för att jag berättar fakta om hur islam fungerar.

Har halva buke blivit rasister helt plötsligt? För man är ju annars så otroligt liberala i alla frågor som rör religioner i vanliga fall.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nej du är rasist om du tror att alla som utövar islam gör det på samma sätt.
Det är som jag skulle dra min kristna Hbtqaktiva vän över samma kam som westborough Baptist church...
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Vilka lagar och traditioner ett land har speglar var dess folk befinner sig i sin sociala utveckling. Det finns kristna som är lika trångsynta och rabiata som mullorna i Iran. Och det finns Muslimer som är betydligt mer framsynta och accepterande än ex. "PolitisktKorrekt" ;)..
Kvinnans status i ett samhälle hänger på om och hur hon får ta del av utbildning och vägval i samhället. Inte vilken religion eller politisk inställning landet i fråga har.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

KL

Var är golit med sina förskönande omskrivningar om islam?

Att män får gifta sig med små barn är helt åt helvete! Likaså att kvinnan blir stenad för "utomäktenskapliga förbindelser" om hon blir våldtagen. Men det är så islam ser ut, och troligen kommer att se ut under mycket lång tid framöver! <snip>

Menar du pa fullt allvar att du tror att Islam ser ut sa overallt i varlden? Det ar mer an naivt. Det finns lika manga varianter av Islam som av Kristendom ...
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Oavsett om man är extrem eller moderat i sin religiösa tro så är det fortfarande i religionen man rättfärdigar sina onda handlingar. Det är fortfarande religionen som är grund till kvinnoförtryck och omskärelse. Man är inte rasist om man kritiserar islam.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nej, men man är okunnig om man tror att kvinnlig omskärelse har med Islam att göra.
Kvinnoförtryck har inte med religion att göra, det handlar om att män med privilegier inte har lust att låta kvinnor få samma rättigheter och möjligheter. Se bara på allt näthat och våld mot kvinnor, vad har en ev Gud med det att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Mia R! Du har så fel! Läs på! Omskärelse är ett otyg oavsett om den är kvinnlig eller manlig.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Kl

Nu går tyvärr inte den här dokumentären (http://www.svtplay.se/video/1704635/jag-var-vard-50-lamm) att se längre på svtplay. Men det var ingen munter skildring direkt.

Den afghanska flickan blev såld som 10-åring till en gammal gubbe. När hon var 12 blev hon gravid första gången. I sjunde månaden orsakade han ett avsiktligt missfall genom att misshandla henne. Före hon var 16 hade hon varit gravid ytterligare två gånger som även de avslutats i avsiktliga missfall.

Fy faan är väl det mildaste man kan skriva om detta!
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

kl det som känns så tråkigt med ett sådant här lagförslag och är det som man borde lägga sina åsikter om är ju att Irak i och med lagförslaget går bakåt i samband med det här och inte framåt vilket torde vara det normala (Islam är ju flera hundra år yngre än kristendomen, att de inte är jämställda en och bygger på gamla lagar är kanske inte så konstigt, kolla vilka lagar och regler som gällde i Sverige och svenska kyrkan för några hundra år sedan).

Som någon annan sagt, Rom byggdes inte på en dag. Jag tycker mig se en nyanserad bild av äktenskap och mycket annat inom islam på de människor som jag dagligen möter i mitt arbete i flyktinglägren på Malta. Jag jobbar framförallt med män mellan 16-30 år, och av de jag blivit närmare vän med är det INGEN som vill ha en fru som inte har gått ut skolan till exempel (i de länder som dessa kommer ifrån, Norra Afrika ner mot Gambia och mellanöstern, framförallt Syrien) är det lagstadgad skolplikt upp till 16 och det märker man även på de familjer som kommer, barnen, även tonårsdöttrarna, är relativt duktiga på engelskan redan när de kommer då de har gått i skolan.

Jag tycker det är positivt men inser ju också att det kanske inte är helt som mina vänner säger till mig, det lär väl finnas de familjer i dessa länder som inte har råd till skola och där döttrarna gifts bort, men det verkar dock inte vara den bild av vad som oftast sker när det gäller giftemål utan bland mina vänner har man valt partner själv, för de allra flesta män är det otänkbart att ha fler än en fru och de par jag känner är relativt jämåriga och ser mycket kära ut i varandra...

Nu finns det, vad jag vet, inga just nu i lägret som är från Irak /Afghanistan eller Soud Arabien och det är mycket möjligt att det ser annorlunda ut där, just därför ska man nog passa sig för att dra alla över en kam och som sagt, det tragiska i det hela är ju att Irak går bakåt och inte vad som borde vara normalt, tar ett steg framåt, i samband med ett sådant här förslag. Jag hoppas verkligen det stannar vid bara ett förslag.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

:bow::bow::bow:

Jag har bott i mellanostern fran och till under de senaste 30 aren och kanner igen allt du sager. Saudi Arabien gar helt klart frammat, irriterande sakta i manga fall, men jag ser en klar utveckling fran forsta gangen jag kom dit. Och om man tanker pa hur kort tid det egentligen ar har utvecklingen gatt med ljusets hastighet.

Sedan maste man ju ocksa komma ihag att det land som har mest Muslimer i varlden ar Indonesien ... inte Mellan Ostern. Och vad galler omskarelse av flickor ar det lika vanligt bland Kristna, i de lander som har det som kultur, som det ar bland Muslimer. Omskarelse av pojkar gors i manga vasterlandska lander, tex USA, utav hygieniska skal. Det har absolut inget med religionen att gora.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Att omskära pojkar av hygieniska skäl är helt obefogat. Både judar och muslimer omskär pojkar av religiösa skäl. Detta måste få ett slut.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Läs på själv, det finns inget i Islam som förordar kvinnlig omskärelse, det är en lokal tradition hos vissa grupper och inget som gäller generellt för utövande muslimer. Visa mig gärna var det står i Koranen innan du säger att jag har fel.

Att omskära någon av hygieniska skäl finns det dessutom forskning som stödjer, av den enkla anledningen att när det gäller hygien är det allt för många män som inte tvättar sig ordentligt under förhuden och de riskerar då att orsaka cancer hos kvinnor. Därför är det nu vanligt att yngre kvinnor här i Sverige får vaccin för att slippa cellförändringar.

Snuskpellar! :yuck:
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Läs på själv, det finns inget i Islam som förordar kvinnlig omskärelse, det är en lokal tradition hos vissa grupper och inget som gäller generellt för utövande muslimer. Visa mig gärna var det står i Koranen innan du säger att jag har fel.

Att omskära någon av hygieniska skäl finns det dessutom forskning som stödjer, av den enkla anledningen att när det gäller hygien är det allt för många män som inte tvättar sig ordentligt under förhuden och de riskerar då att orsaka cancer hos kvinnor. Därför är det nu vanligt att yngre kvinnor här i Sverige får vaccin för att slippa cellförändringar.

Snuskpellar! :yuck:

Dom bör gå en utbildning om hur man sköter hygien ist för så drastiskt som omskärelse. Betydligt mindre riskfyllt och enklare:p
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tycker det är märkligt att de inte får lära sig det redan som små, det här handlar ju om vanliga svenska killar som inte kan sköta sin egen hygien. Det ska inte behövas kurser, då kan man ju hålla kurs att de ska lära sig att sitta ner.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tycker det är märkligt att de inte får lära sig det redan som små, det här handlar ju om vanliga svenska killar som inte kan sköta sin egen hygien. Det ska inte behövas kurser, då kan man ju hålla kurs att de ska lära sig att sitta ner.

Jaha så det gäller bara svenska killar??
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tror inte hon menade bara svenska killar, men drog till med det eftersom vi bor i Sverige och det är i Sverige kvinnor får vaccin mot cellförändringar.

Jag är själv tvetydig mot omskärelse. Mitt ex, far till mina barn, är omskuren på grund av för trång förhud. Mitt barn kommer dessvärre behöva gå igenom samma procedur, killen jag dejtar nu, från Libyen, är omskuren av religösa skäl. Ingen av nuvarande eller ex lider av sin omskärelse oavsett skäl (och inte jag heller, jag tycket det är fräschare helt enkelt ;) ), min son däremot lider oerhört av sin trånga förhud och läkarna vill inte gärna vänta.
I Sverige väntar man, men det gör man inte här på Malta och jag ser inte heller någon anledning att vänta tills ungen är äldre, det är nu han lider av detta och det kan pågå många år. Självklart överväger jag operationen eftersom det inte heller tillkommer några komplikationer till 99% om det görs av läkare på sjukhus.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Av medicinska skäl kan jag förstå men "bara för att" är helt obegripligt o mina ögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 730
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp