Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tror du är nära sanningen där Ramona.
Går inte att försvara detta lagförslag men om vi någonsin skall kunna förändra så måste vi ha en förståelse för hur ett sånt här förslag kan uppkomma.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nja, jag tror det är snarare den förbannade oskulden som spelar roll. En 9-åring är lättare att kontrollera än en 18-åring ...

OBS att den skiten har absolut inget med muslimer att göra, det finns trots allt även kristna i Irak, så det är snarare tradition, som vanligt, än religion. :yuck:

När det gäller hedersmord här i Sverige tror jag faktiskt att majoriteten av alla idioter är kristna. :banghead:

Hedersmord har absolut inget med religion att göra, utan det rör sig om stam/folkgrupps traditioner.

Att svenska journalister är så fullständigt obildade och okunniga om saker de skriver om samt att feministerna, SD och de högerextrema grupperna okritiskt hejar på skriverierna utan att förstå grunderna/skillnaderna i religion-/stam- folkgrupps traditioner är bara pinsamt och hjälper bara till att sprida okunskap och rashat hos övriga svenskar.

De högsta religiösa ledarna inom Islam (både Sunni och Shia) har faktiskt, för några år sedan, fördömt sedvänjan med barnbrudar trots profetens 9 åriga brud och i ljus av detta torde lagförslaget ligga mer i stamtradition än religion.

Att sitta här uppe i norden/västvärlden och förfasa sig eller demonstrera hjälper inte ett dugg, utan vill man göra skillnad måste man (hen) åka ner till länderna ifråga och utbilda kvinnorna (som i stor utsträckning är pådrivande och bestämmande i frågan om bortgifte) i effektiva sätt att ta itu med problemen. Tex sexstrejk mm.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Hedersmord har absolut inget med religion att göra, utan det rör sig om stam/folkgrupps traditioner.

Att svenska journalister är så fullständigt obildade och okunniga om saker de skriver om samt att feministerna, SD och de högerextrema grupperna okritiskt hejar på skriverierna utan att förstå grunderna/skillnaderna i religion-/stam- folkgrupps traditioner är bara pinsamt och hjälper bara till att sprida okunskap och rashat hos övriga svenskar.

De högsta religiösa ledarna inom Islam (både Sunni och Shia) har faktiskt, för några år sedan, fördömt sedvänjan med barnbrudar trots profetens 9 åriga brud och i ljus av detta torde lagförslaget ligga mer i stamtradition än religion.

Att sitta här uppe i norden/västvärlden och förfasa sig eller demonstrera hjälper inte ett dugg, utan vill man göra skillnad måste man (hen) åka ner till länderna ifråga och utbilda kvinnorna (som i stor utsträckning är pådrivande och bestämmande i frågan om bortgifte) i effektiva sätt att ta itu med problemen. Tex sexstrejk mm.

många poänger där
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Och vet du att irakier som bor utomlands inte gör det

vad menade du nu ?
Jag har väl inget sagt om att dom Inte skulle göra det
 
Senast ändrad:
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

De flesta män har trots allt inte sex med flickorna förrän de är tillräckligt gamla

Hur vet man det? Det måste trots allt vara lagligt att ha sex med sin fru när man väl är gift med henne, oavsett ålder, så det verkar märkligt att det skulle finnas uppgifter på detta - det har ju dessutom inte varit tillåtet tidigare så varifrån kommer över huvud taget en sådan uppgift?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag tror att det gäller att påverka på flera fronter, men du har en poäng i att man även behöver arbeta för att förändra attityder på gräsrotsnivå och då behöver man, som Ramona säger analysera varför folk gör vissa saker.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Helt enig med dig, det är skillnad på religion och tradition, något många inte verkar fatta. :meh:
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Hur vet man det? Det måste trots allt vara lagligt att ha sex med sin fru när man väl är gift med henne, oavsett ålder, så det verkar märkligt att det skulle finnas uppgifter på detta - det har ju dessutom inte varit tillåtet tidigare så varifrån kommer över huvud taget en sådan uppgift?
Jag minns någonting jag läste för länge sedan om att det inte var okej att ha sex med flickor innan de blivit kvinnor, dvs fått mens. Det är någon typ av regel som varit genomgående i flera kulturer oavsett vart i värden de befann sig. Tex hade man i Sydamerika traditionen att flickor fick giftas bort när de fick mens, vilket normalt sett hände mellan 13-18 års åldern, tills amerikanerna började ge sina boskap tillväxthormoner som gjorde att när flickorna åt köttet så fick de mens tidigare och tidigare! Det var ett stort problem på 70- och 80-talet.

Men visst, man han ju aldrig veta hur det går till när man inte befinner sig i hemmet. Men det är ju stor skillnad på sexuella övergrepp där flickorna får tillfredsställa mannen och att ha samlag med en så ung flicka. Jag resonerar fortfarande så att kvinnor är ägodelar och lite som boskap. Jag har köpt massor med föl och unghästar som rena tillväxt-hästar. Jag har planen att jag ska rida dem, men jag gör det inte förrän de är mogna för det, och när det är beror på individen, men någonstans mellan 2,5-4 år gamla.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Kl

Det var ett inslag om detta på P1 härom dagen. De kvinnorättsorganisationer som finns i Irak var i alla fall väldigt oroade över detta och kallade det ett enormt bakslag för kvinnors rättigheter och möjlighet att bestämma över sitt liv.

Att många flickor riskerar att bli berövade hela sin barndom. Dessutom skulle det ju vara frågan om tvångsgifte och att barn i den åldern inte har en aning om vad äktenskap innebär eller vad det för med sig.

Idag är det tydligen 18 års gräns men dispens kan ges i undantagsfall för flickor ner till 15 års ålder. Denna lag skulle gälla bara för shiamuslimer och har tack och lov inte börjat gälla än då den måste godkännas av regeringen (eller någonting åt det hållet) för att få laga kraft.

Får verkligen hoppas att detta inte går igenom. Stackars barn. :(
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Ändå så är det vanligt med omskärelser av både kristna och muslimska flickebarn i stora delar av världen, trots att det inte är religiöst förankrat utan av tradition.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Om man ska leva efter religionen så bör väl traditionen vara godkänd??

Man ändrar lite på traditionen och religionen så att det blir accepterat. Tänk på hur man gjort med julafton och det kristna misslyckandet ned midsommar.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

-I bæsta fall blir barnbruden mannens andra hustru eller tredje. Då ær det lættare før honom att vænta med sex tills hon blir kvinna, dvs fått mens. Har jag inte fel så ska han vænta tills dess om han ær en god muslim. Men æven før en 13-15 åring så ær det før tidigt att få barn. Alltfør ofta går det illa då hon ska føda och hon ær inte mogen att ta hand om det och uppfostra det. Om hon bor i en storfamilj så hjælper ældre fruar och farmor till med barnen. Men då ær hon också underkastad alla de ældre kvinnornas viljor, inte bara sin man.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tänk att det finns så många människor som är så rädda för att kritisera religion? Självklart att barngifte, omskärelse, kvinnoförtryck osv förankrat i religionen! Det är så korkat och tro annat.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Ja, vi har ju den kristna Bibeln som praktexempel på att kvinnan ska tiga i församlingen! Var hittar du däremot något exempel på omskärelse av kvinnor och barnbrudar?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Tänk att det finns så många människor som är så rädda för att kritisera religion? Självklart att barngifte, omskärelse, kvinnoförtryck osv förankrat i religionen! Det är så korkat och tro annat.

Ja, och i vissa kristna länder är preventivmedel och/eller aborter förbjudna. I USA spränger folk abortkliniker...

Det är kombinationer av religion och traditioner som påverkar, annars skulle alla av en viss religion agera precis likadant. Och så är det inte.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

-Paulus skriver mycket riktigt att kvinnorna ska tiga i førsamlingen och jag ursæktar honom inte før det men han har skrivit mycket som ær vackert om kærleken - bl a Kærlekens lov som brukar citeras på de flesta vigslar. Han skriver också på ett stælle att førældrarna inte ska reta sina barn så att dom blir arga. I det stora hela så tycker jag han var en vis man, æn om en man av sin tid.

Profeten Muhammed tog sig en liten barnbrud på åtta år som jag vet inte vilken brud i raden... kanske den sjunde eller så. Tyværr ær det vanligt med barnbrudar i Indien och Nepal också men dær sker det ofta pga att førældrarna ær vældigt fattiga och har svårt att førsørja henne.

Kvinnlig kønsstympelse står det inget om i Koranen och det faktum att det inte står ær ett viktigt argument bland dom som kæmpar mot den dær vidriga sedvænjan. Men det står i koranen att en kvinna/flicka som haft utomæktenskapligt sex ær oren och att se som en hora. Om flickan fått slidan ihopsydd så att det bara ær en litet, litet hål før urin och mensblod så kan hon inte ha sex utan att man mærker det. Dessutom blir hon rædd før sex før att hon måste øppnas først. Sex blir sedan bara en plåga før henne. Så på så vis passar sedvænjan passar islam.

På ett stælle i Johannes så står det att Jesus ræddade en kvinna som skulle stenas pga man hade tagit henne på bar gærning med att begå æktenskapsbrott. Han sa att -Den som ær fri från synd ska kasta førsta stenen och då lommade dom som skulle stena henne ivæg -den ældste først! Han som var ældst kanske hade bæst sjælvinsikt. Till kvinnan sa han -vart tog dom vægen? Gå och synda inte mer. Alltså sa han inte att hon inte skulle ha syndat, men hon skulle inte straffas før det. Det står också på flera andra stællen att han upprættade "fallna kvinnor". Tankar om jungfruarnas renhet o s v finns næstan øverallt på jorden, verkar ha føljt mænskligheten i många tusen år.

Angående Irak. Det ær samtidigt på førslag att mænnen ska ha rætt till sex med sin fru/fruar nær dom har lust. Våldtækt inom æktenskapet ska inte længre vara något brott. Och så føreslår man att vid skilsmæssa så ska alla barn øver två år tillfalla mannen och hon ska inte ha någon umgængelserætt. Två orsaker till att protestera!
 
Senast ändrad:
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag minns någonting jag läste för länge sedan om att det inte var okej att ha sex med flickor innan de blivit kvinnor, dvs fått mens. Det är någon typ av regel som varit genomgående i flera kulturer oavsett vart i värden de befann sig. Tex hade man i Sydamerika traditionen att flickor fick giftas bort när de fick mens, vilket normalt sett hände mellan 13-18 års åldern, tills amerikanerna började ge sina boskap tillväxthormoner som gjorde att när flickorna åt köttet så fick de mens tidigare och tidigare! Det var ett stort problem på 70- och 80-talet.

Men visst, man han ju aldrig veta hur det går till när man inte befinner sig i hemmet. Men det är ju stor skillnad på sexuella övergrepp där flickorna får tillfredsställa mannen och att ha samlag med en så ung flicka. Jag resonerar fortfarande så att kvinnor är ägodelar och lite som boskap. Jag har köpt massor med föl och unghästar som rena tillväxt-hästar. Jag har planen att jag ska rida dem, men jag gör det inte förrän de är mogna för det, och när det är beror på individen, men någonstans mellan 2,5-4 år gamla.

Jag tror du har helt ratt. Jag vet inte hur det ar specifict i Irak, men i Saudi Arabien har det varit tillatet (lagen andrades for ett par ar sedan och nu galler 18-ars grans for giftemal) att gifta sig med flickor fran 8 ars alder. Da sade dock lagen ocksa att de inte fick ha sex innan flickorna var "kons mogna", alltsa fick mens. Det hande flera ganger som jag vet att barn aktenskap brots upp och forklarades for ogiltiga for att mannen var "for nargangen" aven om han inte hade regelratt sex med flickan.
Det jag tycker ar mest storande ar att Irak gar bakat medan andra lander i mellanostern faktiskt far mer och mer sunda (tja, det kanske inte ar ratt ord, men de gar frammat i alla fall) lagar och forordningar. Deras kultur AR pa vag att forandras och komma narmare var. Men, som man sager, Rom var inte byggt pa en dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 730
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp