Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nej, det skulle inte vara konstigt men ingen skulle kräva att svenskar världen runt går man ur huse för att ta avstånd från det.

Nej men imamer här kan ju gott reagera tycker jag. Hela katolska kyrkan har ju mer eller mindre ställts till ansvar för pedofilskandaler. med viss rätt visserligen. Så tanken är inte så märklig.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Och som andra normalbegåvade fattar så är hygien ett globalt problem som inte ens svenska killar klarar av att sköta, generellt. :meh:
Jag litar inte ens på att mina kollegor alltid tvättar händerna efter sina toalettbesök.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag måste upprepa mig till förbannelse! Omskärelse är grundat i religion! Pojkars könsstympning är av religiös art. Tänk att det är så svårt att fatta? Folk är så rädda för att klanka på religion som är grunden till så mycket elände. Att ta rätten och gifta sig med barn är i koranen förespråkat. Kvinnor är ägodelar både i koranen och bibeln. Jag önskar att folk vågade se detta.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Du skulle bli mycket mer trovärdig om du kunde visa var i Koranen det förespråkas med barnäktenskap, något som förekom även här i Sverige tidigare. Att du "vet" säger faktiskt inte ett skit med tanke på hur mycket fel du har hitills.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Läs på själv, det finns inget i Islam som förordar kvinnlig omskärelse, det är en lokal tradition hos vissa grupper och inget som gäller generellt för utövande muslimer. Visa mig gärna var det står i Koranen innan du säger att jag har fel.

Att omskära någon av hygieniska skäl finns det dessutom forskning som stödjer, av den enkla anledningen att när det gäller hygien är det allt för många män som inte tvättar sig ordentligt under förhuden och de riskerar då att orsaka cancer hos kvinnor. Därför är det nu vanligt att yngre kvinnor här i Sverige får vaccin för att slippa cellförändringar.

Snuskpellar! :yuck:

Beror alltså överförandet av HPV-virus på dålig hygien? Är det så fantastisk att man bara kan tvätta bort viruset?

Jag är inte insatt och har inte hört om den här kopplingen så upplys mig gärna. Finns det studier som visar at spridningen av HPV-virus beror på dålig hygien?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Och som andra normalbegåvade fattar så är hygien ett globalt problem som inte ens svenska killar klarar av att sköta, generellt. :meh:
Jag litar inte ens på att mina kollegor alltid tvättar händerna efter sina toalettbesök.

Om du menar att det är ett globalt problem så skriv det ist för att "det är svenska killar det handlar om", alla är inte lika begåvade som dig;)
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag måste upprepa mig till förbannelse! Omskärelse är grundat i religion! Pojkars könsstympning är av religiös art. Tänk att det är så svårt att fatta? Folk är så rädda för att klanka på religion som är grunden till så mycket elände. Att ta rätten och gifta sig med barn är i koranen förespråkat. Kvinnor är ägodelar både i koranen och bibeln. Jag önskar att folk vågade se detta.

;)WHO rekommenderar manlig omskärelse som en av flera preventiva medel i kampen mot HIV...sedan hjälper det inte hur många förbannelser du slungar ut.;)

Sedan, finns det visst undersökningar att vissa former av livmoderhalstapps cancer inte är så frekvent hos kvinnor vars män är omskurna...

Vilket belyser vikten av att vaska veken före ev. äventyr...
 
Senast ändrad:
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Beror alltså överförandet av HPV-virus på dålig hygien? Är det så fantastisk att man bara kan tvätta bort viruset?

Jag är inte insatt och har inte hört om den här kopplingen så upplys mig gärna. Finns det studier som visar at spridningen av HPV-virus beror på dålig hygien?

Det finns studier som visar att kvinnor med omskurna sexpartners mer sällan drabbas av cervixcancer, ja.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Vilket skitsnack! Undrar varför inte politiker och läkare lobbar för att göra könsstympning obligatorisk om det är så överlägset?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

För att de själva är män och för att dålig hygien när det gäller att tvätta snorren är för känsligt? Tvättar du själv under förhuden eller har du vällagrad flensost som smittar ner omgivningen? Problemet är så pass stort att yngre kvinnor får gratis vaccinationer i Sverige, något du kan lätt kolla själv om du lyfter blicken från naveln! :yuck:

Vaccinationen skyddar bäst om den tas innan man blir exponerad för viruset, det vill säga innan man börjar ha sex. Därför koncentreras vaccinationsinsatserna till flickor i åk 6. Men det kan vara värt att vaccinera sig även när man har börjat ha sex särskilt om man endast haft ett fåtal partners. Eftersom vaccinet ger skydd mot 4 typer av HPV kanske du inte stött på alla typer som ingår i vaccinet, då kan vaccinationen skydda i framtiden.

En stor svensk undersökning har visat att vaccinet ger maximalt skydd om det ges innan man fyller 14 år, med över 90 procents skydd mot HPV-relaterad sjukdom. Skyddet minskar ju äldre man är vid första vaccin-dos. Sannolikt beror det i första hand på ökad sexuell erfarenhet och att man därmed träffat på virusen som vaccinet ger skydd emot.

Källa: vårdguiden
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

För att de själva är män och för att dålig hygien när det gäller att tvätta snorren är för känsligt? Tvättar du själv under förhuden eller har du vällagrad flensost som smittar ner omgivningen? Problemet är så pass stort att yngre kvinnor får gratis vaccinationer i Sverige, något du kan lätt kolla själv om du lyfter blicken från naveln! :yuck:



Källa: vårdguiden

Enklast och smidigaste vore ju då om tjejerna vaccinerar sig...då behövs inte manlig omskärelse.

Kondom är också ett alternativ:)
 
Senast ändrad:
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Nu ar ju vaccinet tamligen nytt medan omskarelse har gjorts mycket lange i manga lander.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag säger inte att du har fel och jag kanske inte läst tillräckligt noga. Jag hittar dock inget om hygien i Vårdguiden. Om det nu är så att vi män inte tvättar oss och det är ett problem. Varför inte ge korrekta råd i Vårdguiden?
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Enklast och smidigaste vore ju då om tjejerna vaccinerar sig...då behövs inte manlig omskärelse.

Kondom är också ett alternativ:)

Du måste skämta?

Tjejerna ska alltså i dina ögon vaccinera sig så slipper killarna tvätta sig ordentligt? Det är tjejerna som drabbas av ev biverkningar och problem av vaccinationerna och som drabbas av övriga problem! Men det är alltså så att tjejerna ska stå ut med detta med andra ord?

Det är inte manlig omskärelse som sådan som gör att risken för livmoderhalscancer minskar med omskurna män, det är för att det är renare! Så om de TVÄTTAR sig så kan de ju slippa få förhuden bortskuren!
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Du måste skämta?

Det är inte manlig omskärelse som sådan som gör att risken för livmoderhalscancer minskar med omskurna män, det är för att det är renare! Så om de TVÄTTAR sig så kan de ju slippa få förhuden bortskuren!

Förlåt kanske skulle skrivit "IRONI":)

Men om de är omskurna så blir det lättare att hålla rent väl? Det fanns ju tydligen forskning på att omskurna män inte överför viruset lika lätt.

Men självklart skulle ju en tvätt mellan benen vara det bästa:)
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Förlåt kanske skulle skrivit "IRONI":)

Men om de är omskurna så blir det lättare att hålla rent väl? Det fanns ju tydligen forskning på att omskurna män inte överför viruset lika lätt.

Men självklart skulle ju en tvätt mellan benen vara det bästa:)

Ja som omskuren är det lättare att hålla sig ren, men det är inte en omöjlighet att hålla sig ren även med förhuden kvar.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag tycker att resonemanget att könsstymping är ok för att det är lättare att hålla hygienen är otäckt. Är det inte lättare för flickor att hålla god hygien om dom saknar blygdläppar?????? Att bara säga att det är ok att könssympa småbarn är läskigt på så många nivåer.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Vilket skitsnack! Undrar varför inte politiker och läkare lobbar för att göra könsstympning obligatorisk om det är så överlägset?

Nu är det tydligen inte religiösa teorier längre nu är det visst skitsnack.

Fast jag tror nog att läkartidningen är betydligt seriösare än vad du förmår att vara...med tanke på ditt ordval och din inställning....;)

Men i till viss del håller jag med dig. Det finns absolut ingenting som talar för kvinnlig omskärelse.
 
Sv: Nioåringar kan bli bortgifta i Irak

Jag tycker att resonemanget att könsstymping är ok för att det är lättare att hålla hygienen är otäckt. Är det inte lättare för flickor att hålla god hygien om dom saknar blygdläppar?????? Att bara säga att det är ok att könssympa småbarn är läskigt på så många nivåer.

Har du svårt att skilja mellan pojkar och flickor?
En omskärelse av penis görs bara på pojkar, och det är den omskärelsen som bla. ger viss positiv inverkan på prevention av hiv spridning och vissa cancerformer hos kvinnor.
Den omskärelse som görs på flickor har inga positiva följder, snarare tvärtom...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 730
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp