Fast jag sa ju det? Att jag inte letar upp platser där det diskuteras på det sättet du säger. Om det diskuteras sci-fi håller jag mig förstås borta. Jag har inte sett ens i närheten av allt jag vill se i den genren och har inget behov av att diskutera det jag sett på ett så brett plan. Om det diskuteras gamla serier i allmänhet lär jag inte riskera nåt. Jag är inte det minsta ute efter att begränsa diskussioner, som sagt.
Jag ger mig själv in i många forumtrådar som riskerar att spoila spel med vetskapen att det kan hända. Typ "spelen med den bästa twisten" för att jag inte bryr mig om twists. Men jag skulle undvika tråden "spelen med de sorgligaste sluten" för det är nåt jag bryr mig om att inte få spoilat.
Det är ju den helt random spoilern du nyss droppade i en tråd som absolut inte har minsta lilla med det att göra som förvirrar mig. Det diskuteras inte fantasy ens, det diskuteras att vissa inte vill få saker spoilade och du kommer in och säger "men hey denna spoiler tycker jag är okej". Helt random!
Tänk att du skriver i en tråd om "underliga/roliga saker ditt barn gjort" och nån kommer in och bara "när Y dog i slutet av serie N så gjorde mitt barn blahdiblah! Så jävla roligt!". Det kommer från precis ingenstans och har du läst det är det redan för sent. Menar du att det är okej?
Sen gör folk misstag och shit happens. Men det jag är emot är just inställningen "X är gammalt och kan därmed spoilas fritt. Skyll dig själv om du inte sett/läst/spelat. Du var ju uppenbarligen inte intresserad nog" och andra liknande anledningar att slänga spoilers omkring sig.
Visst det kan kanske räknas som en spoiler å andra sidan är det något som skrivits om, spekulerats om, diskuterats till evighet om i mer än tio år. Hur länge, även i mer allmänna trådar måste man se till att man inte spoilar? För att komma tillbaka till ST. I en allmän tråd som handlar om en nutidsfråga som är på tapeten och någon nämner att ja den frågan handlade avsnitt X om och så här löste den där. Ska det också spoilas? Man kan inte kräva IMO att andra måste ta den hänsynen när något är så pass gammalt. En parallell, jag har inte hunnit kolla på Gothenburg Horse Show. Jag vill kolla något i Hoppforumet där det finns en allmän tråd om WC, kan jag kräva att de som postar där inte spoilar resultaten inte bara från Gothenburg Horse Show utan andra WC tävlingar jag inte sett innan?