Ni som ser NCSI, vad hände med DiNozzo?

Men det är ju elakt!
Så får man inte göra.
Jag tycker dock att det är svårt att hålla reda på alla önskemål från andra om saker som jag inte förstår.
Om jag däremot kan ta det till mig på ett djupare plan så blir det lättare.

Om vi säger så här, det är inte folk jag valde att umgås med...

Om jag vet slutet kan jag läsa långsammare och njuta av boken. Vet jag inte hur den slutar så måste jag ju läsa snabbt för att få reda på slutet. Kristallklar logik
Ja eller hur?
Då så har man ju tid att suga på någon underfundig formulering och njuta av den.

Hur har du missat att han lämnat serien ? Det har ju tom stått i vanliga tidningar... Dvs omöjligt att ha missat om man inte lever under en sten (pun intended :p )

Lever nog också under en sten då? Klart man inte alltid har koll på vad tidningarna skriver om alla serier :p Har mer koll på nya serier som jag inte hunnit se än att läsa på sidor där folk riskerar att spoila hela avsnitt ;)

Nu tycker jag att det är lite besvärligt med vad man kan "spoila", har det börjat sändas en ny säsong i Sverige så känns det ok att spoila tidiga avsnitt på föregående säsong. Men oftast kan man ju prata mer övergripande och inte ge ut så mycket detaljer :)

Lever nog också under en sten då? Klart man inte alltid har koll på vad tidningarna skriver om alla serier :p Har mer koll på nya serier som jag inte hunnit se än att läsa på sidor där folk riskerar att spoila hela avsnitt ;)

Nu tycker jag att det är lite besvärligt med vad man kan "spoila", har det börjat sändas en ny säsong i Sverige så känns det ok att spoila tidiga avsnitt på föregående säsong. Men oftast kan man ju prata mer övergripande och inte ge ut så mycket detaljer :)

Och sätta en mycket tydlig spoilervarning.

@athena_arabians Jag håller helt med dig och tycker att @Aliches beskrivning passar bra. I måndags kväll var det en av mina vänner på Facebook som bytte coverbild till ett klipp från slutscenen i det senaste Sherlockavsnittet.
Textremsan "Har du inte räknat ut det? Jag är Eurus." och hennes ansikte samtidigt som hon säger det.
Fy fan vad arg jag blev. Funderade allvarligt på att ta bort henne som vän men nöjde mig med att avfölja. Sjukt dålig stil för alla som inte hade haft tid att se avsnittet, som ju sändes för första gången någonsin på söndagkvällen, så det var inte direkt stor marginal heller. Själv såg jag det på tisdagkvällen, med betydligt mindre behållning än om det varit ospoilat. :mad:
OT: HAR DET BÖRJAT IGEN!?! OCH JAG HAR MISSAT DET :cry::cry::cry: *börjar leta efter repriser*

@athena_arabians Jag håller helt med dig och tycker att @Aliches beskrivning passar bra. I måndags kväll var det en av mina vänner på Facebook som bytte coverbild till ett klipp från slutscenen i det senaste Sherlockavsnittet.
Textremsan "Har du inte räknat ut det? Jag är Eurus." och hennes ansikte samtidigt som hon säger det.
Fy fan vad arg jag blev. Funderade allvarligt på att ta bort henne som vän men nöjde mig med att avfölja. Sjukt dålig stil för alla som inte hade haft tid att se avsnittet, som ju sändes för första gången någonsin på söndagkvällen, så det var inte direkt stor marginal heller. Själv såg jag det på tisdagkvällen, med betydligt mindre behållning än om det varit ospoilat. :mad:
OT igen, men jag hittar bara att säsong 3 visas på tv 8 nu? Och den har ju visats förr? Vad missar jag? :P

OT igen, men jag hittar bara att säsong 3 visas på tv 8 nu? Och den har ju visats förr? Vad missar jag? :P

Tittar inte på den serien men står 4 säsonger på Netflix i alla fall!

För övrigt gillar jag inte heller spoilers om VAD som händer, men som i startinlägget här, att en viss karaktär inte varit med i några avsnitt, tycker jag inte räknas. Kan ju vara att den bara är "iväg" tillfälligt, det avslöjar ju inte vad som händer bara att något kommer hända.

Och sätta en mycket tydlig spoilervarning.
Jag tror det där är mest vad man lärt sig, alla har inte varit i en "kultur" där spoilervarning är en grej... Har lyckats snappa upp det här eftersom jag ofta hamnar i liknande trådar men brukar mest försöka skriva kryptiskt övergripande istället :P

Jag får tamigtusan utslag av spoilers! Jag har en vän som ALLTID lyckas klämma in minst en spoiler för någonting varje gång vi pratar. :banghead: Jag vill inte ens prata böcker/serier/filmer med denne, för hen kommer alltid garanterat avslöja något jag inte vill veta. Jag säger utförligt till denna vän: "Nej, jag vill inte prata om det här, för jag vet att du kommer att spoila den", varpå vännen säger "Aa, okej, jag ska inte spoila den. Men jag måste bara fråga, har du sett när X händer?"
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
VARJE GÅNG! Jag vet att personen inte menar något illa, men det gör det inte mer okej för det.

Vill jag veta något i förhand om en bok/serie/film/spel, då kollar jag upp det SJÄLV. Det är när en själv inte får ett val i frågan, utan någon annan spoilar för en, som det är illa.

Tittar inte på den serien men står 4 säsonger på Netflix i alla fall!

För övrigt gillar jag inte heller spoilers om VAD som händer, men som i startinlägget här, att en viss karaktär inte varit med i några avsnitt, tycker jag inte räknas. Kan ju vara att den bara är "iväg" tillfälligt, det avslöjar ju inte vad som händer bara att något kommer hända.
Jo, hittade nu att det är netflix som vunnit avtalen så det går där först nu :) Så jag kan pusta ut igen - helgen är räddad! ;)

Och hur sätter man en tydlig spoilervarning?

*vill veta för att inte göra bort mig någon fler gång ifall jag nu fundera över något annat program någon gång...*

Och hur sätter man en tydlig spoilervarning?

*vill veta för att inte göra bort mig någon fler gång ifall jag nu fundera över något annat program någon gång...*

Använd spoilerknappen som finns under pluset bredvid filmen i menyn ovan.

Skriv sedan texten mellan hakarna som dyker upp :)

Det kan också vara bra att inleda inlägget eller tråden med **SPOILER**

Jag tänker att det finns en viss tidsaspekt i det hela. Jag undviker att spoila nya filmer, tvavsnitt och böcker men efter en viss tid tänker jag att det inte är någon större fara. Det blir svårt att prata om någon tvserie eller bok om man ska utgå från att ingen sett/läst och det inte ska spoilas.

Jag tänker att det finns en viss tidsaspekt i det hela. Jag undviker att spoila nya filmer, tvavsnitt och böcker men efter en viss tid tänker jag att det inte är någon större fara. Det blir svårt att prata om någon tvserie eller bok om man ska utgå från att ingen sett/läst och det inte ska spoilas.

Jag tänker som du här, att efter en viss tid så kanske det inte är någon större fara. Själv har jag inget emot spoilers, läser ibland slutet i en bok först osv, försöker ha i åtanke att många blir galna av det.

Att läsa tråden fick mig dock att tänka på när jag läste min första kurs i litteraturvetenskap för några år sedan, där det såklart ingick att man skulle ha läst vissa delar av pensum innan vissa föreläsningar eftersom att man skulle komma att tala om verket. Det händer ju såklart att man är ur fas, men då får man skylla sig själv, framförallt rent studiemässigt. Därför blev jag väldigt förvånad när en tjej nästan skrek "Nej, berätta inte hur det slutar för jag har inte hunnit läsa det än!" :D

Jag är den typen som alltid läser sista sidan först ;) kanske delvis därför jag älskar historia så mycket, man vet vad som händer. Men nej, jag skulle aldrig spoila om inte personen ifråga uttryckligen vill det. Däremot gillar jag att bli spoilad. :up:

Men jag håller med, det finns också en tidsgräns. Jag vet att på ett annat forum jag hänger på var den någon som blev sur för att någon annan spoilade ST:TNG vilket kändes, njaaa. Många serier är det tradition att ingen spoilar någonting innan den sänts i Storbritannien och USA. Sedan är det fritt fram. Men spekulationer och liknande spoilas aldrig. Som R+L=J som iofs är canon nu. Hoppas ingen blir arg för att jag skrev det utan spoiler :crazy:

Jag vet att på ett annat forum jag hänger på var den någon som blev sur för att någon annan spoilade ST:TNG vilket kändes, njaaa. Många serier är det tradition att ingen spoilar någonting innan den sänts i Storbritannien och USA. Sedan är det fritt fram. Men spekulationer och liknande spoilas aldrig. Som R+L=J som iofs är canon nu. Hoppas ingen blir arg för att jag skrev det utan spoiler :crazy:
Inte arg men... jag förstår liksom inte poängen?
Jag har så svårt att förstå människor som sätter en tidsgräns. Nya människor upptäcker gamla saker dagligen. Alla har inte alltid tid att hålla sig uppdaterade angående precis allt som intresserar en. Finns massa anledningar till att man inte hunnit se, läsa, spela, whatever.
Jag skulle bli ledsen om nån randomly spoilade exemplevis ST:TNG i en tråd om nåt annat. Jag har nyligen köpt serien då det var Star Trek-rea på min favvobutik och jag plötsligt blev sugen på allt som hade med serien att göra. Har inte haft tid att kolla än eftersom jag är intresserad av tusen andra saker också. Men tids nog ska jag titta och inte fasiken tycker jag det är okej för nån att berätta vad som händer för att serien är gammal. Den är ju ny för mig!
Självklart letar jag mig inte in i diskussioner om serien och hävdar att folk sak hålla tyst där, men det är för mig inte okej att nämna spoilers öppet på twitter, facebook, i trådar på forum som inte har med saken att göra och andra ställen där det är jättelätt att snubbla över det.

Folk hävdar då att såna som jag "begränsar" deras diskussioner men jag förstår inte varför man vill diskutera nåt med/bland folk som inte är insatta? Man får ju ut rätt mycket mer av att skriva i en dedikerad tråd eller en grupp på facebook. Eller bara i en privat konvo med sina polare om de också är insatta.

Inte arg men... jag förstår liksom inte poängen?
Jag har så svårt att förstå människor som sätter en tidsgräns. Nya människor upptäcker gamla saker dagligen. Alla har inte alltid tid att hålla sig uppdaterade angående precis allt som intresserar en. Finns massa anledningar till att man inte hunnit se, läsa, spela, whatever.
Jag skulle bli ledsen om nån randomly spoilade exemplevis ST:TNG i en tråd om nåt annat. Jag har nyligen köpt serien då det var Star Trek-rea på min favvobutik och jag plötsligt blev sugen på allt som hade med serien att göra. Har inte haft tid att kolla än eftersom jag är intresserad av tusen andra saker också. Men tids nog ska jag titta och inte fasiken tycker jag det är okej för nån att berätta vad som händer för att serien är gammal. Den är ju ny för mig!
Självklart letar jag mig inte in i diskussioner om serien och hävdar att folk sak hålla tyst där, men det är för mig inte okej att nämna spoilers öppet på twitter, facebook, i trådar på forum som inte har med saken att göra och andra ställen där det är jättelätt att snubbla över det.

Folk hävdar då att såna som jag "begränsar" deras diskussioner men jag förstår inte varför man vill diskutera nåt med/bland folk som inte är insatta? Man får ju ut rätt mycket mer av att skriva i en dedikerad tråd eller en grupp på facebook. Eller bara i en privat konvo med sina polare om de också är insatta.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt kan du inte begära om du läser en tråd/forum whatever där man diskuterar serier som slutade för mer än tio år sedan och vänta sig att andra måste sluta 'spoila'. Absolut du vill inte veta vad som hände, men då måste man hålla sig borta från alla sådana diskussioner. Även mer allmänna trådar eller forum där man diskuterar tex ST eller tom science fiction. Jag förstår att det inte är roligt, men som sagt man kan inte vänta sig att folk inte spoilar serier/filmer som sändes för flera år sedan. Det enda du kan göra är att hålla dig borta från allt tills du sett färdigt.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt kan du inte begära om du läser en tråd/forum whatever där man diskuterar serier som slutade för mer än tio år sedan och vänta sig att andra måste sluta 'spoila'. Absolut du vill inte veta vad som hände, men då måste man hålla sig borta från alla sådana diskussioner. Även mer allmänna trådar eller forum där man diskuterar tex ST eller tom science fiction. Jag förstår att det inte är roligt, men som sagt man kan inte vänta sig att folk inte spoilar serier/filmer som sändes för flera år sedan. Det enda du kan göra är att hålla dig borta från allt tills du sett färdigt.
Fast jag sa ju det? Att jag inte letar upp platser där det diskuteras på det sättet du säger. Om det diskuteras sci-fi håller jag mig förstås borta. Jag har inte sett ens i närheten av allt jag vill se i den genren och har inget behov av att diskutera det jag sett på ett så brett plan. Om det diskuteras gamla serier i allmänhet lär jag inte riskera nåt. Jag är inte det minsta ute efter att begränsa diskussioner, som sagt.
Jag ger mig själv in i många forumtrådar som riskerar att spoila spel med vetskapen att det kan hända. Typ "spelen med den bästa twisten" för att jag inte bryr mig om twists. Men jag skulle undvika tråden "spelen med de sorgligaste sluten" för det är nåt jag bryr mig om att inte få spoilat.

Det är ju den helt random spoilern du nyss droppade i en tråd som absolut inte har minsta lilla med det att göra som förvirrar mig. Det diskuteras inte fantasy ens, det diskuteras att vissa inte vill få saker spoilade och du kommer in och säger "men hey denna spoiler tycker jag är okej". Helt random!

Tänk att du skriver i en tråd om "underliga/roliga saker ditt barn gjort" och nån kommer in och bara "när Y dog i slutet av serie N så gjorde mitt barn blahdiblah! Så jävla roligt!". Det kommer från precis ingenstans och har du läst det är det redan för sent. Menar du att det är okej?

Sen gör folk misstag och shit happens. Men det jag är emot är just inställningen "X är gammalt och kan därmed spoilas fritt. Skyll dig själv om du inte sett/läst/spelat. Du var ju uppenbarligen inte intresserad nog" och andra liknande anledningar att slänga spoilers omkring sig.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama