Ni som ser NCSI, vad hände med DiNozzo?

Men kan du inte försöka att förklara varför det blir så?
Vad är det som liksom "går sönder" av en spolier?
Jag försöker att förstå det hela på ett djupare plan.

Det blir ju som att läsa slutet på en bok innan man läser resten. Det kan påverka hela upplevelsen av boken/filmen/serien.
Vet man att något händer eller t.o.m om det är positivt eller negativt så färgar det hur man ser det hela. Man kan vara lugn när det är filmat med spänning för att man vet vad som ska hända eller man är inte ledsen när man "ska" för att man vet att det går bra ändå.

Det förtar upplevelsen, helt enkelt, när man vill se det som det är upplagt av "författaren".

Det blir ju som att läsa slutet på en bok innan man läser resten.
Jag brukar ju göra just så.
Det är därför som jag har så svårt att förstå.
Och jag är nog inte ensam om att fungera på det viset, så att förklara för oss så att vi förstår minskar risken för att vi skall råka släppa spoilers omkring oss.
Jag har liksom ingen naturlig spärr emot det.

Och jag är nog inte ensam om att fungera på det viset, så att förklara för oss så att vi förstår minskar risken för att vi skall råka släppa spoilers omkring oss.

Mehh!! Man KAN faktiskt inte läsa sista sidan av boken före man läser den. :eek::eek::arghh:;)

Du kollar säkert julklapparna också så du vet vad du får redan innan du öppnat? Jag vill inte ens veta vilken form de har. :)

Jag svarar sista inlägget:
För mig är det att kunna förlora mig själv i en serie och försvinna in i storyn (som jag då inte vet hur den slutar) som gör det avkopplande. Jag tar alla karaktärerna för det de är i just den stunden och om jag vet hur det slutar så är de färgade av de som kommer senare. Att veta hur något slutar eller en viktig händelse som förändrar saker gör att jag analyserar allting som händer för att se en hint av det jag vet kommer komma, det är inte avslappnande för mig. Svarar bara för mig själv nu och hur jag känner när jag tittar på film och serier :)

Jag svarar sista inlägget:
För mig är det att kunna förlora mig själv i en serie och försvinna in i storyn (som jag då inte vet hur den slutar) som gör det avkopplande. Jag tar alla karaktärerna för det de är i just den stunden och om jag vet hur det slutar så är de färgade av de som kommer senare. Att veta hur något slutar eller en viktig händelse som förändrar saker gör att jag analyserar allting som händer för att se en hint av det jag vet kommer komma, det är inte avslappnande för mig. Svarar bara för mig själv nu och hur jag känner när jag tittar på film och serier :)

Bra beskrivet, mycket bättre än mitt svar :up:

Jag kan precis som @Inte_Ung läsa slutet på en bok :angel:
Oftast om jag har svårt koncentrera mig på handlingen för att jag bara sitter och funderar på hur det ska sluta. Läser dessutom gärna om böcker som jag gillar (gäller även filmer)

Får heller aldrig panik av om någon skulle spoila hur det går i finalen av Sveriges Mästerkock eller liknande. Så har nog spoilat några gånger för folk för jag inte tänker på det :o

Dottern däremot kan gå totalt offline, ja nästan under jord, om hon som exempel inte har möjligthet se finalen av Paradis Hotel när den sänds. Bara så ingen ska spoila.

Jag kan precis som @Inte_Ung läsa slutet på en bok :angel:
Oftast om jag har svårt koncentrera mig på handlingen för att jag bara sitter och funderar på hur det ska sluta. Läser dessutom gärna om böcker som jag gillar (gäller även filmer)

Får heller aldrig panik av om någon skulle spoila hur det går i finalen av Sveriges Mästerkock eller liknande. Så har nog spoilat några gånger för folk för jag inte tänker på det :o

Dottern däremot kan gå totalt offline, ja nästan under jord, om hon som exempel inte har möjligthet se finalen av Paradis Hotel när den sänds. Bara så ingen ska spoila.

Jag förstår din dotter betydligt mer än dig ;) :D

Som sagt, för mig är det viktigt att inte få spoilers. Andra må tycka det är fjantigt eller inte viktigt men det är ju inte så svårt att visa mig och andra den hänsynen, eller hur? Precis som jag kanske tycker att något inte är så viktigt för mig men har förståelse för att det är viktigt för andra och tar hänsyn till det :)

Fast för mig är det INTE avkopplande att inte veta men å andra sidan handlar det om just överraskning, att veta i "realtid" eller uppleva det hela som det är tänkt som är viktigt.

När jag vet är det avkopplande oavsett utgång men inte så roligt.

@athena_arabians Jag håller helt med dig och tycker att @Aliches beskrivning passar bra. I måndags kväll var det en av mina vänner på Facebook som bytte coverbild till ett klipp från slutscenen i det senaste Sherlockavsnittet.
Textremsan "Har du inte räknat ut det? Jag är Eurus." och hennes ansikte samtidigt som hon säger det.
Fy fan vad arg jag blev. Funderade allvarligt på att ta bort henne som vän men nöjde mig med att avfölja. Sjukt dålig stil för alla som inte hade haft tid att se avsnittet, som ju sändes för första gången någonsin på söndagkvällen, så det var inte direkt stor marginal heller. Själv såg jag det på tisdagkvällen, med betydligt mindre behållning än om det varit ospoilat. :mad:

Andra må tycka det är fjantigt eller inte viktigt
Det tycker jag inte, jag har bara svårt att förstå.
men det är ju inte så svårt att visa mig och andra den hänsynen, eller hur?
Jo utan en djupare förståelse för hur det fungerar så är det lätt att missa.
Oftast så trampar man i klaveret för att man inte har insikten om hur klaveret ser ut och inte för att man siktar på det med flit.

Jag läser alltid slutet först i böcker. Sen avgör det om jag ska läsa resten.

Jo utan en djupare förståelse för hur det fungerar så är det lätt att missa. Oftast så trampar man i klaveret för att man inte har insikten om hur klaveret ser ut och inte för att man siktar på det med flit.

Jo, det kan jag förstå och jag har förståelse för att det kan bli så. Tyvärr har jag råkat ut för folk som tycker det är roligt att spoila bara för att jävlas (eller ja, de tycker själva att de är såå roliga så :meh:) och det gör mig rent ut sagt skitförbannad så det är faktiskt för mig ett lite känsligt ämne för mig.

Men som sagt, gör man det av ärligt misstag har jag överseende med det även om jag säger till att det inte är ok. Gör någon det med vilje får denne en regelrätt utskällning, det är inte roligt någonstans.

Jag läser alltid slutet först i böcker. Sen avgör det om jag ska läsa resten.
Ha ha ha! Jag gör precis likadant :rofl:

Om jag vet slutet kan jag läsa långsammare och njuta av boken. Vet jag inte hur den slutar så måste jag ju läsa snabbt för att få reda på slutet. Kristallklar logik :idea: :D

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama