Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Det krävs halsmuskler också för att gå i dressyrform. För att gå i dressyrform med huvudet mer eller mindre placerat i samma fack längre stunder krävs det att halsens muskler är vana vid detta. Det tar inte många minuter innan en häst som INTE är van att gå i form får ont i halsmuskulaturen (BLAND ANNAT) då en duktig ryttare sitter upp.

En häst går inte i form i hagen långa stunder i taget.
 
Sv: Ni som sågar

Lyrazel skrev:
samma som du använder? om det där med att springa iväg, klart de gör det är ju deras livsuppgift ;) hur länge har du haft henne? vore kul att se bild, jag älskar travhästar :) lyssnar hon på om du gör halvhalter med sätet o sånt? det tar ett tag innan man får kläm på hur man gör men när det väl funkar är det himla effektift. man slipper sitta o konstant ta och lätta i tyglarna o prata i slow motion osv för att hästen ska sansa sig... klart ingen (i alla fall antar jag det) tror att du sitter och plågar hästen! det är ju lite krångligt att "prata" med hästarna när vi faktiskt är två helt olika arter. att rida kan vara som att åka taxi i indien med en förare som bara pratar kinesiska :crazy:

Jo det är ett sånt.. Jag har haft henne sen Oktober, men jag har tyvärr inga bilder, är skitdålig på att ta. Men har tänkjt ta nån gång då det är fint väder :) Hon är väldigt dålig på att lyssna på sätet än, utan man måste ta i tyglarna, men direkt man bara tar det minsta så stannar hon så det är ju inte mkt. Det jag mest håller på med nu är faktiskt att få henne mer lyhörd mot skänklar och säte. just nu tror hon alla slags skänkeltag betyder springa, så.. :angel: Men då hon travar måste man ta en del, då är hon inte lätt stannad så länge hon inte travar väldigt sakta (vilket typ också är omöjligt hittills :p ) Så vi är under uppövning, men hon går riktgit fint i skritten då man har fått hennes uppmärksamhet, säger iaf de som tittat på. Är så dålig på att känna sånt själv..
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
okej, det är LIIITE svårt att inte ta åt sig då du skriver direkt till mig, faktiskt. Men jag menar såklart inte att jag tycker att jag plågar min häst, utan jag menar helt enkelt att jag tycker att en del hästmänniskor överdriver så himla mkt, det är hästar vi pratar om inte en sammasättning av gamla dinosarieben! Dom går inte sönder så lätt som en del verkar tro..

Men det här har ju inte med tråden att göra egentligen´, utan nu blir det ju typ personligt gnabb och det kan jag tänka mig inte de som läser trådarna tycker är så kul..

So, I´ll leave.

Vill bara göra klart att visst får "ni" rida era hästar helt ultimat, men klaga inte på männsikor som inte gör det, sålänge de inte gör illa hästarna. För som sagt så går hästar inte sönder av att nån t.ex. inte sitter helt stilla i traven.

Blir lite irriterad men jag håller igen.
Eller inte.
Den här tråden gjorde jag bara för att höra andras kommentarer om såga och inte såga, inget annat.
Sedan skrev jag lite inlägg själv om det jag vet om sågning.
Med det menas INTE att jag klagade och skällde på alla andra som sågar.
Dessutom så frågade du själv om du sågade, eller har jag tagit på fel person?
Du frågade till och med två gånger.

detta skrev du: Asså jag har ett varmblod som man måste plocka lite i tygeln med för att hon ska böja nacken (har hack). Sågar jag då? Ska jag sluta? Jag lirkar som bara lite så fattar hon direkt å då ger jag efter.. Jag vet inte om hon går så fint med bakdelen för jag rider bara i skogen och har inte tänkt så mkt på det.. Men vaddå är det skadligt om hon kröker på nacken och inte arbetar med bakbenen, om jag har förstått er rätt?

Är det du som har rätten till att bli sur och anklaga folk att man anklagat dig vid sågning? När det var du som inte ens visste om du gjorde rätt eller fel.

Sedan var det DU som började skriva till mig, eller har jag fel på det med?
Kan du kopiera den meningen du vart sårad och arg över, den som jag klankade ner dig med? För jag kan då inte hitta någon sådan.
Jag tror du har tagit på fel person.

Sedan en annan sak, okej häster är inga dinousaurieben eller vad du skrev. Så ömtåliga är dom inte, men jag tycker ändå du missuppfattar där med.
Det handlar inte om att hästen går sönder, det handlar om att hästen kanske kan få problem i framtiden eller att den får muskler där DU inte vill att den ska ha muskler eller så får den inga muskler där du vill att den ska ha muskler.
Hästen behöver träna upp vissa muskler för att kunna göra något, tex ren tölt, den kan inte tölta rent om den inte har muskler för det.
Men om du inte vill tölta rent, bara liksom rida ja då är det väl ingen mening med att hålla på rida rätt form o.s.v.

Det handlar ju mycket om vad du vill att din häst ska kunna göra.

Finns många som bara rider.
Dessutom, varför få in huvudet på hästen då? När den inte jobbar med bakbenen? det är ju den frågan jag aldrig får något svar på!
Jag vet inte hur du rider, och det har jag heller inte sagt, därmed kan jag inte klanka ner dig.
Som sagt, du får rida på ditt sätt och jag på mitt.
Men, vi lämnar väl det här.
Tråden ska inte skapa bråk, jag bråkar inte jag bara förklarade.
 
Sv: Ni som sågar

sidetrack: tror nog inte att hästmänniskor är mer benägna att kritisera varandra än andra människor. men kanske mer benägna att känna sig personligt påhoppade, vem vet ;)

Oktober, ok inte alls länge då. är hon riden innan eller fick du henne helt otränad? om hon bara är tränad i tre, fyra månader är det ju en verklig achevement att hon faktiskt stannar alls :) inte alla hästar som gör det vare sig de är varmblod eller grand prix hästar :angel: har du nån bra tränare som kan hjälpa dig? sånt är ovärderligt. jag försökte "undervisa" mig själv i säkert fem månader efter jag slutat på ridskolan. fungerade inte. nu är det sååå mkt bättre än det var förut, jag kan både gasa, bromsa och svänga :D

(by the way. jag råkar veta att dinosaurieben är riktigt stenhårda, de är fossiliserade = sten ;) )
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
fux2.jpg

Och denna häst går på elitnivå..hmm..



Aaaa vadå hrmmm???
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Ditte skrev:
snälla nån.. ihopkrullad å sänkt? öh.. du måste väl fatta själv att det inte är samma sak..
läs igenom tråden bättre nästa gång.
Och.. det beror ju på från häst till häst. Är halsen sänkt är hästen avslappnad och kan därför jobba rätt. Men det har jag ju redan skrivit ett antal gånger.
Och inte tycker jag att hästarna arbetar rätt eller rids rätt i de högre dressyrklasserna heller.
Mycket sällan man ser det.
Hästen kanske inte är ihopkrullad JÄMT men inte ser jag att de jobbar med bakbenen.


haha så du tycker att i dom *höga* dressyr klasserna så arbetar inte hästarna riktigt??:confused:
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Den här tråden gjorde jag bara för att höra andras kommentarer om såga och inte såga, inget annat.
Sedan skrev jag lite inlägg själv om det jag vet om sågning.
Med det menas INTE att jag klagade och skällde på alla andra som sågar.
Dessutom så frågade du själv om du sågade, eller har jag tagit på fel person?

Ja det gjorde jag. Jag anser inte att jag sågar, ingen annan (som har sett mig rida då..) anser det heller, men på "er" så tyckte ´jag att det lät som att man knappt fick ta i tyglarna. Missförstod väl säkert, men jag tycker det är en ganska intressamt sak at diskutera eftersom att jag tycker at en del överdriver en hel del vad det gäller all hästhållning!


Tibra skrev:
Är det du som har rätten till att bli sur och anklaga folk att man anklagat dig vid sågning? När det var du som inte ens visste om du gjorde rätt eller fel.

blev inte sur.. och känner inte att nån anklagade mig för att göra det. Vi diskuterade ju om hurvida en häst måste gå i ultimat form eller inte..

Tibra skrev:
Sedan en annan sak, okej häster är inga dinousaurieben eller vad du skrev. Så ömtåliga är dom inte, men jag tycker ändå du missuppfattar där med.
Det handlar inte om att hästen går sönder, det handlar om att hästen kanske kan få problem i framtiden eller att den får muskler där DU inte vill att den ska ha muskler eller så får den inga muskler där du vill att den ska ha muskler.
Hästen behöver träna upp vissa muskler för att kunna göra något, tex ren tölt, den kan inte tölta rent om den inte har muskler för det.
Men om du inte vill tölta rent, bara liksom rida ja då är det väl ingen mening med att hålla på rida rätt form o.s.v.

Visst det håller jag helt med om. Beror på vad man ska använda hästen till. Men jag trodde vi snackade om "vanlig" ridning, och hurvida man först kan lära en häst att sänka huvudet och sen börja arbeta med resten av hästens kropp.


Tibra skrev:
Dessutom, varför få in huvudet på hästen då? När den inte jobbar med bakbenen? det är ju den frågan jag aldrig får något svar på!

Mer kontroll över hästen. Ett steg framåt ser jag det som (med min häst iaf). Vill ju att hon ska gå så bra som möjligt, men inte för att sättet jag rider på kräver det utan för då har man nått man behöver jobba på. I början slängde hon med huvet långt långt upp i skyn, men nu gör hon inte det längre. Då kanske man kan gå över till nästa steg och börja arbeta rygg, bak m.m.
[/QUOTE]
 
Sv: Ni som sågar

Lyrazel skrev:
sidetrack: tror nog inte att hästmänniskor är mer benägna att kritisera varandra än andra människor. men kanske mer benägna att känna sig personligt påhoppade, vem vet ;)

Haha det tror jag säkert :p Men om nån säger att man typ skadar sin häst så är det ju aldrig kul att höra .Så det blir lätt personligt även om inte personen som kritiserade menade så kan jag tänka mig.
Lyrazel skrev:
är hon riden innan eller fick du henne helt otränad?

Hon hade blivit sutten på och så. Dom sa ju att dom hade irdit henne, men jag märkte ganska snart att dom nog inte hade ridit henne på det sättet som jag trodde. Typ sprungit omkring med i skogen medans dom satt på henne, verkar det mer som :p
Lyrazel skrev:
har du nån bra tränare som kan hjälpa dig?

Har tyvärr ingen just nu. Men ska lämna tillbaka henne snart (har henne på foder. Så det känns lite onödigt att göra det nästan. Ska köpa en nordsvensk till hösten :D
Lyrazel skrev:
(by the way. jag råkar veta att dinosaurieben är riktigt stenhårda, de är fossiliserade = sten ;)

Haha det tror jag säkert, men jag visste inte rikgit vad jag skulle skriva så då kom det bara upp i huvet på mig :smirk:
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
jag tycker det kan vara bra att börja lära hästen "gå bra" med huvudet! Men tydligen menar jag ju med "att gå bra" Att hästen ska krulla ihop huvudet in till bringan och att man ska ha superkorta tyglar och helst såga också.

säger du inte emot dej själv lite där?
de är mycke svårare att få hästen arbeta rätt om man börjar med att få ner huvet, de är bättre att lära hästen arbeta med bakbenen och bära upp sej själv först.
grejen är ju att den kröker på halsen automatiskt när den arbetar rätt..
ja tycker att hästen bara krullar ihop halsen när den inte arbetar med bakbenen..
eller tänker ja helt fel nu?
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
säger du inte emot dej själv lite där?
de är mycke svårare att få hästen arbeta rätt om man börjar med att få ner huvet, de är bättre att lära hästen arbeta med bakbenen och bära upp sej själv först.
grejen är ju att den kröker på halsen automatiskt när den arbetar rätt..
ja tycker att hästen bara krullar ihop halsen när den inte arbetar med bakbenen..
eller tänker ja helt fel nu?

Nej, jag anser att det kan vara lättare för hästen att "hitta sin form" genom att man vägleder den vars den ska ha huvudet först. Det är vad jag alltid har påstått. Så jag säger inte emot mig själv iaf.
Men jag är ingen dressyrnisse så jag spånar ju bara egentligen, men jag känner en del folk som har gjort så med sina hästar och det hr funkat bra iaf och det är ifrån det jag skriver att det faktiskt kan hjälpa!
Vet ju dock inte hur hästarna tänkte så jag kan ju inte hundraprocentigt säga att det var det som hjälpte, men det hindrade då inte iaf!

Men om man ser helheten idet hela (eller hur jag nu ska säga) så försöker man väl med allting samtidigt typ..? Alltså man koncentrerar sig väl inte bara på en kroppsdel först att den t,ex. ska arbeta med bakbenen just nu, och får inte he ´ner huvudet. Om den her ner huvudet så är väl det ett plus? Menar såklart inte att man ska såga tills den her huvudet då jag säger så. Tänkte bara va extra tydlig eftersom det verkar som de flesta fått den uppfattningen av mig :devil:
För bara för att den trampar under sig med bakbenen behöver ju inte det betyda att den alltid her ner huvudet o tvärtom?
 
Sv: Ni som sågar

men asså...när hästen trampar under sej, arbetar bra..så höjer den ryggen sen kommer nacken automatiskt..dom arbetar inte med bakbenen med huvet liksom på nåt annat ställe...de funkar inte så liksom...därför sen när man envisas med att ha nere huvet på hästen utan att den arbetar rätt så knäpper den bara av tillslut, när den märker att de är bekvämast så.
huvet är ingenting man lär hästen ha nere, de e sånt som kommer automatiskt när hästen atrbetar med med ryggen o bakbenen, trampar under sej...

sen tycker inte ja att de spelar så stor roll vad man rider..inte bara i dressyr hästen ska bära sej rätt.
sen behöver man inte ha så stora krav som man har på dressyrhästar.
men just att hästen bär sej tycker ja är viktigt om hästen ska hålla som ridhäst länge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Så du menar alltså att det är omöjligt att först lära hästen he ner huvudet och sen arbeta med bakbenen?

Då är det ju konstígt att jag känner en del som har gojrt det.. + att min egen häst gör det ibland..
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Då är det ju konstígt att jag känner en del som har gojrt det.. + att min egen häst gör det ibland..

Vet du hur en häst sätter sig då?
För vissa tror ju att när de bara sträcker under benen längre in under magen som de arbetar rätt.:crazy:
Sedan är det ju jääätemånga som tror det du också tror.
Det är ju bara så.
Man har lärt sig en sak som många andra, som kanske inte är helt rätt..:crazy:
 
Sv: Ni som sågar

När jag köpte Sivert(hästen i min avatar)va han inte alls mycket riden och hade startat på travet,Om man lirkar med honom i munnen tar han bara bettet och drar.Med stadig hand på halvlånga tyglar många tempoväxlingar halvhalter trampar han under sig söker sig till bettet för lite stöd:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp