Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Hästar som måste gå med krullat huvud med spända tyglar..

Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Linda:cool:

Jag sågar inte min häst, men jag har däremot hela tiden lätt kontakt med hästens mun vilket innebär att tyglarna är spända och inte hänger slappt. Hästen krullar heller inte ihop sig.

Sågning är när man drar bettet fram och tillbaks i hästens mun inte när man har "spända" tyglar och en stadig (men lätt) kontakt.
Jag förstår vad du menar och håller med, men en bild är en ögonblickshändelse och dessutom orörlig så du kan inte se om sågning utförs, eller om ryttaren helt enkelt bara har kontakt. Om ryttaren sedan har en alldeles för stark kontakt och drar ihop hästen är det en helt annan sak.
Att den inte kan jobba i det läget har diskuterats i otaliga trådar här på buke.

Du kan ju gå in och kolla på mina bilder och skälla på mig sedan om det inte duger... :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp