Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Ursprungligen postat av Tibra


haha så du tycker att i dom *höga* dressyr klasserna så arbetar inte hästarna riktigt??


Hmm, ne.. många gör inte de..

Konstigt att dom rider på hög nivå då....men du kanske har kommit längre än dem?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som sågar

Jag tycker att man ska sluta och säga hela tiden att ridskolor bara lär ut barn att såga ihop hästen.
 
Sv: Ni som sågar

Jo, fast de som hävdar att ridskolor lär ut tvivelaktiga metoder är ju oftast folk som faktiskt har sett det med egna ögon. Sen är det ju klart att alla ridskolor inte gör så men bara för att tanken är att de ska lära ut god ridning innebär det ju inte att de är ofelbara. Man måste ju fortfarande få diskutera det dåliga, innan man har identifierat problemet kan man inte lösa det. Dessutom blir det ju att de bra ridskolorna faller ur diskussionen eftersom det inte finns nåt att diskutera, bara berömma. Lite flummigt skrivet, jag är trött, hoppas det går att förstå vad jag menar :)
 
Sv: Ni som sågar

Jo då jag förstår, och vet precis vad du menar. Rider själv på ridskola som jag tycker lär ut mycket bra. Har ridit där i 5år, och har lyckats lära mig en del nu. En grej som jag tycker är mycket bra med denna ridskola är det att ridskolepersonalen rider alla hästarna minst 4 gånger i veckan, så att alla hästrana får ridas igenom ordentligt, så att det inte blir så att de hästar som mest går småbranlektioner inte tappar formen m.m . Har också sett ridskolor som har hästar som inte har gått i rätt form eller med personer över 8 år på typ 2 år. Vi har en liten speciell tävling mot denna ridskola varje år. Dom senaste 4 år en har vi vunnit. Tävlingen är så att vartannat år åker vi till dom, och vartannat kommer dom till oss. Det är inte så kul alltid att känna att det är sån kvalité skillnad på deras och våra hästar. I deras tävling så är allt om höjden. Man ska hoppa så högt, och så snabbt som möjligt. När vi gör bana så kör vi inte hinder över 1,05 men därimot mycket mer komplicerade banor. Man kan se att dom är ALLIHOPA väldigt hårda i handen, för att hästarna i vårat stall springer och gapar och blir väldigt frustrerade.
Nu kanske jag lät lite skrytig över vårat stall, men jag är bara så glad att jag har hamnat på en så bra och lärorik ridskola. Ville bara säga det att det finns inte bara ridskolor som säger åt alla små barn att slit i tygeln och banka på med benen, men att jag är medveten om att det finns.
Hoppas på att jag får svar
 
Sv: Ni som sågar

sågar är ju när man för händerna med tyglarna fram och tillbaka som man sågar på rikigt, om du förstår ?
 
Sv: Ni som sågar

I förra veckan var jag på en ridskola i Gbg och tittade på ridlektioner. Det var en ganska avancerad grupp som red och en tjej verkligen slet ner hästen på tyglen...:(
Och det värsta var att inte ridläraren sa till.
När sedan nästa grupp kom och satte sig på läktaren blev dom imponerade av hur fint hästen gick.
Jag hade starka funderingar på att börja rida där men jag har atppat sugen...
 
Sv: Ni som sågar

Det är hemst men de är nog så att det har blivit utlärt så på ridskolor. Jag "sågade" också förr och det var hemskt när det gick upp för mig hur fel jag gjorde. Det kändes som jag hade misshandlat min häst. Nu försöker jag rida med sätet istället för med handen.
 
Sv: Ni som sågar

Sågar inte men hade en period när jag red på ridskolan

Först varför såga?: För hästen inte stannar och för hästen tänker ta upp huvudet

Det är två helt olika saker

Hästen stannar inte: Visst då kan man ta en massa dressyrlektioner och träna bort saken på lång sikt så funkar det, men om man tänker här och nu så är det endast för säkerhetens skull, till dom som har det så skulle jag vilja säga

Bättre skarpt bett med mjuk hand än milt bett och hård hand
Jag tycker vi lämnar den delen eftersom de tinte handlar ett p*ss om vart hästen har skallen

Hästen tänker ta upp huvudet: Panik och prestationsångest skulle jag vilja säga. Man ser andra ryttare med hästar som böjer så fint på nacken. Man rider en lektion och gör halter, hästen stannar när man sågar och OJ den böjer ju på nacken också!!! Då börjar man såga för att hästen ska böja så fint och vackert på nacken som alla andras hästar gör, man tänker inte på vilken effekt det har eller att det gör ont förän någon säger till änn och självklart är det svårt att sluta direkt. Det måste vara rätt person som också förklarar vad gå på tygeln/gå i form innebär
 
Sv: Ni som sågar

Mackan: Vad har stegring med sågning att göra?
har själv en häst som stegrar på kommando, och inte andvänder jag sågning för det, utan ger henne ett kommando med min sits och skänkel:P
 
Sv: Ni som sågar

Faktum är att detta har varit uppe inom den internationella dressyren i flera år! Vissa hästar på högsta nivå går så hårt "i form" att de nästan har hakan mot bogen! Och det har inget med "rätt form" att göra, utan det är bara för att det ska se snyggt ut. Man har diskuterat att detta faktiskt ska ge poängavdrag inom dressyren. Om det finns något beslut om detta numera låter jag vara osagt, men att diskussionen varit uppe vet jag med säkerhet.
 
Sv: Ni som sågar

Fortsättning på mitt förra inlägg: Jag vill inte hänga ut någon och jag vet inte ens vad denna häst heter, men den kan omöjligt jobba med sina bakben i den här formen. Kan tala om att bilden är från ett SM!

2261455.jpg
 
Sv: Ni som sågar

Jo då det finns många många som är skitduktiga, ja ligger långt ifrån dom, men sedan finns de dom som inte är så..ah..

vem sa att ja ens kommit någonstans med ridningen? nu är tråden skitgammal så ja minns knappt va ja skrev, nu har ja ny häst med ny erfarenhetoch ny ridstil och orkar inte lägga mig i andras ridning, fast man blir ju på ett eller annat sätt irriterad..

de som sågar kan ju bara drömma om att komma nånstans:crazy:
 
Sv: Ni som sågar

tråd lån, sågade jag å erkänner men ooedvetet idag har jag ett 3 delat pessoa bett med äppel gummi för att min häst skall gå ner på tygeln gäller endast korta tyglarna lite rör händerna lite mot dig osynligt samtidigt som du driver framåt med skänklarna, i traven ARBETAR hon verkligen under sig har jag märkt va härligt när något bara släpper så enkelt genom att köpa nytt bett och att rida i stocksadel med vanliga stigbyglar stocken placerar dig i en perfekt dressyr sits
 
Sv: Ni som sågar

Man kan ju inte se alla "fall" av sågning på bild, men jag håller med om att det är hemskt.

Till Tibra:
Du kan omöjligt se att folk sitter och såga ner sina hästar på en bild:confused:

:angel: Idag har de flesta ryttare som rider för instruktörer kommit så långt i sin undervisning med att rida hästen rätt:bow: De finns de som kanske fortfarande håller på med sågning, men de instruktörerna hoppas jag och tro blir färre och färre...:cool: Därimot så kan man fortfarande se sågning på ryttare som inte rider för någon instruktör, för att de inte vet bättre:cry:
Förr sa oxå instruktörerna "”Om du inte är trött efter lektionen så är det för att du inte har ridit ordentligt.” Idag säger dem "Gör så lite som möjligt och låt hästens göra jobbet åt dig.” precis så ska det va, när man få rätt hjälp med sin häst...anser jag ;)
 
Sv: Ni som sågar

Till Mackan som undrar varför lär man hästen att stegra.
Kanske för att det är en övning som ingår i cirkusträningens grunder. Om den utförs korrekt med en vältränad, balanserad häst, med tydliga kommandon som inte kan blandas ihop med nått annat, varför inte? Går väl inte att jämföra med att "såga" hästen i munnen?
 
Sv: Ni som sågar

Där jag bor brukar det rida förbi en tjej på ponny, visst, han kröker på nacken, inget annat, och hon sågar VERKLIGEN hästen. Hästen tar inte ett enda steg utan att huvudet dras från ena sidan till den andra, nu talar vi säkert 15 centimeter åt vardera hållet för varje steg. Hur trött måste inte hästen bli i mun, huvud, nacke? Undrar hur ett ridpass med denna tjej ser ut? :crazy:
 
Sv: Ni som sågar

Men stackars stackars lilla rika flicka, ne men stackars ponny o tjej.
Båda kommer då inte långt på vägen..
 
Sv: Ni som sågar

Ja du, jag kan naturligtvis inte svara för "alla som sågar" men de gör det väll antagligen för att de tror att det är rätt, vad annars???

Okunnighet...bara för att du blivit upplyst så betyder ju inte det att det inte (dubbel "negation".. he he) finns andra som fortfarande svävar omkring i okunnighetens dimma......

jag tror inte att de tror det är rätt. de vill bara att hästen ska gå ner på tygeln och "gå fint". har tyvärr sett några som sågar ner hästen så mkt att de måste skänkla i varje steg bara för att hästen inte ska göra halt. de kan ju knappast tycka det är rätt. kan inte tänka logiskt i så fall.

sen finns det väl de som också tror att det är så man gör. men man måste ju tänka lite logiskt...jag menar, de drar i tygeln för att göra halt. nästa ggn är det för att hästen ska gå ner på tygeln. stackars förvirrade häst säger jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp