Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

litenmama skrev:
När jag köpte Sivert(hästen i min avatar)va han inte alls mycket riden och hade startat på travet,Om man lirkar med honom i munnen tar han bara bettet och drar.Med stadig hand på halvlånga tyglar många tempoväxlingar halvhalter trampar han under sig söker sig till bettet för lite stöd:banana:

Men det låter ju kanon!:)
Vid halvhalter, måste du använda tyglarna/rösten eller sätet?
För min envisa dam vill verkligen inte stanna bara jag säjer hooo.. och dessutom har varken hon eller jag kommit underfund med hur man stannar via sätet.
Så där måste jag använda tyglarna :(
Detta funkar väl då inte med att få hästen trampa under sig då man jobbar med övergångar?
Man måste alltså använda sätet eller rösten för att stanna henne?
Sakta ner henne är lätt via rösten iaf, så jag får väl ha skritt, trav och galopp i övergångar.. halten blir dess värre med.
Du skulle inte kunna berätta lite om hur din utbildning med detta varit lite smått för steg för steg med din häst?
Skulle vara intressant att höra:)
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Vet du hur en häst sätter sig då?
För vissa tror ju att när de bara sträcker under benen längre in under magen som de arbetar rätt.:crazy:
Sedan är det ju jääätemånga som tror det du också tror.
Det är ju bara så.
Man har lärt sig en sak som många andra, som kanske inte är helt rätt..:crazy:

Som sagt så är jag inte så bra på att känna när min egen häst gör det, när det är jag som rider. Men jag har ju människor i min omgivning också som kan kolla. Men som sagt så kan jag och min häst inte än så bra.
Men jag har inte lärt mig på nått spec. sätt, jag är övertygad om att ni gör rätt, men måste det här sättet vara fel, är det jag undrar? För på er verkar det bara som att det går att göras på ett sätt och alla andra sätt är fel.
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Som sagt så är jag inte så bra på att känna när min egen häst gör det, när det är jag som rider. Men jag har ju människor i min omgivning också som kan kolla. Men som sagt så kan jag och min häst inte än så bra.
Men jag har inte lärt mig på nått spec. sätt, jag är övertygad om att ni gör rätt, men måste det här sättet vara fel, är det jag undrar? För på er verkar det bara som att det går att göras på ett sätt och alla andra sätt är fel.

tja du.. jag är ingen expert..Som sagt, inte ens jag kan få hästen att sätta sig.
Jag är väldigt nybörjare på detta!
Men, jag tycker ändå jag gett svar på din fråga i alla fall.
Vad är det för mening att lirka när det ändå inte hjälper något?
För att det ska vara snyggt?
Men det finns väl typ två sätt att rida.. "såga" och inte "såga".
Måste då förstå vad jag menar med såga, det har jag skrivit lite längre fram i tråden.
Sedan har jag ju berättat om vad som kan hända om man jobbar hästen via "krulla ihop" den eller något sånt..kom inte på något annat ord.
Sedan skrev du att din häst hade huvudet i det blå förr, men inte nu när du börjat lirka.
Då skrev ju en annan till dig att det kan ha att göra med pågrund av att din häst blivit lärd att få ihop huvudet då du ska rida, lirka eller vad du gör.
Bakbenen först sedan halsen som hamnar i sitt ställe automatiskt! Det är viktigast.
Men.. jag vet ju inte hur du rider, filma:) eller nått..
vore bara intressant med det du menar.

En kompis till mig sa att har hästen huvudet i det blå och har väldigt svårt för att sänka halsen så kunde man lirka lite svagt MEN sluta genast då den här ner huvudet och har halvlånga tyglar.
Får de ner huvudet med halvlånga och lätta tyglar är hästen avslappnad och via det får den lättare att jobba ordentligt.
Och när det jobbar ordentligt kommer formen automatiskt.
Är det så du rider kanske?
.
 
Sv: Ni som sågar

de ja inte fattar riktigt är varför du vill lära hästen att ha nere huvet?
vad får du ut av de?
vad är de hästen lär sej?

som min häst..hon är inte lätt för alla att rida i form, men bara man har stadig hand och rider med sätet så går hon jättebra, skulle aldrig funka om man skulle få ner huvet på henne först.

så om man säger så att du skulle rida en riktig bra häst, som går jättebra utan problem men som man måste driva med sätet och helt stilla i handen, skulle du börja med att lirka ner huvet på hästen först då eller?

ja red en som gick på hög nivå en gång och blev ganska förvånad hur hästen reagera så fort ja börja med händerna o greja, men såfort ja höll händerna stilla och bara satt o drev så gick han bra direkt, efter de red ja på ett helt annat sätt.
oftast så funkar de faktiskt med dom flesta hästar.

man måste bara ha lite tålamod, är hästen springig och bara rusar så e de oftast för att den tycker de e jobbigt, då måste man driva ännu mera på den.
man behöver inte få panik om hästen går fult med huvet.
ja brukar göra så att ja helt enkelt inte tänker alls på var hästen har huvet, koppla bort huvet o koncentrera dej på att få igång bakbenen.

tycker de e fel att få ner huvet först helt enkelt för hästen bara kommer knäppa av i nacken tillslut o de blir svårare o rätta till sen.
lite rörigt kanske men ja vet inte hur mer ja kan förklara varför ja tycker ditt sätt är fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
En kompis till mig sa att har hästen huvudet i det blå och har väldigt svårt för att sänka halsen så kunde man lirka lite svagt MEN sluta genast då den här ner huvudet och har halvlånga tyglar.
Får de ner huvudet med halvlånga och lätta tyglar är hästen avslappnad och via det får den lättare att jobba ordentligt.
Och när det jobbar ordentligt kommer formen automatiskt.
Är det så du rider kanske?
.

Ja det är ju så, jag sitter ju inte o lirkar hela tiden då hon inte har huvudet som en tupp. utan det är ju bara så att hon ska he ner det från början, sen ger man ju eftergift då hon har hett ner huvudet. Är det inte så jag har beskrivit?
Då har vi nog missuppfattat varann..
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp: Självklart så anpassar man ridningen efter vad hästen kan och lär sig av! Man märker ju ganska snabbt hur man ska rida en viss häst, jag kan inte rida min häst på samma sätt som man rider min kompis häst. Det är ju man själv som ska anpassa sig inte hästen!

+ att du menar en häst som redan "kan" gå i form. Jag menar en som inte kan det. Eller alltså inte är van vid det eller hur jag nu ska beskriva.. men men
 
Sv: Ni som sågar

alla hästar kan till viss del gå i rätt form, mer eller mindre, fast man inte kan ha nåra direkta krav på en häst som inte har dom musklerna än.
men som din häst..då får man börja från grunden, som på unghästar, mycke mycke drivning och få hästen att söka sej till bettet..man ska minst av allt koncentrera sej på vart huvet är..för de e inte viktigt vart hästen har huvet..de viktiga är att den bär sej på ett balanserat sätt..med bra bakbensaktivitet..hals och huvud kommer automatiskt.
liksom varför vill du få ner huvet på hästen?
de är ingenting man lär hästen.
du koncentrerar dej för mycke på vart hästen har huvet.
varför är de så viktigt för dej att hästen har huvet nere?
de är väl viktigare att hästen arbetar rätt?
 
Sv: Ni som sågar

Men titta här.
Det är inte lätt att rida, det är det inte.
Vill man något så får man kämpa för det "vilket jag är dålig på att göra heh, tålamodet..hmm"
Men det är ju sant.
Oftast det man verkligen vill det brukar vara svårt.. det händer inte hux flux.
Känner en som köpte sin häst för ett år sedan, och jag lovar.. det tar TID att bygga upp de rätta musklerna och kan få hästen att jobba rätt.
I alla fall på de flesta.
Sedan tar det väl tid för ryttare att lära sig också vad det är egentligen som man håller på med.
Och att man vill.
Jag tröttnar fort, det är problemet med mig, blir arg och skiter i det hela.
Så blir det ännu värre.. där har jag nånting jag måste bygga upp och behärska mig.
Det handlar om att förstå, vilja och tålamod
 
Sv: Ni som sågar

jojo54 skrev:
Men såga och plocka är inte samma sak!!!!! Trist när folk uttalar sig när dom inte vet.


Självklart är det olika saker men "plocka" blir lätt "såga" när någon i mitten inta kan lära ut rätt från början. Jag har själv hört saker som "plocka" och "rör på bettet" och jag har lärt mig att "såga ner" de hästar jag rider.
Dock har jag själv insett att det enda som händer är att hästen böjer på nacken och börjar sedan gapa, vägra svänga, lägger i backen och detta har jag räknat ut till att om jag fortsätter så kommer jag få en häst som inte vill ha mig som ryttare nåt mer. Därför säger jag till mig själv varje gång jag börjar såga hsäten i munnen: SKÄRP DIG LILLAN!

Jag sågar pga att någon lärde mig det från början! Och det får jag betala för nu! Och jag HATAR mig själv för det!

Jag hjälper en tjej att rida och jag skulle aldrig någonsin lära henne såga, om jag såg henne göra det skulle jag omedelbart hjälpa henne att rätta till det. Hon har en schysst häst som "betalar för sig" när hon gör rätt och hon får lära sig att arbeta hon om på stadig yttertygel och med hjälp av ledande tygeltag och halvhaler. Direkt när han kommer i form ska hon vara stilla och mjuk i handen och bara låta honom ha sitt stöd där.
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
de ja inte fattar riktigt är varför du vill lära hästen att ha nere huvet?
vad får du ut av de?
vad är de hästen lär sej?

som min häst..hon är inte lätt för alla att rida i form, men bara man har stadig hand och rider med sätet så går hon jättebra, skulle aldrig funka om man skulle få ner huvet på henne först.

så om man säger så att du skulle rida en riktig bra häst, som går jättebra utan problem men som man måste driva med sätet och helt stilla i handen, skulle du börja med att lirka ner huvet på hästen först då eller?

ja red en som gick på hög nivå en gång och blev ganska förvånad hur hästen reagera så fort ja börja med händerna o greja, men såfort ja höll händerna stilla och bara satt o drev så gick han bra direkt, efter de red ja på ett helt annat sätt.
oftast så funkar de faktiskt med dom flesta hästar.

man måste bara ha lite tålamod, är hästen springig och bara rusar så e de oftast för att den tycker de e jobbigt, då måste man driva ännu mera på den.
man behöver inte få panik om hästen går fult med huvet.
ja brukar göra så att ja helt enkelt inte tänker alls på var hästen har huvet, koppla bort huvet o koncentrera dej på att få igång bakbenen.

tycker de e fel att få ner huvet först helt enkelt för hästen bara kommer knäppa av i nacken tillslut o de blir svårare o rätta till sen.
lite rörigt kanske men ja vet inte hur mer ja kan förklara varför ja tycker ditt sätt är fel.

:bow: :bow: :bow: precis så tycker jag med!
 
Sv: Ni som sågar

Hej Tibra!
Skall försöka förklara lite hur jag gjorde,det kanske inte blir så tydligt men om det är nåt du undrar så bara fråga,När jag fick Sivert som jag sa gick det knappt att ha korta tyglar för han tog ett ordentligt tag i bettet och börja trava iväg med mig som en galning,för att få honom att släppa bettet var jag tvungen att ta enhandsfattning föra fram handen nästan ända fram till nacken och rassla lite i tyglarna så att han inte hade tag längre och då så kunde han släppa.I början tog jag ju hårdare tag i tyglarna och drog men han stegrade med mig han visste helt enkelt inte vad man ville,han va mycket känslig för skänklarna också så i början fick jag knappt lägga benen invid hans kropp....hahahaha du skulle skrattat ihjäl dig om du såg oss.Jag fick alltså börja om från början.Släppte ut han i manegen så att han fick springa omkring och bekanta sig med den jag satte mig på en stol och låtsades vara upptagen med nåt väldigt intressant,eftersom han inte tydde sig nåt till mig...men sen så kom han efter en halv timme,då fick han en morot:d .Ledde honom bakom mig men han försökte stäningt gå före men då slog jag upp armarna och lät han inte komma förbi,höll på så en månad ungerfär sen började han lita på mig och tycka det va kul att vara med mig....sen när jag satte mig upp igen tog jag tyglarna och hade dom bara uppkortade till hälften och eftersom han är så känslig för skänklarna så kunde jag inte använda dom så jag va tvungen att driva på honom med bäckenet och använda rösten , titta dit jag skulle .När jag skulle vänja honom vid skänklarna fick jag använda rösten och prrroaaa hela tiden med tiden fattade han att han inte skulle rusa.Han var fortfarande känslig för skänklarna så framdelsvändning och skänkelvikning fick jag nästan gratis.
 
Sv: Ni som sågar

litenmama skrev:
Hej Tibra!
Skall försöka förklara lite hur jag gjorde,det kanske inte blir så tydligt men om det är nåt du undrar så bara fråga,När jag fick Sivert som jag sa gick det knappt att ha korta tyglar för han tog ett ordentligt tag i bettet och börja trava iväg med mig som en galning,för att få honom att släppa bettet var jag tvungen att ta enhandsfattning föra fram handen nästan ända fram till nacken och rassla lite i tyglarna så att han inte hade tag längre och då så kunde han släppa.I början tog jag ju hårdare tag i tyglarna och drog men han stegrade med mig han visste helt enkelt inte vad man ville,han va mycket känslig för skänklarna också så i början fick jag knappt lägga benen invid hans kropp....hahahaha du skulle skrattat ihjäl dig om du såg oss.Jag fick alltså börja om från början.Släppte ut han i manegen så att han fick springa omkring och bekanta sig med den jag satte mig på en stol och låtsades vara upptagen med nåt väldigt intressant,eftersom han inte tydde sig nåt till mig...men sen så kom han efter en halv timme,då fick han en morot:d .Ledde honom bakom mig men han försökte stäningt gå före men då slog jag upp armarna och lät han inte komma förbi,höll på så en månad ungerfär sen började han lita på mig och tycka det va kul att vara med mig....sen när jag satte mig upp igen tog jag tyglarna och hade dom bara uppkortade till hälften och eftersom han är så känslig för skänklarna så kunde jag inte använda dom så jag va tvungen att driva på honom med bäckenet och använda rösten , titta dit jag skulle .När jag skulle vänja honom vid skänklarna fick jag använda rösten och prrroaaa hela tiden med tiden fattade han att han inte skulle rusa.Han var fortfarande känslig för skänklarna så framdelsvändning och skänkelvikning fick jag nästan gratis.

jasså!
Det lät som en tuff början:p
Under tiden då du "lekte" med honom i manegen, red du aldrig något då?
Om, hur red du? Eftersom han var så rusig av sig.
Det är samma med Tibra, så fort hon känner skänklarna vill hon rusa iväg!
Men det är lite svårt, hon är så pigg av sig, tar det inte lugnt.
Men skulle jag släppa ut henne i en maneg skulle hon inte springa omkring. hon skulle mest stå och glo på mig- vafan håller du på med.
Haha..
Jag har märkt att hon inte alls ha koncentrationen på mig då vi rider, för henne är det saker runt omkring och springa, springa, springa.
Men det är ju jättekul att det blivit så bra:)!
Där fick man sin belöning liksom.
Jag frågar dig med, du har ingen liten film och visa hur han går nu?:d
 
Sv: Ni som sågar

Han lyssnar väldigt mycket på rösten också.De som såg honom i början vågar än idag inte rida på honom för dom tror han ska stegra sig och sticka iväg en vännina till mig som är van vid travare hjälpte mig också att rida honom och gjorde det väldigt bra men Sivert kunde få för sig att *nej dit vill inte jag* och då är det omöjligt att få honom dit man själv vill.En gång när hon va ute med honom och han ville inte fortsätta åt det hållet hon ville tog han tag i bettet ställde sig upp och sen dra iväg..... hon tog tag i ena tygeln och drog så de gick omkull på riks90:crazy: som tur var så skadade sig inte vänninan ordentligt men hon fick ordentligt ont i axeln.
så inget hade nog hjälpt den gången.
Tyvärr va jag tvungen att sälja honom:cry: han finns på en ridskola i stockholmstrakten och han fungerar nu jättebra på letioner!!!fick jag höra men han är fortfarande känslig så de som rider honom får fortfarande rida på de sättet som jag gjorde
 
Sv: Ni som sågar

Tog det väldigt lugnt i början... red inte på två veckor utan bara från marken.När jag sen började rida skrittade jag honom i en månad va tvungen att lära honom att inte stressa upp sig så ....
(han va så svettig av stress bara efter tio-20 min)så när han gjorde rätt avslutade vi passet för den gången.Vid varje bokstav fick han antingen göra halt eller växla tempo i skritt just bara för att han skulle stressa av.När det sen var dags för traven var det samma där att lära honom att inte rusa använde rösten och prrroooaaaa hela tiden.När jag longerade honom stressade han där också .Ibland trodde jag inte att det skulle bli bättre men tillslut började han förstå och sen gick det ganska fort.
 
Sv: Ni som sågar

Kort på Sivert finns i Annonser,Efterlysningar,Vart finns sivert?
 
Sv: Ni som sågar

Annonstext

Vart finns min Fina Sivert??
Han är en svartbrun Kallblodstravare, som heter solsivert men kallas för sivert.Född:93-05-27.Vit inre kronrand högerbak och vit inre krona vänster bak.Han är frysmärkt med:S3387.Jag sålde honom till Holafors ryttarförening ,som sålde honom vidare till en hästhandlare som heter putte.Putte sålde honom vidare till en ridskola någonstans i stockholmstrakten.Så om ni vet nåt om Sivert så hör av dig!P.S Jag står fortfarande som reg ägare
 
Sv: Ni som sågar

Kort finns på honom i hästgalleriet,häst och människa.Saknar honom sååå mycket och ångrar att jag sålde honom.
Jag vill inte på nåt sätt försöka framstå som att jag är utbildad har bara ridit i 15 år men har också haft uppehåll i 10.Och innan sivert hadejag aldrig ridit en kallblodstravare.Hoppas det går bra för dig med hästen är det nå mer får du gärna skicka privat med.
mvh/jessica
 
Sv: Ni som sågar

Jag har sett riktiga skräckexempel.

Nämligen folk som inte bara sågar med händer eller armar utan med HELA ÖVERKROPPEN! :eek:
Det ser förskräckligt ut och det är fullkomligt vidrigt!

Tänk er att det såg ut såhär:
Armarna var helt spända och överkroppen vinklades först åt höger sedan åt vänster sedan åt höger igen... o.s.v

Ryttaren åkte visserligen av senare... :devil:
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
liksom varför vill du få ner huvet på hästen?
de är ingenting man lär hästen.
du koncentrerar dej för mycke på vart hästen har huvet.
varför är de så viktigt för dej att hästen har huvet nere?
de är väl viktigare att hästen arbetar rätt?

Har för mig att jag har förklarat det några gånger nu men jag kan ta det igen. Jag har ett varmblod. Hon hade från början huvudet som en svan. Man såg knappt framåt för att hennes huvud var ivägen, + att det kändes inte som man hade så stor kontroll då hon ofta tog bettet under tungan med. Därför "lärde" jag först henne he ner huvudet för det verkade mer viktigt med min säkerhet då, än med att hon skulle gå i form. Använde snodd ett tag, sen hedde hon ner huvudet själv då man lirka. Nu behöver jag bara korta till halvlånga tyglar (oftast inte ens kontakt med munnen) innan hon själv her ner huvudet.

Var o jobbade på volten idag och hon gick jättefint med hela kroppen. I form alltså.

DÄRFÖR ville jag he ner huvudet på min häst! Jag säger inte åt andra att göra samma sak utan vi diskuterar ju bara hurvida det kan bidra till att de "lär sig" jobba rätt. Jag anser att det kan vara det till en del hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp