Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Men måste hästen gå i en ärlig form då? För fritidsryttare som bara håller sig i skogen så kanske det inte spelar så stor roll om hästen går i den perfekta formen, eller om den bara går någorlunda i form.. eller helt enekelt bara ser lite finare ut eller att man har lite mer kontroll.
Och det är lite störande att alla som tror att dom vet allting och kan allting går och klankar ner på folk som inte "rider sina hästar rätt". T.ex. om Lotta har en häst som går med huvudet böjt och fint men inte bakbenen som dom ska, så ska jämt nå hästtyper som tror dom vet allt snacka skit om Lotta för att hennes häst inte går korrekt, medans Lotta kanske är nöjd med hästen som den är, och tycker hon har gjort massa framsteg!
Så jag tycker nästan de som kan "allt" om hästar inte har nån rätt att klanka ner på de som inte kan eller inte gör som dom, för alla har inte samma kunskaper eller samma resultatkrav.
Menar nu inte personligen till er, men jag har bara sett det hända så mkt, särskilt här på buke.
 
Sv: Ni som sågar

Ja jag personligen har inte klankat ner på någon.
Jag skapade denna tråd för att höra andras åsikter och kanske få sågar-folk att kunna lyssna på oss ej-sågare och kanske därefter få en mycket mer harmonisk och bättre ridning.
Dessutom, som sagt kan jag ju själv inte rida i rätt form:crazy:
Övergångar har jag hört ska vara bra.
Men det funkar mest för mig i löslongering, och där tar hon bara stöd med bakbenen vid saktning och startar sedan med dom vid ökning.
Men vid ridning vet jag inte alls hur jag ska göra:confused:
För jag själv kan inte känna om hon sätter sig om jag tex. kör övergångar, det blir inte samma sak, hon blir ju mer piggare och blir mindre uppmärksam på mig:angel:
Om hon är framtung, visst kan jag känna det, det är hon rätt ofta:(
Den latmasken.
Men vet man inte riktigt bra om det där när hästen börjar gå rätt då är det inte lätt.
Detta med sågning, lätta tyglar o.s.v har jag läst och lärt mig av andra vad som är rätt och fel.
Men det kan jag bara säja med ord men inte göra.
Så jag har själv problem med det där.
Får inte ens in rätt tölt-takt och börjar bli lite le det nu.
 
Sv: Ni som sågar

Turnar0und skrev:
*Knapplån*

Men då kan man ju ta det såhär; jag vet inte om jag sågar eller inte :crazy: :angel:

Jag håller på yttertygeln och gör ledande tygeltag och "rör" med inner, och innan jag började rida på detta sätt och såg folk som gjorde det tyckte jag att det såg lite tokigt ut, men nu gör jag det själv för att det är det jag får lära mej just nu.. När jag frågar läraren om detta inte är "wannabe sågning" så svarar hon att det är ju för att lösgöra hästen , och rör på händerna får jag göra för att han inte ska "hänga" sig i innerhanden.

Så, vad tycker ni? Här har ni då en som (kanske) sågar, men inte vet om det isånnafall. Eller så är inte detta sågning, utan precis som läraren säger.. :)

För mycket, det skall räcka med att enbart vrida om handleden för att lösgöra i nacken.
 
Sv: Ni som sågar

Tala då om för mig hur alla westenryttarna lyckas få lösgjorda hästar UTAN att varken lirka eller vrida på någon handled?:smirk:

Ni har fått detta om bakfoten TYGLARN har iNGET med lösgörande att göra.
Det är någe på fund vi människor har hitta på som ska hålla händerna sysselsatta nått att hålla i och om man vill kan man SVÄNGA med dom!
Lösgörande form från du från marken DÄR jobbar du en häst till att bli lösgörande och när du hoppar upp på ryggen ska du kunna rida en häst i alla gångarter UTAN varken sadel eller träns och endå ha hästen i en bärig form!


Det är en genväg helt enkelt att tro att man genom lirkning kan få en lösgjord häst..
Man kan sitta och lirka eller vrida handlederna ur led.. inte kommer hästen gå i en bärig form för det..så länge hästen inte har lärt sig det från marken!


Kolla bara på alla hästar som visar upp sig i hagen dom kröker på nacken och lyfter upp hela kroppen= bärig form.. en häst har denna form latent i kroppen sedan föl och hästen som visar upp sig i hagen behöver varken lirkningar eller handvridningar eller andra hjälptyglar för den delen heller för att uppnå bärig form.
 
Sv: Ni som sågar

Gazzan skrev:
Tala då om för mig hur alla westenryttarna lyckas få lösgjorda hästar UTAN att varken lirka eller vrida på någon handled?:smirk:

Ni har fått detta om bakfoten TYGLARN har iNGET med lösgörande att göra.
Det är någe på fund vi människor har hitta på som ska hålla händerna sysselsatta nått att hålla i och om man vill kan man SVÄNGA med dom!
Lösgörande form från du från marken DÄR jobbar du en häst till att bli lösgörande och när du hoppar upp på ryggen ska du kunna rida en häst i alla gångarter UTAN varken sadel eller träns och endå ha hästen i en bärig form!


Det är en genväg helt enkelt att tro att man genom lirkning kan få en lösgjord häst..
Man kan sitta och lirka eller vrida handlederna ur led.. inte kommer hästen gå i en bärig form för det..så länge hästen inte har lärt sig det från marken!

:bow: Håller fullständigt med.
 
Sv: Ni som sågar

ja har inte påstått att ja kan allting..långt ifrån att ja kan allting.
att hästen ska gå i rätt form är ju för att hästen ska hålla för ridning så länge som möjligt..en ärlig form e ju när hästen bär upp sej själv..
ja tycker formen e ganska viktig ...men de finns hästar som håller länge utan att gå i rätt form oxå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Hur ska det se ut när en häst går i bra form på tyglen utan att bli nersågad?

vad jag fått lära mig på ridskolan är att man ska använda på skänklar och armar.. usch är så dålig på att förklara men vad jag lärt mig så ska man driva hästen framåt med benen, ställa den lite innåt och lirka med inner handen. När hästen går i rätt form så lyfter den ryggen och arbetar med den samt får ett annat mjukare steg. Har jag missuppfattat det?

När jag rider min häst på tygel så använder jag mig alltid av lite halvlånga tyglar..

Mvh
 
Sv: Ni som sågar

Tyvärr tycker inte jag att westernhästar är särskilt lösgjorda utan mest rätt stela och låsta i bogarna. Allt är ju relativt:smirk:
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Men måste hästen gå i en ärlig form då? För fritidsryttare som bara håller sig i skogen så kanske det inte spelar så stor roll om hästen går i den perfekta formen, eller om den bara går någorlunda i form.. eller helt enekelt bara ser lite finare ut eller att man har lite mer kontroll.
Och det är lite störande att alla som tror att dom vet allting och kan allting går och klankar ner på folk som inte "rider sina hästar rätt". T.ex. om Lotta har en häst som går med huvudet böjt och fint men inte bakbenen som dom ska, så ska jämt nå hästtyper som tror dom vet allt snacka skit om Lotta för att hennes häst inte går korrekt, medans Lotta kanske är nöjd med hästen som den är, och tycker hon har gjort massa framsteg!
Så jag tycker nästan de som kan "allt" om hästar inte har nån rätt att klanka ner på de som inte kan eller inte gör som dom, för alla har inte samma kunskaper eller samma resultatkrav.
Menar nu inte personligen till er, men jag har bara sett det hända så mkt, särskilt här på buke.


hej :) jag rider också ett varmblod som går på hackamore (fast ja rider på kapson numera) hackamore har lite den effekten att det krullar in näsan på dem. för d första lägger den tryck över nosryggen, sen är det en kedja under hakan, sen är det tryck i nacken och allt detta är förstärkt av hävstångseffekten.
ja tycker nästan d e lite läskigt eftersom ja inte är så himla bra i handen ännu. men, till ditt problem: driv honom/henne framåt ordentligt. vilket kan kännas skumt på en löphäst men d funkar faktiskt! (tillochmed trots att jag är farträdd :p ) driva med sätet funkar himla bra för de blir inte så spända. man liksom skjutsar på som när man sätter igång en gunga. orkar inte förklara mer, är ändå inge bra på d :smirk:
 
Sv: Ni som sågar

Lyrazel skrev:
hej :) jag rider också ett varmblod som går på hackamore (fast ja rider på kapson numera) hackamore har lite den effekten att det krullar in näsan på dem. för d första lägger den tryck över nosryggen, sen är det en kedja under hakan, sen är det tryck i nacken och allt detta är förstärkt av hävstångseffekten.
ja tycker nästan d e lite läskigt eftersom ja inte är så himla bra i handen ännu. men, till ditt problem: driv honom/henne framåt ordentligt. vilket kan kännas skumt på en löphäst men d funkar faktiskt! (tillochmed trots att jag är farträdd :p ) driva med sätet funkar himla bra för de blir inte så spända. man liksom skjutsar på som när man sätter igång en gunga. orkar inte förklara mer, är ändå inge bra på d :smirk:

Okej, fast jag har ponnyhack så speciellt skarpt är det inte :smirk: Jag brukar göra så och jag själv tycker at hon går fint, men man måste ju ha korta tyglar för annars springer hon iväg! Men då jag ar korta tyglar så her hon självmant ner huvudet litegrann, eftersom då blir det ju lite eftergift (hon har kommit på knepet! :idea: ) hehe.
Så det är lite svårt att ha långa tyglar (som på westernhästarna) och driva på. Typ omöjligt.

Det jg bara stör mig på i den här tråden är att det låter på alla som att dom inte alls tar hästen det minsta i munnen utan dom har långa tyglar hela tiden, och då är det VÄLDIGT svårt att rida en häst i form, om inte nästan omöjligt.
 
Sv: Ni som sågar

För det första tycker jag du missuppfattar mycket.
Och för det andra så krävs det oherhört mycket träning för vissa hästar att kunna ridas på långa tyglar.
Tex. på min.
Men det får man ta om man vill få en hyfsat bra häst och bra ridning.
 
Sv: Ni som sågar

de e ju de att hästen ska söka sej till bettet..länger man på tygeln ska hästen följa med..man ska kunna rida hästen lång o låg innan man tar upp den i formen..
driver man med sätet och rider på mycke så brukar de mesta lösa sej tillslut.
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Jo.. med såga är ju som sagt att man försöker få hästen att krulla ihop huvudet..
Att såga är inte detsamma som att hästen krullar ihop huvudet.
Det ena kan leda till det andra, ja, och inget av dem är uppskattat av hästen, men det är fortfarande inte samma sak.
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Men då jag ar korta tyglar så her hon självmant ner huvudet litegrann, eftersom då blir det ju lite eftergift (hon har kommit på knepet! :idea: ) hehe.

ja tycker de bara verkar som om hästen försöker komma undan bettet..den märker att du är nöjd när den böjer på nacken..
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
För det första tycker jag du missuppfattar mycket.
Och för det andra så krävs det oherhört mycket träning för vissa hästar att kunna ridas på långa tyglar.
Tex. på min.
Men det får man ta om man vill få en hyfsat bra häst och bra ridning.

Fast det är ju litegrann det jag försöker säga! Alla kanske inte kan på en gång allting, utan det tar ju tid och jag tycker det kan vara bra att börja lära hästen "gå bra" med huvudet! Men tydligen menar jag ju med "att gå bra" Att hästen ska krulla ihop huvudet in till bringan och att man ska ha superkorta tyglar och helst såga också.

Bara kul hur mkt folk kan missförstå.. Eller misstolka för att det inte låter som dom själva gör. För allt det som inte dom gör är ju fel. För det finns ju bara ett sätt att göra allt här i världen!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
ja tycker de bara verkar som om hästen försöker komma undan bettet..den märker att du är nöjd när den böjer på nacken..

Det må så hända. men du har ju inte sett då jag rider min häst så det vet ju inte du. Men jag får väl sluta då för det verkar som att min häst kanske dör iförtid om hon böjer på nacken utan att trampa med bakbenen, och det vill jag ju inte ska hända :cry: Eller att hon (som för 3 månader sen kom direkt från travbanan) inte går i den ultimata formen ännu, hjälp!! :crazy:

Jag borde nog inte ha häst egentligen, det verkar ju bara som jag plågar henne ändå... :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Men hur gammal är du?
Du vet nog mycket själv att du inte plågar din häst.
Ta inte åt dig allt, du får väl rida på ditt sätt!
Men de vi säjer är ju bara råd inget annat.
 
Sv: Ni som sågar

Nu är det väl inte så att du uppsåtligt plågar dina djur R ?
Se till att du bara är lagom hård mot dig själv, det finns säkert saker som du gör som är BRA också.

Om man rider öppna så hamnar oftast huvudet "rätt" utan att man varken drar i tyglarna eller klämmer fram hästen "a´la kaviartub" med skänklarna....

Ställning och böjning tycker jag ger bättre resultat än både hjälptyglar och sågning...ställning gör att man kan få huvudet framåt-nedåt och böjningen möjligör att man kan jobba med hur hästen använder bakbenen.
När allt annat stämmer så kommer huvudet att hamna rätt...utan tyglar.
 
Sv: Ni som sågar

Rebby, jag red också på ponnyhack. ett sånt här:
http://ekeberg-hesteutstyr.no/prodimages/Globushackamore.jpg

samma som du använder? om det där med att springa iväg, klart de gör det är ju deras livsuppgift ;) hur länge har du haft henne? vore kul att se bild, jag älskar travhästar :) lyssnar hon på om du gör halvhalter med sätet o sånt? det tar ett tag innan man får kläm på hur man gör men när det väl funkar är det himla effektift. man slipper sitta o konstant ta och lätta i tyglarna o prata i slow motion osv för att hästen ska sansa sig... klart ingen (i alla fall antar jag det) tror att du sitter och plågar hästen! det är ju lite krångligt att "prata" med hästarna när vi faktiskt är två helt olika arter. att rida kan vara som att åka taxi i indien med en förare som bara pratar kinesiska :crazy:
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Men hur gammal är du?
Du vet nog mycket själv att du inte plågar din häst.
Ta inte åt dig allt, du får väl rida på ditt sätt!
Men de vi säjer är ju bara råd inget annat.

okej, det är LIIITE svårt att inte ta åt sig då du skriver direkt till mig, faktiskt. Men jag menar såklart inte att jag tycker att jag plågar min häst, utan jag menar helt enkelt att jag tycker att en del hästmänniskor överdriver så himla mkt, det är hästar vi pratar om inte en sammasättning av gamla dinosarieben! Dom går inte sönder så lätt som en del verkar tro..

Men det här har ju inte med tråden att göra egentligen´, utan nu blir det ju typ personligt gnabb och det kan jag tänka mig inte de som läser trådarna tycker är så kul..

So, I´ll leave.

Vill bara göra klart att visst får "ni" rida era hästar helt ultimat, men klaga inte på männsikor som inte gör det, sålänge de inte gör illa hästarna. För som sagt så går hästar inte sönder av att nån t.ex. inte sitter helt stilla i traven.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp