Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Ditte skrev:
Och inte tycker jag att hästarna arbetar rätt eller rids rätt i de högre dressyrklasserna heller.
Mycket sällan man ser det.
Hästen kanske inte är ihopkrullad JÄMT men inte ser jag att de jobbar med bakbenen.


hästen kan ju arbeta i rätt form även om den går i en hög form liksom.
de beror ju på vad hästen orkar.
en häst som inte orkar arbeta i den höga formen går inte bra heller.
tror dom hästarna som går i dom högre klasserna orkar jobba i den formen.
dom skulle nog inte komma upp i dom klasserna om dom inte arbetade rätt.
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
Tibra skrev:
hästen kan ju arbeta i rätt form även om den går i en hög form liksom.
de beror ju på vad hästen orkar.
en häst som inte orkar arbeta i den höga formen går inte bra heller.
tror dom hästarna som går i dom högre klasserna orkar jobba i den formen.
dom skulle nog inte komma upp i dom klasserna om dom inte arbetade rätt.

jaa..det e ju dte jag försöker säja
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Ditte skrev:
snälla nån.. ihopkrullad å sänkt? öh.. du måste väl fatta själv att det inte är samma sak..
läs igenom tråden bättre nästa gång.
Och.. det beror ju på från häst till häst. Är halsen sänkt är hästen avslappnad och kan därför jobba rätt. Men det har jag ju redan skrivit ett antal gånger.
Och inte tycker jag att hästarna arbetar rätt eller rids rätt i de högre dressyrklasserna heller.
Mycket sällan man ser det.
Hästen kanske inte är ihopkrullad JÄMT men inte ser jag att de jobbar med bakbenen.


haha joo en häst i det högre klasserna arbetar med bakbenen väldigt mkt.. dom orkaer mkt mer o då orkar dom hålla uppe sig..
 
Sv: Ni som sågar

tror du hästen bara kan arbeta rätt om den går med huvet nere i marken eller vad?
ju starkare hästen blir ju mer kan man ju samla den.
 
Sv: Ni som sågar

Lite "off-line"....

Nack-krökare och sågare verkar hålla sig borta från tråden, de flesta trådar som rör form rent av...är det någon som har en idé om hur man ska komma till tals med dessa människor ?

Här är det ju bara människor som redan har gjort bot och bättring!

Jag blev ikväll väldigt ledsen av att se en ponnytjej i stallet, som tidigare red ganska bra, men som nu pga av dåligt inflytande från sin medryttare satt och sågade hästen...

Jag har försökt att tala med alla sågare men förgäves, nu får man lida med hästarna i tysthet känns det som.

Förresten... är det nån som har erfarenhet av "sits-sågning" ?
Sågningen kommer ju av att hästen rör sig "vänster-höger-vänster-höger", utom i galoppen där många sågare har problem, men det finns ju dom som sågar genom att "vagga" hästen från sida till sida med sitsen, borde inte detta kunna leda till dåligt balanserade hästar ?
Tänker på hästar som korsar benen vid samlade rörelser, i synnerhet i piaffe.
 
Sv: Ni som sågar

Tacitus skrev:
Nack-krökare och sågare verkar hålla sig borta från tråden, de flesta trådar som rör form rent av...är det någon som har en idé om hur man ska komma till tals med dessa människor ?

Gå och prata med dem! Som jag redan påpekat några gånger så är största delen av "sågarna" inte medvetna om att de är just sågare, så varför skulle de då reagera på en sådan här tråd?!
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
tror du hästen bara kan arbeta rätt om den går med huvet nere i marken eller vad?
ju starkare hästen blir ju mer kan man ju samla den.


Det sa jag aldrig. men det roliga är att denna bild jag visade kommer från markus holst hemsida.. och han vet vad han talar om. Just denna bild fick kritik! Jag tycker fortfarande ni "som tror att krök hals" är bra ska gå in på hans hemsida ändå!
Han förklarar verkligen bra.
Sedan finns det hästar som har högt huvud men ändå jobbar med bakbenen, men då sätter dom sig verkligen.
Finns även en sådan bild på Markus hemsida också, ta en titt vettja.
 
Sv: Ni som sågar

hästen kröker på nacken automatiskt när den trampar under sej..allt hänger ihop så....välvd svans välvd rygg o välvd nacke.
sen vet ja att hästen inte kan kröka så mycke å nacken när den nästan sätter sej men de e ju en helt annan grad av samling..inte ofta eller länge hästen går så.
en normal häst som trampar under sej och arbetar rätt kröker automatiskt på nacken.
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
hästen kröker på nacken automatiskt när den trampar under sej..allt hänger ihop så....välvd svans välvd rygg o välvd nacke.
sen vet ja att hästen inte kan kröka så mycke å nacken när den nästan sätter sej men de e ju en helt annan grad av samling..inte ofta eller länge hästen går så.
en normal häst som trampar under sej och arbetar rätt kröker automatiskt på nacken.


Hmm ja.. jo det vet jag ju.
Men nu pratar jag om dom som spänner in hästen så,
hästen känner ju efter själv hur långt den kan "kröka" in halsen samtidigt som den arbetar med bakbenen. Det kan vi ju inte direkt själva känna efter.

Vissa tror- krök på halsen först och arbeta med bakbenen sedan "vilket är att hästen sträcker ut bakbenen så långt ut under magen på dom"

Men det är ju helt tvärtom, först kommer bakbenen sedan kommer huvudet/halsen.
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
hästen kröker på nacken automatiskt när den trampar under sej..allt hänger ihop så....välvd svans välvd rygg o välvd nacke.
sen vet ja att hästen inte kan kröka så mycke å nacken när den nästan sätter sej men de e ju en helt annan grad av samling..inte ofta eller länge hästen går så.
en normal häst som trampar under sej och arbetar rätt kröker automatiskt på nacken.


håller med:d
 
Sv: Ni som sågar

Skriver igen;

Asså jag har ett varmblod som man måste plocka lite i tygeln med för att hon ska böja nacken (har hack). Sågar jag då? Ska jag sluta? Jag lirkar som bara lite så fattar hon direkt å då ger jag efter.. Jag vet inte om hon går så fint med bakdelen för jag rider bara i skogen och har inte tänkt så mkt på det.. Men vaddå är det skadligt om hon kröker på nacken och inte arbetar med bakbenen, om jag har förstått er rätt?
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Skriver igen;

Asså jag har ett varmblod som man måste plocka lite i tygeln med för att hon ska böja nacken (har hack). Sågar jag då? Ska jag sluta? Jag lirkar som bara lite så fattar hon direkt å då ger jag efter.. Jag vet inte om hon går så fint med bakdelen för jag rider bara i skogen och har inte tänkt så mkt på det.. Men vaddå är det skadligt om hon kröker på nacken och inte arbetar med bakbenen, om jag har förstått er rätt?


Asså jag är ju inte expert på sådant här.
Inte ens jag kan få hästen att jobba rätt med bakbenen:o .
Men, tja skadligt, det är något med en kota i nacken som kan ta skada har jag hört- efter mycket sådant.
Sedan så jobbar ju hästens underhals mycket när du "sågar" in den.. så hästen får då en stor muskelbulle på underhalsen.
Och om hästen inte jobbar med bakbenen, varför dra in huvudet?
Men det är ju heller inte bra att den går med huvudet högt uppe i det blå,men då kommer vi ju till långa tyglar så den blir avslappnad och sänker sin hals i rätt läge..:smirk: därefter kan man börja jobba bakbenen..
 
Sv: Ni som sågar

Våldar man in hästens huvud mot bringan, krullar ihop den, så riskarar man att bålen faller ner mellan frambenen så att hästen går tungt på bogarna och bara skyfflar sig framåt med bakbenen istället för att bära upp sig.
Detta kan orsaka inflammationer pga felaktigt rörelsemönster/felbelastning.
Sen om man sågar eller om man använder hjälptyglar för att kröka ihop hästen är väl ungefär lika illa.
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Asså jag är ju inte expert på sådant här.
Inte ens jag kan få hästen att jobba rätt med bakbenen:o .
Men, tja skadligt, det är något med en kota i nacken som kan ta skada har jag hört- efter mycket sådant.
Sedan så jobbar ju hästens underhals mycket när du "sågar" in den.. så hästen får då en stor muskelbulle på underhalsen.
Och om hästen inte jobbar med bakbenen, varför dra in huvudet?
Men det är ju heller inte bra att den går med huvudet högt uppe i det blå,men då kommer vi ju till långa tyglar så den blir avslappnad och sänker sin hals i rätt läge..:smirk: därefter kan man börja jobba bakbenen..

Då tror jag inte det är nått problem för oss för direkt jag lirkar lite så her hon självmant ner huvudet å då ger jag eftergift. Kan nästan helt säkert säga att det inte är många hästar som börjar kröka på nacken helt av sig själv, när man har långa tyglar, utan att man gör någonting alls med händerna.
 
Sv: Ni som sågar

Förresten så skulle jag gärna vilja veta hur man får en häst att jobba med bakbenen. Har frågat det här förrut, men inte riktgit fått ngt svar. T.ex. på min tjej så försöker jag först få henne att kröka på nacken, så man ser att hon spänner ÖVERhalsen, sen om jag gör lite olika övningar så har hon, iofs en gång men inte övat så mkt sånt, börjat jobba mer med bakbenen och lyft svansen och höjt ryggen o det. Så jag skulle nästan hellre se det som en HJÄLP att man först lär hästen att slappna av i nacken, kanske genom att lirka eller nått, och då kommer lättare bakbenen i jobb. Men det är bara så jag har upplevt det. Tycker ni det låter helt orimligt?
 
Sv: Ni som sågar

mazariin skrev:
Gå och prata med dem! Som jag redan påpekat några gånger så är största delen av "sågarna" inte medvetna om att de är just sågare, så varför skulle de då reagera på en sådan här tråd?!

Sa faktiskt till en sågare nu innan jul, eller jag är ny i gruppen så jag råkade säga till en tjej, att jag inte visste men att jag tyckt mig se att den jag red bredvid sågade. Visade sig vara just den tjejen. :o Tog hus i helsike, hon hade ju bara lirkat, sa hon. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Förresten så skulle jag gärna vilja veta hur man får en häst att jobba med bakbenen. Har frågat det här förrut, men inte riktgit fått ngt svar. T.ex. på min tjej så försöker jag först få henne att kröka på nacken, så man ser att hon spänner ÖVERhalsen, sen om jag gör lite olika övningar så har hon, iofs en gång men inte övat så mkt sånt, börjat jobba mer med bakbenen och lyft svansen och höjt ryggen o det. Så jag skulle nästan hellre se det som en HJÄLP att man först lär hästen att slappna av i nacken, kanske genom att lirka eller nått, och då kommer lättare bakbenen i jobb. Men det är bara så jag har upplevt det. Tycker ni det låter helt orimligt?


hur gör du för o få henne kröka på nacken då?
känns inte som om de blir nån ärlig form på hästen då..
börjar man jämt så så e de stor risk att hästen tillslut bara knäpper av..
ja tycker de bästa sättet att få hästen o jobba är många övergångar o tempoväxlingar rida aktivt helt enkelt.
visst kan de ta tid med många hästar men tillslut så släpper de..tillslut slappnar hästen av o börja söka sej neråt..
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
hur gör du för o få henne kröka på nacken då?
känns inte som om de blir nån ärlig form på hästen då..
börjar man jämt så så e de stor risk att hästen tillslut bara knäpper av..
ja tycker de bästa sättet att få hästen o jobba är många övergångar o tempoväxlingar rida aktivt helt enkelt.
visst kan de ta tid med många hästar men tillslut så släpper de..tillslut slappnar hästen av o börja söka sej neråt..

Jag, som jag skrev, lirkar lite. Kramar tyglarna, gör förhållningar, eller vad man nu ska kalla det. En "ärlig" form?
Hästar är ju olika, precis som människor, en del hästar kanske lär sig bättre av att man gör som du säger och, om i brist på hur jag ska uttrycka mig, fattar själva vad dom ska göra med tiden. Andra hästar behöver lite hjälp på traven, kanske genom att man har använt hjälptyglar eller liknande. Eller att man lirkar, liksom för att påminna hästen om vars den ska ha huvudet-vilket "hjälper" hästen att hitta rätt form att gå i (faller sig ganska naturligt när dom har lärt sig slappna av). Ser inget dumt i det så länge det funkar? Eller har jag helt fel?

Och missförstå mig inte nu, jag är inte heller för "sågning", men det är lite otydligt vad ni menar med det, och av vad jag har läst och tolkat av det ni har skrivit så verkar det som att man ska ha långa tyglar hela tiden och absolut inte får röra hästen i munnen. Men jag kanske har missförstått helt..?
 
Sv: Ni som sågar

ja tycker inte de är något fel me att lirka lite...behöver ja göra me min häst me ibland för o få loss henne liksom.
däremot så e ja lite emot att få ner hästens huvud först o sen börja arbeta därifrån.
en ärlig form är när hästen går av sej själv liksom..man ska kunna ge efter på tyglarna utan att hästen går ur formen.
de kommer ju automatiskt när hästen aktiverar bakbenen..
hjälptyglat o inspänningar har ja inte heller nåt emot så...men då ska man kunna använda dom oxå..inte bara spänna in hästen för de hjälper inte så mycke.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp