Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

Lillajag88 skrev:
Nej, alltså hon böjer på nacken, men har huvet ganska högt upp, och hon gör det utan att man behöver göra något nästan..
Ska testa det imorgon!!
Ska kolla om pappa vill filma mej imon så kan ni se hur hon går!!


okej:) ! hoppas det går bra..
 
Sv: Ni som sågar

sinner skrev:
att krulla sin hals eller inte, det är frågan:)
min travare, som var hingst till sexårsåldern, rullar ihop sin hals som en kanelbulle så fort man "tar" tygeln... han sätter nästan näsan mellan benen på lätta tyglar i trav.. och jag kan GARANTERA att jag inte sågar!
så... vad sjutton ska jag göra om jag vill ta en bild på honom med mej på ryggen?:confused:


Ja du har lösa tyglar helt enkelt;) För om hästen krullar halsen när du har lösa tyglar så sågar du inte och då är det inte heller en hemsk bild.:d
 
Sv: Ni som sågar

Stisse skrev:
:bump: Vilken viktig fråga du ställer.
Jag mår jättedåligt av att se "rollkcurl" (tror jag att det heter).
Tror att det kan "missbrukas".
Egentligen tycker jag att allt sådant är fel.
Man ser det ofta på gamla tavlor, målningar. Hästen skulle
gå så för att människan tyckte att det var fint
och så är det väl än idag.

Ser ofta en stackars Islandshäst i närheten av där
jag bor som på skogsridning mm får
gå med halsen så där.
Varför? Stackars hästnacke :eek: :cry: .

Hmm.. ja.. vissa har ingen hjärna.
Du kan ju alltid ge ryttaren en riktigt lektion:smirk:
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Asså jag måste bara fråga..
varför sågar ni era hästar? Ni som nu gör det.
Förstår ni vad jag menar med såga? Hästar som måste gå med krullat huvud med spända tyglar..
Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Varför sågar ni när det bara är meningslöst? Dessutom kommer hästen ändå få en bulle på sin hals tillslut och får säkert mer problem med det ni gör.
För att det ska vara snyggt och se proffsigt ut?

En inspänd häst som har huvudet "krullat" kan omöjligt jobba med baken och gå i RÄTT form. Så lång är heller inte ryggraden. Nu är jag ingen expert men efter det jag hört och lärt mig låter det så logiskt det hela. Jag tycker alla ridskolor skulle få höra och lära sig det jag fick.

Jag skäms eftersom jag en gång själv varit sådan ryttare, som tur var bara för någon månad. Men jag tackar Sara som räddat mig och Tibra ur den hemska ridningen:crazy:

Så, varför sågar ni?

/Linda:cool:


Men (sågar) gör man när man tar tyglarna fram och tillbaka väldigt mkt .. inte för att ja gör dte för att ja har en känslig häst.. men jag tror att många människor har början tro att hästarna *går på tygeln* när dom böjer på nacken.. men man kan ju absolut inte se på ett kort om man sågar:S...
 
Sv: Ni som sågar

Ditte skrev:
Men (sågar) gör man när man tar tyglarna fram och tillbaka väldigt mkt .. inte för att ja gör dte för att ja har en känslig häst.. men jag tror att många människor har början tro att hästarna *går på tygeln* när dom böjer på nacken.. men man kan ju absolut inte se på ett kort om man sågar:S...

sågar är bara ett uttryck.. krama tyglarna, krullar ihop hästen, kalla det va du vill.
Men det jag menar är att hästar som rids med krullig hals säjer man att ryttaren sågar, nu menar jag inte att man bara sågar fram och tillbaka med händerna,
vissa hästar kan vara väldigt lätta att krulla ihop.
Det är just på hur ryttaren gör och vill att hästen ska gå som är fel. Och när jag var i "sågar-kretsen" trodde jag hästen gick på tygeln.
De människor som vill och försöker få hästen till "krullig" hals är alltså sågare vad dom än gör för att få hästen att gå så.
Det är en annan sak om hästen krullar ihop halsen utan att man gjort något, då får man börja fundera på varför den gör så och hur vi kan motverka detta eftersom det inte alls är bra.
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
men felet med det är att när man drar in huvudet på hästen så kan den inte jobba med bakdelen eftersom ryggraden inte är så lång! det låter väl ändå logiskt!

:confused: Que?! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "ryggraden inte är så lång", låter väldigt konstigt i mina öron... :crazy:
 
Sv: Ni som sågar

sweet_knorven skrev:
:confused: Que?! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "ryggraden inte är så lång", låter väldigt konstigt i mina öron... :crazy:


Jo men så här är det..
Halsens kotor och ryggraden ut mot svansen, det sitter ju ihop som en linje. eller hur?
När du nu böjer in halsen på hästen så drar ju även ryggraden med uppåt "föler halsen/huvud", den stannar ju inte direkt kvar på samma plats då skulle den ju gå av. Förstår du?
Och när hästen går i form, sätter sig, jobbar med bakdelen så ska den ha rumpan så lågt som möjligt- det är ju så hästen jobbar riktigt med bakbenen- den sätter sig.
Men har du nu krullat ihop huvudet så räcker ju inte ryggraden ner att sätta sig.
Ryggraden är ju även med rumpan och det är rumpan som ska neråt.
Förstår du?
 
Sv: Ni som sågar

va menar du med "krullar ihop" halsen?
när den går väldigt bakom me nosen i bringan eller?
för ibland låter de som om den krullar ihop sej bara den böjer på nacken..
 
Sv: Ni som sågar

Joo men ja menar hästar måste krulla ihop halsen för att börja arbeta med bakbenen,men hur man gör det spelar stor roll för att en del hästar bara krullar på huvudet o inte arbetar med bakbenen....
 
Sv: Ni som sågar

Förstår precis vad du menar!
Måste bara få säga att du har en helt fantastisk häst:bow:
Han ser jättefin ut!
 
Sv: Ni som sågar

Mount Never Rest skrev:
Det kan lätt luras på bilder.. Jag vet att det finns många som sågar sina hästar, men det gör t ex inte jag, men ändå lyckas jag alltid få det på bild:mad: Om du ser på den här bilden: Jag & Harry, det ser hemskt ut!! Och jag kan skriva under på att jag inte rider honom så där alltid! Jag tog en förhållning som blev lite väl hård p.g. av att jag ahde för långa tyglar, men samma sekund som bilden togs så insåg jag felet och gav en ordentlig eftergift! (ungefär så här skulle han gå Bild, fast med ännu längre tyglar) Det är så irriterande att alltid få bilder dom ser hemska ut!! Som inte visar ens riktiga ridstil:mad: Och det gör inte saken bättre att jag har en häst som verkar visa sin värsta sida inför kamera:o

Visst det finns människor som sågar, men det kan lätt luras på bilder;)
Förstår precis vad du menar,har hänt mig flera gånger.
Måste bara få säga att du har en helt fantastisk häst:bow:
Är ju jättefin.
Mvh/litenmama
 
Sv: Ni som sågar

Ditte skrev:
Joo men ja menar hästar måste krulla ihop halsen för att börja arbeta med bakbenenQUOTE]

hmm.. ne där håller jag inte med om alls!
Om du ser en westernhäst som jobbar rejält med bakbenen, ser då halsen ihopkrullad ut då eller?
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
va menar du med "krullar ihop" halsen?
när den går väldigt bakom me nosen i bringan eller?
för ibland låter de som om den krullar ihop sej bara den böjer på nacken..

fux2.jpg

Och denna häst går på elitnivå..hmm..
 
Sv: Ni som sågar

litenmama skrev:
Förstår precis vad du menar,har hänt mig flera gånger.
Måste bara få säga att du har en helt fantastisk häst:bow:
Är ju jättefin.
Mvh/litenmama
Tack så mycket:o :o
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Ditte skrev:
Joo men ja menar hästar måste krulla ihop halsen för att börja arbeta med bakbenenQUOTE]

hmm.. ne där håller jag inte med om alls!
Om du ser en westernhäst som jobbar rejält med bakbenen, ser då halsen ihopkrullad ut då eller?

bra sagt :bow:

Kraften ska väl komma bakifrån om jag har fattat det rätt? Tycker att min häst går bra, hon är avslappnad med bra påskjut bakifrån och trampar under sig bra men inte har hon halsen ihop krullad för det (förutom när hon ska visa upp sig genom att göra nått som liknar piaffsteg)
 
Sv: Ni som sågar

Asså jag har ett varmblod som man måste plocka lite i tygeln med för att hon ska böja nacken (har hack). Sågar jag då? Ska jag sluta? Jag lirkar som bara lite så fattar hon direkt å då ger jag efter.. Jag vet inte om hon går så fint med bakdelen för jag rider bara i skogen och har inte tänkt så mkt på det.. Men vaddå är det skadligt om hon kröker på nacken och inte arbetar med bakbenen, om jag har förstått er rätt?
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Ditte skrev:
Joo men ja menar hästar måste krulla ihop halsen för att börja arbeta med bakbenenQUOTE]

hmm.. ne där håller jag inte med om alls!
Om du ser en westernhäst som jobbar rejält med bakbenen, ser då halsen ihopkrullad ut då eller?


ne ihopkrullat va ett fel ord men sänka nacken då..
 
Sv: Ni som sågar

Myzan87 skrev:
Tibra skrev:
bra sagt :bow:

Kraften ska väl komma bakifrån om jag har fattat det rätt? Tycker att min häst går bra, hon är avslappnad med bra påskjut bakifrån och trampar under sig bra men inte har hon halsen ihop krullad för det (förutom när hon ska visa upp sig genom att göra nått som liknar piaffsteg)


kanske kinte ihop krullad men för att kuna arbeta med bakdelen så måste halsen vara sänkt.. och i dom *högre* dressyr klasserna så arbetar hästarna mkt mer och orkar då mer ..på odm ser man då att nacken är *högre* inte ihop krullad men högre kan inte säja det med något bättre ord:P
 
Sv: Ni som sågar

Ditte skrev:
Myzan87 skrev:
kanske kinte ihop krullad men för att kuna arbeta med bakdelen så måste halsen vara sänkt.. och i dom *högre* dressyr klasserna så arbetar hästarna mkt mer och orkar då mer ..på odm ser man då att nacken är *högre* inte ihop krullad men högre kan inte säja det med något bättre ord:P


snälla nån.. ihopkrullad å sänkt? öh.. du måste väl fatta själv att det inte är samma sak..
läs igenom tråden bättre nästa gång.
Och.. det beror ju på från häst till häst. Är halsen sänkt är hästen avslappnad och kan därför jobba rätt. Men det har jag ju redan skrivit ett antal gånger.
Och inte tycker jag att hästarna arbetar rätt eller rids rätt i de högre dressyrklasserna heller.
Mycket sällan man ser det.
Hästen kanske inte är ihopkrullad JÄMT men inte ser jag att de jobbar med bakbenen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp