Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

*Knapplån*

Men då kan man ju ta det såhär; jag vet inte om jag sågar eller inte :crazy: :angel:

Jag håller på yttertygeln och gör ledande tygeltag och "rör" med inner, och innan jag började rida på detta sätt och såg folk som gjorde det tyckte jag att det såg lite tokigt ut, men nu gör jag det själv för att det är det jag får lära mej just nu.. När jag frågar läraren om detta inte är "wannabe sågning" så svarar hon att det är ju för att lösgöra hästen , och rör på händerna får jag göra för att han inte ska "hänga" sig i innerhanden.

Så, vad tycker ni? Här har ni då en som (kanske) sågar, men inte vet om det isånnafall. Eller så är inte detta sågning, utan precis som läraren säger.. :)
 
Sv: Ni som sågar

På ridskolorna i närheten där jag bor "ska" man man rida hästen på tygel= såga hästen ner på "tygel"=hästen böjer på nacken och bakdelen är kvar i stallet :smirk: fast huvudet fortfarande hungar fram och tillbaka som en pendel..:crazy:

Och ja förstår verkligen inte varför ridlärarna inte säger något????Är det okunskap från deras sida oxå? eller ointresse? Okunskap lär det ju inte vara tycker man..

Så i mina ögon tror jag att ridlärarna inte lär ut "rätt" eller ens är intresserad av att lära ut rätt. Dock läser väl sig "sågarna" till hur det ska se ut och så gör dom "likadant" utan att förstå sammanhanget med rygg,bakdel mm..

Sen en sak till som kan göra mig gråtfärdig på skolorna är sporrar på barnen? varför? och sen detta dragande i munnen..Hade dom kunnat använda sporrarna på ett bra sätt är ju det en sak men att sitta och banka in i sidan hela tiden är inte roligt att se..och inte ens där säger läraren ngt..Varför inte ta in den eleven till mitten kanske och ge han/hon lite extra råd på hur dom ska få fram hästen..
Visst nu börjar väl sporrarna försvinna på ridskolorna men ack så lång tid det tog:(

bara min åsikt....:smirk:
 
Sv: Ni som sågar

mazariin skrev:
Ehm.. Tror du någon som sågar verkligen skulle svara på det? :crazy: De som överhuvudtaget sysslar med sånt är knappast medvetna om att det är skadligt för hästen.

För övrigt håller jag med Mount Never Rest, bilder luras.


jojo jag pekar ju liskom inte bara på bilderna.. det är klart.. men man fattar ju att många rider på detta sätt ändå..
 
Sv: Ni som sågar

mackan skrev:
Pja... svaret är väl ganska enkelt: okunskap.
varför lär man hästen att stegra :angel:

För det första: detta handlar om gå i form och inte stegra,
För det andra: har jag redan talat om att jag inte stegrar längre utan det hörde till den tid då jag själv sågade.
För det tredje: stegra är en konst om man vet vad man gör.
 
Sv: Ni som sågar

Här kan man förvisso se att hästen jobbar relativt bra med baken.

asa.JPG
 
Sv: Ni som sågar

När jag rider min häst där det är folk som tittar tycker dom
"ta mer med tyglarna, hon böjer ju inte med huvet, blablabla"
I början gjorde jag det, alla sa ju att så ska man göra.
men inte hjälpte det.
Det som är med henne att hon går alltid högt med huvet.
Folk säjer att jag måste få mer ryggmuskler på henne men det är inte det.. Hon springer alltid så, med någon på, när man longerar, springer i hagen, ja.. alltid..

Det är inget man kan göra åt, så jag hatar att rida bland folk.. speciellt där det är småflickor!! som rider på ridskola och har fått för sej att böjer inte hästen på nacken jobbar den inte
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
jojo jag pekar ju liskom inte bara på bilderna.. det är klart.. men man fattar ju att många rider på detta sätt ändå..

Ja, många rider på det sättet, tyvärr. Men vad jag menar är att de knappast är medvetna om det, och därför kommer de nog inte att reagera på den här tråden även om de borde. Vad såna människor behöver är någon som lär dem rida.
 
Sv: Ni som sågar

Det kan ju vara så att de har rätt. Inte just att du ska få ner huvudet på hästen, utan att den kanske skulle behöva mer ryggmuskler.
Det är inte bra för hästen att springa med huvudet högt.
Att de gör det i sin naturliga form i hagen o liknande är en sak, men det är skillnad när den har en ryttare på ryggen.
Vitsen med formen är ju att bära upp ryttaren för att undvika skador.

(fast nu vet jag ju inte vad du menar med att just din häst har huvudet högt...)
 
Sv: Ni som sågar

Alltså hon springer ju inte med huvet så hon nockar mej.. hon har det typ lite över rygg höjden om du fattar vad jag menar??:crazy:
hon har ryggmuskler deet är bara så att hon vill gå så med sitt huvud.. försöker man få henne att böja mer går hon bara bakom..

Hoppas du fattar vad jag menar!!
 
Sv: Ni som sågar

Lillajag88 skrev:
Alltså hon springer ju inte med huvet så hon nockar mej.. hon har det typ lite över rygg höjden om du fattar vad jag menar??:crazy:
hon har ryggmuskler deet är bara så att hon vill gå så med sitt huvud.. försöker man få henne att böja mer går hon bara bakom..

Hoppas du fattar vad jag menar!!

Hm.. jag vet inte om jag är till någon hjälp i det stället. Men kan det inte bara vara att hon är lite spänd? Jag känner inte din häst så jag vet inte alls!
Men min pålla är en häst som har lätt att bli spänd, den övning jag fick hjälp med kanske du kan testa med din häst?
Rid helst barbacka, i paddock. Börja med att börsöka svänga med sätet och försök stanna med sätet "stanna kan vara svårare" använda tyglarna så lite som möjligt, helst inte alls. Skritta bara! Grimma skulle kanske till och med fungera ännu bättre att rida i.
Sedan rider du så ett tag, lägg upp koner och ha ett mål precis där du ska stanna och svänga.
Det är inte det allra lättaste från början kanske, men bra övning. Hästen börjar fundera nu på vad det här är för något nytt och slipper bli "dragen" i munnen o.s.v
Nu börjar den känna att det är en ganska bekväm övning.
Om hon ökar stegen försök lugna med hoooande och ibland får man ta lätt i tyglarna med halvhalter och släpp sedan efter och försök igen.
Men inte med häftiga rörelser eller röst.
Så långa tyglar som möjligt är väl det viktigaste.
Jag blev tokig från början, det gick absolut inte, hästen var tokig!
Men hon som hjälpte mig hade tålamod både med mig och min häst och tillslut var hon så avslappnad att hon nästan gick trögt efter de gångerna:D
Avslappnad häst..mm..!
Men man måste hålla på en lång stund. Min pålla vart så avslappnad att hon till och med gick i form ett steg :crazy: inte mycket att komma med men det är positivt!
När din häst sedan är avslappnad har hon ju sänkt huvud.
Glöm inte att när det går som bäst ska man sluta och beröma!
Det funkade i alla fall på min stress-pålle.
Du kan ju testa i alla fall:p
 
Sv: Ni som sågar

mazariin skrev:
Ja, många rider på det sättet, tyvärr. Men vad jag menar är att de knappast är medvetna om det, och därför kommer de nog inte att reagera på den här tråden även om de borde. Vad såna människor behöver är någon som lär dem rida.

Jo precis! Frågan är hur ridningen kommer se ut i framtiden:crazy:
 
Sv: Ni som sågar

Ska göra det!! har tyvärr ingen paddock men det går vell bra med en äng!?

Tack!!
 
Sv: Ni som sågar

Lillajag88 skrev:
Ska göra det!! har tyvärr ingen paddock men det går vell bra med en äng!?

Tack!!

okej;) tala om hur det gått sedan.. nyfiken:)
ja äng skulle nog funka det med!.. min pålla däremot bruklar bli ännu hetare då men det är som sagt bara att jobba och jobba..lycka till;)
 
Sv: Ni som sågar

Försöker du "få ner henne" på tygeln med handen?
Det kan isf vara det som är problemet.
Vissa hästar måste man rida med mkt säte o knappt nån hand.

Vad det låter som på din beskrivning är att hösten går i en lite naturligare hästform, och att den inte är villig att jobba på rätt sätt.
Kanske för att du har fel, men förmodligen för att den har byggt upp fel ryggmuskler..
En bra övning är att klättra rätt mkt uppför och tänka på att hästen ska ha sänkt huvut "framåt neråt" så den bygger upp rätt sorts muskler,..

Det bästa vore nog att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dej..
Det är lite svårt att få en bra förklaring på hur du ska göra såhär över internet..

Men du kan ju alltid börja med att testa det Tibra skrev och se om det fungerar =)
 
Sv: Ni som sågar

Nej, alltså hon böjer på nacken, men har huvet ganska högt upp, och hon gör det utan att man behöver göra något nästan..
Ska testa det imorgon!!
Ska kolla om pappa vill filma mej imon så kan ni se hur hon går!!
 
Sv: Ni som sågar

att krulla sin hals eller inte, det är frågan:)
min travare, som var hingst till sexårsåldern, rullar ihop sin hals som en kanelbulle så fort man "tar" tygeln... han sätter nästan näsan mellan benen på lätta tyglar i trav.. och jag kan GARANTERA att jag inte sågar!
så... vad sjutton ska jag göra om jag vill ta en bild på honom med mej på ryggen?:confused:
 
Sv: Ni som sågar

Ja jag brukar såga av hennes ben då och då sen limma dit det igen..*sorry kunde inte låta bli*:rofl:
 
Sv: Ni som sågar

Om jag försöker dra bettet fram och tillbaks fort med min häst går hon då inte ner med sitt huvud utan tvärtom slår hon upp huvudet för att visa att så gör jag inte med hennes mun!
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Asså jag måste bara fråga..
varför sågar ni era hästar? Ni som nu gör det.
Förstår ni vad jag menar med såga? Hästar som måste gå med krullat huvud med spända tyglar..
Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Varför sågar ni när det bara är meningslöst? Dessutom kommer hästen ändå få en bulle på sin hals tillslut och får säkert mer problem med det ni gör.
För att det ska vara snyggt och se proffsigt ut?

En inspänd häst som har huvudet "krullat" kan omöjligt jobba med baken och gå i RÄTT form. Så lång är heller inte ryggraden. Nu är jag ingen expert men efter det jag hört och lärt mig låter det så logiskt det hela. Jag tycker alla ridskolor skulle få höra och lära sig det jag fick.

Jag skäms eftersom jag en gång själv varit sådan ryttare, som tur var bara för någon månad. Men jag tackar Sara som räddat mig och Tibra ur den hemska ridningen:crazy:

Så, varför sågar ni?

/Linda:cool:
:bump: Vilken viktig fråga du ställer.
Jag mår jättedåligt av att se "rollkcurl" (tror jag att det heter).
Tror att det kan "missbrukas".
Egentligen tycker jag att allt sådant är fel.
Man ser det ofta på gamla tavlor, målningar. Hästen skulle
gå så för att människan tyckte att det var fint
och så är det väl än idag.

Ser ofta en stackars Islandshäst i närheten av där
jag bor som på skogsridning mm får
gå med halsen så där.
Varför? Stackars hästnacke :eek: :cry: .
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp