Ni som sågar

Sv: Ni som sågar

men söker hon sej till bettet?
tar hon stöd på bettet?
ja tror endå de är stor risk att hästen bara lär sej knäppa av i nacken..de e väldigt lätt att luras att hästen arbetar just när den bara böjer på nacken så.
men..kul för dej att hästen gick bra o så..de e ju jätte bra om de gick bra.

men kunde du inte tagit en martingal eller nåt om hästen tar upp huvet så mycke?
då hindrar de ju iallafall att hästen knockar dej o så.
o du kan tömmköra o sånt oxå..funkar bra med hästar som man börjar helt från grunden med.

de e just de här med att få ner huvet först som irriterar mej lite.
hästen ska ju söka sej till bettet...inte bara böja på nacken när man kortar tyglarna..
men ja har inte sett dej rida så kan inte säga så mycke.
men ja tycker de låter som om hästen börjer fint på nacken för att de blir mycke lättare för den.
 
Sv: Ni som sågar

Hejsan Rebby!
Många vägar leder till Rom,Kul för dig att det fungerade och om du vet att hon går i form så vet du ju att du gjort rätt:idea: man måste ju prova sig fram, allt fungerar inte för alla.Som Kallblodet jag hade kunde man inte tömköra för han vart livrädd ,pga tidigare erfarenheter från travet.
Ett STORT Lycka Till med din häst:)
 
Sv: Ni som sågar

Uddatyp skrev:
men söker hon sej till bettet?
tar hon stöd på bettet?
ja tror endå de är stor risk att hästen bara lär sej knäppa av i nacken..de e väldigt lätt att luras att hästen arbetar just när den bara böjer på nacken så.
men..kul för dej att hästen gick bra o så..de e ju jätte bra om de gick bra.

men kunde du inte tagit en martingal eller nåt om hästen tar upp huvet så mycke?
då hindrar de ju iallafall att hästen knockar dej o så.
o du kan tömmköra o sånt oxå..funkar bra med hästar som man börjar helt från grunden med.

de e just de här med att få ner huvet först som irriterar mej lite.
hästen ska ju söka sej till bettet...inte bara böja på nacken när man kortar tyglarna..
men ja har inte sett dej rida så kan inte säga så mycke.
men ja tycker de låter som om hästen börjer fint på nacken för att de blir mycke lättare för den.

Hon tar stöd på bettet. Jo jag kunde ju faktiskt ha tagit en martingal men visste då inte att det var "fel" att göra som jag gjorde och hade ingen martingal så jag tänkte väl aldrig på det antar jag..

Kanske är så att hon gör det.. Har inte tänkt på det så. Eller hon går ju i form när jag jobbar henne, alltså tänker på det själv o sånt. Men då jag bara är å lufsar i skogen så böjer (her ner) hon ju också på nacken när jag kortar tyglarna, å då tvivlar jag på att hon självmant bara går o jobbar i form hela tiden...

Men då är det konstiga att en kompis till mig red henne igår också som inte är så van o rida henne. Och då hon korta tyglarna så hedde hon inte ner huvudet. Så det känns ändå som att ífall hon gör det för att komma undan borde väl hon ha gjort det med henne med..?
Vet inte, spånar bara :p
 
Sv: Ni som sågar

litenmama skrev:
Hejsan Rebby!
Många vägar leder till Rom,Kul för dig att det fungerade och om du vet att hon går i form så vet du ju att du gjort rätt:idea: man måste ju prova sig fram, allt fungerar inte för alla.Som Kallblodet jag hade kunde man inte tömköra för han vart livrädd ,pga tidigare erfarenheter från travet.
Ett STORT Lycka Till med din häst:)

Tackar! Börjar faktiskt kännas väldigt kul nu med ridningen när vi har börjat göra lite framsteg, tror snart det är dags för lite galoppträning också, det ska bli kul! :) Åsså blir det nog mkt bättre när jag får min sadel på fredag!! :love: (om den nu passar..)
 
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Tackar! Börjar faktiskt kännas väldigt kul nu med ridningen när vi har börjat göra lite framsteg, tror snart det är dags för lite galoppträning också, det ska bli kul! :) Åsså blir det nog mkt bättre när jag får min sadel på fredag!! :love: (om den nu passar..)


Okej!!:d
Kan man inte få se några bilder då du rider rätt form:) ?
Passade sadeln?
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Okej!!:d
Kan man inte få se några bilder då du rider rätt form:) ?
Passade sadeln?

Ja, kanske om jag fixar nån som tar (är oftast själv i stallet) :( Och missförstå mig rätt nu, jag är ingen dressyrgumman så sååååå fint går hon ju inte. Men hon går inte å släpar på sig iaf.
Jag ska hämta den imorgon så jag har inte provat den ännu. Men hon hade haft den till ett omusklat varmblod (låter exakt som min:d ) så jag hoppas den passar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sågar

Rebby skrev:
Ja, kanske om jag fixar nån som tar (är oftast själv i stallet) :( Och missförstå mig rätt nu, jag är ingen dressyrgumman så sååååå fint går hon ju inte. Men hon går inte å släpar på sig iaf.
Jag ska hämta den imorgon så jag har inte provat den ännu. Men hon hade haft den till ett omusklat varmblod (låter exakt som min:d ) så jag hoppas den passar!

Nej nej men det förväntar jag mig inte!:d
Hon är väl bara i början av träningen va?;)
Din häst lär ju ha mer muskler än min, hömage, framtung och no muskler.. så jag ligger på träääning nu!
Hoppas sadeln passar då!!
Jag har inte ens någon:(
 
Sv: Ni som sågar

Ja nu känner jag igen namnet
på dig Tibra.
Det var ju den här tråden, skönt med Buke tillbaka.
Slippa chatten.
 
Sv: Ni som sågar

Stisse skrev:
Ja nu känner jag igen namnet
på dig Tibra.
Det var ju den här tråden, skönt med Buke tillbaka.
Slippa chatten.


Jajamensan:) Fast buke började inte bra för mej då.. lite påhopp av..harkel.. vissa personer:angel:
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Nej nej men det förväntar jag mig inte!:d
Hon är väl bara i början av träningen va?;)
Din häst lär ju ha mer muskler än min, hömage, framtung och no muskler.. så jag ligger på träääning nu!
Hoppas sadeln passar då!!
Jag har inte ens någon:(

äntligen är buke tillbaka!:)
Jo det är hon. går någorlunda fint i skritten (kan böja sig å så åt båda hållen nu :idea: ) men traven då går det bara göra tempoväxlingar å så. ´Har inte vöat så mkt på det än :p
Hon har ju muskler, men inte på dom ställena som jag vill ha dom på :smirk: Men det kommer väl..
Jo sadeln passade perfekt! skitskönt med sadel, har inte haft det sen jag fick henne, vilket va typ.. Ett halvår sen eller nått så nu kanske man börjar försöka öva galoppen snart! ;)
 
Sv: Ni som sågar

Skrauti skrev:
Bara för att en häst "krullar in nacken" behöver det ju inte bero på att ryttaren sågar. Man kan ju inte se alla "fall" av sågning på bild, men jag håller med om att det är hemskt. På min förra ridskola fanns det tom. ridlärare som lärde ut att man skulle såga ner hästarna i form.

En rätt inspänd [med gummisnodd el liknande] Kan visst arbeta rätt, kanske inte så vanligt att det blir bra med ryttare på ryggen, men när man tömkör eller longerar är det super då hästen själv ger sig eftergift genom att gå rätt.

En eftergift kommer alltid bakifrån. Om hästen samlar sig bakifrån, trampar in innerbak och placerar det under sin egen tyngdpunkt, samlar den sig, reser bogpartiet och släpper efter i nacken, med en lång överlinje. Därför kan aldrig en inspänningstygel av något slag hjälpa en häst att samla sig (den är ju framifrån) utan snarare hindra dem från att länga sin överlinje, och istället knäcka av någonstans (i nacken eller vid manken ex).
Om du tömkör eller longerar så ger det bara en samlande effekt om du har hästen på en liten volt, och ber hästen att flytta in bakdelen på kommando (genom att lära dem flytta inner bak på ex spökommando). Annars blir det mest spring runt runt utan att de är samlade på riktigt.
 
Sv: Ni som sågar

Hästar är inte gjorda för att vi ska rida på dem. Därför är det vår skyldighet som ryttare att träna dem på ett sätt som inte är skadligt för dem, och som hjälper dem att bära upp sig själva och oss på ett korrekt sätt. Alla hästar ser olika ut i exteriören, men alla har oxå ett optimalt sätt att bära sig på. Det är med en lång överlinje.

Om en häst ständigt rids i en "fals eftergift", en form där ryttaren försökt samla hästen framifrån genom tygelhjälper, så kommer halskotpelarens s-form att förändras och tornutskotten slitas mot varandra. Det tar såklart lång tid, men det är en mycket vanlig förslitningsskada bland hästar idag.

En häst som bär sig rätt kan du rida helt utan tyglar. De bär sig rätt därför att de trampar in innerbak under sin egen tyngdpunkt. Eftergiften i halsen kommer då automatiskt. Tyglarna ska egentligen bara fungera som en slags guide för hästen, som talar om för dem inom vilka ramar de ska befinna sig.

Ett bra sätt att lära hästen att arbeta korrekt är att jobba med akademisk ridkonst. MYCKET markarbete. Man lär hästen att gå i en lång och låg form först. När de är trygga i den formen börjar man ställa dem i den. De ska gå långa och låga och inåtställda på volt och rakt fram. Därefter börjar man lära dem att flytta över mer vikt till bakbenen, eftersom de är mer anpassade för att bära vikt än vad frambenen är. Detta kan du göra dels genom att lära dem att flytta bakbenen på kommado, genom en liten spöhjälp. När de kan det kan du börja med öppna och sluta, vanlig, förvänd och diagonal. Detta fortfarande i en lång och låg form. Ju mer vikt de lär sig att bära baktill, ju mer kommer de att resa sig i frampartiet. Var dock noga med att överlinjen inte knäcker av någonstans! Därefter kan man börja träna på att korta och länga stegen och kroppen. Därefter halva steg-piaff. Travarbete på liten volt, där man i varje steg talar om för hästen hur de ska placera bakbenen. Detta kan man göra antingen genom att gå bredvid hästen och trycka i skänkelläget varje gång inner fram är i sitt bakersta läge. Då ger det en signal till innerbak att röra sig. Eller genom att ha lärt dem flytta bakbenet på kommando; peta med spöt på bakbenet i varje bakbenssteg. Om man får traven att vara helt rätt så märker man det genom att hästen stannar efter några steg, eftersom det blir så jobbigt för dem. Det är oxå en övning där man tydligt kan se hur ryggen höjs och magmusklerna spänns. (dock svårt att beskriva i text)

Enligt den akademiska skolan ska allt arbete ske med hästen ställd och böjd. Men man kan ju tänka att om man tränar hästen på det här sättet när man tränar, så kan man ju ändå med gott samvete rida ut med en hyfsat rakställd häst och flumrida och bara njuta oxå! Det är minst lika viktigt för hästens livsglädje! Men man kan ju även då tänka på att göra lite öppna och sluta på vägen då och då, och se till så att hästen går i en lång och låg form.

Jag tränade akademiskt med mitt isissto under två och ett halvt år. Det blev en enorm skillnad. Hon hade en superläcker överlinje, bar sig rätt i alla gångarter och hade inte en enda spänning i hela kroppen (enligt massör). Hon var jätte glad och älskade att träna! Alla gångarter blev betydligt bättre och jag kunde rida henne i form helt utan tyglarnas hjälp. Om hon ibland föll ur formen, så petade jag bara lite på korset med spöet för att vinkla hennes bäcken, och då kom hon ihåg sig igen och samlade upp sig. Det var verkligen en otrolig känsla att rida henne! Tyvärr fick hon lämna mig i dec, pga en dum skada som inte ville läka...

Det jag vill ha sagt med det här, är att vi ska tänka på våra hästar. De allra flesta av oss vill dem väl, och vill ha en glad och frisk häst som håller i längden, eller hur? Och då måste vi försöka förstå hur hästen fungerar för att kunna träna dem på ett skonsamt sätt. Sedan beror det ju oxå på vad man vill med sin ridning. Alla tycker inte att det är kul med träning, och kanske bara vill rida ut i skogen. Detta är ju självklart upp till var och en, men även för skogsmullehästarna finns det lätta övningar som man kan genomföra utan större svårighet eller påfrestning, för att de ska hålla bättre och längre.

Det viktigaste är att vi månar om våra hästar och ser till att de har de bra. De har inte valt sitt liv och kan inte påverka särskilt mycket. Lev med dem och njut! Gör deras liv värdigt och bråka inte för mycket med olika hjälpmedel hit och dit. Tjata inte på dem (med bla sågning), utnyttja deras eget sätt att kommunucera även i ridningen, och försök ge dem ett så naturligt och glädjefullt liv som möjligt, i denna onaturliga situation de befinner sig i.
Och var sedan nöjda över vad ni åstadkommit, för hästen blir precis vad du gör den till...:angel:
 
Sv: Ni som sågar

oj men shit, denna tråd hade man glömt, lagt lite åt sidan, kommer tillbaka för att kika lite. ojoj mkt svar här, dags att läsa;)
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Asså jag måste bara fråga..
varför sågar ni era hästar? Ni som nu gör det.
Förstår ni vad jag menar med såga? Hästar som måste gå med krullat huvud med spända tyglar..
Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Varför sågar ni när det bara är meningslöst? Dessutom kommer hästen ändå få en bulle på sin hals tillslut och får säkert mer problem med det ni gör.
För att det ska vara snyggt och se proffsigt ut?

En inspänd häst som har huvudet "krullat" kan omöjligt jobba med baken och gå i RÄTT form. Så lång är heller inte ryggraden. Nu är jag ingen expert men efter det jag hört och lärt mig låter det så logiskt det hela. Jag tycker alla ridskolor skulle få höra och lära sig det jag fick.

Jag skäms eftersom jag en gång själv varit sådan ryttare, som tur var bara för någon månad. Men jag tackar Sara som räddat mig och Tibra ur den hemska ridningen:crazy:

Så, varför sågar ni?

/Linda:cool:
Jättebra skrivet :) Jag har sett många som gör det med.. (inte här alltså)
 
Sv: Ni som sågar

En duktig hästmänniska jag känner sa att hästens "del" mellan öronen ska vara den högsta punkten när den går på tygeln, när den inte sträcker sig alltså.
 
Sv: Ni som sågar

Gazzan skrev:
Tala då om för mig hur alla westenryttarna lyckas få lösgjorda hästar UTAN att varken lirka eller vrida på någon handled?:smirk:

Ni har fått detta om bakfoten TYGLARN har iNGET med lösgörande att göra.
Det är någe på fund vi människor har hitta på som ska hålla händerna sysselsatta nått att hålla i och om man vill kan man SVÄNGA med dom!
Lösgörande form från du från marken DÄR jobbar du en häst till att bli lösgörande och när du hoppar upp på ryggen ska du kunna rida en häst i alla gångarter UTAN varken sadel eller träns och endå ha hästen i en bärig form!


Det är en genväg helt enkelt att tro att man genom lirkning kan få en lösgjord häst..
Man kan sitta och lirka eller vrida handlederna ur led.. inte kommer hästen gå i en bärig form för det..så länge hästen inte har lärt sig det från marken!


Kolla bara på alla hästar som visar upp sig i hagen dom kröker på nacken och lyfter upp hela kroppen= bärig form.. en häst har denna form latent i kroppen sedan föl och hästen som visar upp sig i hagen behöver varken lirkningar eller handvridningar eller andra hjälptyglar för den delen heller för att uppnå bärig form.

Lägg av! Sluta rida med tyglar då om de inte behövs.
 
Sv: Ni som sågar

Alla som rider med korta tyglar och en häst som böjer på nacken bhöver inte ha sågat ner dom, vet vissa som böjer prydligt på nacken så fort man kortar tyglarna. (Men det är ju egentligen inte bara nacken som ska böjas ner, bakbenen ska ju jobba också)
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
För att det ska vara snyggt och se proffsigt ut?

En inspänd häst som har huvudet "krullat" kan omöjligt jobba med baken och gå i RÄTT form.
Så, varför sågar ni?

/Linda:cool:

Nej jag sågar inte men jag ser massor av "duktiga" ryttare som gör det! Om jag inte vetat någonting alls om hästar osv så hade även jag varit ruskigt imponerad av folk som sågar alt "lirkar" ner hästen på tygeln! Jo visst, för ett otränat öga är det nog vackert men jag mår illa! Formen kommer när hästen går rätt! Nerspänning eller sågning betyder ju inte att hästen arbetar korrekt! Har hästen musklerna så funkar allt! Det är min åsikt och den är INTE diskuterbar!
 
Sv: Ni som sågar

Bilder ljuger ofta, hur ser man att denna häst går rätt. Tycker mest det ser ut som huvudet är under lodplan (för att slippa en stark stång), ryttaren i framvikt och "släpande" framben, vilket får mig känslan att hästen går i framvikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp