Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

KL

Tråden heter inte Hur skall jag göra med min unghäst.

Utan ni som longerar era hästar inspända........

Om det är så den gör vi longering tycker jag inte inspänning är ett alternativ, du riskerar att den ställer sej på bakbenen och tjafsar istället tex.

Men det är vad jag tycker, vet inte hur tyskarna tänker. Säkert mer genomarbetat och noga i alla delar.

Kan de stegra vid inspänning - trodde det var svårare eftersom de hålls i possition med huvudet.
har du själv erfarenhet av just detta?

Däremot vill jag ju ta allt i beaktande, frågade därför tidigare i tråden om de som arbetar unghästar inspända - brukar de försöka slå sig fria???

och som skrevs av någon... man skall veta syftet med vad man gör...

Angående nästa stycke, det borde ju vara Dressyrryttare i Sverige som spänner in också, vet inte heller hur de gör eller tänker.
Vore roligt med input

tydligen väldigt svårt, för jag förstår fortfarande inte. Men du behöver inte förklara. Är antagligen så enkelt att jag redan gör så själv eller nåt...:crazy:

Utsida= Från mun - till mellersta ringen på gjorden - upp till översta - till hand

". Personligen tycker jag det bara gör att de tjafsar mer, dvs även mot inspänningen

Då måste du ju ha erfarenhet av inspänning :)

Berätta mer

När har du använt det - till vad - och hur tänker du?

Framåt ja - inspänd hur?
Hur inverkar du sedan?

Tråden heter inte Hur skall jag göra med min unghäst.

Utan ni som longerar era hästar inspända........

Sorry men du tog upp det, så, insåg inte att jag inte borde svarat....:D

Kan de stegra vid inspänning - trodde det var svårare eftersom de hålls i possition med huvudet.
har du själv erfarenhet av just detta?

Däremot vill jag ju ta allt i beaktande, frågade därför tidigare i tråden om de som arbetar unghästar inspända - brukar de försöka slå sig fria???

och som skrevs av någon... man skall veta syftet med vad man gör...

Ja det har jag. Jag har hjälpt till med och haft hand om en del hingstar. (det finns tex tre i stallet nu, varav en 2-åring) En hingst är rätt bra på att ställa sej på bakbenen och står i regel ganska stadigt också, slår tex inte lika lätt över som valacker och ston. Dom gör det även inspända men då naturligt nog tappar de en del av balansen och KAN slå omkull.

Vill den protestera och inte gå fram när du ber så lär ju inte inspänningen uppmuntra att gå fram. Ska man använda det ska man nog göra det i ett senare skede när hästen är mer uppplärd. Det låter som din behöver mer grundarbete. Sen går väl hingstsidorna ur rätt snabbt så då kanske den lägger av med bufflandet om den håller på med sånt. Även om jag tycker man ska ta det direkt det dyker upp för att undvika bänglig häst i framtiden. Men det kanske inte är det som är problemet.

Jag fattade inte vad du menade riktigt med hingstighet och huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det har jag. Jag har hjälpt till med och haf thand om en del hingstar. (det finns tex tre i stallet nu, varav en 2-åring) En hingst är rätt bra på att ställa sej på bakbenen och står i regel ganska stadigt också, slår tex inte lika lätt över som valacker och ston. Dom gör det även inspända men då naturligt nog tappar de en del av balansen och KAN slå omkull.

Bra tanke - just sånt som jag ville kolla med de som har erfarenhet

Vill den protestera och inte gå fram när du ber så lär ju inte inspänningen uppmuntra att gå fram. Ska man använda det ska man nog göra det i ett senare skede när hästen är mer uppplärd.

Överens :)

Då måste du ju ha erfarenhet av inspänning :)

Berätta mer

När har du använt det - till vad - och hur tänker du?

Framåt ja - inspänd hur?
Hur inverkar du sedan?

Ja jag longerade förr med inspänning innan jag insåg att tömkörningen var bättre.

Kan ta ett exempel, en hingst som inte reds, som jag hjälpte till med för att han behövde sysselsättas lite. Jag försökte spänna in med insp tyglar när jag longerade eftersom han var väldigt kaxig och ville resa sej eller rusa och bete sej illa öht. Främst om det var ston i hagarna omkring, då var ju jag bara ett irritationsmoment.:angel:

Han kunde både resa sej och kasta iväg bra även med inspänning. Jag upplevde att det bromsade honom och fick honom att kämpa emot inspänningen.

Jag slutade använda det i början, (han var iofs äldre och visste mycket väl hur man longeras, så den var inte jämförbar med din)
Tog bort dem och använde pisken att visa vägen med istället, framåt = driva på bakifrån, inte rusa = hålla den framför, helt enkelt.

När han rastat av sej och slappnade av satte jag på insp tygeln på ytter enbart. Tog linan genom bettet till en av ringarna i gjorden.

Pisken visar framåt.

Det var ett sätt.

På en yngre som inte kan än är det bästa att skärma av ridbanan om man kan för att rama in om man ska longera. OCh att nån går bredvid först.

2-åringen i stallet nu har tömkörts ett tag men longeras inte.

I början med långa hängande linor och med någon som gick bredvid. Sen alltmer inverkan av personen bakom. Det har gått bra, han uppför sej väldigt fint.

Det var några synpunkter(/erf. Jag är verkligen ingen expert, tror andra kan ha helt annan syn.

Utsida= Från mun - till mellersta ringen på gjorden - upp till översta - till hand
Är det så Fio menar?
Det blir väl lite block o taljaprincip:confused:
Dels att man blir stark o dels att linan inte löper tillbaka lika lätt vid eftergift.
Kan ngn rita hur ni menar?

Tack för dina erfarenheter :bow:

Just det där med att vara ett irritationsmoment känner jag igen:angel:
Något som jag också fått ta itu med är att få honom att inte se medhjälaren som :devil: en störande konkurent.
Det är först nu vi kommit så långt att vi kan ha medhjälpare, för han kaxade bara med den som gick bredvid - och det är ju mig han skall lystna på...

jag är ingen expert heller - därför frågar jag.

Medhjälparen bör inte tala till hästen alls, utan bara handgripligen rycka in om det behövs.

Jag gissar att det är så hon menar

Ingen block och talja för då skall den gå upp -ner- upp

Själv tycker jag att det är svårast att bli tillräckligt stadig på ytter, och inte så sladdrig

Det är därför som jag väljer inspänning på äldre hästar.. För att varken bli för hård eller för sen med eftergiften. Handen går aldrig bakåt.

Kan en inspänningstygel ge eftergift :confused:

Det behövs inte iom att man aldrig förhåller- RAMEN! som resåret inte gör statisk. En del har de hårda gummiringarna. Själv föredrar jag en bit resår.

Tack för dina erfarenheter :bow:

Just det där med att vara ett irritationsmoment känner jag igen:angel:
Något som jag också fått ta itu med är att få honom att inte se medhjälaren som :devil: en störande konkurent.
Det är först nu vi kommit så långt att vi kan ha medhjälpare, för han kaxade bara med den som gick bredvid - och det är ju mig han skall lystna på...

jag är ingen expert heller - därför frågar jag.

Just att dom kaxar med den som leder, det är jag stenhård med att det är AJ AJ. Det får aldrig förekomma.

Nu är ju din kastrerad så det är inte så stor risk, men nästa steg kan annars bli att slå med frambenen eller bängla öht med huvudet, det är inte kul :mad:
Om den är väldigt jobbig skulle jag inte dra mej för stigbett eller sån där behave-grimma eller vad dom heter.
Det är viktigt att kunna visa vad som är RÄTT och berömma det, så den vet vad man vill, annars är det risk för mest tjafs och trist för alla.:crazy: Då vet den inte vad som förväntas heller.:confused:

Hästar ska gärna tro att vi är starkare fysiskt även om vi inte är det:angel: Hingstarna i stallet har alltid trott att jag är HULKEN
eftersom jag har sett till att dom ska tro det:rofl: Då är dom också väldigt lätthanterade sen. Vi får lura dem att tro det, vi har ju inte styrkan, men hjärnan. :idea:

Det behövs inte iom att man aldrig förhåller- RAMEN! som resåret inte gör statisk. En del har de hårda gummiringarna. Själv föredrar jag en bit resår.

Ja, om jag spänner in nån gång är det med gummisnodden faktiskt, jag använder inte insp tyglarna alls. Tycker just att gummiringarna är för hårda.

Jag håller med.

Jag hade en förut (också ohanterad) som faktiskt reste sig och försökte landa på en.
Men den var skarp alltid, men blev skitbra sen.

Den här har varit snäll jättesnäll fram till arbete.
det visade sig dock att vi hade lite att göra på ridbanan innan arbete...

Det är därför som jag väljer inspänning på äldre hästar.. För att varken bli för hård eller för sen med eftergiften. Handen går aldrig bakåt.

Men du rider väl ? = samma sak i stort sett, klarar man inte av eftergiften på ryggen så gör man nog det inte på marken heller och tvärtom, det handlar om timing och känsla. Däremot är det enklare att utveckla och arbeta upp både timing och känsla från marken i dubbellinor iom att man hela tiden ser orsak och verkan.
Men visst det är inte det enklaste i världen, det är nog enklare då att bara longera med inspänning och kanske säkrare om man är osäker på om man är för långsam eller för hård eller för sen i eftegiften.

Är det så Fio menar?
Det blir väl lite block o taljaprincip:confused:
Dels att man blir stark o dels att linan inte löper tillbaka lika lätt vid eftergift.
Kan ngn rita hur ni menar?

Nej men du fattar när jag säger genom en ring på utsidan eller hur?
När man är på väg att dra igenom linan genom den ringen så tar vi och drar igenom den som ligger 5cm ner oxå.

Alltså handen genom en ring, genom en ring till och sedan till munnen.

Inte fram och tillbaka , inte upp och ner utan bara lodrätt ner genom en ring till så blir utsidan stabilare på dom hästar som sticker eller bara drar...

Det beror nog på hur långa linor man använder.
själv ser jag ingen anledning att köra på en 10 M. volt eller mindre, om jag inte minskar volten ngt varv.

en lång lina o att stå på backen o inte på ryggen med en tagen tygel, är en avsevärd skillnad i hästens mun- prova.
Ju längre lina desto mer felmarginal blir det.
Iom att även linan/ tömmen har sin egen vikt så drar det mer..

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka