Låtar som verkligen har betytt något

Eller "kände till" heter det nog förresten. Gud vad jag skriver fel hela tiden. 🙈
 
Aldrig ensam - Jonathan Johansson
Fountain of sorrow - Jackson Browne
No bravery - James Blunt
Psycho circus - Kiss
Sverige - Kent
Den sista sången - Kent
Deep water - Jewel
If you tolerate this then your children will be next - Manic street preachers
Söndermarken - Lars Winnerbäck

Alla har en väldigt speciell betydelse för just mig - förutom att det är väldans bra musik.
 
För mig är det låtar jag förknippar med speciella upplevelser. Dvs själva låten behöver egentligen inte vara speciellt bra eller min typ av musik. Det är t ex "The Sign" av Ace of Base som spelades mycket den sommaren jag var på språkresa i England. Eller den låt som var busslåt och spelades varje gång bussen rullade iväg på min första resa med Rosa Bussarna; "I've been everywhere" med Johnny Cash.
 
Finns fler men just Alphaville-Forever young har jag alltid tyckt mycket om men när min gamla häst togs bort blev den speciell. Min fjordhäst var så himla fräsch lääääänge och blev 37 år (eller ja två månader ifrån så väldigt nära) och i alla år innan sa vår nu gamla (nära 90 nu) veterinär att hästen är som han- evigt ung 😄❤️.
När jag sedan fått ta bort honom och dagen efter kom kadaverbilen (jag avlivade med spruta av vetten så han fick ju bli liggande ett halvt dygn) med en liten bil och skulle vincha in honom. Det ville jag inte se så jag skrev på papprena och åkte; drog på radion och vad spelades just då om inte just alphaville-forever young ❤️. Blev visst tårögd av att skriva detta fast jag inte längre blir tårögd när låten spelas på radion; 8 år sedan nu ❤️
 
Alla som känner mig vet att jag ÄLSKAR Ed Sheeran så inte så konstigt så har många av hans låtar be tytt jätte mycket förmig!

Jag skriver några texter nu från några av dom som har be tytt MEST och varför.

Boat
Came in for the embers
Stayed out for the breeze
I need to feel elements to remind me
There's beauty when it's bleak
Stuck out long before lights down
Why do I breathe?
Oh, I know
The more that I love the less that I feel
The times that I jumped never were real
They say that all scars will heal but I know
Maybe I won't
But the waves won't break my boat
But the waves won't break my boat

För att den hjälpte mig väldigt mycket i en väldigt jobbig tid i mitt liv

Curtains
"Are you alright?" Maybe, don't ask
'Cause you know I never like to talk about that
Keep it inside, yeah, you say I always hold back
And I always wear long sleeves
Is it in your childhood? Somethin' happen in your past?
Well, the sadness, yeah, I promise that it won't last
And if I could, I would try to take it all back
There's still more underneath and that's when you say to me
"Can you pull the curtains, let me see the sunshine?
I think I'm done with my hidin' place and you found me, anyway
It's been forever, but I'm feelin' alright
Tears dry and will leave no trace, and tomorrow's another day"

För att den också hjälpte mig genom en jätte jobbig tid och att det liksom finns ett hopp ändå bara man tar chansen för att se det

Celestial
I see the light shinin' through the rain
A thousand colors in a brighter shade
Needed to rise from the lowest place
There's a silver lining that surrounds the grey

Den kom ganska så nära att jag gjorde ett väldigt allvarligt sj*lv m*rds försök och mina föräldrar spelade den jätte mycket för mig då så den på minner om hela den tiden och efter

Life goes on
It hit like a train, I ran out of words
I got nothin' to say, everything hurts
And I know love leads to pain
But memories serve our sweetest refrain, mm
The waves came tumblin' down
As you float away, I'm reachin' for ya
To tell me how
How my life goes on with you gone
I suppose I'll sink like a stone
If you leave me now
Oh, the storms will roll
Easy come, hard go
Then life goes on

Egentligen så är det hela den låten. Men den be tyder jätte mycket justnu och jag börjar gråta bara att jag skriver dethär 💔 Men "min" hund som var EXTREMT speciell och viktig förmig dog för en vecka sen 💔 Och hela denhär låten be skriver såå bra hur det känns och hur mycket kärlek jag har till han och hur allt bara kraschar och ändå så fort sätter livet liksom.
 
@parellikusken @Lyan @Mineur @Tranan @Ektopia @gul_zebra @Myrten @Ninnurur @Asko Tack snälla för att ni ville dela med er av så många (både ljusa och sorgliga) minnen och känslor! :heart :heart :heart :heart :heart

Och shit vad många av era låtar som jag inte kände igen. 🙈 Så tack för alla tips också! ☺️
💖

Det finns så sjukt mycket musik att det är helt omöjligt att hålla koll på allt! Min tonårsmusik är tex helt olika mot i princip alla jag känner för vi hade varken MTV eller ZTV hemma utan vi hade en som hette MTV2 pop, som dessutom var på tyska, av någon anledning trots att ingen i familjen har någon tysk anknytning 😅
 
Det finns många låtar som har sin speciella innebörd, men hela Kents album Du och jag döden innehåller väldigt mycket för mig. Inte alls bara positivt (fast jag överlag alltid varit ett stort fan av deras musik som sådan) men det är ett album som jag återkommande söker mig tillbaka till. Det släpptes vid en väldigt speciell och svår tidpunkt i mitt liv.

Låten M som kom som B-sida på en av singlarna är för övrigt en av mina absoluta favoritlåtar och en av de starkaste på temat ”kärlek” som någonsin skrivits, tror jag.
 
Jag är inte jättemycket för Madonna, men Express yourself speglade frihetskänslan jag hade när jag bröt upp från mitt första långa förhållande. Don't go for second best baby...
 
Gårdakvarnar och skit, Det är så jag säger det och Du är snart där - Håkan Hellström
Kan inte ens beskriva vad de här låtarna, och fler, betytt för mig genom åren.
 
Cecilia Vennersten - Det vackraste som finns! Den sa allt när min dotter fötts. Den är fortfarande så, så speciell.

Thanksgiving - George Winston: En lång historia men den spelades i en ombyggd trailer en sen kväll på ett hoppfält i Florida och .... cringevarning, men jag såg mig själv spela den, mig själv när jag levt alla miljonerna liv (om jag ens tror på sånt?!?) och nått full visdom. Jag såg ner på mig själv där jag satt, med total ömhet och kärlek. Jag var ganska lost då och detta var en jättestor upplevelse.
 
Ola Magnell - Pappa var en låt som följde mig mycket i samband med att min pappa trillade av pinn. Flera låtar av Ted Gärdestad hängde också med mig i samband med det. Teds historia är ju väldigt intressant att läsa om, vilket ger låtarna så mycket mer... Känslor skulle jag vilja kalla det.
 
För mig är det låtar jag förknippar med speciella upplevelser. Dvs själva låten behöver egentligen inte vara speciellt bra eller min typ av musik. Det är t ex "The Sign" av Ace of Base som spelades mycket den sommaren jag var på språkresa i England. Eller den låt som var busslåt och spelades varje gång bussen rullade iväg på min första resa med Rosa Bussarna; "I've been everywhere" med Johnny Cash.
Vet precis hur du menar. Jag känner också så ofta, att låten blir viktig p.g.a. minnet den är kopplad till!
 

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 976
Senast: AW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 694
Senast: cassiopeja
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Thundra
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 277
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp