Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

Jag är med och håller med.

Chambongen är väldigt bra på hästar som har svårt att slappna av i överlinjen, eller som du vill leda hästen att slappna av efter hårdare ansträngning.

Jag funderar på att sätta inspänningstyglar på en ung häst med attitydproblem.....

Men eftersom jag till vardags tänker "less is more" vill jag bara ha mer kött på benen, innan och om jag gör det.

Hästen är bara två och inte "intömkörd"

Antingen provar jag ev. med chambong först - eller så går vi den långa vägen

Detta kanske är helt ute i det blå, men blir det stor skillnad att longera/tömköra på rakt bett jfrt med vanligt delat bett?

Jag tömkör på rakt bett, med ledade bettringar ibland, märker inte så stor skillnad än om jag tömkör med 3 delat.

Rang helt enkelt.

En helt ohanterad tvååring, den var väldigt kartig att tom leda på ridbanan i början.
Öronen hårt bakåt och sa - FLYTTA DIG :devil:

han har gått igenom ett stort register

Inte gå fram
Stå på bakbenen
Skjuta rygg
Bocka
Slår efter pisken
Försöka springa ifrån.
Gena.

Nu är den ju ohanterad och den måste lära sig alla kommandona med både lina pisk och röst, och ja det går bättre.

Nu ser vi nästan civiliserade ut...

Jag kommer åt den bäst i galoppen

Jag är med och håller med.

Chambongen är väldigt bra på hästar som har svårt att slappna av i överlinjen, eller som du vill leda hästen att slappna av efter hårdare ansträngning.

Jag funderar på att sätta inspänningstyglar på en ung häst med attitydproblem.....

Men eftersom jag till vardags tänker "less is more" vill jag bara ha mer kött på benen, innan och om jag gör det.

Hästen är bara två och inte "intömkörd"

Antingen provar jag ev. med chambong först - eller så går vi den långa vägen

En unghäst med attitydproblem skulle jag först longera så den fick springa av sig, sedan tömköra med sidepull eller kapson, och jag tror att det är viktigt att inte bromsa en sådan häst, så den stannar upp och tänker uppåt eller åt sidan, utan den ska fram.
När den vant sig några gånger, lägga ytertömmen runt rumpan för att rama in den är mer, men det förutsätter att den inte tänker bakåt.

Lägger till här istället...

Som de flesta hingstar (relativt nykastr) gillar den inte att man håller i huvudet, att jag vänder huvudet i grimma har den blivit arg på.

Jag tänker att det måste ju finnas en anledning till att tex Klimke och andra tyskar väljer att longera med inspänning...

Är det ett sätt att få bukt med kartighet?
säkerhet?
Kan de trix som inte jag kan?

Är det för att det går snabbare att "tämja" hästen?

Jag vet ärligt talat inte exakt hur jag skulle göra med en häst som din. MEN jag skulle förmodligen hålla mig borta från inspänningar öht.
Som Mimus skriver är ju en liten risk med inspänningar att de bromsar och framåtbjudningen är det som jag anser är viktigast, kanske speciellt på en unghäst.

Är den likadan i all hantering?

Senast ändrad:

Fast den boken som i alla fall jag tänker på - Unghästen av Klimke, måste vara skriven för ca 20 år sedan, vem vet, de kanske gjör annorlunda idag.

En sådan häst du beskriver skulle man ju vilja jobba med i en korall, lös.

Alla vardagssaker går bra - det är detta med att jobba.....

En del är ju att den inte förstår, och en annan del respekt.

Först måste den ju förstå och det är så jag jobbat hittils.

Antagligen så kommer respekten med tid och konsekvens- den är ju bara 2

Med tråden ville jag nog veta mer om inspänningstyglar (sidereins) och hur folk jobbar sina hästar i dem, för att sedan kunna bestämma mig.

En sådan häst du beskriver skulle man ju vilja jobba med i en korall, lös.

Det har jag gjort
Jag delade av ridhuset på mitten

Så vallade jag in den
Och har lärt den en del röst och kroppssignaler.

Så den kan start och stopp och vänd, det betyder inte att den vill varje dag, och deffinitivt inte att den vill på det jobbiga rätta sättet...

Därför låter jag den vana unghästutbildaren tömköra hästen, jag tömkör mest för att lära mig själv - hästen får inte ut så mycket. Jag longerar med snodd eller inspänd. Snodden tycker jag är bra mest för att förhindra den extrema giraff-formen.

Är den överhuvudtaget lärd att springa runt en?
Skulle ha chambon på.

Sen tycker jag att en sdn häst inte bara ska lära sig att gasa, utan även att stanna.
en häst som bara rusar runt- hej o hå -får man 0 eller knapp kontakt med.

Skulle heller inte longera en sådan med 2 tömmar iom att den knappast förstår bettets inverkan, eller ska samlas eller dylikt.

tycker att den ska lära sig att kunna svänga, gå framåt i alla gångarter o minska / stanna i detta läget.
Alltså inte kräva för mkt så att den sätter sig på tvären..

Jag tycker iallafall att man blir för stark med detta-när jag gör det

Därför tycker jag att inspänningar är bättre- som ram, när man kan sätta en lång o låg eller för den individen lämpligaste formen, utan att det blir konstant påverkan från handen- tar för mkt här eller där, för långsam eftergift osv.

Går man bakom hästen blir det annat..

Dt krävs en enorm känsla om man vill få ut ngt av det TILL ridningen.
Ska man köra hästen är det en annan 5:a.

Men jag går mkt bakom och använder hela ridbanan när jag tömkör (till irritation för andra som rider samtidigt :devil: ) och är lite mer bakom även på volt.

Fast din häst är inte 2 år o ringa hanterad.
Men jag går mkt bakom och använder hela ridbanan när jag tömkör (till irritation för andra som rider samtidigt ) och är lite mer bakom även på volt.
Det gjorde jag när min häst hade haft ett stort hematom över länden. Jag o 5 ryttare i litet ridhus.
Jag har för mig att han t o m kunde byta galopp. Jag klatschar med resp. lina på korset.

Senast ändrad:

Inspänningstyglar har jag hittils alltid använt som "disciplin"
tex. En häst för länge sedan som slets sig lös - knäckte tränset, provade med kapson varpå den drog ikull mig (gammal stam, pansarvagn).

Vad jag mest var ute efter med min frågeställning var till vilka problem man använde inspänningstyglar, de jag själv mest kan komma på är disciplin...

ja funderar på att använda dem på en häst till - och ville ha lite input

Jag har faktiskt aldrig använt inspänningstyglar som "disciplin". Personligen tycker jag det bara gör att de tjafsar mer, dvs även mot inspänningen om de är lite odisciplinerade vid longering. 2 tömmar kan också vara svårt, det finns de som vill börja snurra om de är helt gröna eller inte rätt lärda. Då måste man ha medhjälpare som går med hästen tills den fattar hur det går till och att hålla sej på mattan.

Chambon skulle jag kunna tänka mej dock på en sån häst.

Om de har lärt sej men inte vill pga ohyfsade, så är det pisken som talar om vägen, framåt. Petar på envist och säger framåt.(Tex en hingst som hellre glor på stona i hagen bredvid volten. :devil: )

Jag lär dem alltid ord som styr, vilket gör att man sen kan löslongera, men även använda orden i ridningen, vid longering eller i tömköring. Skritt, trav. galopp, framåt, stilla, back, olsv är ord som jag lär dem.

Jag longerar numera sällan med bara en lina, egentligen bara om ajg snabbt vill kolla hur hästen rör sig spontant i båda varven (ev hälta tex)

Fast din häst är inte 2 år o ringa hanterad.Det gjorde jag när min häst hade haft ett stort hematom över länden. Jag o 5 ryttare i litet ridhus.
Jag har för mig att han t o m kunde byta galopp. Jag klatschar med resp. lina på korset.

Men jag menade inte bara en häst, utan även andra som jag tömkör.
Fast inte en tvåårig ohanterad, se förra inlägget:idea: , skrev just det.

Trodde det handlade om tömkörning öht när jag svarade förrut. Inte dom där ohanterade, det såg jag sen.

tydligen väldigt svårt, för jag förstår fortfarande inte. Men du behöver inte förklara. Är antagligen så enkelt att jag redan gör så själv eller nåt...:crazy:

jag tömkör oftast, men vi longering använder jag faktiskt bara gummisnodd (halsförlängare). jag spänner inte alls hårt, bara lite grann så att hästen sänker huvudet och arbetar med ryggmusklerna istället för framdelen. självklart kan man ju inte få in bakbenen på samma sätt som i ridningen men det är viktigt att ändå jobba ryggen för att få en hållbar och rätt (för dressyr) musklad häst.

Som de flesta hingstar (relativt nykastr) gillar den inte att man håller i huvudet, att jag vänder huvudet i grimma har den blivit arg på.

Förstår inte hur du menar där? Det känner jag inte igen från hingstarna, eller så fattar jag inte hur du menar.

Om du menar slå med huvudet och halsen och tjorva när du leder eller vill hålla i huvudet så markera bestämt vad du vill. Sånt beteende är inte ok, även valacker kan fortsätta med det. Det är inga problem att säga till varken vuxna eller unga hingstar vad som är accepterat o inte. Du får ju inte vika undan eller låta den lattja med dej, då kan det bli problem.

Om det är så den gör vi longering tycker jag inte inspänning är ett alternativ, du riskerar att den ställer sej på bakbenen och tjafsar istället tex. Jag tycker det räcker med att visa vägen framåt, med pöisken och släppa fram om den "bara" är ohyfsad och eg vet vad du vill, medhjälpare bredvid som visar annars.

Men det är vad jag tycker, vet inte hur tyskarna tänker. Säkert mer genomarbetat och noga i alla delar.

Eller menar du något annat än ovan?

Senast ändrad av en moderator:

Någon sa :-Man måste ha lite humor när man arbetar med unghästar.

Jag skulle inte longera en så pass ung häst i ngn större utsträckning, utan tömköra ut i skogen.
Allt blir så mkt lättare samt att den får se lite av den stora världen.
en unghäst visar sällan trots ( för att den inte förstår) ute.

Tycker inte alls att den ska "jobba", utan bara lära sig det mest elementära.
Löshoppning är en trevlig övning där man får kontakt med den, samtidigt som den har roligt.

Handhäst eller varför inte promenader till fots?

Den ska väl ridas in i höst o då behöver den inte kunna mer än basics.

Tömkörde du din egen oxå som 2-åring

Vilka krav ställer du?

Tänker på att du skrev att du ville samla den på yttern.
Hade du ngn nytta av det när du sen red den?
Om du nu har ridit den:confused:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka