Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror nog på hur långa linor man använder.
själv ser jag ingen anledning att köra på en 10 M. volt eller mindre, om jag inte minskar volten ngt varv.
en lång lina o att stå på backen o inte på ryggen med en tagen tygel, är en avsevärd skillnad i hästens mun- prova.
Ju längre lina desto mer felmarginal blir det.
Iom att även linan/ tömmen har sin egen vikt så drar det mer..
Det är därför som jag väljer inspänning på äldre hästar.. För att varken bli för hård eller för sen med eftergiften. Handen går aldrig bakåt.
Men du rider väl ? = samma sak i stort sett, klarar man inte av eftergiften på ryggen så gör man nog det inte på marken heller och tvärtom, det handlar om timing och känsla. Däremot är det enklare att utveckla och arbeta upp både timing och känsla från marken i dubbellinor iom att man hela tiden ser orsak och verkan.
Men visst det är inte det enklaste i världen, det är nog enklare då att bara longera med inspänning och kanske säkrare om man är osäker på om man är för långsam eller för hård eller för sen i eftegiften.
Att spänna in en häst som man vet reser sig, skulle jag inte våga.
han har gått igenom ett stort register
Inte gå fram
Stå på bakbenen
Skjuta rygg
Bocka
Slår efter pisken
Försöka springa ifrån.
Gena.
Nu ser vi nästan civiliserade ut...
Så den kan start och stopp och vänd.
Inte jag heller.
såhär skrev jag till Emma
Jag skrev också.
Vilket betyder att det första är de stadier vi gått igenom bortsett från att han fortfarande blir sur på pisken, men det tar jag inte så allvarligt. De måste ju få ha en åsikt.
Men detta att stå på bakbenen är alltså ett passerat stadium.
Det handlade om en ovilja att gå fram, nu går den fram stannar och vänder på kommando.
vilket jag skrev såhär
En helt annan fråga men som kanske ändå passar in här.
Din tråd om hö bak.
Tycker du att du får bättre kontroll över högerbak när du tömkör?
Det är ju i såfall ett bra sätt att träna upp styrkan där, också att lära sig en teknik som man kan ta med sig upp på ryggen
(bara en tanke)
Man gör ingen förhållning med inspänningen eller hur?
Statiskt upplever jag det inte som iom att resåret gör att den blir lite som en levande hand.
mina hästar är inga som krullar ihop sig o de spänns ej heller in mkt..
Sen är de väldigt lydiga så att jag aldrig behöver bromsa dem alls i munnen.
Ser många även riktigt duktiga ryttare som fullkomligt hänger i linorna på en minivolt.
Jag är troligtvis inte så duktig på att tömköra på volt, däremot bättre rakt fram. anpassar mig därefter.
Jag tömkör med samma "känsla" som jag rider, jag älskar att tömköra och tycker det är ett enastående sätt att få hästar lyhörda och lösgjorda, de kan balansera sig själva, och man slipper sitta på deras ryggar.
Nu har jag inte tömkört efter att jag skapade den tråden, ska göra det i morgon, men jag tycker överlag att jag får en ett svar på vart jag har hästen, och får en känsla över hur det ser ut.
Jag tror att jag kommer kunna träna höger bak mera medvetet vid tömmen då jag ser.
När jag sitter på har jag jättesvårt att känna vart han sätter ner sitt bakben, hur mycket bärkraft eller påskjut han använder.
Tycker din fråga är helt relevant.
Kan du skriva om din "backträning"? I gym eller ny tråd.
Är det du på avataren?
Det hindret var hemskt att hoppa kan jag bara meddela det bestod av 3 hinder till innan man kunde andas ut.
Jag har inte mer att säga om den än vad som redan sagts av era andra faktiskt, jag använder inte den i första hand för att gymma hästarna utan för att konditionsträna.
Dessutom vet jag inte exakt vad som står där, jag har bara läst utkastet än så länge och inte själva tidningen , jag får vänta tills på tisdag när den kommer ut i affären. Vem vet vad som står, media har ju alltid en tendens att ljuga sägs det
Vill bara tillägga då att min bästa vän inte är en backe om det nu var någon som trodde på det
Vill bara tillägga då att min bästa vän inte är en backe om det nu var någon som trodde på det