Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

Det beror nog på hur långa linor man använder.
själv ser jag ingen anledning att köra på en 10 M. volt eller mindre, om jag inte minskar volten ngt varv.

en lång lina o att stå på backen o inte på ryggen med en tagen tygel, är en avsevärd skillnad i hästens mun- prova.
Ju längre lina desto mer felmarginal blir det.
Iom att även linan/ tömmen har sin egen vikt så drar det mer..

och det är ju det man övar upp från marken känslan iom att man ser orsak och verkan.

Det är därför som jag väljer inspänning på äldre hästar.. För att varken bli för hård eller för sen med eftergiften. Handen går aldrig bakåt.

Iom att jag gillar tömkörning just av den anledningen att man ka nge efter, så undrar jag hur du spänner in en häst, men smatidigt kan ge eftergift? Inspänningen är ju statiskt.

Men du rider väl ? = samma sak i stort sett, klarar man inte av eftergiften på ryggen så gör man nog det inte på marken heller och tvärtom, det handlar om timing och känsla. Däremot är det enklare att utveckla och arbeta upp både timing och känsla från marken i dubbellinor iom att man hela tiden ser orsak och verkan.
Men visst det är inte det enklaste i världen, det är nog enklare då att bara longera med inspänning och kanske säkrare om man är osäker på om man är för långsam eller för hård eller för sen i eftegiften.

Vill hålla med, är inte lika bra på att förklara som du.

Att spänna in en häst som man vet reser sig, skulle jag inte våga.

Nu är mina exempel kanske ovanliga, men jag vet 2 hästar (händelser helt oberoende av varandra) som rest sig med inspänning, och inte kunnat balansera sig med halsen, båda har gått runt, slagit i nacken och dött. Den ena som pressades rätt hårt av sin "longerare" reste sig i försvar mot pressen.

Den ena händelsen har jag bevittnat, den andra har jag fått berättat för mig.

Likaväl använder jag inte linor vid lastning, då jag sett vid en träning en häst som kastade sig ut, fastnade med grimskaftet i lina, rste sig och kunde inte balansera sig, så den föll bak och dog den med.

Ang din unghäst, så tror jag inte att du löser ditt problem med inspänningar. Fortsätt jobba den lös, och jobba mycket med uppfostring som FL beskriver.

Man gör ingen förhållning med inspänningen eller hur?
Statiskt upplever jag det inte som iom att resåret gör att den blir lite som en levande hand.
mina hästar är inga som krullar ihop sig o de spänns ej heller in mkt..

Sen är de väldigt lydiga så att jag aldrig behöver bromsa dem alls i munnen.
Ser många även riktigt duktiga ryttare som fullkomligt hänger i linorna på en minivolt.
Jag är troligtvis inte så duktig på att tömköra på volt, däremot bättre rakt fram. anpassar mig därefter.

Att spänna in en häst som man vet reser sig, skulle jag inte våga.

Inte jag heller.

såhär skrev jag till Emma

han har gått igenom ett stort register

Inte gå fram
Stå på bakbenen
Skjuta rygg
Bocka
Slår efter pisken
Försöka springa ifrån.
Gena.

Jag skrev också.

Nu ser vi nästan civiliserade ut...

Vilket betyder att det första är de stadier vi gått igenom bortsett från att han fortfarande blir sur på pisken, men det tar jag inte så allvarligt. De måste ju få ha en åsikt.

Men detta att stå på bakbenen är alltså ett passerat stadium.
Det handlade om en ovilja att gå fram, nu går den fram stannar och vänder på kommando.

vilket jag skrev såhär

Så den kan start och stopp och vänd.

Senast ändrad av en moderator:

En helt annan fråga men som kanske ändå passar in här.

Din tråd om hö bak.

Tycker du att du får bättre kontroll över högerbak när du tömkör?

Det är ju i såfall ett bra sätt att träna upp styrkan där, också att lära sig en teknik som man kan ta med sig upp på ryggen :)

(bara en tanke)

Inte jag heller.

såhär skrev jag till Emma

Jag skrev också.

Vilket betyder att det första är de stadier vi gått igenom bortsett från att han fortfarande blir sur på pisken, men det tar jag inte så allvarligt. De måste ju få ha en åsikt.

Men detta att stå på bakbenen är alltså ett passerat stadium.
Det handlade om en ovilja att gå fram, nu går den fram stannar och vänder på kommando.

vilket jag skrev såhär

Jag vet vad du har skrivit, mitt inlägg var egentligen ett svar till ditt inlägg nr 81, där du skrev, -kan de resa sig inspända?
Ja, de kan dem, men de har svårt att balansera sig på 2 ben, framförallt om de är i affekt.:idea:

En helt annan fråga men som kanske ändå passar in här.

Din tråd om hö bak.

Tycker du att du får bättre kontroll över högerbak när du tömkör?

Det är ju i såfall ett bra sätt att träna upp styrkan där, också att lära sig en teknik som man kan ta med sig upp på ryggen :)

(bara en tanke)

Jag tömkör med samma "känsla" som jag rider, jag älskar att tömköra och tycker det är ett enastående sätt att få hästar lyhörda och lösgjorda, de kan balansera sig själva, och man slipper sitta på deras ryggar.

Nu har jag inte tömkört efter att jag skapade den tråden, ska göra det i morgon, men jag tycker överlag att jag får en ett svar på vart jag har hästen, och får en känsla över hur det ser ut.

Jag tror att jag kommer kunna träna höger bak mera medvetet vid tömmen då jag ser.
När jag sitter på har jag jättesvårt att känna vart han sätter ner sitt bakben, hur mycket bärkraft eller påskjut han använder.

Tycker din fråga är helt relevant.

Man gör ingen förhållning med inspänningen eller hur?
Statiskt upplever jag det inte som iom att resåret gör att den blir lite som en levande hand.
mina hästar är inga som krullar ihop sig o de spänns ej heller in mkt..

Sen är de väldigt lydiga så att jag aldrig behöver bromsa dem alls i munnen.
Ser många även riktigt duktiga ryttare som fullkomligt hänger i linorna på en minivolt.
Jag är troligtvis inte så duktig på att tömköra på volt, däremot bättre rakt fram. anpassar mig därefter.

Nej ,ingen förhållning med inspänningen, men med rösten?

Jag är helt övertygad att för dig och dina hästar funger ditt sätt att longera, och att de är väldigt lydiga. Jag tycker med att man ska göra det man känner att man behärskar.

Duktiga ryttare som hänger i linorna på minivolt har jag inte sett, men jag är rätt ensam här i skogen.

KL

Oavsett om man linlöper, eller tömkör, så är takten och tempot viktigt, samt att man inte gör för små volter i hög fart, det sliter för mycket än vad det gör nytta.

Jag tömkör med samma "känsla" som jag rider, jag älskar att tömköra och tycker det är ett enastående sätt att få hästar lyhörda och lösgjorda, de kan balansera sig själva, och man slipper sitta på deras ryggar.

Nu har jag inte tömkört efter att jag skapade den tråden, ska göra det i morgon, men jag tycker överlag att jag får en ett svar på vart jag har hästen, och får en känsla över hur det ser ut.

Jag tror att jag kommer kunna träna höger bak mera medvetet vid tömmen då jag ser.
När jag sitter på har jag jättesvårt att känna vart han sätter ner sitt bakben, hur mycket bärkraft eller påskjut han använder.

Tycker din fråga är helt relevant.

Ja men precis är det så, precis just det här som du skriver tycker jag oxå.

Eftersom tråden handlar om inspänningstyglar, har du lust att beskriva hur du gör rent konkret.
Vad du vill uppnå med ett pass osv.

Jag minns att de stannar på rösten och böjer runt pisken och att du flyttar in framdelen.

Ändrar / varierar du takt och tempo?
Hur fomar du, mer än med pisken?

hur vill du att den skall röra sig?

För det första så gör jag det inte alls ofta o det är ganska häftigt att de kommer ihåg.
Val. är betydligt mkt mer longerad som yngre än den andra.

börjar alltid helt lösa eftersom de går lång o låg av sig själva.
Sen spänner jag in lite grann på mitten av gjorden, men kan ha lägre på den ena o till o med i lilla ringen på sadeln på den andra, beroende av dagsform.

Ändrar takten kan jag inte, utan bara tempot om jag inte tar in den på en mindre volt i svag öppna o smackar med en snabbare takt.

När jag ökar ser jag att de har nytta av den genom att få hjälp att inte trilla framåt.

När de kan fatta galopp från skritt så fortsätter dem i samlad form, vilket de inte gör lösa. Val. går verkligen o laddar- han vet vad som komma skall o tjvstaratr ibland.Det är lite enerverande då den ena kan galoppera hur sakta som helst o vägrar att bryta av o om den bryter av så fattar den gärna igen. Den vet ju att den har fått beröm för detta förr.
Formar inte mer eftersom jag tycker att det räcker. tycker inte att de sladdar, utan det är snarare så att jag vill få ut rumpan ibland o gymnasticera bakbenen. Det är givetvis inget för en unghäst.

Så nej jag försöker inte via detta att göra ngt större samlingsarbete, men hörsamhet o glädje. Snabba övergångar- att de svarar idag o inte imorgon.
Om de inte lyssnar tillbaka behöver jag inte dra utan flyttar mig till att vara ngt "framför"den.

Känner att jag har mer tid till att "pejla läget" än om jag kör med töm.

Tänk om man faktiskt skulle gå en kurs för A. E.:idea:

Kan du skriva om din "backträning"? I gym eller ny tråd.

Jag har inte mer att säga om den än vad som redan sagts av era andra faktiskt, jag använder inte den i första hand för att gymma hästarna utan för att konditionsträna.
Dessutom vet jag inte exakt vad som står där, jag har bara läst utkastet än så länge och inte själva tidningen , jag får vänta tills på tisdag när den kommer ut i affären. Vem vet vad som står, media har ju alltid en tendens att ljuga sägs det :angel:

Vill bara tillägga då att min bästa vän inte är en backe om det nu var någon som trodde på det :D

Är det du på avataren?:eek: :d :)

Nej sorry det är från en tävling i Schenefeldt och föreställer Mikael Ljung från Tyskland, kunde varit jag för jag startade typ 2 ryttare efter honom på den tävlingen bilden är tagen ifrån. Jag tyckte bara den bilden var så härlig :love: Det hindret var hemskt att hoppa kan jag bara meddela det bestod av 3 hinder till innan man kunde andas ut.

Senast ändrad:

Jag har inte mer att säga om den än vad som redan sagts av era andra faktiskt, jag använder inte den i första hand för att gymma hästarna utan för att konditionsträna.
Dessutom vet jag inte exakt vad som står där, jag har bara läst utkastet än så länge och inte själva tidningen , jag får vänta tills på tisdag när den kommer ut i affären. Vem vet vad som står, media har ju alltid en tendens att ljuga sägs det :angel:

Vill bara tillägga då att min bästa vän inte är en backe om det nu var någon som trodde på det :D

Jag har det faktiskt också som konditionsträning och gym. Ibland skrittklättrar, (gymmar) jag hästen i backe, men också galopp som lungöppnare i högt tempo, och rätt brant. Bland annat.

Istället för att hon behöver gå fort på tung dålig bana med samma syfte.
Det bästa är om man har en plan bra yta nedanför en bra backe där man kan cantra några varv för att sen spurta uppför backen.

Backarna kanske är dina hästars bästa vän:idea: Mina har älskat backar, att få ta i. Dom har lyst upp när man kommer till backarna, som om det är en kul lekplats:p

Ja lite är det nog det som RS ger intryck av :D Trevlig artikel minsann! :bow:

allmänt till alla:
Jag har inte svarat i tråden för jag trodde det gällde longering enbart, vilket jag ej sysslar med, men många svarar ang. tömkörning?

Jag ville ha erfarenhet från någon som använt inspänningstyglar, så du har läst helt korrekt.:bow:

men har du nått intressant från tömkörning så go ahead.

Alla tips är bra.:)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka