Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

Jag longerar för det mesta med graman eller wienertygel. Gramanen spänns då vanligen mellan frambenen och sedan till sadelgjorden på sidorna. Enkla inspänningstyglar använder jag nästan bara till voltige. Min beridare använder gärna enkla inspänningstyglar om han vill arbeta mer mot samling, men det gör jag så sällan (Det är för svårt, det får han göra!).

Har även longerat en del med chambon/gogue.

Generellt sett spänns hästarna in med näsan strax framför lod (yngre och ovana hästar lite längre förstås). Oftast spänner jag lika långt på båda sidorna och tar ställningen genom linan.

Jag använder longeringen främst för att arbeta med takt och lösgjordhet utan belastningen av en ryttare. Samt i voltigen då av förståeliga skäl. :D Dessutom har jag haft en hel del sitslongen, men då handlar det ju inte om longering för hästens skull (även om man till viss del kan kombinera detta. Vi har t ex en skolhäst som var stelare än stelast och som blev väldigt hjälpt av att gå många longen. Då kunde linföraren arbeta med lösgjordhet etc utan att hästen blev så vansinnigt störd av ryttaren - och samtidigt tjänade han in sitt levebröd i verksamheten. Mycket praktiskt.)

Tack för svar.

Kan du beskriva hur du inverkar med linan spö röst?
Hur får du hästen att bli mer taktmässig lösgjord?

Svårt att beskriva. Jag arbetar med linan ungefär som med inner tygel i ridningen. Vibrerar lite med den, tar och ger osv.

Rösten är drivande (smackning, "kom!", "galopp!" etc), förhållande (visslar) och beröm/förmaning.

Pisken är framåtdrivande och hälper till att hålla hästen ute på spåret om den tränger inåt. Jag vet att vissa linförare inom voltigen även använder den förhållande i och med att de gör en sorts släng så att den hamnar framför hästen. Detta är jag dock för grovmotorisk för! :D

Takten kommer "av sig själv" om hästen med lagom drivning uppmuntras att finna sin egen takt. Jag tror/upplever att en häst som inte är befäst i sin takt blir väldigt störd av att dessutom ha en ryttare på ryggen.

Lösgjordheten försöker jag uppnå genom att med anpassad drivning (en loj häst mer, en het mindre) förmå hästen att röra sig igenom kroppen. Genom att ta och ge lätt i linan uppmuntras hästen att söka sig framåt-nedåt och varje ansats att låta halsen falla beröms med rösten. Övergångar funkar bra och är lösgörande på lite mer utbildade hästar.

Nu har jag säkert glömt en hel del och blandat ihop resten, men ungefär så arbetar jag.

Jag ser det också så att hästen bör hitta sin arbetsform innan man belastar den med ryttare.

Kan den inte göra rätt utan - så lär den inte kunna rätt med

I vanliga fall tömkör jag unghästar för detta, men funderar på en tur via inspänning eftersom denna är som den är.

Eftersom jag inte är så van vid inspänning eller longering ville jag ha input.

TACK

Jag börjar med chambong, så får vi se vad han säger om den.

Lite OT, sorry (men inte helt :D )

Jag tömkörde idag. Vill bara påminna om att en fördel är att man ser själv vad som behövs i ridningen och det är verkligen väldigt nyttigt.

Har bestämt att återigen försöka tömköra nån dag i veckan i alla fall.

Ja jag håller med.

Tömkörning är verkligen nyttigt att se hur det ser ut som känns.
Lättare att komma åt det lätta varvet på riktigt...

Jag håller på att tömköra in också, jag växlar.
Och det går ju lättare nu när han accepterar att nån går bredvid dvs medhjälpare.

Jag ville ha erfarenhet från någon som använt inspänningstyglar, så du har läst helt korrekt.:bow:

men har du nått intressant från tömkörning så go ahead.

Alla tips är bra.:)

Hmm vet inte vad jag skulle tipsa om isåfall, tömkörningen har alltid funkat ganska konfliktfritt med de hästar jag haft, så det beror helt på vad du är ute efter tipsmässigt.... Longerar gör jag som sagt inte ur arbetsaspekt - alls.

Tänkte beskriva hur jag har longerat min unghäst med inspänning.
Fick hjälp av min mycket duktiga tränare hur jag skulle gå till väga.

Grunden för longering:
När jag longerar står jag med ena foten , den längst från hästen på samma plats så hästen har en fast punkt att röra sig runt.
Om hästen vill dra sig innåt så går jag parallet med långsidan några steg och sedan låter hästen röra sig runt mig igen. Också bra att göra vid ökningar.
Om den hänger på linan tar jag in den och ber den trampa på en liten volt där framdelen följer volt spåret och innre bakbenet trampar sidledes (lillasnurren). Och sedan släpper ut den på voltspåret igen. När jag skall stanna/bryta av tar jag några raska steg mot bogen/manken. Om hästen stannar med näsan pekandes i voltspårets riktning, fine! beröm!
Men om den vänder sig emot mig leder jag ut fram delen till voltspåret igen utan att berömma och ber den röra sig framåt igen. Är noga med att inte jag rör mig före hästen utan den skall gå fram på mitt komando.

Och till inspänningen:

I början fäster jag endast en inspänning på insidan och den skall fästas med lite häng när hästen står avslappnnat. Alltså den skall inte "spännas" in.
När hästen kan longeras med en inspänningstygel utan att fajtas emot och kan gå lungt i trav (arbetar aldrig i skritt med inspänning och inte heller i galopp till att börja med) är det dags att sätta på båda samtidigt. I början kortar man den inre ca två hål. I början fäste jag inspänningen under vojlockbandet som håller sadelgjorden, och senare i utbildningen när formen skall upp fäster jag ovanför vojlockbandet.
Skulle den gå bakom lodplan är inspänningen för kort!

Sen när hästen är van att longeras spänner man båda inspänningarna lika långa.
När hästen blir starkare så kan inspänningen kortas och flyttas upp så den kan jobba i lite högre form. Och man kan ta in den på mindre volt.

Detta sätt har fungerat utmärkt med min häst. Hon reds in sent som 4 åring och påbörjade longeringen med inspänning parallelt. Longerar fortfarnade för det mesta innan jag rider i ridhus/paddock innan jag sitter upp. I början tog longeringen mest tid om jag satt upp och red ca 10 min. I dag när hon är 6 är det det omvända.

Har alltid varit emot de mesta typer av hjälptyglar, mest pga jag sett det andvändas fel och att jag inte ansett mig tillräclkigt skicklig för att kunna andvända det på rätt sätt. Men jag tycker annorlunda om inspänningstyglar idag. Tycker att det engelska ordert "side reins" (stavning?) beskriver mer hur det skall andvändas.

Om du provar detta sätt skulle det vara roligt att höra hur det går.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur