Y
yelly
Sv: Ni som longerar era hästar inspända...
mmm, vill också se en bild. Förstår inte det där med två ringar på yttersidan. How?
mmm, vill också se en bild. Förstår inte det där med två ringar på yttersidan. How?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste ha en skruv lös då jag inte förstår
Menar du hand - gjord - bett och sen tillbaka till gjorden genom en ring så det blir 2 ringar ?
Nä hand genom 2 ringar till bettet.
Eller genom 1 ring (som vanligt)
nån som kan rita muppen fattar noll...sorry fio !
Jag fattar inte
Om man vill ge eftergift så kan det knappast ske på sekunden.
hur gör du med en unghäst då?
Det blir ingen skillnad för att linan ligger i fler ringar skillnaden blir bara när hästen sticker eller drar iväg då behöver man inte hälften så mkt kraft
Jag har aldrig sett ngn som har spänt in inre sidan bara.
De flesta hästarna vänder ju sig mot linförararen o ser ut som
Och det är därför jag alltid har dubbellinor så det alltid finns en yttertygel Denna hästen gick konstant högerböjd därför spände jag in insidan i vänstervarv så han åtminstonde började ställa och böja sig åt rätt håll i det läget fick ju ytterhanden ge efter rätt mkt eftersom högersidans muskelatur var väldigt förkortad
Eller skrämmer du sk-ten ur dem
Däremot den yttre- av just den anledningen.
Vad tycker du om longering/tömkörning, vissa menar ju att man inte ska longera alls, dvs med en lina?
Jag tycker inte så mycket, framförallt inte kategoriskt.
Jag är intresserad av hur andra tänker runt det de gör, man kan ju kanske bli upplyst.
Det var Axel som skrev om Klimke inte Freddan...
OBS detta är ingen tråd för eller emot...
utan undrar bara
hur gör ni och hur tänker ni?
Hur spänner ni i förhållande till lod?
Vad vill ni åstadkomma.
Skillnad unghäst / utbildad häst.
gäller inspänningstyglar
Nja alltså gjorden har ju fler än en ring och säg att du har en häst som är rätt oskolad och vill dra sig utåt då kan du fästa yttertömmen till bettet genom fler ringar än bara en ring på hästens utsida då kommer den ingenstans mer än dit den skall dvs framåt.
ok, då var det bevisat. jag är dum i huvudet....
menar du typ sicksack mellan ringarna på yttersidan?