Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

mmm, vill också se en bild. Förstår inte det där med två ringar på yttersidan. How?:d

Jag longerar sällan med en lina då släpper jag hellre hästen lös (om det är möjligt) Tycker om att ha dubbellinor eftersom det är mer likt att rida iom att man har en yttertygel som man kan samla med och så och så behöver man inga andra inspänningstyglar heller.

På en häst har jag haft inspänningstygel på insidan enbart när jag dubbellinat så att han inte kan komma undan med att ställa sig utåt hela tiden och på såvis komma undan yttertygeln men det var en häst som var väldigt felriden och sned

mmm, vill också se en bild. Förstår inte det där med två ringar på yttersidan. How?:d

Nja alltså gjorden har ju fler än en ring och säg att du har en häst som är rätt oskolad och vill dra sig utåt då kan du fästa yttertömmen till bettet genom fler ringar än bara en ring på hästens utsida då kommer den ingenstans mer än dit den skall dvs framåt.

Måste ha en skruv lös då jag inte förstår :angel:

Menar du hand - gjord - bett och sen tillbaka till gjorden genom en ring så det blir 2 ringar ?

Du låser med andra ord linan från att löpa lika mkt som den annars skulle göra och skapar mer eftertryck i ett förhållande tömtag?

Jag fattar inte:confused:
Om man vill ge eftergift så kan det knappast ske på sekunden.

hur gör du med en unghäst då?

Jag har aldrig sett ngn som har spänt in inre sidan bara.
De flesta hästarna vänder ju sig mot linförararen o ser ut som:confused: :confused:

Eller skrämmer du sk-ten ur dem:devil: :rofl:
Däremot den yttre- av just den anledningen.

Jag fattar inte:confused:
Om man vill ge eftergift så kan det knappast ske på sekunden.

hur gör du med en unghäst då?

Det blir ingen skillnad för att linan ligger i fler ringar skillnaden blir bara när hästen sticker eller drar iväg då behöver man inte hälften så mkt kraft

Jag har aldrig sett ngn som har spänt in inre sidan bara.
De flesta hästarna vänder ju sig mot linförararen o ser ut som:confused: :confused:

Och det är därför jag alltid har dubbellinor så det alltid finns en yttertygel :idea: Denna hästen gick konstant högerböjd därför spände jag in insidan i vänstervarv så han åtminstonde började ställa och böja sig åt rätt håll i det läget fick ju ytterhanden ge efter rätt mkt eftersom högersidans muskelatur var väldigt förkortad

Eller skrämmer du sk-ten ur dem:devil: :rofl:
Däremot den yttre- av just den anledningen.

Spänner man in yttersidan kan du ju aldrig ge efter och i hans fall så hade han ju bara fortsatt vara högerböjd i vänstervarv om jag skulle spänna in yttersidan i vänstervarvet.

Vad tycker du om longering/tömkörning, vissa menar ju att man inte ska longera alls, dvs med en lina?

Jag tycker inte så mycket, framförallt inte kategoriskt.
Jag är intresserad av hur andra tänker runt det de gör, man kan ju kanske bli upplyst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte så mycket, framförallt inte kategoriskt.
Jag är intresserad av hur andra tänker runt det de gör, man kan ju kanske bli upplyst.

Jag bad dej inte tycka kategoriskt och det har nog ingen annan gjort heller:idea: Bara frågade efter en synpunkt eftersom du frågade så har du kanske tankar själv? Nu har ju flera bla jag delgett våra tankar.

Vad skrev Klimke förresten?

Det var Axel som skrev om Klimke inte Freddan...

Klimke liksom många tyskar spänner in.

Nej jag tycker inte så mycket framförallt inte kategoriskt skrev jag.

jag antar att man gör det mesta med ett syfte, som ett steg i en utbildning av hästen, då är det mer intressant om man uppnår sitt syfte.

Vad jag var nyfiken på var - som jag skrev - de som spände in
Hur gjorde de?
Vilket var syftet?

Det bästa sättet att lära mycket är ju att fråga, den som vill svara svarar.

Jag vet hur jag gör - hur och varför - men jag vet inte allt

OBS detta är ingen tråd för eller emot...
utan undrar bara
hur gör ni och hur tänker ni?
Hur spänner ni i förhållande till lod?
Vad vill ni åstadkomma.

Skillnad unghäst / utbildad häst.

gäller inspänningstyglar

Jag gör olika, beroende på vilken häst jag jobbar med, men min grund är att alltid ha tömmar, jag longerar i princip bara när jag vänjer in unghästen med sadel och slängande stigbyglar,alt longera a`la Klimke. Eller om jag vill "checka" av hur hästens rörelsemekanik ser ut, då longerar jag i grimma. Hade jag korall, skulle jag löslongera.

Jag variera hela tiden, just nu, på min gamla valack, så har jag inspänningstyglar, på båda sidor.som inte är spända, de är lösa och verkar mera med sin tyngd. Båda tömmarna har jag i högsta öglan på tömgjorden.

Tidigare, när jag vill ha honom låg, så trädde jag innertömmen från handen via bettet till en låg ögla, yttertömmen i den översta eller näst översta öglan.

Nästa gång jag tömkör/longerar, så ska jag prova fios variant.

Jag tycker att just tömkörning är ett fantastiskt sätt att få hästarna lösgjorda, jag ser det som ett komplement i utbildningen.

Nja alltså gjorden har ju fler än en ring och säg att du har en häst som är rätt oskolad och vill dra sig utåt då kan du fästa yttertömmen till bettet genom fler ringar än bara en ring på hästens utsida då kommer den ingenstans mer än dit den skall dvs framåt.

ok, då var det bevisat. jag är dum i huvudet....:confused:

menar du typ sicksack mellan ringarna på yttersidan?

Hmm det beror pa varfor jag longerar hasten,

en ung hast som ska lara sig bli longerad utan inspanningstyglar.

sen sa beror det sa mycket vad det ar for poroblem man jobbar med, om hasten har propblem med bojningen brukar jag foredra fasta inspanningstyglar.

om den stlar med huvudet gillar jag goggen men den kan man bara anvanda i trav. den rakriktar hasten bra oxa. FAst hasten maste vara riktigt framat och om den borjar ga undan fran hjalptygeln sa byter jag direkt, annars ar det stor risk att det lar sig stoppa huvudet under bettet. och da hjalper den inte.

mjukt stod chambong eller halsforlangare.

Dar jag jobbar just nu longerar de utan inspanningstyglar mest fast det ar inte for att "trana" hasten mera for att motionera dom.

JAg tycker att det viktigaste med hjalptyglar ar att veta hur de fungerar, vilka gangarter man kan anvanda som i och vad for poroblem de kan losa och vad for poroblem de kan skappa och ha en klar bild varfor man vill anvanda just denna hjalptygeln.
Dessutom maste man veta hur de ska spannas, har satt sa manga hastar med huvudet i alla olika omojliga stallningar, vet man inte vad man gor ar det battre att longera utan inspanningstyglar eller inte alls

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.