Ni som longerar era hästar inspända...

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

Sidoringarna på gjorden sitter väl dubbelt, med någon cm´s mellanrum, är det så du menar? Att du trär igenom bägge?

kl

Jag longerar inspänd, med snodd eller inspänningstyglar. Med inspänningarna har jag dem rätt långa, annars är risken att han bara blir hög

Tömkör jag på volt har jag yttertömmen från bettet och upp till "den stora" ringen upptill . Innersidan har jag från gjorden genom bettringen och till handen. Alternativt inner direkt bett - hand, beroende på vilket varv och endast i galopp.

Så här kan det se ut med "riktig" utrustning, och inte Hööks som jag har och slits sönder ganska snabbt

thobiastmkrning1.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker iallafall att man blir för stark med detta-när jag gör det

Därför tycker jag att inspänningar är bättre- som ram, när man kan sätta en lång o låg eller för den individen lämpligaste formen, utan att det blir konstant påverkan från handen- tar för mkt här eller där, för långsam eftergift osv.

Går man bakom hästen blir det annat..

Dt krävs en enorm känsla om man vill få ut ngt av det TILL ridningen.
Ska man köra hästen är det en annan 5:a.

Jag tycker iallafall att man blir för stark med detta-när jag gör det

Därför tycker jag att inspänningar är bättre- som ram, när man kan sätta en lång o låg eller för den individen lämpligaste formen, utan att det blir konstant påverkan från handen- tar för mkt här eller där, för långsam eftergift osv.

Går man bakom hästen blir det annat..

Dt krävs en enorm känsla om man vill få ut ngt av det TILL ridningen.
Ska man köra hästen är det en annan 5:a.

Självklart skall du inte göra det om du känner att du inte klarar av det, så är det ju med allt. Det hjälper väldigt mkt till ridningen eftersom man står och tittar på i ögonblicket det händer, har man ryttarkänsla är det inga problem att ta med sig den ner på marken.
Man måste tänka att man rider när man står på marken inte att man longerar då brukar folk få en :idea: upplevelse samt att man utvecklar känslan rätt fort (det krävs ju dubbellinor till det då)

Inspänningarna kan man ju ha på hästar som av någon anledning inte är stadiga i formen som ungahästar mm men sedan blir dom ju bara rätt onödiga när hästen är på hjälperna.

Senast ändrad:

precis jag använder den ringen som är mitt på samt den som är under den som är mitt på. Skulle det vara en djävul till häst skulle jag ta den i den tredje ringen oxå dvs den ringen som är lite högre än munnen.

Senast ändrad:

jag har provat lite olika varianter och tömkör som ovan växlar mellan rakt spår och volter.
Tack för tipset om yttertöm - ja skall absolut prova

Ovanstående gör jag för att utbilda hästen få den att arbeta rätt flytta in bogen och samla den.

Inspänningstyglar har jag hittils alltid använt som "disciplin"
tex. En häst för länge sedan som slets sig lös - knäckte tränset, provade med kapson varpå den drog ikull mig (gammal stam, pansarvagn).

Har fått bort lite andra hyss också med dem. Med inspänningstyglarna kunde de inte använda halsen på samma sätt.

Jag gjorde ganska nyligen ett försök att använda inspänningstyglarna för att böja en häst - men den valde istället en kortare form och ställde utåt i alla fall.
Återgick då till tömmarna

Vad jag mest var ute efter med min frågeställning var till vilka problem man använde inspänningstyglar, de jag själv mest kan komma på är disciplin...

ja funderar på att använda dem på en häst till - och ville ha lite input

Senast ändrad av en moderator:

Inspänningarna kan man ju ha på hästar som av någon anledning inte är stadiga i formen som ungahästar mm men sedan blir dom ju bara rätt onödiga när hästen är på hjälperna.
Men nu var det longering på agendan. Om man som jag longerar med en lina- Hur ska den vara på hjälperna om den går lös?

Bägge mina kan samla sig till nästan piruettgalopp om de får hjälp att inte tippa framåt av inspänningarna.

Till den som vill bli för hög-sätter jag i ringarrna på mitten.

Såg att du inte bara är Bukekändis längre. Grattis:bow:

Tack! Hi hi jag var inte bara bukekändis för flera år sedan men då kände inte vi varandra ;)

Jo förlåt eftersom jag alltid har dubbellinor så tänkte jag inte på det. Enbart longering så ja självklart inspänning

Det som är så bra med inspänningar är att man kan ha hästen helt rak eller yttepytte inåtställd o sen leda inåt.
Det som händer då är att stödet på ytter ökar i samma utsträckning som det som tas i linan. om man sen petar med spöt mot buken- voila! Öppna.

hur kontrollerar du bakdelen?

Om jag tömkör i öppna så kan jag göra förhållningar på ytttertömmen och få mer samling

Om man har hästen som jag beskrev ovan, så blir det lite som rumpnissens övning i galopp-vänd vänd vänd...

fattar att du tror att jag sätter en lina bakom rumpan , men det behövs inte på mina iallafall. det är snarare så att jag får putta ut rumpan.
om den inte spårar alls kan man fästa en lina i ytterringen på gjorden o runt rumpan. det är även ett bra sätt att få hästen att aktivera stjärten mer.

hur kontrollerar du bakdelen?

Om jag tömkör i öppna så kan jag göra förhållningar på ytttertömmen och få mer samling
jag behöver då inte göra det, eftersom det sker automatiskt om jag leder in framdelen.

Det som är så bra med inspänningar är att man kan ha hästen helt rak eller yttepytte inåtställd o sen leda inåt.
Det som händer då är att stödet på ytter ökar i samma utsträckning som det som tas i linan. om man sen petar med spöt mot buken- voila! Öppna.

eller så trillar hästen bara ner på inner fram eftersom man inte har någon egentlig kontroll på yttersidan, sen gillar jag inte att med en lina så blir det bara drag i ytter bettring hur man än fäster linan.

Om man har hästen som jag beskrev ovan, så blir det lite som rumpnissens övning i galopp-vänd vänd vänd...

Fast då tycker jag att det bara kan ske om man har kontroll på ytterbog vilket man inte kan ha i en longerlina även om hästen är inspänd, den kommer ovillkorligen vika sig någonstans på fel ställe om den inte är stelopererad vill säga :rofl: :rofl:

eller så trillar hästen bara ner på inner fram eftersom man inte har någon egentlig kontroll på yttersidan, sen gillar jag inte att med en lina så blir det bara drag i ytter bettring hur man än fäster linan.
Det blir då som ett bett med gummiplattor/ parerstänger- ett riktigt ledande tygeltag o hästen följer det.

Fast då tycker jag att det bara kan ske om man har kontroll på ytterbog vilket man inte kan ha i en longerlina även om hästen är inspänd, den kommer ovillkorligen vika sig någonstans på fel ställe om den inte är stelopererad vill säga
Jag tycker inte det iom att hästen är rakt inspänd.
Om den är lös- javisst.
Kan du skriva om din "backträning"? I gym eller ny tråd.

Detta kanske är helt ute i det blå, men blir det stor skillnad att longera/tömköra på rakt bett jfrt med vanligt delat bett?

Fio; du bor inte långt från mig!
Kanske har lust att komma ut till mig en dag, och ge en lektion i longering/tömkörning?
Märker att jag har en del att lära! ;)

Jag har bara använt rakt bett en gång och den hästen gillade det inte så jag slutade använda det.

Det kändes klumpigt....

Rent allmänt om bett så påverkar de vändande - genom att trycka på motsatt sida som leder och på så vis locka hästen att vända huvudet.

Sedan gäller det att få till resten av hästen, och det är väl mer det som tråden börjat handla om nu...

När man tömkör så kan man ju göra samma sak som när man rider, men longera är svårare tycker jag.

Om man rider så kan man ju påverka hästen mest.
Lite mindre när man tömkör (men vinsten blir ju att hästen slipper ryttarens tyngd)
Ännu mindre när man longerar, det var därför jag ville ha tips i tråden.

När jag tömkör vet jag hur jag skall göra/tänka för att få hästen att jobba rätt, men longering...
och inspänningstyglar...
Hittils verkar det mest handla om att hindra hästen att få upp huvudet???

Någon INPUT????

Hittils verkar det mest handla om att hindra hästen att få upp huvudet???

Mjo, på sätt och vis är det ju så. Det som händer på min häst när jag longerar med chambongen är att han blir lägre i formen och kommer FRAM med näsan. Han har lätt för att "krulla" annars.
Men SJÄLVKLART kommer hela kroppen arbeta rätt, och det är inte huvudet jag fokuserar på.
Chambongen sitter så att han lika gärna kan springa med huvudet vart han vill, men den verkar hjälpa honom att slappna av i en lägre form, antagligen pga det lilla tryck som blir på nacken.

Tillägg:

Det JAG vill ha ut när jag longerar är en låg form, där han kan sträcka ut kroppen, utan mig på ryggen. Alltså ingen samling öht. Jag longerar oftast dagen efter ett hårdare pass.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka