Ni som jobbar natt, hjälp mig.

Har inte läst alla svar med risk att jag upprepar något som redan är skrivet.

Nattarbete och småbarn är en fullträff om man vill köra sig själv i botten.
Ser bra ut på pappret men är något helt annat i verkligheten.
Talar tyvärr av egen erfarenhet. :(
Snart tre års sjukskrivning och fortfarande störda sömnvanor (som bl a gör att jag vistas här alldeles för sent) ;)
Nu var det inte bara nattarbetets fel att det gick som det gick, men det var en stor bidragande orsak.

Ser att du planerar för väldigt få timmars sömn.
Den sömnen man får på dagen är av mycket sämre kvalitet.
Åtminstone i mitt fall behövde jag sova minst 9 timmar mellan nattskift.
Annars klarar jag mig bra på 6-8 timmar.

Ingen hit för familjelivet heller. Om du frågar mig.

Ursäkta att jag låter så negativ. :o
Jag vill bara få fram att det är så oerhört mycket tuffare än vad man tror.
Och att man som småbarnsförälder tänker utifrån vad som är praktiskt för familjen och lätt glömmer sig själv.

Ja som sagt så brukar jag inte sova jättemycket....

Absolut är med på hur du tänker, men som sagt så brukar jag klara mig på lite sömn så borde väl gå några år till i värsta fall....
Och självklart vill jag ha ett jobb som funkar ihop med att vara förälder och hästägare. Hinner jag inte med djuren så kan jag lika gärna sälja gården och de är en del utav mig och inte hinna med mina barn på ett bra sätt är inget alternativ då jag skaffat barn för att umgås med dom och det är inget jag ber om ursäkt för faktiskt...
Varför går du i försvar mot mig?

Jag tror inte att jag är ensam om att helt enkelt tvingas forma fritiden efter arbetstiden för att kunna försörja mig. Även om det är främmande för dig.

Men du har kanske flera alternativ att välja mellan när det gäller arbetstider?

Generellt sett ÄR nattarbete slitsamt och ger tex kortare förväntad medellivslängd än dagtidsjobb. Ditt planerade upplägg låter väkdigt tungt. Flera säger det och nog tror jag att det är av välmening.

Ursäkta om jag lägger detta fel.

Jag har blivit erbjuden en tjänst på 6,5h på natten.
Man går på 23.15 på sön natt och man går av 06.00 på fred morgon är det då någon ide att tänka att man ska "ställa" om sig över helgen? Problemet är att sambon jobbar minst var tredje helg vilket innebär att jag måste ha barnen från det att de vaknar till ibland läggdags både fred, lördag och ev till 18-19 på söndagar.
Hur länge orkar man detta? Barnen är 5år och snart 2år så känner att sömnen kommer bli bra drabbad eller tänker jag fel? Ni med erfarenhet utav detta ge mig lite input och tips...

Puh, jag tycker det låter som ett vansinnigt tufft schema. Vanliga veckodagar skulle jag nog mocka snabbt direkt jag kom hem, lägga mig och sedan eventuellt rida efter 20 för att hinna ta vara på tiden med barnen mellan det att du vaknar och de sedan ska lägga sig. Men många jag känner som jobbar natt brukar försöka sova någon timme före och då skiter det sig med ridningen.
På fredagen var 3:e helg då sambon jobbar har barnen rätt till förskola då du ska sova. På helgen kan jag dock inte tänka mig att de har rätt till nattis (och väldigt struligt med inskolning till ett ställe där de ska vara var 3:e helg) eftersom du inte jobbat fredagnatt.

Ursäkta om jag lägger detta fel.

Jag har blivit erbjuden en tjänst på 6,5h på natten.
Man går på 23.15 på sön natt och man går av 06.00 på fred morgon är det då någon ide att tänka att man ska "ställa" om sig över helgen? Problemet är att sambon jobbar minst var tredje helg vilket innebär att jag måste ha barnen från det att de vaknar till ibland läggdags både fred, lördag och ev till 18-19 på söndagar.
Hur länge orkar man detta? Barnen är 5år och snart 2år så känner att sömnen kommer bli bra drabbad eller tänker jag fel? Ni med erfarenhet utav detta ge mig lite input och tips...

Problemet som jag ser det är att du verkar vilja hinna med hästarna när barnen är på förskolan?

Det är väl egentligen där problemet till stor del ligger.

För mig hade det upplägget fungerat utan större problem men jag hade tagit hand om hästarna på kvällen när min man är hemma. Den tiden barnen är på förskola är ju till för att man skall få sova och inte för att fixa med hästarna.

Den enda lite tuffare dagen hade då varit de söndagar som du inte blir barnfri förrän på kvällen. Men då får du väl se till att sova någon timme innan arbetet och dessutom jobbar du ju bara 6,5 timme så det går ju ganska fort. Sen sover du lätt igen den tiden på måndagen när barnen är på förskolan.

Du kanske får tänka igenom lite upplägget med hästarna?

Puh, jag tycker det låter som ett vansinnigt tufft schema. Vanliga veckodagar skulle jag nog mocka snabbt direkt jag kom hem, lägga mig och sedan eventuellt rida efter 20 för att hinna ta vara på tiden med barnen mellan det att du vaknar och de sedan ska lägga sig. Men många jag känner som jobbar natt brukar försöka sova någon timme före och då skiter det sig med ridningen.
På fredagen var 3:e helg då sambon jobbar har barnen rätt till förskola då du ska sova. På helgen kan jag dock inte tänka mig att de har rätt till nattis (och väldigt struligt med inskolning till ett ställe där de ska vara var 3:e helg) eftersom du inte jobbat fredagnatt.
Våra går på helgförskola då och då och det har aldrig varit något problem. Senast så hade vi inte ens inskolning på minstingen (17 månader) utan hon hoppade in direkt.

Så om helgförskola finns att tillgå så behöver det inte vara struligt bara för att barnen bara går där då och då.

Jag kommer att jobba från sön natt till fre natt alltså 5dagar så blir många vilodagar för hästarna då
Det låter som ett väldigt tufft schema! Vet några som klarar att jobba natt, och flera som inte gör det. Jag personligen klarar det absolut inte. Kan knappt hålla mig vaken på natten, och har svårt att sova på dagen.

Finns det chans för dig att prova på det och se hur det fungerar för dig? Tackar du ja till en tjänst och märker att det blir för tufft, vad gör du då?

Jag håller med om att man behöver mkt mer sömn när man jobbar natt.
Jobbar jag dag så fungerar jag utan problem på 5 timmars sömn, men vid nattjobb så är det 8-9 h som gäller om jag inte ska vara DÖD.

Man kan inte jämföra sömn nattetid med sömn dagtid.

Jag är tvärtom. Jag sover mindre när jag jobbar natt. När jag jobbat natt (21.15-07.15), så sover jag från ca 8.00 till 13.30, dvs 5,5 timmar. Går jag på nattpass kan jag behöva vila någon timme på kvällen för att orka natten igenom, men jag somnar sällan på kvällen. Om jag sover på natten sover jag gärna 7-8 timmar i alla fall. Nu jobbar jag ju inte ständig natt, så det kanske hade sett annorlunda ut om jag jobbade natt jämt. Men även om jag jobbar flera nätter i rad så sover jag inte mer på dagarna.

Jag håller med om att man behöver mkt mer sömn när man jobbar natt.
Jobbar jag dag så fungerar jag utan problem på 5 timmars sömn, men vid nattjobb så är det 8-9 h som gäller om jag inte ska vara DÖD.

Man kan inte jämföra sömn nattetid med sömn dagtid.
Detta stämmer bra på mig med, jobbade natt (23.45-07.30) i ca ett år. Har alltid varit en nattmänniska så att vara vaken på natten var inga problem. Det var sömnen som var det jobbiga, känns som att en timmes sömn på natten motsvarar två timmars sömn på förmiddagen. Var helt död om jag bara sov 6 h på förmiddagen, men om jag sover 6 h på natten nu när jag jobbar dagtid så är det inga problem alls.

För mig var allt jobbigare när man jobbade natt, även om jag trodde att jag skulle stortrivas eftersom jag är/var nattmänniska. Är man lite sjuk/hängig/sovit för lite så var det jättejobbigt att jobba natten, men nu när jag jobbar dag klarar jag av att jobba när jag mår mycket sämre, det blir liksom inte lika jobbigt.

Detta stämmer bra på mig med, jobbade natt (23.45-07.30) i ca ett år. Har alltid varit en nattmänniska så att vara vaken på natten var inga problem. Det var sömnen som var det jobbiga, känns som att en timmes sömn på natten motsvarar två timmars sömn på förmiddagen. Var helt död om jag bara sov 6 h på förmiddagen, men om jag sover 6 h på natten nu när jag jobbar dagtid så är det inga problem alls.

För mig var allt jobbigare när man jobbade natt, även om jag trodde att jag skulle stortrivas eftersom jag är/var nattmänniska. Är man lite sjuk/hängig/sovit för lite så var det jättejobbigt att jobba natten, men nu när jag jobbar dag klarar jag av att jobba när jag mår mycket sämre, det blir liksom inte lika jobbigt.

Jag är precis tvärtom. Jag upplever att jag har mer kvalité på sömnen om jag sover på dagen. Och jag är dagmänniska rakt igenom och har alltid varit. :)

Jag tror inte att jag är ensam om att helt enkelt tvingas forma fritiden efter arbetstiden för att kunna försörja mig. Även om det är främmande för dig.

Generellt sett ÄR nattarbete slitsamt och ger tex kortare förväntad medellivslängd än dagtidsjobb. Ditt planerade upplägg låter väkdigt tungt. Flera säger det och nog tror jag att det är av välmening.

Förlåt inte meningen att verka otrevlig mot dig, fick dock lite utav den känslan i ditt svar med.
Alltså självklart anpassar jag min fritid = hästarna efter min arbetstid.

Formulerade mig kanske väldigt konstigt, det viktigaste är barnen att man orkar vara en bra mamma även på helgerna.
Jag har inte en sambo som ändrar sina vanor allt för mycket, har han ett träningspass på ons kväll tex så ställer han inte in det för att jag är trött och måste sova fast efter barnen lagt sig så får man ju möjlighet att sova ca 2-3h om dom inte sover oroligt eller är sjuka.

Mitt alternativ är att inte ta detta som erbjuds och hoppas jag hittar ett annat jobb inom 6 mån men vet inte om jag vågar chansa på det (slipper ju karensen på a-kassan)men tackar jag ja och sen inte min kropp pallar detta så får jag ju säga upp mig och får 3mån karens till a-kassan

Jag har inte en sambo som ändrar sina vanor allt för mycket, har han ett träningspass på ons kväll tex så ställer han inte in det för att jag är trött och måste sova fast efter barnen lagt sig så får man ju möjlighet att sova ca 2-3h om dom inte sover oroligt eller är sjuka.
Så jävla taskigt rent ut sagt av din sambo att inte kunna anpassa sig fast du behöver vila utan det är självklart att du ska ta barnen och då är det bara att hoppas att du får någon sömn:yuck:. Jag skulle bli väldigt ledsen om jag kände mig totalt under isen och min sambo bara sket i det, lämpade barnen på mig och for och gjorde sin grej.

Mitt alternativ är att inte ta detta som erbjuds och hoppas jag hittar ett annat jobb inom 6 mån men vet inte om jag vågar chansa på det (slipper ju karensen på a-kassan)men tackar jag ja och sen inte min kropp pallar detta så får jag ju säga upp mig och får 3mån karens till a-kassan

I ditt fall skulle jag ta hästarna helt ur ekvationen, ta jobbet och söka nytt under tiden. Jag tror det blir totalt omöjligt med det här nattjobbschemat, en sambo som förefaller totalt oflexibel, småbarn och dessutom hinna tro att man får någon kvalitet i ridning. Blir det så att du ändå väljer att tacka nej till jobbet så finns det i alla fall där jag bor rätt många möjligheter att jobba som ex.vis brukarassistent

Jag har inte en sambo som ändrar sina vanor allt för mycket, har han ett träningspass på ons kväll tex så ställer han inte in det för att jag är trött

Jag måste bara..Asså va?? Så du menar att om du ska jobba natt, du är jätte trött och måste få sova en timme eller två innan passet börjar, så kan du inte det för att din sambo inte vill flytta sitt träningspass???

Hade kunnat skriva exakt samma sak som du.
För mig stämmer allt precis ordagrant som du skriver.

TS, fem nätter i rad låter otroligt jobbigt.
Även om det är få timmar varje tillfälle så måste du ju dit varje dag.
Jag hade inte ens övervägt det på den tiden då jag var inne i jobba natt-snurren.

TS tänk på att det inte är tillåtet att ha barnen på förskola för att du ska fixa stallet. Så för sova är okej men inte för att fixa stallet.

Förlåt inte meningen att verka otrevlig mot dig, fick dock lite utav den känslan i ditt svar med.
Alltså självklart anpassar jag min fritid = hästarna efter min arbetstid.

Formulerade mig kanske väldigt konstigt, det viktigaste är barnen att man orkar vara en bra mamma även på helgerna.

Men alltså, förutom att du väldigt gärna vill lite mer än vad som kanske är riktigt möjligt - dvs försörja dig, ha mycket tid med barnen, ha mycket tid med hästarna och gärna sova lite emellanåt också - så är en tolkning av vad du skriver att det också för din del handlar om att skyla över eller kompensera för din partners brister. Samtidigt som du skriver att du vill ha tid även för honom, vilket alltså då kräver att du anpassar dig och tänjer dig till det yttersta för "er" (eller hans) skull?

Den tid han inte lägger på barnen, blir i praktiken tid då du inte kan sova trots att du behöver det, för barnen måste ju tas omhand?

Plötsligt verkar problemet vara ett helt annat än arbetstiderna.

Oavsett det, så är det för min del så att jag inte hade vågat/velat säga nej till det enda tillgängliga jobbet. Att försörja sig själv är ändå det viktigaste, inget är viktigare än det. Funkar det inte får man väl söka andra jobb när man redan har ett, skulle jag säga.

Hej!
Jag arbetar vaken natt 21-07.15 och har 35 min med bil till jobbet.
Jag arbetar 3 nätter och är ledig 6 nätter på rullande schema.

Vi har 3 barn (11,6 och 5 år) och 1 ponny (inackorderad) sedan lånar vi 1 ponny som vi då mockar/packar Hö/fyller på vatten till varje dag.

När jag arbetar ( inte den dagen jag går på och inte den dagen jag går av) får våra ponnyer vila. Då gör vi bara stallsyslorna och kollar till ponnyerna.
Jag sover mellan 8-14.55 när jag arbetar.
Jag hämtar stora tösen i skolan 15.10 sen kör vi till stallet och är där 15.15. Så hinner vi fixa stallet tillsammans på 45 min innan de mindre barnen ska hämtas kl 16.00.

För oss funkar det bra.
När jag har lediga dagar på vardagarna brukar jag och minsta flickan köra till stallet och mocka redan när vi lämnat mellan tjejen i skolan kl 08.10.
Då går det snabbt sedan för stora tjejen om hon ska rida.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar