Ni som jobbar natt, hjälp mig.

Och jag älskade att jobba natt. Jag bävar alltid inför mina dagveckor 7 morgnar (+kvällar delade pass avskyr det) på raken, förut var det 12 morgnar på raken innan jag frivilligt bad om att få byta mina sista 5 halvdagarsjobb till kvällar.

När jag kom hem från nattjobb (eller som nu från tidigt morgonjobb) så går jag på toa och klär typ av mig samtidigt. Tar max 3 min. En joghurt i handen som man slevar i sig på väg till sängen. Somnar gör jag också fort men kan nog ta 5 min. Alltså max 10-15 min så sover jag.

Likadant när jag kliver upp (om jag måste upp tidigt alltså, ej när jag jobbar kväll). Nu snoozar jag iof men somnar då oftast om fast min snooz är var 10:e min. Men från det jag svängt benen över sängkanten tills det jag sitter på cykeln som jag baxat upp ur källaren tar det 15 min. Noga utmätt och klockat. Fast då äter jag oftast ingen frukost. Är jag väldigt hungrig blir det en banan i handen under tiden jag cyklar till jobbet. Toa + borsta tänder och håret ca 5min. Klä på mig 5 min och sen tar det ca 5 min att springa 4 trappor ner, in i cykelförrådet i källaren och baxa cykeln uppför 1 trappa och ut.

Det skulle vara fysiskt omöjligt för mig. Förutom att jag inte kan se hur jag överhuvudtaget skulle klara av det, så skulle jag också förlora varje tillstymmelse till livskvalitet. Kaffe, frukost, morgontidning, starta dagen på något lite uthärdligt vis, ladda lite, ja, sådant tar lite tid. Eller jag ser det inte ens som att det direkt tar tid, det är tillvaron, helt enkelt.

Jag finner det fullt rimligt. Men så är jag likadan.

När jag kom hem från nattjobb (eller som nu från tidigt morgonjobb) så går jag på toa och klär typ av mig samtidigt. Tar max 3 min. En joghurt i handen som man slevar i sig på väg till sängen. Somnar gör jag också fort men kan nog ta 5 min. Alltså max 10-15 min så sover jag.

Likadant när jag kliver upp (om jag måste upp tidigt alltså, ej när jag jobbar kväll). Nu snoozar jag iof men somnar då oftast om fast min snooz är var 10:e min. Men från det jag svängt benen över sängkanten tills det jag sitter på cykeln som jag baxat upp ur källaren tar det 15 min. Noga utmätt och klockat. Fast då äter jag oftast ingen frukost. Är jag väldigt hungrig blir det en banan i handen under tiden jag cyklar till jobbet. Toa + borsta tänder och håret ca 5min. Klä på mig 5 min och sen tar det ca 5 min att springa 4 trappor ner, in i cykelförrådet i källaren och baxa cykeln uppför 1 trappa och ut.

För mig är det värt 15 min längre sömn än att jag ska masa runt i lägenheten på morgonen. Jag är så grymt morgontrött så det finns inte.

Som motvikt så på mina kvällsveckor kan jag utan problem lalla runt i 2 timmar innan jag blir klar.

Men att äta gåendes till sängen för att spara tid, är inte det ganska extremt? Alltså att man inte ens tar sig tid att sitta ner och äta, utan slevar gåendes så fort man kan? Eller försöker cykla och äta banan samtidigt? Försöka kissa samtidigt som man tar av sig kläderna?

Att äta sittandes vid ett matbord och inte klä av sig medan man kissar är ju inte precis att lalla runt, för mig låter det mer som ett normalt sätt att göra saker utan att stressa sönder sig.

Visst kan jag sätta mig ner de 2 min det tar mig att äta en joghurt. Eller äta bananen sittandes den minut det tar att äta den. Men för mig är det inte stressande att göra det i farten. För mig är det mycket mer stress att inte få sova tillräckligt.

Jag borde egentligen inte jobba dagtid alls. Men då mitt nattjobb försvann (Polisen flyttar ju sina larmcentraler och minskar från 21 till 6) så fick jag lov hitta på något annat att göra. Hamnade så inom vården. Tänkte att man vänjer sig med att jobba dag. Och jag "plågade" mig i 5 år men det blev inte bättre. Så för ca 6 månader sedan gick jag till min AG och frågade om det gick att lösa så jag gick från 12 dagpass (eller rättare sagt är det dubbelpass, morgon+kväll) på raken till "bara" 7 (sen gör jag 5 rena kvällar direkt på det istället för 5 rena mornar som innan). Det kunde dom lösa då vi har en som inte alls vill jobba kväll. Tyvärr kan man inte få bort alla, då får man inte ihop timmar nog till mig då kvällarna är kortare än mornarna.

Dessutom ger man mig patienter som också gärna sover länge när det går, så idag tex behövde jag inte börja förrän klockan 9, imorgon 8. Men det är undantag men sådana dagar är lyx. Då klarar jag mig utan att sova middag mellan 12-14. Vore alla pass så då kunde jag också ta det lugnt på morgonen. Men om jag ska ha samma tid på mig innan jobbet alla dagar innebär det att jag ibland isåfall skulle få lov kliva upp klockan 4.00. Då sover jag hellre till 5.00 och äter den där bananen på cykeln.

Jag somnar nämligen så gott som aldrig före 01.00 oftast är klockan 02.00 också. Hjälper inte att gå och lägga sig tidigare jag är som piggast mellan 20.00 - 01.00. På dagen om jag inte ser till att hålla mig sysselsatt somnar jag direkt. Om jag tex sätter mig i soffan för att se på TV så sover jag inom ett par minuter. Men håller jag igång går det.

Visst kan jag sätta mig ner de 2 min det tar mig att äta en joghurt. Eller äta bananen sittandes den minut det tar att äta den. Men för mig är det inte stressande att göra det i farten. För mig är det mycket mer stress att inte få sova tillräckligt.

Det är väl där någonstans jag skulle planera både för någorlunda civiliserade måltider och för nattsömn, för att på så vis slippa nervsammanbrott.

Självklart händer det rätt regelbundet att jag slarvar med både mat och sömn, men jag baserar inte mina vanliga vardagar på att leva på det viset.

Jag äter ju min frukost när jag kommer hem på förmiddagen vid 10-10.30 tiden. Jag är inte särskilt hungrig vid 5-6 tiden så även med inplanerad tid skulle jag inte få i mig mer än en joghurt eller en banan. Tro mig om jag kunde planera och genomföra att kunna sova i vettig tid, hade jag gjort det. Lätt. Men jag har försökt och misslyckats. Alltså försöker jag göra det så gott jag kan. Vilket innebär jag jobbar så få mornar som det går och de gånger jag måste göra det ser jag till att få minst 2 timmars sömn på dagen för att kompensera de få timmarna under natten.

Jag mår bäst av att jobba natt och få sova ostört mellan ca 7-15. Men nu går det inte längre då det jobbet inte finns kvar som det gjorde då och jag inte hittar rena nattjobb här inom vården. Så jag gör det bästa jag kan av situationen. Vore det inte ett sånt kaos inom Polisen så hade jag nog gått tillbaka dit. Men även arbetstiderna där är bättre så är arbetsmiljön rena katastrofen och värre kommer det att bli. Så jag avvaktar. Kanske inser någon idiotin och skrotar omorganiseringen. Isåfall är jag direkt tillbaka. Tills dess får jag varannan vecka ha det jobbigt och varannan vecka har jag lugna och sköna mornar (eller mer förmiddagar) :)

Jag äter ju min frukost när jag kommer hem på förmiddagen vid 10-10.30 tiden. Jag är inte särskilt hungrig vid 5-6 tiden så även med inplanerad tid skulle jag inte få i mig mer än en joghurt eller en banan. Tro mig om jag kunde planera och genomföra att kunna sova i vettig tid, hade jag gjort det. Lätt. Men jag har försökt och misslyckats. Alltså försöker jag göra det så gott jag kan. Vilket innebär jag jobbar så få mornar som det går och de gånger jag måste göra det ser jag till att få minst 2 timmars sömn på dagen för att kompensera de få timmarna under natten.

Jag mår bäst av att jobba natt och få sova ostört mellan ca 7-15. Men nu går det inte längre då det jobbet inte finns kvar som det gjorde då och jag inte hittar rena nattjobb här inom vården. Så jag gör det bästa jag kan av situationen. Vore det inte ett sånt kaos inom Polisen så hade jag nog gått tillbaka dit. Men även arbetstiderna där är bättre så är arbetsmiljön rena katastrofen och värre kommer det att bli. Så jag avvaktar. Kanske inser någon idiotin och skrotar omorganiseringen. Isåfall är jag direkt tillbaka. Tills dess får jag varannan vecka ha det jobbigt och varannan vecka har jag lugna och sköna mornar (eller mer förmiddagar) :)
Alltså, jag har inget att invända. Du gör som du vill. Men som generellt råd om tidsbesparing, tror jag kanske inte att ditt schema är idealiskt för så värst många andra.

TS tycks ju ha ett liknande schema, och det schemat ihop med flera barn, hästar, jobb, bristfällig sambo och bristfällig nattsömn kan inte vara särskilt hälsosamt i längden för de flesta.

Nä, hade jag flera barn och bristfällig sambo vore det att gå in i väggen i expressfart. Jag behöver bara ta hänsyn till mig själv, mina djur och jobbet och kan på så sätt vara precis så flexibel som jag själv vill och behöver. TS skulle jag avråda till nattjobb sen det kom fram hur hennes sambo ser på deras gemensamma liv, dvs det är gemensamt så länge det passar honom.

Men att äta gåendes till sängen för att spara tid, är inte det ganska extremt? Alltså att man inte ens tar sig tid att sitta ner och äta, utan slevar gåendes så fort man kan? Eller försöker cykla och äta banan samtidigt? Försöka kissa samtidigt som man tar av sig kläderna?

Att äta sittandes vid ett matbord och inte klä av sig medan man kissar är ju inte precis att lalla runt, för mig låter det mer som ett normalt sätt att göra saker utan att stressa sönder sig.
Det där beror nog på hur man ser det. Är det i ts fall ett sätt att spara tid enbart och inte nåt som kommer av ett val sett till sig själv, ja då kan det nog vara så. För egen del är det inte så hemskt. Jag har tillräckligt mycket lugn och ro vid andra tillfällen för att frukostlugn ska kännas oviktigt.

Däremot skulle jag inte vilja jobba natt med små barn. Jag var inne på att börja göra det men det kändes inte bra i magen när jag började planera. Jag blir helt körd av nattpass.

Det där beror nog på hur man ser det. Är det i ts fall ett sätt att spara tid enbart och inte nåt som kommer av ett val sett till sig själv, ja då kan det nog vara så. För egen del är det inte så hemskt. Jag har tillräckligt mycket lugn och ro vid andra tillfällen för att frukostlugn ska kännas oviktigt.

Däremot skulle jag inte vilja jobba natt med små barn. Jag var inne på att börja göra det men det kändes inte bra i magen när jag började planera. Jag blir helt körd av nattpass.
Jag jobbar mellan 9-12 nattpass på 4 veckor och arbetar man dag så arbetar man i snitt 19 dag/kvällspass på 4 veckor.
Man har mer betalt när man arbetar natt + mer ledig tid med familjen.
Men det hade ju inte varit fel med att dagen efter man gått av sina 3 nätter att dagisbarn iaf kunde få vara på förskolan som 15 timmars barn. Så att man hade kunnat få återhämta sig lite.

Jag finner det fullt rimligt. Men så är jag likadan.

För mig är det värt 15 min längre sömn än att jag ska masa runt i lägenheten på morgonen. Jag är så grymt morgontrött så det finns inte.

Som motvikt så på mina kvällsveckor kan jag utan problem lalla runt i 2 timmar innan jag blir klar.
En som är som jag :)

Jag jobbar mellan 9-12 nattpass på 4 veckor och arbetar man dag så arbetar man i snitt 19 dag/kvällspass på 4 veckor.
Man har mer betalt när man arbetar natt + mer ledig tid med familjen.
Men det hade ju inte varit fel med att dagen efter man gått av sina 3 nätter att dagisbarn iaf kunde få vara på förskolan som 15 timmars barn. Så att man hade kunnat få återhämta sig lite.
I ditt fall hade valet nog varit relativt enkelt om det handlat om så få pass men som jag förstår är det inte alls så i ts fall. Har man dessutom en partner som inte kan visa förståelse för att man är trött vetetusan om jag velat hållas med det. Men å andra sidan, man kan ju prova bara man själv ser om det går utför. Min mamma provade under en tid att jobba dag och natt parallellt vilket det verkar bli här även om dagpasset inte är betalt och maken till otrevlig människa som hon var då har jag aldrig stött på tror jag. Hon var hemsk och såg det inte själv förrän långt senare, detta trots att vi påtalade det.

Jag jobbar bara 3-4h per natt men jag måste äta både innan och efter jobbet :o. Går upp kl 1 och äter/klär på mig, kör till jobb kvart i 2.
Hemma vid halv 6, släpper ut hästarna och fodrar, äter frukost nr 2 och går och lägger mig kl 6- halv 7.
Jag hade aldrig klarat av nattjobb utan att äta innan, eller utan att hinna vakna till och se till att man har allt med sig och går in på rätt sida av bilen.. (händer lätt att man öppnar fel dörr på bilen. Tidningsbilen är ju höger styrd och jag kör den mer än jag gör min egna :p)

Äh, det är i min värld inget konstigt. Att sitta ned och äta på morgonen är slöseri med tid. Hellre tar jag en tallrik fil och flingor samtidigt som jag stoppar fötterna i skorna än går upp 5 minuter tidigare. Det är också ganska vanligt förekommande att jag tar på mig strumpor och tröja medan jag sitter på toa. Mjukstart på dagen har jag aldrig förstått mig på. Det sker inte ens när jag är ledig eftersom hundarna dansar hambo av glädje när jag vaknar och då är det bara att hoppa upp och ge sig ut med dem i någon timme.

Jobba heltid inom nattjobb är väl inte 40h/vecka? Har fått för mig att det är mindre, så TS jobb borde innebära att hon kommer jobba mer än 100%. Jag hade aldrig klarat av att jobba 5 nätter på raken. Inte en chans i havet, jag har hästar och barn. Men är ingen nattuggla heller.

Och jag hade blivit jättearg om min partner haft tid att sova men gjort annat då istället, så jag hade fått göra avkall på mina planerade saker (som höjer min livskvalitet) för han är trött.
Ja. Där har du en poäng men jag tolkade det som att det gällde även situationer där man inte lekt bort tiden utan faktiskt behövt ta hand om barnen t.ex.

Jobba heltid inom nattjobb är väl inte 40h/vecka? Har fått för mig att det är mindre, så TS jobb borde innebära att hon kommer jobba mer än 100%. Jag hade aldrig klarat av att jobba 5 nätter på raken. Inte en chans i havet, jag har hästar och barn. Men är ingen nattuggla heller.
Det kan vara 40 timmar.

Det beror på. I min branch är det 165.5 timmar/månad oavsett dag eller natt-tjänst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 216
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar