Ni som jobbar natt, hjälp mig.

Hej!
Jag arbetar vaken natt 21-07.15 och har 35 min med bil till jobbet.
Jag arbetar 3 nätter och är ledig 6 nätter på rullande schema.

Vi har 3 barn (11,6 och 5 år) och 1 ponny (inackorderad) sedan lånar vi 1 ponny som vi då mockar/packar Hö/fyller på vatten till varje dag.

När jag arbetar ( inte den dagen jag går på och inte den dagen jag går av) får våra ponnyer vila. Då gör vi bara stallsyslorna och kollar till ponnyerna.
Jag sover mellan 8-14.55 när jag arbetar.
Jag hämtar stora tösen i skolan 15.10 sen kör vi till stallet och är där 15.15. Så hinner vi fixa stallet tillsammans på 45 min innan de mindre barnen ska hämtas kl 16.00.

För oss funkar det bra.
När jag har lediga dagar på vardagarna brukar jag och minsta flickan köra till stallet och mocka redan när vi lämnat mellan tjejen i skolan kl 08.10.
Då går det snabbt sedan för stora tjejen om hon ska rida.
Kanske lite OT, men jag förstår ingenting.

Du kommer hem från jobbet, lägger dig, sover, går upp och åker genast och hämtar barn, till stallet osv?

Ingen mat, inga toalettbesök, ingen personlig hygien överhuvudtaget? Ingenting tar liksom lite extratid för dig? Obs att jag inte antyder att du är otvättad! Jag oroar mig snarare för att du aldrig äter något.

Bara att vakna kl 14.55 och sedan ha hunnit köra en sträcka redan en kvart senare, är helt obegripligt för mig.

Du kommer hem från jobbet, lägger dig, sover, går upp och åker genast och hämtar barn, till stallet osv?

Ingen mat, inga toalettbesök, ingen personlig hygien överhuvudtaget? Ingenting tar liksom lite extratid för dig? Obs att jag inte antyder att du är otvättad! Jag oroar mig snarare för att du aldrig äter något.

Bara att vakna kl 14.55 och sedan ha hunnit köra en sträcka redan en kvart senare, är helt obegripligt för mig.
Jag är sjuk morgontrött. Jag kan på morgonen bli jobbklar från sängen till att jag sitter på cykeln på 15 min. Det gäller vara effektiv. Borsta tänderna, borsta håret, tvätta av sig (duschar gör jag varje kväll efter jobbet så behöver inte göra det på morgonen), på med kläder och ut. Mer än 15 min tar det inte. Sminkar mig inte innan jobbet då jag jobbar med kroppen = blir svettig så sminket rinner i alla fall bara. Frukost äter jag när jag kommer hem (brukar vara vid 10.30).

När jag jobbar bara kväll och kan ta det lugnt kan frukost och göra iordning mig ta upp mot 1 timme. Då gör jag alltså samma saker som på morgonen bara + att jag äter en frukost också.

Jag är sjuk morgontrött. Jag kan på morgonen bli jobbklar från sängen till att jag sitter på cykeln på 15 min. Det gäller vara effektiv. Borsta tänderna, borsta håret, tvätta av sig (duschar gör jag varje kväll efter jobbet så behöver inte göra det på morgonen), på med kläder och ut. Mer än 15 min tar det inte. Sminkar mig inte innan jobbet då jag jobbar med kroppen = blir svettig så sminket rinner i alla fall bara. Frukost äter jag när jag kommer hem (brukar vara vid 10.30).

När jag jobbar bara kväll och kan ta det lugnt kan frukost och göra iordning mig ta upp mot 1 timme. Då gör jag alltså samma saker som på morgonen bara + att jag äter en frukost också.
Kan skriva under på det. Jag äter alltid frukost men det händer att jag äter den i bilen/på jobbet/var det passar för stunden. 15 min var nog till och med väl tilltaget här. 10 låter mer som jag men naturligtvis är frukost och matlåda färdigt i en påse i kylen då.

jösses. Jag tycker jag är effektiv och då tar det mig ändå 45 min på morgonen. Jag ska vakna lite, duscha, klä på mig, kladda på lite smink så jag känner mig presentabel, fixa håret, sträcka på mig. Sen kanske jag ska fixa lite med matlådan, typ slänga i lite fräsch sallad.
På 10-15 minuter skulle jag stå i pyjamas på jobbet.

Att offra allt vad lugn och ro och egentid heter för att stressa som vissa här låter i mina öron befängt. Skulle min partner prioritera ett träningspass framför min sömn och BARNET skulle jag vråla att han var en rövhatt och börja packa.

Jag äter något snabbt när jag kommer hem. Eller så äter jag i bilen påvägen hem från jobbet.
Gå på toa gör jag oftast innan jag lämnar mitt jobb på morgonen. Men även hemma.
När jag går upp efter att jag sovit så tar jag lite och dricka brukar borsta tänderna gå på toa sen köra tar ju typ 5 min.

jösses. Jag tycker jag är effektiv och då tar det mig ändå 45 min på morgonen. Jag ska vakna lite, duscha, klä på mig, kladda på lite smink så jag känner mig presentabel, fixa håret, sträcka på mig. Sen kanske jag ska fixa lite med matlådan, typ slänga i lite fräsch sallad.
På 10-15 minuter skulle jag stå i pyjamas på jobbet.

Att offra allt vad lugn och ro och egentid heter för att stressa som vissa här låter i mina öron befängt. Skulle min partner prioritera ett träningspass framför min sömn och BARNET skulle jag vråla att han var en rövhatt och börja packa.
Min egentid är på pendeln så man kanske kan se det som att det är brådis till egentiden? :p jag gillar att åka pendel så det är inte alls dåligt för mig. Prioriterar bort dusch på morgonen om man inte råkat ha sex kvällen innan typ. Smink vet jag inte vad det är. Och jag upplever inte att jag stressar. Jag går upp, klär mig, putsar gaddar och går. Lagom ;)

Min egentid är på pendeln så man kanske kan se det som att det är brådis till egentiden? :p jag gillar att åka pendel så det är inte alls dåligt för mig. Prioriterar bort dusch på morgonen om man inte råkat ha sex kvällen innan typ. Smink vet jag inte vad det är. Och jag upplever inte att jag stressar. Jag går upp, klär mig, putsar gaddar och går. Lagom ;)

Du är ju piffig ändå:)

Jag äter något snabbt när jag kommer hem. Eller så äter jag i bilen påvägen hem från jobbet.
Gå på toa gör jag oftast innan jag lämnar mitt jobb på morgonen. Men även hemma.
När jag går upp efter att jag sovit så tar jag lite och dricka brukar borsta tänderna gå på toa sen köra tar ju typ 5 min.

Men ändå: tio minuter efter att du öppnar dörren i ytterkläder ligger du i sängen och sover? Det innebär ju i princip att du tar av dig jacka och skor, ramlar raklång i sängen och somnar genast (fem minuter torde det ju ta att somna iaf), sen ligger du och sover, vaknar, och sitter i bilen tio minuter senare - hinner du ens byta kläder? Eller sover du påklädd för att spara tid? Att på tio minuter hinna dricka vatten, borsta tänderna, gå på toaletten och sätta på sig ytterkläderna, det känns inte som att det finns någon extratid till att vakna till, klä på sig, eller nånting extra alls. Typ att du klär på dig på kvällen, och sen åker till jobbet, sover, och åker till stallet i samma kläder.

Jag vågar inte skriva vilken tid det tar för mig tex
från att klockan ringer tills jag faktiskt stiger upp
att äta frukost
att resa mig från frukostbordet sedan jag bestämt mig för att det är dags att göra det
att dricka kaffe
att äta middag och prata
att gå och lägga mig sedan jag bestämt att det är dags att göra det
att somna efter att jag faktiskt har lagt mig.

att äta frukost
att resa mig från frukostbordet sedan jag bestämt mig för att det är dags att göra det
att dricka kaffe
att äta middag och prata

Snoozning räknar jag inte med;)

att äta frukost
att dricka kaffe
att äta middag och prata

Nä så känner jag med.....

Men en sak är säker, det tar inte 10 min :angel:

jag har jobbat natt på somrarna de senaste åren och även om mina arbetsnätter är längre än TS nätter så tar jag mig friheten att svara.
De erfarenheter jag har av nattjobb är att dels behöver man sova mer än om man jobbar dag. Och att det blir väldigt lite tid till umgänge med familjen och hästarna. Jag börjar förvisso jobba tidigare på kvällarna (runt kl 18) så i jämförelse med TS missar jag några kvällstimmar. Men det är inte så många av de timmarna som man kan umgås med barnen ändå. Och att rida och sköta hästar efter att barnen lagt sig på kvällen, med tidspress att man snart ska börja jobba - det hade inte varit något alternativ för mig...

Jag brukar avsätta några veckor för jobb på somrarna, då släpper jag taget om allt annat. Barnen hinner jag träffa en stund på eftermiddagarna innan jag åker till jobbet. Hästarna vinkar jag åt när jag kör förbi... (Maken och barnen håller koll på dem, de går på bete så det är mest bara vatten och visitering som behövs) Men visst, mina arbetsveckor då är ganska extrema, då jag oftast jobbar 50-60 timmar/vecka. Bara kväll-natt. Det funkar under en begränsad tid, men jag skulle inte göra det mer än så.

Nä så känner jag med.....

Men en sak är säker, det tar inte 10 min :angel:

Även om jag ofta önskar att jag vore liiiiite rappare i vändningarna, så önskar jag mig absolut inte ett liv där jag springer ut till bilen med smörgås i handen två minuter efter att jag har vaknat eller där jag joggar in till sängen vid läggdags, hoppar ner i den och somnar samtidigt som jag landar.

Även om jag ofta önskar att jag vore liiiiite rappare i vändningarna, så önskar jag mig absolut inte ett liv där jag springer ut till bilen med smörgås i handen två minuter efter att jag har vaknat eller där jag joggar in till sängen vid läggdags, hoppar ner i den och somnar samtidigt som jag landar.

Jag tar god tid på mig på mornarna pga att jag glömmer hälften om jag stressar.

Brukar stiga upp 2 timmar tidigare bara för att ha tid att ta det lugnt. Brukar ändå lyckas med att bli sen :angel:

Jag jobbar långa men få pass.
Går upp en timme innan jag åker för att hinna blöta hästarnas foder och lite sånt.

Hemma byter jag om och är ute hos hästarna inom 15min, somnar jag gör jag inom 5 minuter efter huvudet på kudden. Ingen "slötid" eftersom jag behöver sova ordentligt.

Jag tar god tid på mig på mornarna pga att jag glömmer hälften om jag stressar.

Brukar stiga upp 2 timmar tidigare bara för att ha tid att ta det lugnt. Brukar ändå lyckas med att bli sen :angel:
Haha, jag är tvärt om :p men min rutin inför att åka till jobbet sitter stenhårt.

Ingen mat, inga toalettbesök, ingen personlig hygien överhuvudtaget? Ingenting tar liksom lite extratid för dig? Obs att jag inte antyder att du är otvättad
Men ändå: tio minuter efter att du öppnar dörren i ytterkläder ligger du i sängen och sover? Det innebär ju i princip att du tar av dig jacka och skor, ramlar raklång i sängen och somnar genast (fem minuter torde det ju ta att somna iaf), sen ligger du och sover, vaknar, och sitter i bilen tio minuter senare - hinner du ens byta kläder? Eller sover du påklädd för att spara tid? Att på tio minuter hinna dricka vatten, borsta tänderna, gå på toaletten och sätta på sig ytterkläderna, det känns inte som att det finns någon extratid till att vakna till, klä på sig, eller nånting extra alls. Typ att du klär på dig på kvällen, och sen åker till jobbet, sover, och åker till stallet i samma kläder.
jag lägger mina hästkläder på ett speciellt ställe bara att gå ur sängen, in på toa, ta något att dricka, borsta tänderna, hoppa i kläderna och iväg Jag brukar sätta kl på 14.45 sedan går jag upp när kl ringer nästa gång 14.55.

När jag lägger mig på morgonen av med alla jobbekläder, toa, ev äta något och sen borsta tänderna och sen lägga sig. Vad är det som ska ta tid? Ju fortare jag lägger mig ju längre får jag sova.

jag lägger mina hästkläder på ett speciellt ställe bara att gå ur sängen, in på toa, ta något att dricka, borsta tänderna, hoppa i kläderna och iväg Jag brukar sätta kl på 14.45 sedan går jag upp när kl ringer nästa gång 14.55.

När jag lägger mig på morgonen av med alla jobbekläder, toa, ev äta något och sen borsta tänderna och sen lägga sig. Vad är det som ska ta tid? Ju fortare jag lägger mig ju längre får jag sova.

Så på tio minuter hinner du klä av dig, gå på toa, fixa något att äta, äta det, plocka undan efter dig, borsta tänderna och somna?

Hur gör du? Och vad äter du som du hinner fixa i ordning och svälja ner på 2-3 minuter? För du måste väl ha hunnit svälja maten innan du somnar?

Det som tar tid i vanliga fall är att klä av sig, tugga och svälja maten, göra i ordning mat och plocka undan efter att man har gjort i ordning mat, varva ner tillräckligt för att somna, etc. Jag jobbar ibland 24-timmarspass, alltså åker till jobbet på morgonen och jobbar utan att sova till morgonen därpå, men inte ens efter att ha varit vaken 24-28 timmar i sträck kan jag somna genast jag kommer innanför dörren, man piggnar till lite av att vara upp och röra sig, och det tar minst 20 minuters nedvarvning innan jag är i ett läge där jag kan somna.

Dina sömnvanor låter alltså lite extrema, att du somnar inom en minut från det du lagt dig i sängen efter att ha kört i 180 därhemma i tio minuter, och 30 sekunder från det att du öppnar ögonen har du redan börjat klä på dig. Kasta sig i sömn och kasta sig upp?

Senast ändrad:
Jag finner det fullt rimligt. Men så är jag likadan.

När jag kom hem från nattjobb (eller som nu från tidigt morgonjobb) så går jag på toa och klär typ av mig samtidigt. Tar max 3 min. En joghurt i handen som man slevar i sig på väg till sängen. Somnar gör jag också fort men kan nog ta 5 min. Alltså max 10-15 min så sover jag.

Likadant när jag kliver upp (om jag måste upp tidigt alltså, ej när jag jobbar kväll). Nu snoozar jag iof men somnar då oftast om fast min snooz är var 10:e min. Men från det jag svängt benen över sängkanten tills det jag sitter på cykeln som jag baxat upp ur källaren tar det 15 min. Noga utmätt och klockat. Fast då äter jag oftast ingen frukost. Är jag väldigt hungrig blir det en banan i handen under tiden jag cyklar till jobbet. Toa + borsta tänder och håret ca 5min. Klä på mig 5 min och sen tar det ca 5 min att springa 4 trappor ner, in i cykelförrådet i källaren och baxa cykeln uppför 1 trappa och ut.

För mig är det värt 15 min längre sömn än att jag ska masa runt i lägenheten på morgonen. Jag är så grymt morgontrött så det finns inte.

Som motvikt så på mina kvällsveckor kan jag utan problem lalla runt i 2 timmar innan jag blir klar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 216
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar