Ni som jobbar natt, hjälp mig.

Maléne

Trådstartare
Ursäkta om jag lägger detta fel.

Jag har blivit erbjuden en tjänst på 6,5h på natten.
Man går på 23.15 på sön natt och man går av 06.00 på fred morgon är det då någon ide att tänka att man ska "ställa" om sig över helgen? Problemet är att sambon jobbar minst var tredje helg vilket innebär att jag måste ha barnen från det att de vaknar till ibland läggdags både fred, lördag och ev till 18-19 på söndagar.
Hur länge orkar man detta? Barnen är 5år och snart 2år så känner att sömnen kommer bli bra drabbad eller tänker jag fel? Ni med erfarenhet utav detta ge mig lite input och tips...

Ursäkta om jag lägger detta fel.

Jag har blivit erbjuden en tjänst på 6,5h på natten.
Man går på 23.15 på sön natt och man går av 06.00 på fred morgon är det då någon ide att tänka att man ska "ställa" om sig över helgen? Problemet är att sambon jobbar minst var tredje helg vilket innebär att jag måste ha barnen från det att de vaknar till ibland läggdags både fred, lördag och ev till 18-19 på söndagar.
Hur länge orkar man detta? Barnen är 5år och snart 2år så känner att sömnen kommer bli bra drabbad eller tänker jag fel? Ni med erfarenhet utav detta ge mig lite input och tips...

Läste fel.

Jag skulle sova middag med barnen om möjligt.

Jobbar man natt så har man rätt att ha barnen på förskola på dagtid så att man kan sova. I min kommun gäller 8 timmars vila, dvs barnen går ofta 8-16.

Hur länge man orkar är individuellt, själv klarar jag inte av att arbeta natt. Jag känner mig bakis i flera dagar efter ett nattpass, så jag skulle inte fixa med så små barn.

Jobbar man natt så har man rätt att ha barnen på förskola på dagtid så att man kan sova. I min kommun gäller 8 timmars vila, dvs barnen går ofta 8-16.

Hur länge man orkar är individuellt, själv klarar jag inte av att arbeta natt. Jag känner mig bakis i flera dagar efter ett nattpass, så jag skulle inte fixa med så små barn.
På helger också?

hade det varit skolbarn så hade det nog inte varit några problem, kvällsmat kl 18, sen sova 3-2h, hem kl 6 och skicka iväg barnen till skolan sen sova ut ordentligt.

jag jobbar i och för sig bara 4h på natten varannan helg men har inte behövt göra mer än att sova 2-3h innan och 6h efter jobb för att fungera normalt övriga dagar. dvs ingen omställning.

med småbarn så är det nog ganska ohållbart om du inte kan sova ut innan jobb och sen sova middag med barnen vid lunch.

Tack för era tankar.
Har aldrig jobbat natt så vet ej hur jag reagerar på det? Har redan sömnproblem som jag har...

Så som jag tänkt så kommer jag hem vid 6.30 ca och då åker sambon till jobbet så då får han länna barnen samtidigt. Jag släpper ut hästarna och fixar stallet går in och duschar och lägger mig förhoppningsvis vid 8 och borde då få ha barnen till 14.30? 6.30-14.30=8h. Vilket blir 5-6h sömn för min del sedan har jag inte tänkt att sova på kvällen utan när sambo kommer hem umgås alt rida/köra hästar vissa dagar i veckan har ju då hunnit umgås med barnen en 2.5-3h tills sambon kommer hem.

Men det kanske är helt fel att tänka så? Vill ju kunna ha kvar mina hästar och vill ju fortf umgås med min familj.

Sedan är det ett pass som är mellan 14.30-20.00 och det funkar ju inte alls känner jag, då jag inte kommer att kunna motionera hästarna under veckorna och om 1.5-2 år typ bara träffar min stora tjej på helgerna

Du går och lägger dig 8, då sover du 8 timmar till 16 och sedan ska du stiga upp och ta dig till dagis, så till 17 skulle du få ha de där. För inte somnar man direkt man kommer hem efter jobbet.

Tack för era tankar.
Har aldrig jobbat natt så vet ej hur jag reagerar på det? Har redan sömnproblem som jag har...

Så som jag tänkt så kommer jag hem vid 6.30 ca och då åker sambon till jobbet så då får han länna barnen samtidigt. Jag släpper ut hästarna och fixar stallet går in och duschar och lägger mig förhoppningsvis vid 8 och borde då få ha barnen till 14.30? 6.30-14.30=8h. Vilket blir 5-6h sömn för min del sedan har jag inte tänkt att sova på kvällen utan när sambo kommer hem umgås alt rida/köra hästar vissa dagar i veckan har ju då hunnit umgås med barnen en 2.5-3h tills sambon kommer hem.

Men det kanske är helt fel att tänka så? Vill ju kunna ha kvar mina hästar och vill ju fortf umgås med min familj.

Sedan är det ett pass som är mellan 14.30-20.00 och det funkar ju inte alls känner jag, då jag inte kommer att kunna motionera hästarna under veckorna och om 1.5-2 år typ bara träffar min stora tjej på helgerna
kanske ska ge hästarna en vilodag då du jobbar natt? (om det bara är söndag-måndag nattjobbet är?).
jag släpper bara ut hästarna, äter frukost och går och lägger mig efter jobb. sen ofta vaknar jag kl 10-11 och kör till jobb nr 2. då så är det bara snabb mockning och att ta in hästarna när man kommer hem vid 21 innan man måste sova igen.

hade aldrig klarat mig med att bara sova efter jobb då man är ganska trött efter dagjobbet (vilket småbarn nog kan räknas som :p).

Tack för era tankar.

Varför skulle du bara få ha barnen på förskolan åtta timmar? Någon lokal regel? Våra barn har som grundtider på förskolan 9 h 40 min per dag, om barnen bara får vara på förskolan 8 h om dagen är det ju omöjligt att jobba heltid medan de är på förskolan, och det verkar ju märkligt. Det tar ju mer än 8 timmar att jobba åtta timmar, eftersom man ska resa från förskolan till arbetet och äta lunch också. Jag är ganska säker på att man har rätt till barnomsorg så att man kan jobba heltid.

Att ha ett upplägg som bygger på att du aldrig sover mer än 5-6 timmar per natt i veckorna, och dessutom försöker kasta om dygnet på helgerna, låter ohållbart i längden. Jag ser inte hur man skulle orka.

Varför inte sova på kvällen? Jag tror att om man tänker sig jobba i princip heltid, så är det väldigt svårt att få till 9 timmars fritid/familjetid varje dygn. Oavsett vilka tider på dygnet man jobbar.

Tack för era tankar.

För mig låter det som att du planerar för väldigt lite sömn, för att kunna ägna dig åt hästar och barn. Samt som att du tänker dig att tiden med hästarna kan göra att du inte kan ha vissa arbetstider.

Båda delarna känns bakvända för mig.

Sova måste man för att klara sig.

Och det är ju jobbet som försörjer hästarna, inte omvänt. Alltså får hästeriet anpassas till jobbet. Eller så ser i alla fall mitt liv ut.

När jag har jobbat natt är jag väldigt trött direkt jag kommer hem, för min del haed jag försökt gå och lägga mig direkt du kommer hem vid 6.30, och tagit hästarna sen...
Här iaf är det inga regler kring hur länge barnen får var på förskola när ni jobbar, jobbar du natt måste du vila.

kanske ska ge hästarna en vilodag då du jobbar natt? (om det bara är söndag-måndag nattjobbet är?).
jag släpper bara ut hästarna, äter frukost och går och lägger mig efter jobb. sen ofta vaknar jag kl 10-11 och kör till jobb nr 2. då så är det bara snabb mockning och att ta in hästarna när man kommer hem vid 21 innan man måste sova igen.

hade aldrig klarat mig med att bara sova efter jobb då man är ganska trött efter dagjobbet (vilket småbarn nog kan räknas som :p).

Jag kommer att jobba från sön natt till fre natt alltså 5dagar så blir många vilodagar för hästarna då

Varför skulle du bara få ha barnen på förskolan åtta timmar? Någon lokal regel? Våra barn har som grundtider på förskolan 9 h 40 min per dag, om barnen bara får vara på förskolan 8 h om dagen är det ju omöjligt att jobba heltid medan de är på förskolan, och det verkar ju märkligt. Det tar ju mer än 8 timmar att jobba åtta timmar, eftersom man ska resa från förskolan till arbetet och äta lunch också. Jag är ganska säker på att man har rätt till barnomsorg så att man kan jobba heltid.

Att ha ett upplägg som bygger på att du aldrig sover mer än 5-6 timmar per natt i veckorna, och dessutom försöker kasta om dygnet på helgerna, låter ohållbart i längden. Jag ser inte hur man skulle orka.

Varför inte sova på kvällen? Jag tror att om man tänker sig jobba i princip heltid, så är det väldigt svårt att få till 9 timmars fritid/familjetid varje dygn. Oavsett vilka tider på dygnet man jobbar.

Jag sover i nuläget inte jättemycket heller, 5-6h dock på natten (då vi ändå ska sova) ibland så lite som 4h dock bara 2-3nätter i rad om det blir så. Jobbar nu 6-15 och klockan ringer 4.15 och ibland kommer jag inte i säng innan runt 12 snåret....

Nä det vet jag inte alls om hur det är med timmarna på dagis det var någon som svarade att man räknar 8 sovtimmar så räknade med det bara...

För mig låter det som att du planerar för väldigt lite sömn, för att kunna ägna dig åt hästar och barn. Samt som att du tänker dig att tiden med hästarna kan göra att du inte kan ha vissa arbetstider.

Och det är ju jobbet som försörjer hästarna, inte omvänt. Alltså får hästeriet anpassas till jobbet. Eller så ser i alla fall mitt liv ut.

Ja som sagt så brukar jag inte sova jättemycket....

Absolut är med på hur du tänker, men som sagt så brukar jag klara mig på lite sömn så borde väl gå några år till i värsta fall....
Och självklart vill jag ha ett jobb som funkar ihop med att vara förälder och hästägare. Hinner jag inte med djuren så kan jag lika gärna sälja gården och de är en del utav mig och inte hinna med mina barn på ett bra sätt är inget alternativ då jag skaffat barn för att umgås med dom och det är inget jag ber om ursäkt för faktiskt...

Kan även säga att jag redan vantrivs på detta ställe och bättre kommer det inte bli, då de flesta utav dom som jag trivs med kommer att bli helt varslade utan erbjuden ny tjänst (vi får gå från hel till deltid) och de andra har redan tackat nej till den nya tiden pga familjelivet.

Jag har varken häst eller barn men jobbar natt 22.30-06. Hade jag haft häst att jag nog gjort bort stallet innan jag skulle sova, gjorde så tidigare när jag jobbat natt så tror nog det skulle fungera nu med. Sen försöka sova 7-8 timmar beroende på hur stort sömnbehov man har, jag stiger oftast upp mellan 15-17 nu. Har hund och gubbe som jag vill träffa och det hinner jag med.
Jag ställer oftast om dygnet lite till helgen, dels för att alla hundrelaterade saker alltid är tidigt på morgonen och för att jag vill hinna umgås med gubben och inte sova när han är vaken..
Älskar att jobba natt!

Rent spontant känner jag: Fy sjutton vilka skittider att jobba på :wtf: :o

Men jag är lite färgad av mina vänner som blev helt slutkörda av att jobba sådana tider... Det slet enormt mycket på kropp och själ att jobba natt fem nätter i rad, ställa om dygnet två dagar och sen jobba fem nätter igen.
Det blev för lite återhämtning för mina vänner, de gick som vandrande lik och orkade inte med mycket mer än att jobba och äta. Umgås var inte att tänka på.
De hade inga barn att ta hänsyn till.

Jag kommer att jobba från sön natt till fre natt alltså 5dagar så blir många vilodagar för hästarna då

Men du är väl ledig timmarna emellan? Jag har jobbat natt 10 år mellan 23-07. Åkte hem, åt frukost, gick och l mig vid 8-tiden. Sov till ca 15.00 då stallet och kom hem vid 18-tiden. Åt middag och sen vanlig kväll hemma tills jag åkte till jobbet igen.

De dagarna jag hade morgonfodring (kollektivstall) åkte jag direkt från jobbet och fodrade. Hästarna fick vila de gångerna. Var då hemma och kunde sova ca 9.30 så försökte då sova till 16.00 ungefär.

Tyckte jag hann med privatlivet mycket bättre när jag jobbade natt än när jag jobbade dagtid. Då var jag på jobbet till 17.00 och hemma från stallet först vid 21-tiden.

Men du är väl ledig timmarna emellan? Jag har jobbat natt 10 år mellan 23-07. Åkte hem, åt frukost, gick och l mig vid 8-tiden. Sov till ca 15.00 då stallet och kom hem vid 18-tiden. Åt middag och sen vanlig kväll hemma tills jag åkte till jobbet igen.

De dagarna jag hade morgonfodring (kollektivstall) åkte jag direkt från jobbet och fodrade. Hästarna fick vila de gångerna. Var då hemma och kunde sova ca 9.30 så försökte då sova till 16.00 ungefär.

Tyckte jag hann med privatlivet mycket bättre när jag jobbade natt än när jag jobbade dagtid. Då var jag på jobbet till 17.00 och hemma från stallet först vid 21-tiden.

verkar som en bra rutin :),
Jag tycker att nattjobb är trevligare än dagjobb, då man är hemma då det är ljust och kan sova hela fm då det ändå aldrig är ngt som ska göras :p. Sen är det perfekt att kunnat rida när det är ljust och ändå vara med familjen på kvällen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 216
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar