Ni som har fått ett barn till, hur har det förändrats?

Ciilia

Trådstartare
Just nu har vi en 2-åring och känner väl att det kanske är dags att börja fundera på ett andra barn. Men vi vill vänta tills vi kan flytta till en stad där min sambos föräldrar bor. Just nu har vi ingen barnvakt och har aldrig haft någon, vilket ibland kan kännas tråkigt att vi två aldrig kan göra något ihop. Däremot unnar vi oss mycket egentid, då jag tränar med hunden och min sambo spelar tennis. Vi vill inte att vår son ska vara ensambarn, men samtidigt undrar man hur det kommer att vara att ha två barn? Hur mycket hinner man med sig själv? Kan ju låta jätteego, men jag vill inte tappa mitt stora intresse. Berätta om era erfarenheter...

Sv: Ni som har fått ett barn till, hur har det förändrats?

Lite mindre sk egentid får man väl med två barn eftersom man ju gärna vill hinna med att umgås lite ensam med varje barn oxå, men så himla stor skillnad tycker jag inte det är; när du är på hundrning är din sambo hemma med två barn i stället för ett , helt enkelt. O den stora blir ju allt större o i vissa moment mer själ gående allt eftersom (o den lilla med så klart såsmåningom)

För oss gick det från kaos till überkaos. Men man vet väl redan innan hur ens barn är? Är det ett lugnt barn är det väl inga större bekymmer och har man redan innan ett väldigt krävande barn så kommer det barnet inte bli lättare för att det kommer ett syskon.

Vi kommer att få vårt andra barn när vår sin är 2 år och 2 månader. Jag tror att det kommer att bli ganska jobbigt. Vi bor långt ifrån våra föräldrar och har heller inga barnvakter. Vi brukar försöka åka iväg en förälder med barnet då och få så att den andra ska få lite tid själv hemma. När vår son var mindre åkte jag ofta och spårade med hunden eller gick långpromenad med hunden och med honom i sjal, nu åker vi kanske och badar. Det går ju inte med en vild 2,5-åring och en liten bebis.

Kort sagt, för vår del tror jag det kommer bli tufft att åka iväg och göra något med båda barnen bara den ena föräldern.

Här är småsyskonet ganska nytt, 3 månader, och storebror var 3 år när han föddes. På många sätt flyter det smidigare än jag trodde, men det är ändå så att 1) man alltid är mer bunden av en bebis än ett större barn (särskilt om man ammar, det är ju svårt att dela på) och 2) vi försöker undvika att vara ensamma med båda barnen kvällstid. En tröttgnällig (läs: tröttgnällig till trötthysterisk...) bebis går väl an att handskas med, men att göra det samtidigt som man ska försöka få storebror, som också är trött och känsligare än vanligt, i säng är inte något jag skulle vilja göra varje dag... Men båda dessa saker är ju ändå sådant som går över relativt fort.

Det går, men man får anpassa aktiviteterna lite. vi har två år och fyra månader mellan barnen, och det funkar att ta med båda barnen själv. Men man får förbereda noga med nyammad bebis, nybytta barn, och sen välja en aktivitet i stil med gå till lekplatsen eller åka tåg till lekplats. Tricket är ett ställe dit man kan ta vagnen, och sen alternera mellan bebisen och det stora barnet, och där man snabbt kan fly fältet ifall något barn ledsnar.

Hos oss är en förälder ensam hemma med barnen minst tre kvällar i veckan, det funkar. Däremot är det svårt att hinna med hushållsarbete efter nån ordning när man är själv med barnen, tycker jag. Men nu t ex är jag själv med barnen, bebisen ligger i mitt knä och stora barnet sitter bredvid och tittar på svt play.

Vi hinner ungefär lika mycket på egen hand nu när vi har två barn som när vi hade ett, skillnaden är att vi är lite tröttare, eftersom det är mer krävande att vara själv med två än med ett barn, så den som har hand om barnen blir tröttare och hinner fixa mindre i hushållet.

Våra barn är nyss fyllda 2 år och 2 månader (22 mån mellan).

Hos oss beror det väldigt mycket på hur mycket egentid vi vill ha. Ibland finns inget behov hos någon av oss och ibland vill vi båda ha mycket egentid. Vi gör oftast så att vi tar med oss båda barnen till våra föräldrar.

Efter första barnet var jag igång och red ett par gånger i veckan. Idag tror jag inte vi skulle få ihop det, och jag är tveksam till om jag vill så det är ju inget problem idagsläget.

Hade jag haft ett superintresse för något hade jag nog prioriterat det högre och kanske haft motivation att göra det på kvällen. Nu är jag så trött på kvällen att jag oftast somnar/ligger och surfar i sängen med barnen vid 20-tiden (som nu)...

Ja man får väl ta sig för lite enklare saker som gå till lekplatsen, och planera noga. Hushållsarbete tycker jag personligen är en utmaning redan nu, särskilt matlagningen efter förskolan.

Jag har fortsatt rida två kvällar i veckan även nu med två barn, och det går bra, tycker jag. Däremot rider jag inte lika sent nu, utan är hemma senast halv tio. Förut var jag inte hemma förrän midnatt, och det hade varit väldigt tungt nu, klockan tio är jag väldigt trött. Snarare har ridningen och den återhämtning den ger blivit viktigare nu när vi har två barn, jag blir mycket tröttare om jag inte varit i stallet en vecka. Det är egentligen inte egentiden som är så viktig, utan att ha några timmar i veckan som jag inte har ansvar för barnen och är i ständig beredskap. Om jag sen är själv, med min man eller någon annan spelar mindre roll. Men det sliter att ha jour 24/7, vecka efter vecka, och aldrig ett ögonblick som man kan koppla av utan att ha ett öra och öga på barnen.

Senast ändrad:

Tack för alla svar! Kul att läsa om andras erfarenheter!

Jag tycker inte att det var så stor grej att gå från ett till två barn (har 1,5 år mellan mina). Man var liksom redan inne i det hela på något sätt. Sömnen var väl det som blev mest påverkat i så fall. Nu när döttrarna är 4 och 2,5 tycker jag att det fungerar fantastiskt fint och det är riktigt roligt!

När det gäller egentiden så är det klart att man blir mer bunden ett slag när man får en ny bebis, iaf om man ammar. Men efter låt säga ca ett halvår borde det ju kunna fungera "som vanligt" igen, dvs du får din egentid och pappan tar båda barnen och vice versa.

2år och 5 månader mellan mina pojkar. Nr 1 en fartfylld kille med dåligt tal (då mkt bättre nu) och nr 2 en såndäringa drömbebis som mest sov, åt och var glad som bebis.

Så för oss som var van vid 1. världens grymaste kolikbebis för att sen ha ngn lugn månad innan nr 1 kom på hur man rör sig var det faktiskt ingen större skillnad med ett barn till två. Nr 1 lugnade sig massor (ålder förstås) och nr 2 har aldrig ens varit i närheten av hur krävande storebror var.

Så jag tror det är väldigt olika beroende på vad för slags barn man får. Hade vi fått tvärtom på våra barn tror jag det varit mycket värre då man "tror" sig veta hur det ska vara med att få barn.

Att skaffa första barnet va det enklaste jag gjort i mitt liv. Han va så lugn och go, grät aldrig och va nöjd i alla famnar. Hade jag fått trillingar hade det inte varit jobbigt om alla vore som han..
När dottern kom. Sötaste raraste och vackraste i hela världen. Men ack vilken skrikpära... Nätter som dagar. Hon höll mej vaken i 5 dygn i sträck när sambon jobbade borta. Jag va helt knäckt en tid då.
Men jag ångrar inte en sekund. Två barn är mer än dubbel kärlek och glädje..

Rent tidsmässigt är det som det är. Mindre egentid med sambon. Vi har bara varit bort en gång sen hon föddes. (1 år).. Och vi har ett stort socialt umgänge av familj och vänner.
Vi har bara inte tagit oss tid för vi trivs att vara hemma. (sen trivs dottern inte i alla famnar)..

Nu när dottern börjar gå och leka mer får jag mer tid att göra saker. Barnen roar varandra mer. När jag diskar brukar jag be sonen komma och han busar med henne för fulla muggar.. Jättehärligt :)

Jag har fortsatt rida två kvällar i veckan även nu med två barn, och det går bra, tycker jag. Däremot rider jag inte lika sent nu, utan är hemma senast halv tio. Förut var jag inte hemma förrän midnatt, och det hade varit väldigt tungt nu, klockan tio är jag väldigt trött. Snarare har ridningen och den återhämtning den ger blivit viktigare nu när vi har två barn, jag blir mycket tröttare om jag inte varit i stallet en vecka. Det är egentligen inte egentiden som är så viktig, utan att ha några timmar i veckan som jag inte har ansvar för barnen och är i ständig beredskap. Om jag sen är själv, med min man eller någon annan spelar mindre roll. Men det sliter att ha jour 24/7, vecka efter vecka, och aldrig ett ögonblick som man kan koppla av utan att ha ett öra och öga på barnen.

Helt sant. Jag kommer nog till det stadiet om ett tag, än så länge är lillebror så färsk att jag har lite svårt att släppa. :angel: (Och ja, han har varit iväg med pappa och storebror och jag har haft egentid, men det är inget jag har ett stort behov av än).

Kl
Jag fick tvillingar när min första son var 3 år. Och jag tycker att det fungerar ganska bra. Jag har blivit väldigt effektiv måste jag säga, och skurit ner på allt som inte är måsten. Det jag prioriterar är träning, och det ägnar jag mig åt ca 5 dagar i veckan, men det tar kanske bara en halvtimme att jogga, så i stället för att koppla av med TV eller dylikt så sticker jag ut och springer när barnen sover. Vi har väldigt lite barnvakter eftersom de alla bor så långt bort.

Har två barn med ganska exakt 2 år emellan. Kan säga att de första två åren minns jag knappt någonting av, de är som i en dimma bara. Konstant sömnbrist är väl den största orsaken till det. Dottern (som är yngst) var visserligen väldigt lugn och glad som bebis, men hon sov inte på nätterna - och att ta igen sömn på dagarna när hon sov funkade ju inte för då var ju storebror vaken.

Så här med lite perspektiv på det är det ändå värt det med god marginal. Våra barn är världens bästa kompisar och har enorm glädje av varandra. Visst, de bråkar och slåss rejält emellanåt, men de kan också sysselsätta sig tillsammans i timme efter timme med alla möjliga lekar. Även om det givetvis tar lite mer tid att få den där egentiden med varje barn så frigörs också mycket tid av att syskonen har varandra att umgås med, i alla fall har det varit så för oss.

Jag har fyra barn. Första barnet var 4½ när andra föddes. Även fast jag var ensamstående då tyckte jag inte att det var speciellt jobbigt.
När trean kom var barnen 9 och 5. Inte heller då tyckte jag att det var jobbigt.
Jag kunde vila på dagen vid behov, och storebrorsorna hjälpte till att passa bebisen då och då.
När fyran föddes var barnen 11, 6 och nästan 2. Det var 4 månader sen.
Nu kan jag tycka att det är lite jobbigt ibland. Särskilt morgnarna kan vara lite stressiga när stora barnen ska till skolan.
Men vi börjar få lite rutin på det nu.
Jag och maken hjälps åt med matlagning och resterande hushållsarbete på kvällen. Jag får inte så mycket gjort på dagarna.
Är på öppen förskola med bebisen och 2-åringen 2-3 dagar i veckan.
Prioriterar att umgås med dem framför städning.

Egen tid har jag aldrig haft speciellt stort behov av.
Men ska försöka komma igång med lite träning när jag känner att jag kan vara ifrån den lilla minst en timme.

Problemet med att ha småbarn och strunta i städningen, tycker jag, är att småbarn tillbringar så mycket av sin tid på golvet, och om golvet då är smutsigt och dammigt, så blir ju barnen också smutsiga och dammiga, det känns helt enkelt inte så trevligt att låta dem leka bland dammråttorna, tycker jag. Sen är det ju alltid rätt myclet tvätt och disk när man har barn, och det känns inte riktigt heller som man kan strunta i, såvida man inte ska gå i smutsiga kläder och äta från odiskat porslin?

Jag tror väldigt få prioriterar att polera krukväxterna framför att umgås med sina barn, kruxet är väl att även nån sorts lägstanivå - typ mota de värsta dammråttorna, och se till att alla är mätta och rena - tar rätt mycket tid när man har småbarn. Jag tycker inte man hinner umgås oavbrutet med barnen när man föräldraledig, det är amning och mellanmål och lunch som ska lagas, dukas fram, dukas av, diskas, tvätt som ska sorteras, tvättas, hängas och vikas, blöjor som ska bytas, händer som ska tvättas, och så vidare och så vidare.

Senast ändrad:

kl
Jag har två barn. 1 år och 5 månader mellan dom och det går super bra tycker jag. Jag tror att det blir lite vad man gör det till. Och vad man har för inställning. Min första dotter va ett litet monster! ;) Nej men hon va ett barn som va lite mer krävande och hade MYCKET ont i magen. Det va det värsta. Men min tvåa som är fyra månader nu är så snäll. Lätt som en plätt är hon. Så jag trodde att min lilla skulle vara lika skrikig som min äldsta va. Därför blev allt så lätt eftersom jag ställt in mig på att det skulle bli jobbigt.
Och jag har två motton som jag haft sen minstingen kom. "Gör det lätt för dig" Och med det menar jag att om du vet att du ska iväg på kvällen så förbered då på dagen. Packa skötväska och lägg fram kläder. Och "Det blir som det blir" Är det inte super rent över allt så vem bryr sig?!

Vår egentid har inte förändrats massor. Skillnaden blir ju bara att när han spelar tennis är du själv med dom och när du tränar är han själv med två.

Det blir inte så stor skillnad som från 0 barn till ett barn.

Det jobbigaste är nog när man är själv med dom och ska åka iväg. Det är lite krångligt.

Det är exakt samma tidsslukare som i vårt hem. De små grundläggande saker som fixa mat, duka av och städa efter maten osv tycker jag tar enormt mycket tid. Ibland funderar jag på om jag gör något fel, men vi verkar ju vara flera som har det så! Sen är det i princip dags att börja med nästa måltid igen ;-)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 839
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 296
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 992
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar