Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...
Absolut.
Det jag ställer mig frågande till är vilka värderingar man har som skiljer sig så pass från förskolans att man måste ha barnen hemma?
Jag vill att jag och maken är barnets främsta förebilder, som formar barnen till vad de blir i framtiden.
Jag har inte skaffat barn för att låta förskolepersonal forma dem utan
jag vill göra det själv.
Är det så himla svårt att förstå den prioriteringen?
Jag kan bara tala av egen erfarenhet och det är att man lämnar barnen på dagis för att de ska lära och utvecklas i samspel med andra.
Och jag säjer fortfarande att FÅ föräldrar skulle sätta sina barn på dagis för att "lära och utvecklas i samspel med andra" om de hade kunnat välja att vara hemma och ta hand om barnen själva. NU är det så att som samhället ser ut så är det i de allra flesta fall så att båda föräldrarna måste jobba för att försörja familjen och det vanligaste är att arbetet sker på dagtid, att båda arbetar samtidigt. Och så måste barnen vara någonstans.
Men jag tog illa upp (och tycker fortfarande det är lågt) att kalla förskolan för barnförvaring när flera av oss lagt ner flera års utbildning och hela vår själ i detta.
Ja, det syns tydligt att du tar illa upp av att någon ser på saken på ett annat sätt än du gör, men läs då detta:
Jag tycker det är
jättebra att personalen på förskolan är väl utbildad, så att de kan ta hand om barnen där på bästa sätt. Det är
toppenatt det finns folk som
vill jobba med att ta hand om andras barn.
Jag vill inte på något sätt förringa förskollärarens insatser.
Men det är fortfarande så att dagis/förskola hade inte funnits/behövts i den omfattning det gör nu om det inte hade varit för att föräldrar behöver någonstans att göra av sina barn när de arbetar.
Jag har förmånen att kunna förlägga min arbetstid till tider då maken är hemma och har därför inget behov av förskola/dagis.
Och om det är någon tröst för dig så kan jag berätta att jag själv hade kanske kunnat tänka mig att låta mina barn ha 15-timmarsplats ifall det hade funnits ett dagis i byn där de ska gå i skolan, för att de skulle få lära känna barnen i trakten innan skolan börjar. Men eftersom där bara finns dagmammor så har det inte känts aktuellt - även om det är bra dagmammor. För Dagmammor är om möjligt ännu mer barnförvaring än dagis, i mina ögon.
Ständigt behov har ingen heller hävdat innan Ameo. Jag tror ingen här menar att små barn ska vara heltid på förskolan.
Jag kan inte påminna mig om att jag har hävdat något om ständigt behov, men visa mig gärna....