Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...
Men jag kan inte sätta likhetstecken mellan barn som går timmar på förskolan och en stressig familjetillhörighet? Allt måste ju vara individuellt beroende på familjesituationen.
Jag resonerar också helt olika dig när det gäller att äldre syskon nödvändigtvis ska sluta på förskola för att vara hemma med förälder och syskon. Våra barn kommer definitivt att fortsätta gå 15 h på förskolan om de får ett syskon. Jag anser det självklart att även barn nr 2 får ensamtid med föräldern precis som första barnet fick och vi har en superb förskola där barnen trivs utmärkt och utvecklas.
Kanske man även kan hinna ta en tupplur med bebin och därmed orka vara en bättre förälder än en med konstant sömnbrist.
Men det är väl tur att man kan tänka och agera olika och förhoppningsvis hamna på samma slutresultat!
Persoligen så tror jag att om barnen är trygga i sig själv så fungerar det i grupp åxå, samt att de ska ju inte bara leva hemma. Den enda skillnaden jag har märkt på mina barn är att de inte har behov av att vara till lags för att få ingå i en konstelation, samt att de inte alltid behöver vara i första ledet.
Det som jag ser som det viktigaste för små barn är inte att träna på aktiviteter som stärker grupptillhörigheten, utan att leva mindre stressigt i familjetillhörigheten. Det är något som jag själv många gånger har märkt hos barn som väldigt tidigt börjat på dagis, t.ex. vänner till mina barn. Många har inte alls varit så "sociala" som gruppträningen borde ha gett dem, utan mer lärt sig ett spel för att få uppmärksamhet.
Och i det fall det måste läggas mer jobb på att barnen får samverka i grupp så vinner man så mycket mer på andra plan som enligt mig uppväger flerfallt.
Även om familjen består av en vuxen och ett barn så finns det ju för det mesta fler personer inblandade. Och visst, man tränar den ändå men inte på samma vis.
Kicki
Men jag kan inte sätta likhetstecken mellan barn som går timmar på förskolan och en stressig familjetillhörighet? Allt måste ju vara individuellt beroende på familjesituationen.
Jag resonerar också helt olika dig när det gäller att äldre syskon nödvändigtvis ska sluta på förskola för att vara hemma med förälder och syskon. Våra barn kommer definitivt att fortsätta gå 15 h på förskolan om de får ett syskon. Jag anser det självklart att även barn nr 2 får ensamtid med föräldern precis som första barnet fick och vi har en superb förskola där barnen trivs utmärkt och utvecklas.
Kanske man även kan hinna ta en tupplur med bebin och därmed orka vara en bättre förälder än en med konstant sömnbrist.
Men det är väl tur att man kan tänka och agera olika och förhoppningsvis hamna på samma slutresultat!