Sv: Ni med misstänkta IR hästar
Hur många trådar ska det ta dig innan du förstår att du har fel och att alla hästar INTE kan gå på fri tillgång. Att alla anpassar sig efter sitt behov och håller hullet är en total myt. Återigen - sluta insistera på att du vet allt och inse att det finns fakta som du faktiskt INTE har koll på. Hur många IR hästar tror du det finns som utvecklat IR pga just att de gått på fri tillgång och blivit överfeta pga att de just gör detta - dvs de äter mer än de behöver och blir överfeta? svar: Många.
Men snälla du!!!!! Om man läser i texterna så kan även en smal häst ha IR. Så jag fattar inte varför du binder upp dej på tjocka hästar...
Om du ex ställer en häst på bete som haft ca 4 kg hö som D-ponny. Så vräker den i sej och det blir en chock för hästen. Massa energi mm. Då den lätt för fång, helt självklart. Även IR då från hungrig med lite hö och så ut på bete även om du begränsar med några h, betesredocerare mm.
Så vräker i sej hästen mer gräs och då blir det ex fång eller IR om det är mot gräset.
Från begränsat med socker till att vräka i sej blir en cock för en kännslig häst som man inte sett IR på. Men som kanse ligger och vilar.
När jag släppte mina ponnys på bete som haft fri tillgång på hö hela vinter så äter det normal mycket då de inte är svulltna. Det blir ingen cock av socker eller annat. För de är vana att själva äta endast det de behöver. Vilket det fortsätter med.
De som har lite hö och släpper ut sina hästar på bete de borde skämmas och anklaga sej själva för hästens IR eller fång då det i stort sätt inbjuder till det... Men du tänker inte logiskt. Du förstår inte vilken cock det blir för hästar ,med lite hö att komma ut på bete och helt plötsligt ska de klara av att begränsa sej normalt som de kan om de är vana vid fri tillgång..
Om du tänker på det.. SÅ på höst/vinter/vår ska vi bestämma hur mycket hästen ska äta. Sen så helt plötsligt ska de själva få bestämma och känna av när de inte ska äta mer. De bara vräker i sej och det blir självklart rubbning i tarm, ökad med massa socker.
Det är ju helt självklart. Anntingen så får hästen lära sej att alltid äta och bestämma själva eller så aldrig. Men då ska man inte släppa de på bete. DÅ amn har ett annsvar över sin häst..
Då kan du likannas ha kvar de utan gräs och fortsätta med hö och ta det enda något liknnande normala livet de har... Vilket jag tycker är helt sjukt att man väljer för sin då så kallade vän..
Jag fatttar inte hur man logiskt ska tycka att de ska klara att endast äta det de behöver av gräset när de får portioner hela året annars. Det är så det klingar IR och fång mm. Inte konstigt att sånt har ökat i dag och bara mer och mer hästar får det och det kommer öka om vi inte tänker om.. Sen är självklart en skogshage med magert det bästa..
Jag har gått hästlinjen och när jag varit ute på praktik hos olika kända och okända praktik platser, har jag än bara sett fördel med fri tillgång och fler börjar annvända sej av det.
För de äter vad de beöver för att bilda rätt muskler...
JAg gemför inte bara med mina egna hästar utan nu menar jag ett stort antal uppfödare och tränare i Sverige...
Så teorin som jag och många mer och mer börjar få är att fri tillgång på foder så är de vana året runt att äta det de behöver och man undviker IR mm..
Jag har som sagt inte sett någon häst på fri tillgång som varit feta...
Som sagt vet en uppfödare på 100 Shettisar.
Du vet shettisar som alltid är överviktiga mm mm!!! Om du vet det?
Ingen av de var feta utan i utställnings kondition i hullet. Hon ställer sina Shettisar jätte ofta.. Om shettisar klara att gå på fri tillgång utan att få fång, IR eller annat.. Så kan de flesta det.. Då shettisar är de första som fick väldigt begränsat med foder och började få problem med fång mm.
EN häst som får IR och fång klarar inte att begränsa sej de gånger de själva ska bestämma över maten.
Jag litar på mina hästar så pass att jag vet att de bara äter det de behöver och inte mer.
Har även haft halvblod på box på fri tillgång hela natten på hö.. Han åt ca 8 kg hö om dygnet. Alltså inte mer än vad han borde. Man han blev inte tjock och han slapp va stressad över att han inte hade mat och inget att göra. Eller att han skulle vara hungrig eller annat. En väldigt balanserad och trygg häst blev det.
Du behöver inte lyssna ett skit på min logik, jag vill bara att andra kan lära sej av vad jag lärt mej. Sen är det upp till vara och än om de tycker samma. JAg tvingar ingen.
Men eftersom allt ökar hela tiden så vill i alla fall jag förhindra det och försöka lista ut varför..
Nu kan de få fång av massa andra saker och säkert IR kan säkert vara ärftligt.
Men ger man fri tillgång alltid så klara de i alla fall att begränsa sej vid bete..
Att alltid ex ge hö innan bete gör att de inte är jätte hungriga utan lite mätta.
Mycket sånt kan man göra också..
sen kan som jag även sagt att det finns hästar som inte kan som exempel om de ligger och äter.. Nu ahde denna ponnyn inte gjort så om den var uppfödd på fri tillgång på foder...
Så vist finns det hästar som ex klarar fri tillgång också... Men man måste ändra från grunden när man föder upp hästar. Men de flesta klara övergången om de klarat att gå på bete och lära sej att begränsa sej.
Har de fång kännsliga mot gräs så kan det bli så att de aldrig kan äta gräs då de är kännsliga för det..
Det ahndlar om grunden och det kan finnas hästar som inte klara det. Men hade alla varit uppväxta på fri tillgång så hade det inte varit några problem för de...