Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Då kan du likannas ha kvar de utan gräs och fortsätta med hö och ta det enda något liknnande normala livet de har... Vilket jag tycker är helt sjukt att man väljer för sin då så kallade vän..

Vad tycker du ALTERNATIVET är, för t ex mina?

Så teorin som jag och många mer och mer börjar få är att fri tillgång på foder så är de vana året runt att äta det de behöver och man undviker IR mm..

Under förutsättning att de inte blir tjocka, Blir de tjocka har man lagt grunden för en ökad risk för IR.

Jag har som sagt inte sett någon häst på fri tillgång som varit feta...
Som sagt vet en uppfödare på 100 Shettisar.

Den här har gått på fri tillgång..

hulllucia09emil2.jpg

Kan du inte visa bilder på dina hästar?

Jag ser att du inte är så gammal, så jag skall försöka förklara lite tydligare vart du har fel i ditt resonemang och den kunskap du försöker förmedla till andra.

Jag skulle aldrig dröma om att föreslå att släppa ut en häst som inte är van vid gräs, på gräs.
vad har det att göra med att portionera ut lagom mat, regelbundet under dygnet, utifrån vad hästen skall äta för att hålla hullet och må bra, dvs vara i lagom hull? Ingen häst vare sig svälter eller är hungrig av att fodras regelbundet över dygnet, utan att för den skull stå på fri tillgång.

jag säger det igen: du har FEL ang. att alla hästar anpassar sig till fri tillgång bara de blir vana vid fri tillgång. Flertalet hästar äter mer än de behöver, och blir för feta. Det är dessvärre inget jag hittat på, utan ett konstaterat faktum.

dina märkliga rekommendationer ang. fånghästar och dina teorier om hull och orsaker till fång och IR har kommit fram tidigare i trådar, och du är ute och cyklar och behöver läsa på. Det blir ytterligare mer förvånande när du anser att du kan allt för att du gått hästlinjen. Uppenbarligen, och helt klart, har du inte en aning. Hade du hängt med i svängarna runt fång teorier och rön, så hade du även varit medveten om veterinärernas tankar runt just det här med fri tillgång året runt, och faktumet att det blivit så poppis i sverige senaste årtiondet. Genetiskt så är hästen i stort sett oförändrad sen urminnestider. Den är inte gjord för att ha riklig tillgång på näringsrikt foder året runt över huvud taget. Hästen är snarare född att ströva långt, och LETA efter mat. Inte stå vid ett uppdukat smörgåsbord.

Moa: diskussionen om fri tillgång har kommit in i debatten dels för att sanio rekommenderar det som det ultimata sättet att undvika fång och IR : ) och från min sida har det även kommit in då jag som alexandra, kan intyga att fri tillgång är en stor anledning att hästar FÅR fång och IR.

Senast ändrad:

knapplån

Min ponny är troligen en ponny med anlag för IR. Hon fick i stort sett fri tillgång på foder en vinter när hon var ganska ung och släpptes sedan på betesvall eftersom hon var unghäst :confused:. ( Uridiotiskt korkat - jag vet! men nu har jag lärt mig och hon har fått betala priset) Hon vräkte inte i sig gräset i hagen men hon blev fet ändå. Hon har alltid fortsatt att äta trots obegränsad tillgång på mat.

Jag tror att om man hävdar att hästar med anlag för nedsatt insulinkänslighet kan gå på fri tillgång utan att bli för feta så har man nog aldrig haft en sådan häst själv eller också har man fel uppfattning om vilket hull som är normalt.

Jag har läst en hel del om IR hästar och inte träffat på en enda som skriver att de kan få fri tillgång till mat och definitivt inte till ett bete. Grönt gräs är inte alltid hälsosamt för dessa hästar.

till Sanio
det är jättetrevligt att du har gått hästlinjen men ett litet tips kan nog vara att läsa en del av trådarna här på hästvårds och forum sidorna så inser du kanske att en del av användarna kan en hel del om det de skriver om.

Fast UK har rätt rejäla 'hullproblem' med, i meningen synen på vad som är normalt hull. Och det 'extra' problemet att i show-världen så dömer domarna efter det alldeles för höga hullidelaet
.

Ja därför så nämde jag inte dem här, de har ju även vad jag förstår en ännu högre sjukdomsfall i välfärdssjukdomar än vi på sina hästar.

Men finns ju studier gjorda i Sverige om att 80 - 85% av ridhästarna ÄR i för högt hull, och det går högt upp i nivåerna med. Hästägarna var rätt dåliga på att korrekt bedöma hull med.

Jag motsäger inte det alls utan håller helt med att våra hästar ofta har överhull och att vår toleransnivå ligger högt för vad man anser vara normalhull hos många. Jag själv är en av de som anser att om man ser revbenen och hästen är toppig så är den för mager och i underhull. För mig är normalhull när man kan känna revbenen med lätt tryck men inte räkna dem för blotta ögat och manken bör inte vara urholkad.

Jag hävdar ju fortfarande att det vore en insats om veterinärerna kunde påpeka ang hullet, men veterinärerna verkar ha anammat samma skala som djurägarna? Eller så blir det sånt liv på hästägarna om de kritiserar.

Nu har jag träffat vettar som påtalat hull många gånger på olika hästar, men därmot missat att påtala en hel del andra väsentligheter som man kunnat se. Men jag tror överlag att en hästägare kommer in med ett problem ofta för ögat synbart eller för hjärnan logiskt var problemet är utifrån beskrivning och då fokuserar veterinärerna på det och inget annat.
Är övertygad om att många veterinärer trots allt ser många fel och brister men att de inte vill börja diskutera annat än det hästen kom in för dels för att det skulle vara så pass tidsödande och de skulle då börja ställa och ge råd och kanske andra diagnoser gratis och troligen även trampa en del på tårna.

Sen tror jag också att bättre kunskap om hur man bantar. Ofta får man ju höra 'mindre mat, rid mer', och det är korrekt. Men för en hästägare som redan ger sin häst minimalt med mat och rider massor men den fortfarande är i för högt hull (och då kan man börja misstänka IR btw) är ju inte hjälpt av det.

I ett sådant läge om det inte går att medicinera eller om inte ägaren kan tillhandahålla det foder som skulle krävas så ska ju hästen tas bort för kan den inte äta den maten den igentligen behöver för att må bra kort -och långsiktigt så lär ju följdsjukdomarna komma iaf ganska snart.

SÅ det är ett ganska stort, och ffa 'spritt' problem det där.

Å kommer troligen att vara i många år framöver tyvärr.

från www.ecirhorse.com
Mineral balancing is also very important for these horses. Magnesium is a good example. Adequate magnesium is critical to both burning of fuels and storage of energy in every cell. On the trace mineral front (iron, copper, manganese, zinc, selenium, chromium), the mineral patterns very commonly found in hays are not helpful for IR control. Copper, zinc and selenium are important antioxidant minerals but are commonly deficient

Sedan tycker jag ändå man ska vara försiktig med mineraler...

.
I ett sådant läge om det inte går att medicinera eller om inte ägaren kan tillhandahålla det foder som skulle krävas så ska ju hästen tas bort för kan den inte äta den maten den igentligen behöver för att må bra kort -och långsiktigt så lär ju följdsjukdomarna komma iaf ganska snart.
.

Jo, men för att man ska komma dit måste ju ägaren få kunskapen. Inte bara svaret 'ge mindre mat'. Alltså om jag kommer in med en tjock häst, ber veterinären om råd hur jag ska banta den, får svaret 'ge mindre mat och rid mer', så gäller det ju att veterinären inte bara 'stannar där'.

Utan att det informeras om att det finns metaboliska störningar, vad de innebär, om att sockeranalysera grovfodret etc etc.

så 4 kg hö är allt din d(?)ponny äter i dygnet?

jag förstår att du är rädd för övervikt och fång och försöker göra det bästa för din ponny men det låter sjukt lite. min dponny äter nästan 3 ggr så mkt (och är normal/smal).

kan det verkligen vara bra att ge så lite??

mina tanker går till anorektiker som inte går ner i vikt trots att dom äter typ ett äpple om dagen eftersom kroppen är inställd på svält och ämnesomsättningen totalt förstörd.

inte menat som kritik och jag hoppas du ej tar illa upp, men svält kan ge ganska obehagliga och smärtsamma följder det också. förutom skada på inre organ och kolik samt magsår så gör det ont att vara hungrig hela tiden, det vet man ju med sig själv...

kan du inte motionera den mer eller prova olika tillskott och se om det kan normalisera hans kropp? att svälta resten av livet låter hemskt.

verkar som en bra sida men går knapt att läsa för texten står över bilderna i högermargen? :confused:

Detta kom inte med innan.....

Jag är hemsk ledsen att alla får läsa detta, för det förstör..

Men att du ens säger att jag är barn mm bara det bevisar att du måste ge dej på mej med näbbar och klor Jag sjunker inte lika lågt och går på folk annat än att jag tycker olika.

Mina teorier kommer också från rådfrågan av lärare och även vetrinärer.. det finns vetrinärer som säger att de ska röra på sej vid fång.. Ingen vetrinär behandlar med samma medecin och tanke i nästan hela sverige vid fång. Så det finns inget som säger att så och så är det. För tro mej, då hade de enas.. Hade vi vetat exakt vad fång är så had evi kunnat så sånna beten mm mm. Då hade vi kunnat undvika det. men dagens undvikanden hjälper inte..
= det stämmer inte.

Det blir mer och mer populärt med fri tillgång och det finns en annledning.. Att visa en shettis i jätte tjock vinter päls då ser alla shettisar tjocka ut... Jag kan fråga henne med shettisarna om jag får låna bilder av henne. gör det med en gång och ni kommer se att det är i fint hull och inte i utsällnings tjock hull.

Mitt sto äter ca 8 kg hö på fri tillgång.. Hon går ute 24h per dygn utan täcke. Och hur får du 8 kg hö som något onormalt? DU kan inte gemföra med din häst som går på box.
De har 1 hk med en brant backe där de går upp och ner några gånger om dagen. Inte heller något man kan gemföra en box häst i en liten plan hage med..
8 kg är inget onormalt helelr för den delen. Jag väger balarna och har koll på hur mycket det går. Vid 25 minus åt hon ca 10 - 11 kg hö.

Mitt halvblod och jag hoppade 1.10 och red lektion minst en gång i veckan och dressyr en gång i veckan och sen uteridning mm. Han hade fri tillgång på natten och åt aldrig upp. 8 kg höll han sej på. Vi hoppa även terräng.. Han har varit os reserv för svenska landslaget.. Han stod i box...
Ni verkar tycka att ett halvblod på 1,65 i stort sätt full tävlingskondition skulle få för mycket med 8 kg ????
Hjälper säger jag bara..

Jag jobbar för att hästen ska ha det naturligt. Det kvittar om du gått häst gymnasie eller om du läs en bok så är inte 4 kg knappt 2 h mat något naturligt för en häst.. Att äta på 24 h..

Läser du vilken bok eller annat som helst så mår de bäst av så många timmar som möjligt som de kan stå och äta...
Har man ingen bra annledning att inte ge sin häst för lite TS så ska man inte göra det.

Sen kan amn inte ha en box hage ute och tro att de ska kunna ha fri tillgång på hö. FÅr då äter den för att den har tråkigt...
En gång i vintras fick jag begränsa höt och det var när det var 25 minus och 2 m snö. De hade bara gått upp en liten stig och annvände inte ens halva hagen, de rörde sej knappt alls. DÅ fick jag sätta ett stopp. DÅ stod de och åt för att de hade tråkigt..

Tänk dej bara så här..
Du får vatten och torrt doserat bröd i ca 8 månader per år och sen ska du på ca 4 månader få färskt bröd med till och med pålägg och vatten obegränsat. Vad gör du?
Vräker i dej och äter massor. Självklart inte tänker du nej jag kan inte äta så mycket det funkar inte.
och sen när det börjar bli vinter och det tar slut så får du bara lite torrt bröd igen...

Kom inte och säg att vi som jobbar för att hästen ska få det naturligt att vi är sämre än ni som jobbar tvärt om...

JAg skriver i många trådar över detta nya som börjar bli allt vanligare för att varje häst som får sitt liv mer mot naturligt får mej att må bättre.

Att läsa in de i små boxar och hagar med foder 2h på 24 h är inget naturligt det kan du inte få in i mitt huvud..

Har en granne här hos mej som föder upp ca 10 halvblods föl på fri tillgång på foder och lösdrift om året. Även sto med föl mm. Även en hel del fler uppfödare börjar så här.. Hon säljer hästar till mycket elit ryttare.

Vad du än säger. att jag skulle vara så 10 år så kan du inte hindra mej från att jobba för att hästar och djur ska få det bättre och mer naturligt än vad de har nu..

jag har varit utbytes elev i Frankrike där stod alla hästar på box och fick aldrig gå ut.. Så visst har vi det okej för hästarna i Sverige men det kan bara bli bättre..

Vänta bara om det blir som det är tänkt. Då ska det bli samma regler i hela Eu på djur. De tror att de kommer hända inom 5 år. Då kommer våra djur få ha det sämre igen och då blir väll du jätte glad.. Kan du alltid ha hästen inne på box jämt och då kan du kanske bara ge 3 kg hö om dagen.. Spara du pengar också..

Hade gärna haft 3 hk hage i skogen med massa backar och kuperat och självklart fri tillgång.. vilket dröm liv för mina små älsklingar...

Jag har inte sett nån som skrivit att 8 kg hö till ett halvblod är för mycket. Däremot skulle jag aldrig kunna ge min lilla B-ponny så mycket hö. Jag tror att det var lättare att ge hästarna fri tillgång förr innan bönderna gödslade så kraftigt. Nu anpassar många bönder höet efter kor.

så 4 kg hö är allt din d(?)ponny äter i dygnet?

jag förstår att du är rädd för övervikt och fång och försöker göra det bästa för din ponny men det låter sjukt lite. min dponny äter nästan 3 ggr så mkt (och är normal/smal).

kan det verkligen vara bra att ge så lite??

mina tanker går till anorektiker som inte går ner i vikt trots att dom äter typ ett äpple om dagen eftersom kroppen är inställd på svält och ämnesomsättningen totalt förstörd.

inte menat som kritik och jag hoppas du ej tar illa upp, men svält kan ge ganska obehagliga och smärtsamma följder det också. förutom skada på inre organ och kolik samt magsår så gör det ont att vara hungrig hela tiden, det vet man ju med sig själv...

kan du inte motionera den mer eller prova olika tillskott och se om det kan normalisera hans kropp? att svälta resten av livet låter hemskt.

Nej, han äter inte 4 kg hö/dygn. Jag fodrar inte med hö, bland annat just för att jag anser det vara kvalificerat djurplågeri att försöka fördela 4 kg över dygnet.

I vintras åt han (ca, minns inte decimalerna) 7 kg BLÖTT silage (40% TS) och 2 kg halm. Detta ger 40 MJ vilket tyvärr är lite för mycket. Men jag kommer inte under det om jag inte ska gå under TS och ge bedrövligt liten ättid. Maten fördelas så att han fick 1.2 kg silage i hagen kl 8 - 12 - 16, sen ett knappt kilo kl 20 vid intag, och så 2 kg silage + 2 kg halm kl 22 eller senare som nattmat.

Omräknat till hö så MJ-mässigt motsvarar det 5 kg av ett normalhö (8MJ/kg).

Det är INTE roligt någonstans, mellan hans och shettisen behov skiljer det 10 MJ.

med ovanstående foderstat gick han ner men inte allt, han stannade på för hög vikt. Inte förrän nu i vår gick han ner ordentligt. Och enda anledningen till det är att jag kunde utnyttja att de går och gnager i sig ett grässtrå här och ett där på dagarna och jag kan låta bli att fodra då. Ja de är hungriga, men de är inte stressade eller rabiata. Men nu har de fått frukost kl 6, D-ponnyn har då fått knappt 2.5 kg silage (52% TS) och knappt 2.5 kg halm - per dygn.

Inte förrän jag fått ner MJ såpass lågt så gick han ner till normalvikt alltså.

TYVÄRR är det inte så att kroppen är svältinställd, han BLEV fet på att få mer mat. Jag vägrade ju gå ner på låg TS och ättid för magens skull etc. Resultatet blev en tjock ponny, och det bidrog ju kraftigt till att han blev IR.

Motionsmässigt så har han ju inte kunnat motioneras mer än marginellt pga fången, och vi hackar där än, det är skritt påbjudet. Men jag hoppas att till vintern så ska han vara frisk och igång och jag då kunna öka maten lite. Dock, vi kommer aldrig komma upp i några 'normala' givor någonsin - tyvärr =/

Vad gäller hungrig så 'hungrig jämt' måste jag ju tyvärr acceptera, däremot är jag MYCKET noga med att det är på rätt sida gränsen. När han är rabiat, tuggar inredning, inte går att leda för han kastar sig över allt ätbart osv - då är det på fel sida gränsen. Som nu när han är 'hungrig jämt' men däremot harmonisk, lugn och tja, hur ska man beskriva det, som en normal häst då är det på rätt sida.

Men jag önskar inte min värsta fiende få en SÅ lättfödd ponny - någonsin. Det är hemskt. Och man kan inte riktigt förstår hur det är om man inte varit där. Jag har haft lättfödda förr - men aldrig någon i den här kalibern.

Och ingen fara, jag tog inte illa upp av att du undrade. Och jag önskar så hett att det gick att få ihop ättid, TS osv med att hålla hans vikt. Jag har fått frångå i princip ALLA mina principer, jag anser ju att hästar ska ha minst 1.5 kg TS/100 kg, ordentligt med ättid, inte stå mer än MAX 3 h utan mat osv. Jag har fått skrota rubbet =/

Att visa en shettis i jätte tjock vinter päls då ser alla shettisar tjocka ut

Men snälla, du kan inte missa att se att hästen är groteskt fet under sin vinterpäls? Ingen vinterpäls i världen kan ge det där utseendet.

Varför inte lägga ut bilder på dina?

Och varför svarar du inte på min fråga ang huhr du skulle gjort i min sits?

Jag jobbar för att hästen ska ha det naturligt. Det kvittar om du gått häst gymnasie eller om du läs en bok så är inte 4 kg knappt 2 h mat något naturligt för en häst.. Att äta på 24 h..

Hur skulle DU lösa det? (nu får hästen mer än 4 kg, iom att jag ger silage som är utspätt med vatten, men ska du ge hö så 4 kg och sen är MJ-behovet täckt)

Att läsa in de i små boxar och hagar med foder 2h på 24 h är inget naturligt det kan du inte få in i mitt huvud..

Vem har pratat om små boxar och små hagar?

Har en granne här hos mej som föder upp ca 10 halvblods föl på fri tillgång på foder och lösdrift om året. Även sto med föl mm.

DEN kategorin hästar fungerar oftast perfekt på fri tillgång. Men inte vuxna ponnyer. Och ffa inte hästar som är IR.

Det är nog ingen här som påstår att det är naturligt att låsa in en häst i en liten hage eller att ge den alldeles för lite grovfoder. Var har du fått det ifrån?
Nu tycker jag kanske inte att det är särskilt naturligt att ge lättfödda ponnyer fri tillgång till hö året om heller. I alla fall inte till de vallsorter vi odlar i alla fall. Ser det ut så där tex shetlandsponnyer, islandshästar, russ osv kommer ifrån? Om man nu ska prata om naturlighet.

(hektar förkortas ha och inte hk det får mig att tänka på hästkrafter)

*KL*

Och ska man prata om naturlighet så är det naturligt att hästarna svälter vintertid och går ner sig.. Inget jag rekommenderar dock, men vill man ha det naturligt så.

Jag tror inte du varken läser särskilt noga eller uppfattar det jag säger.

Jag ger ingen häst 4 kg hö 2 gånger om dagen.
Däremot har jag en analyserad foderstat och vet vad den hästindivid jag har för stunden och de jag haft genom åren, behöver, och anpassar utefter det. Min nuvarande, och många tidigare hästar jag haft, klarar inte fri tillgång, de blir överfeta. Den jag har nu är ett fullblod - tänk dig det : ) och den klarar INTE fri tillgång, för han är lättfödd och blir fet. Har inget att göra med att han inte fodras regelbundet, han står dessutom på halm och kan äta och plocka i sig hela nätterna utöver höet, vilket han också gör. Han har inte svultit en DAG i sitt liv, jag lovar : ) Men han anpassar sig INTE till fri tillgång, och ingen annan av de lättfödda individer jag haft heller. De exempel du nämner- unghästar och ston med föl, är ofta exemplariska exempel på individer där det gynnar att ha fri tillgång. Det innebär inte att du kan gå ut och predika det du gjort, att ALLA hästar vänjer sig och anpassar sig och äter inte mer än de behöver utan blir i perfekt hull på fri tillgång.

dina förhoppningar är spekulationer, som grundar sig i väldigt lite än den personliga erfarenhet du har av ett PAR hästar. Jag tror vare sig du har pratat med fler veterinärer eller hästexperter eller gud vet vad, än de flesta andra här faktiskt, faktum är att du snarare visar på väldigt stor naivitet runt det du själv sett/hört, och gör det till en sanning. Det blir tyvärr inte mer sant för den skull.

vill du laborera med dina egna hästar ang. rehabilitiering av fång, så är det ingen som stoppar dig. Men låt bli att presentera råd som om de vore goda råd när du uppmanar folk att släppa ut sina fånghästar på gräs och rörelse så blirde minsann friska. Det är galenskap. Du har tidigare flera gånger dessutom påstått att ingen vet att fång orsakas av gräs eller övergödning. Du har fel. Fång kan uppkomma av många andra orsaker, men det är fastställt och etablerat att fång är en störning i tarmen, som mycket ofta orsakas av gräs, övergödning eller en kombination av bägge. För att bara kort nämna primär faktorerna.

Jag börjar bli innerligt trött på din absoluta tjurskallighet att ens för en sekund ta in det ngn säger till dig och förespegla dig möjligheten att du missat en del kunskap som finns att hämta. Läs på, begrunda och ta till dig den information, fakta och forskning som finns, både ang. fång och IR. Återkom sen gärna, när du har lite mer kött på benen och inte lever i villfarelsen att sånt går att överbygga genom att släppa ut hästen och gärna ha den på fri tillgång året runt, oavsett individ.

Senast ändrad:

verkar som en bra sida men går knapt att läsa för texten står över bilderna i högermargen? :confused:

??Vad använder du för webläsare?
Prova att ändra inställningarna. Sidan är verkligen bra och viktig. En mycket kunnig veterinär i IR och Cushing står bakom, Dr Elleanor Kellon. Har också skrivit bra böcker....som jag inte köpt än men ska :D

Sidan är verkligen bra och viktig. En mycket kunnig veterinär i IR och Cushing står bakom, Dr Elleanor Kellon. Har också skrivit bra böcker....som jag inte köpt än men ska :D

Sidan var enkel lättläst och bra skriven och som kompliment till den så lägger jag in denna http://www.harmanyequine.com/Insulin_Resistance_and_Cushings_syndrome_in_horses.stm

Där i står det beskrivet en del om varför vissa IR hästar ska ha fri tillgång och andra inte. Även IR hästar reagerar ju på svält genom att svälla upp och bli "feta" om de får för lite foder å det kan ändras hos individen från ett år till annat.

jag kör firefox, provade med explorer istället och då funkade det. :)

alex, jag förstår absolut ditt dilemma. kan inte vara roligt!

på sidan raggsock länkade till står det såhär:

Be aware that starvation diets DON'T WORK! Cutting calories too drastically will only worsen IR. This happens because the horse's body goes into a state of alert -- a starvation warning. To conserve precious calories for key organs, IR is induced. This happens with starvation in all species, regardless of whether the individual was IR to begin with.

är du säker på att ni inte hamnat i det läget och det är därför han inte går ner trots pytteliten fodergiva?

Jag tror att då ska man verkligen svälta hästen.
här är en bra artikel om att utfodra IR hästar. I den står det även om att man inte bör svälta dem.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9658

Men det står också att man måste kontrollera hur mkt de äter och att man inte ska ha dem på fri tillgång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31