Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då kan du likannas ha kvar de utan gräs och fortsätta med hö och ta det enda något liknnande normala livet de har... Vilket jag tycker är helt sjukt att man väljer för sin då så kallade vän..
Så teorin som jag och många mer och mer börjar få är att fri tillgång på foder så är de vana året runt att äta det de behöver och man undviker IR mm..
Jag har som sagt inte sett någon häst på fri tillgång som varit feta...
Som sagt vet en uppfödare på 100 Shettisar.
.Fast UK har rätt rejäla 'hullproblem' med, i meningen synen på vad som är normalt hull. Och det 'extra' problemet att i show-världen så dömer domarna efter det alldeles för höga hullidelaet
Men finns ju studier gjorda i Sverige om att 80 - 85% av ridhästarna ÄR i för högt hull, och det går högt upp i nivåerna med. Hästägarna var rätt dåliga på att korrekt bedöma hull med.
Jag hävdar ju fortfarande att det vore en insats om veterinärerna kunde påpeka ang hullet, men veterinärerna verkar ha anammat samma skala som djurägarna? Eller så blir det sånt liv på hästägarna om de kritiserar.
Sen tror jag också att bättre kunskap om hur man bantar. Ofta får man ju höra 'mindre mat, rid mer', och det är korrekt. Men för en hästägare som redan ger sin häst minimalt med mat och rider massor men den fortfarande är i för högt hull (och då kan man börja misstänka IR btw) är ju inte hjälpt av det.
SÅ det är ett ganska stort, och ffa 'spritt' problem det där.
.
I ett sådant läge om det inte går att medicinera eller om inte ägaren kan tillhandahålla det foder som skulle krävas så ska ju hästen tas bort för kan den inte äta den maten den igentligen behöver för att må bra kort -och långsiktigt så lär ju följdsjukdomarna komma iaf ganska snart.
.
så 4 kg hö är allt din d(?)ponny äter i dygnet?
jag förstår att du är rädd för övervikt och fång och försöker göra det bästa för din ponny men det låter sjukt lite. min dponny äter nästan 3 ggr så mkt (och är normal/smal).
kan det verkligen vara bra att ge så lite??
mina tanker går till anorektiker som inte går ner i vikt trots att dom äter typ ett äpple om dagen eftersom kroppen är inställd på svält och ämnesomsättningen totalt förstörd.
inte menat som kritik och jag hoppas du ej tar illa upp, men svält kan ge ganska obehagliga och smärtsamma följder det också. förutom skada på inre organ och kolik samt magsår så gör det ont att vara hungrig hela tiden, det vet man ju med sig själv...
kan du inte motionera den mer eller prova olika tillskott och se om det kan normalisera hans kropp? att svälta resten av livet låter hemskt.
Att visa en shettis i jätte tjock vinter päls då ser alla shettisar tjocka ut
Jag jobbar för att hästen ska ha det naturligt. Det kvittar om du gått häst gymnasie eller om du läs en bok så är inte 4 kg knappt 2 h mat något naturligt för en häst.. Att äta på 24 h..
Att läsa in de i små boxar och hagar med foder 2h på 24 h är inget naturligt det kan du inte få in i mitt huvud..
Har en granne här hos mej som föder upp ca 10 halvblods föl på fri tillgång på foder och lösdrift om året. Även sto med föl mm.
verkar som en bra sida men går knapt att läsa för texten står över bilderna i högermargen?
Sidan är verkligen bra och viktig. En mycket kunnig veterinär i IR och Cushing står bakom, Dr Elleanor Kellon. Har också skrivit bra böcker....som jag inte köpt än men ska