Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Du behöver inte testa med kortison för cushing.

Du kan börja med glukos och ACTH och se vad dessa ger. Högt ACTH indikerar, om jag förstår det rätt, höga halter av kortisol i kroppen.

Tack för era svar!

Självklart svälter jag inte henne, och hon är inte överviktig.
Dock är hon inte i kondition nu, och har depåer över ryggen,
därför började jag se ett samband med IR och hennes fång när jag började söka bakomliggande orsaker till hennes anfall.

De åren hon varit i full kondition har hon inte fått något fånganfall.

Har hört om en dansk veterinär på Helsingbords Djursjukhus som tydligen skulle vara en fena på det här med IR så jag ska försöka få kontakt med henne på måndag. Det verkar rent allmänt som om IR är mer belyst i DK än vad det är här i Sverige.

Lite om detta med Brian Hampson, Chris Pollit och de andra forskarna från Australien som forskat på Brumbies. På det föredrag som jag lyssnade på, så verkade det som att hästar som vuxit upp i frodiga förhållanden anpassat sig efter det, och hästar som vuxit upp i karga förhållanden anpassat sig efter sina levnadsvillkor. Flyttade man hästen från frodiga förhållanden till de karga, så höll den på att svälta ihjäl. Flyttade man en häst från karga förhållanden till de frodiga, så blev den mycket fet och blev väl typ som en IR-häst.

Med andra ord: Hästens ordinarie levnadsförhållanden inverkar starkt på hur dess kropp fungerar. Säkerligen har arv en stor roll i det hela, jag tror inte att man kan ta ett nyfött föl och sto och flytta från ena området till det andra och förvänta sig att fölet anpassar sig efter det andra området, utan predispositionen för att drabbas av IR ligger säkert djupare genetiskt.

Ser man till exempelvis Nordsvensk Brukshäst så har det alltid varit en häst som varit känd för att klara sig på lite mat. Den krävde inte alls så mycket som en Ardenner, och var därför ofta ett bra alternativ för den som inte hade så mycket foder. Jag är övertygad om att man där har avlat på individer som genetiskt bär med sig IR, utan att man för den skull har begript det, man vill bara ha en häst som håller sig bra i hull på lite foder.

Gällande hullbedömning av häst så finns Henneke Body Scoring som ett rätt bra bedömningssystem. Kanske ska man hålla sig på den lägre delen av skalan, hellre än den övre, i alla fall verkar hästar överleva bättre så. Hellre närmare 4 än 7 kanske?

Om man ska så in lämplig betesvall och lämplig fodervall, vilka växter/fröblandningar ska man då välja? Vi har nu möjlighet att ta fram ny vall på ca 3,5 hektar mark. Idag växer överlag vitklöver där, då bonden som arrenderade marken förut hade den till sina mjölkkor. Vi låter inte våra hästar beta där, men det hade varit bra att kunna erbjuda dem en hage med "säkra" växter. Hur bör man bäst ta hand om denna mark, för vitklöver är väl inget vidare till IR-hästar?

Senast ändrad:

.... "Genetiskt så är hästen i stort sett oförändrad sen urminnestider. Den är inte gjord för att ha riklig tillgång på näringsrikt foder året runt över huvud taget. Hästen är snarare född att ströva långt, och LETA efter mat. Inte stå vid ett uppdukat smörgåsbord".
....

Håller absolut med dig! Vi släpper våra pållar ut i det största "sockerparadiset" man kan tänka sig:

På vintern fodrar vi för kung och fosterland enligt konstens alla regler så att många är lite mer än behövligt "välfödda" när det blir dags för nästa "frosseri" :crazy:

Jag har en hovslagare nu som är väldigt intresserad av just den här problematiken och hon påpekar ofta skillnade för t ex våra hästar och de som kanske fortfarande lever lite vildare liv. (Utan att för den sakens skull mena att våra hästar ska bli "vildhästar"!)

Men vi får som sagt inte glömma vad en häst är i grunden - i sina gener.

Våra kan bara i princip öppna käfften och SKYFFLA in gräs i mängder hela dygnet utan att behöva röra sig mer än minimalt och på vintern behöver de inte anstränga sig nämvärt då heller.

Ja det är ett problem, som jag håller med veterinärerna är den största bidragande faktorn att fång blivit en folk sjukdom och ett välfärds symptom hos våra hästar.

Tyvärr är det ju så att bilden av en häst i lagom hull har förskjutits i takt med att fler och fler skaffat häst, och att hästägandet bräddats till att innefatta många hästägare som kanske inte har så stor kunskap med sig i bagaget, eller som är insatta nog att förstå vikten av god hälsa i form av lagom och korrekt fodring av hästar. Finns en intressant artikel i senaste Hippson som är inne på ämnet, ang. hur bilden av lagom hull har förskjutits, och att "rätt" fodring faktiskt inte innebär så mycket kringel och krångel egentligen, dvs man behöver inte mixtra så mycket med div. tillskott eller special foder osv, bara man är rätt grundmässigt, tillochmed för tävlingshästar i samband med bete.

de senaste 10-15 åren har hästar med fri tillgång på lösdrift exploderat lavin artat, oavsett individ, ras och behov. Det ställer som sagt till problem.

*Tar upp tråden igen*
Jag tror inte så mkt på veterinärenas skuld, utan att folk läser böcker o artiklar om att hästen är "gjord" för att äta i 16h./ dygn. Ja i vissa artiklar t o m i 20h. Etologerna!
De missar att hästar är strövdjur som kan behöva gå jäkligt långt för att hitta en tuva. Våra hästar behöver inte förbruka en enda kalori för att få i sig massor- vilket självklart leder till överintag. De som blivit tjocka brukar vara de som vill ha ännu mer- skapar ett sug, inte pga hunger längre. Min teori om hur IR märks- äter oavbrutet för att kroppen signalerar att den inte får tillräckligt pga höjt insulin.
*nu blir det lite rörigt sen jag har redigerat:angel:*

Då missar man VAD den äter.
I det ingår att äta lita rötter, löv, kvistar mm dvs den tiden som ej är betessäsong
I o m att du inte kan mäta vad bete innehåller får man gå efter mängd, vilken månad samt väder.
Många misstar sig rejält på vad hästar kan tillgodgöra sig på.

Man måste se till kaloriintaget o sen titta på sin häst. Jag förstår inte varför man måste ha viktmåttband. Sure... det kanske säger ngt om vikten, men inte om den är tjock eller inte om man inte har några referenser att jämföra med- verklig vikt.

Fri tillgång på bra grovfoder lämpar sig för unga stora hästar, arbetande vuxna o i alla andra fall bör man reglera på ngt sätt. antingen fodra oftare- strö ut över stora ytor eller göra det mindre lättåtkomligt.

Sanio nämnde ngn shettisuppfödare med 100 shettisar. Om man har många individer kommer betet att ätas upp fort o sen kommer de att behöva leta efter maten ett tag tills betet blir för knapert o man flyttar dem. Har man så många är strövytorna dessutom oftast väldigt stora.

Kyla tar oxå på hästar, men inte på de som har en extrem päls- kallblod o ponnies. Dessa ska inte ha mer mat!
Det är ur etologisk synvinkel rätt att hästar går ner innan nytt bete kommer- klarar av ev. fångrisk mkt bättre.

Kontakta någon av de stora djursjukhusen - Ultuna, Strömsholm eller Helsingborg och förklara vad saken gäller =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka