Sv: Ni med misstänkta IR hästar
*Tar upp tråden igen*
Jag tror inte så mkt på veterinärenas skuld, utan att folk läser böcker o artiklar om att hästen är "gjord" för att äta i 16h./ dygn. Ja i vissa artiklar t o m i 20h. Etologerna!
De missar att hästar är strövdjur som kan behöva gå jäkligt långt för att hitta en tuva. Våra hästar behöver inte förbruka en enda kalori för att få i sig massor- vilket självklart leder till överintag. De som blivit tjocka brukar vara de som vill ha ännu mer- skapar ett sug, inte pga hunger längre. Min teori om hur IR märks- äter oavbrutet för att kroppen signalerar att den inte får tillräckligt pga höjt insulin.
*nu blir det lite rörigt sen jag har redigerat
*
Då missar man VAD den äter.
I det ingår att äta lita rötter, löv, kvistar mm dvs den tiden som ej är betessäsong
I o m att du inte kan mäta vad bete innehåller får man gå efter mängd, vilken månad samt väder.
Många misstar sig rejält på vad hästar kan tillgodgöra sig på.
Man måste se till kaloriintaget o sen titta på sin häst. Jag förstår inte varför man måste ha viktmåttband. Sure... det kanske säger ngt om vikten, men inte om den är tjock eller inte om man inte har några referenser att jämföra med- verklig vikt.
Fri tillgång på bra grovfoder lämpar sig för unga stora hästar, arbetande vuxna o i alla andra fall bör man reglera på ngt sätt. antingen fodra oftare- strö ut över stora ytor eller göra det mindre lättåtkomligt.
Sanio nämnde ngn shettisuppfödare med 100 shettisar. Om man har många individer kommer betet att ätas upp fort o sen kommer de att behöva leta efter maten ett tag tills betet blir för knapert o man flyttar dem. Har man så många är strövytorna dessutom oftast väldigt stora.
Kyla tar oxå på hästar, men inte på de som har en extrem päls- kallblod o ponnies. Dessa ska inte ha mer mat!
Det är ur etologisk synvinkel rätt att hästar går ner innan nytt bete kommer- klarar av ev. fångrisk mkt bättre.