Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Tar upp den här tråden igen så slipper jag starta ny.

Jag fick äntligen till ett prov på magen efter mycket tjat då jag misstänkte magsårs problem och avföringsprovet visade som jag trodde, det fanns blod så problem finns. Med alla symtom som funnits så har ju jag misstänkt nåt med magen/tarmarna men inte blivit trodd då hans ev. fång och onda kropp varit det som hela tiden varit prio 1 för vet och hans diffusa symtom har hänvisats till det.

Nu säger jag inte att han inte har haft fång, eller IR känningar men det är inte hela sanningen och det finns som alltid en grundorsak till allt. Han skall nu få magsårsmedicin i en månad så får vi se va det kan göra, själv är jag övertygad om att många problem kommer försvinna om han svarar på medicinen.

Kommer i dagsläget inte att extrakolla med gastroskopi utan han sätts in direkt nu på medicinen.

Detta i sig förklarade varför hans mage blev bra på fri tillgång och det förklarar även en del symtom som IR bilden inte gjorde under dessa år till och från.

Så en magsjuk häst på ransonerat grovfoder känns klurigt. För att slippa ha honom ensam som han nu gått en månad så kommer vi denna månad byta stall där han kan få gå med likasinnade.

Han kommer även resten av sommaren att gå på smalbete men behöver ju mer fibrer för magens skull, har någon koll på hur det är näringsmässigt med vår urvattnade betfor? Blir näringen kvar eller kan man räkna med att även den försvinner en del av den process den genomgår innan givan, för det känns som en opptimal lösning att kunna höja den utan att han för den skull kommer få problem igen.

Kan han inte få halm?

Sen, ta inte illa upp, men med tanke på att GastroGard är svindyrt, så är jag lite nyfiken varför du inte vill göra en gastroskopi? Det kan ju spara åtskilliga tusenlappar i slutänden, då behandlingen vid konstaterat magsår är lång och kostsam, och med en gastroskopi nu kan du få svar på om problemet är där/vad ni tror, och även 'stämma av' behandlingen efter sisådär 2 v, och då om bra behandlingssvar kunna påbörja nedtrappning till 'underhållsdos', istället för att ge 4 v med fulldos, och 4 v med 'halvdos', vilket som sagt gör en rätt stor pengaskillnad.

'Skönt' i eländet ändå att du hittat en 'ledtråd'!

Idag så skulle han äta halm och gör om jag lägger ut, men när vi nu flyttar så är tanken att han ska gå på smalbetet utan sitt hö och klara sig på det å då tror jag inte han kommer äta halmen, tänkte därför på om en ökning av betfor kan va ett alternativ.

Jo jag vet att det är svindyrt, men med tanke på två års symtombild och magproblem som inte tagits på allvar mer än från övernojjiga mig så känner jag mig så tvärsäker i magen att jag gärna lägger pengarna rätt direkt på medicinen. Han är ju tacksam att mediciniera och skulle han inte visa förbättring inom rimlig tid så kommer jag naturligtvis att ta smällen att svälta honom och göra en gastro, men i dagsläget känns det som en onödig påfrestning bara.

Då förstår jag ang gastron. Och jo det är 'besvärligt' med fastan, då den i sig räcker för att skapa nya magsår.

Hjälper gastron borde du se stor skillnad på relativt liten tid dock =)

Ang betfor så jo du tappar nog lite näringsvärden med, sen hur mycket är en väldigt bra fråga.

Jag erkänner dock att jag inte riktigt fattar vad det gör för skillnad om han äter 1 kg halm a X MJ, eller 1 kg urvattnad betfor a X MJ, om det är strået du vill åt? Att få ner MJ i 1 kg betfor under vad 1 kg halm ger?

Betfor är så mycket godare och smidigare att få i han när han går in i boxen när jag är där och kan ge tillsammans med alla pulver.

Oki, men du vill hålla MJ och protein nere eller? Annars så är ju melassfri lucern ett lika 'lättfodrat' alternativ? Där du inte behöver försöka gissa hur mkt av näringen som ev lakats ur?

Lucern är helt uteslutet, jag har provat så många gånger och efter tre dagar så är han helt rabiat och vet inte ens själv va han vare sig heter eller gör. Å då har han fått mängder på ngr. dl bara.

Allt med högt protein vare sig det är hö, hösilage eller gräs, tillskott eller fullfoder blir han helt stollig av hittils och skiten sprutar rakt ut. Har ju troligen med mag/tarm att göra på nåt vis så det kan ju bli bättre sen.

Ja då går ju det bort. Då är det ju enklast att du get urvattnad betfor, även om det inte skulle vara mitt förstahandsval, jag skulle vilja ha mer struktur, även om betfor är fiberrikt med.

Får smygtesta mig fram, i vinter kommer han ha fri tillgång på halm i boxen så då får han ju i sig fibrer, det är bara nu jag känner att jag inte riktigt löst funderingarna, men de kanske löser sig själva med tiden...

Jag är kanske dum, min hjärna är rätt kokt, men kan han inte få ha halm i hagen nu då?

A och O för en magsårshäst är ju fritt stråfoder, och de ska ju gärna stå på halm så de har ngt att 'noppa' i hela tiden om de inte kan ha fri tillgång.

Har en ponny som återkommande får fång, och har fått de senaste sex-sju åren.
Dock utan att vet har velat utreda henne.
Efter att ha läst det mesta jag kommer över,
börjar jag mer och mer tro att det är just IR hon har.

Har kommit i kontakt med en klinik där veterinären vill kolla henne för att se bakomliggande orsaker till fången, dock står hon på butta för fång nu,
och vet vill vänta till anfallet lagt sig.

Min fråga;

Hur utfodrar ni era IR-hästar? Jag går snart vilse i den här djungeln!

Nu är det inga problem det är när vi flyttar tillbaka till andra stallet som jag behövde lösa det ev. problemet tills installningen. Näringsmässigt så lär han klara sig i den hagen och det kommer finnas att tugga på hela tiden men jag tror att magen skulle må bra av mer fibrer än det kanske ger. Iof så kanske inte ägaren till de andra ponnysarna ha nåt mot lite halm i hagen om jag skulle fråga, men frågan är vem soom ev äter av det då.

Senast ändrad:

Hur utfodrar ni era IR-hästar? Jag går snart vilse i den här djungeln!

Så lite socker och stärkelse som möjligt. Haken är iaf för mig få NER MJ, men ändå tillgodose behovet av strå. Jag har löst det genom 50 - 50 av silage med lågt sockervärde (analyserat) och halm. Iom att det är så mycket halm i foderstaten, så 'sommarsilaget' som inte har rakethögt proteinvärde räcker inte till att på så få kg täcka proteinbehovet, så då ger jag melassfritt lucern. Eg är meningen jag ska ge lite soja med, men det gillar inte riktigt magen. Så håller på och försöka lösa det på annat vis, men är inte där än.

I övrigt mycket, mycket restriktiv med gräset, ju mindre dessto bättre. Mina har munkorg och jag jobbar rätt hårt på att hålla gräset under munkorgsnivå så de får i sig så lite som möjligt. Det blir tyvärr för mkt MJ annars, så övervuxet sockerfattigare bete funkar inte. Nu när han står i sjukhage - gräsfri - så klipper jag högt, övervuxet gräs som han får 1 - 2 kg/dag av, mängden styrs en del av vädret och temperaturen och så.

Hårt begränsad utetid på sommaren tyvärr då jag inte har gräsfri hage. Innan han hamnade i sjukhage gick de ute mellan 10 - 18, med munkorg på bete där de knappt fick i sig ngt.

Sen ger jag linfröolja och gurkmeja, som påstås kunna öka insulinkänsligheten. Om det gör minsta skillnad låter jag vara osagt dock.

Så sockerfritt och stärkelsefritt det går alltså, helst omelasserade mineraler, inga äpplen eller annat etc.

Jag behandlar i princip den som inte har minsta tecken på IR men är lättfödd och har haft fång på samma vid som den som troligen är IR. Som förebyggande.

Och så så mkt motion det går, men det går ju inte under ett pågående fånganfall.

Nej jag menade sen när du flyttar. Men varför den inte kan få halm lika gärna under betet. Men då förstår jag om det är andra hästar med. Men fråga tycker jag, det är ju det bästa och enklaste. Äter han inte halmen behöver han den ju inte riktigt sas. Och de andra ponnyerna är ju inte säkert de äter halmen heller.

Min E får halm i sin 'komplett' nedbetade hage, men äter rätt lite av den, mest går han och gnager och försöker hitta grönt. Oftast är de ju mer intresserade av det gröna de kan hitta, men om han har halm kan han ju justera TS själv?

Vad är MJ förkortning för?

Ponnyn har varit i kondition tidigare, men då hon drog på sig pollenallergi i våras har hon varit stillastående sen i april. Eftersom fånghästar inte ska behandlas med kortison var det att ta till diverse "naturmediciner" och vänta ut att björken, som var värst, skulle lugna ner sig, och sen fick hon fång på det.

Hon har gått ute i hage mellan 8-20, samma hage året runt, så gräset hinner aldrig växa till sig, men som jag förstått innehåller gräset som mest socker på morgonen/ efter natten?
Munkorg går inte, den sliter hon av sig.
Nu går hon på grus, och stödfodras med fjolårshö som blötläggs minst två timmar innan utfodring för att sockert ska ner.

Hon är både lättfödd, fånghäst och visar tecken på IR ... :(

MegaJoule. Den enhet man mäter energi i foder med, och anger hästars energibehov med. Dvs samma sak som 'våra' kalorier.

När dte är högst socker i gräset är beroende på väder och temperatur. Kort nedbetat gräs är generellt värre än långt, så en hage som hela tiden hålls väldigt nedbetad kan vara väldigt illa för en IR. Vet dock inte om du menade så, eller att gräset är söndertrampat och det bara är jord?

MegaJoule. Den enhet man mäter energi i foder med, och anger hästars energibehov med. Dvs samma sak som 'våra' kalorier.

När dte är högst socker i gräset är beroende på väder och temperatur. Kort nedbetat gräs är generellt värre än långt, så en hage som hela tiden hålls väldigt nedbetad kan vara väldigt illa för en IR. Vet dock inte om du menade så, eller att gräset är söndertrampat och det bara är jord?

Jag skulle egentligen inte vilja kalla det för gräs alls,
det är enstaka små tuvor i en hage som är 60x80m.
Det mesta är nedtrampat, och jordigt.

Blir knäpp på att försöka förstå mig på hela grejen!
Olika foderleverantörer, säger olika. Såklart,
de vill ju sälja sitt foder!

Två av tre veterinärer säger; svält.
Och den tredje säger; bara magert hö.

Just nu är jag mest trött på att min lilla dam
går med någon obalans, får fång, och inte mår bra.

Veterinären ville testa henne för cushings också, även om hon inte har några tydliga indikationer på det, och testerna görs med kortison, vilket inte är någon god idé för en fånghäst.

Nu har jag det väldigt bra, egen gård och stor tillgång på hagar, så jag får väl be bonden plöja upp den ena åt henne så hon slipper gå i paddocken som bara är 20x40m.

Finns ett annat test för cushings, minns dock inte om det är osäkrare, men kan kanske vara värt att börja med i det här läget?

En fånghäst/IR-häst har PRECIS samma behov (eller högre om ngt) av protein, vitaminer och mineraler som en frisk häst. MJ-behovet beror på hullet.

Det de däremot inte behöver/bör ha är mer socker och stärkelse än nödvändigt, extra viktigt vid IR.

Så, egentligen är det inte mer komplicerat än för en frisk häst att räkna ut behoven. Det som KAN vara komplicerat är att hitta en så sockerfri lösning som möjligt. Men, det finns vägar för det med. Det första du behöver är dock en höanalys, utan den blir det gissning.

Och stäng ögon/öron för vad foderförsäljare säger - de vill sälja sin produkt, ibland till varje pris. Oftast är produkterna i bästa fall harmlösa men onödigt dyra, i värsta fall är de närmast rakt olämpliga.

Men, höanalys först, inkl sockerhalt. Sen bygger man därifrån. Har man tur och/eller man lyckas leta upp ett passande hö (om ens eget inte är det), så räcker det med hö + selen. I andra fall får man kompletera - men det får man som sagt göra när man vet vad höet innehåller.

De ska absolut inte svältas. Däremot måste de bantas så snart som möjligt om de är överviktiga.

Du har redan fått bra svar och även att man inte ska svälta dem, vill bara tillägga att det är farligt att svälta dem.

Ett litet tips är att läsa på lite om utfodring. Man kommer nog långt om man har satt sig in i lite hur det fungerar och man bör kunna räkna ut ex hur många MJ hästen behöver och hur mkt man ger den. Det finns en hel del trådar här som handlar om insulinresistenta hästar.

Det står kanske redan men om den är överviktig bör den bantas då förbättras insulinkänsligheten så att IR minskar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka