Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Du har säker nämnt vad du utfodrar lillen med. Ger du honom tillskott i form av spårämnen, mineraler, vitaminer? Svårt att hitta bra tillskott utan tillsattser av sockerarter.

Det jag undrade över var kommentaren du skrev att vissa IR hästar behöver begränsad tillgång till mat medans andra skall gå på fri tillgång. Jag undrade hur du bedömer vilken som skall vilket, och på vilka grunder?

Man tittar på individen hur den beter sig utifrån det den får i sig.

10-13 kg om det är ett fullvärdigt grovfoder är ju väldigt mycket för en ponny. Jag är inte ett dugg förvånad att den blev så fet? Hur tänker du runt detta? Nyfiken i och med att den fick fång och ändå gick på fri tillgång?

Fånget fick han när han gick på betet och var fullt normal hullmässigt...Å tyvärr så vet inte vet. om det berodde på gräset eller om det berodde på att han fick belastningsfång då han det dygnet tyvärr fick gå utan skor, fång bör det ha varit iaf även om han blev normal igen inom några dygn och inget syntes på röntgen.

Jag kan ju välja mellan pest eller kolera och det är vad jag gör eftersom han inte kan ha rent sommarbete, inte under 8-9kg hö och räcker inte ens med 12 kg hösilage för att hans mage inte ska ha kronisk diarré. För mig är valet att ge fri tillgång på hö som gjorde att hans mage blev bra en helt naturlig åtgärd. Han har mer dallrigt underhudsfett nu när han går på 5-6kg hö och spridda grässtrå än han var i vintras på fri tillång runt 12 kg hö/dygn. Å jag får för dagen även då leva med att han har diarrén igen.
Å ja jag har provat de flesta tillskotten mot magen och de hjälper inte utan det som hjälper är fri tillgång på hö. Å eftersom han tål hö så ser jag inget lustigt alls i att han fick fri tillgång.

Kanske att jag nu äntligen får till en utredning på magen också när inget tidigare fungerat.

Du har säker nämnt vad du utfodrar lillen med. Ger du honom tillskott i form av spårämnen, mineraler, vitaminer? Svårt att hitta bra tillskott utan tillsattser av sockerarter.

Har du några bra förslag på något fullgott? Tycker inte bara det är svårt utan nästan omöjligt att hitta något annat än rent och separerat, det är ett evigt dalltande med alla pulversorter och flytande.

Vet bara ett mineral och vitamin tillskott som känns OK, men den tål han inte i längden utan klarar den bara då och då pga utfyllnaden.

Han får, allt inräknat:

Silage med lågt socker
Halm
Melassfritt lucernhack och/eller melassfri lucernpellets
Soja
Melassfria vitaminberikade mineraler (för kor, hittade inga 'hästditon' och blev knäckt på att pulverdutta)
Hiltons 'hoof & health' (det som förr hette seaweed & rosehip, ett örttillskott/örtmineral)
Bakjäst
Linfröolja

Så, silaget är den enda sockerkällan. Det han äter nu har jag tappat bort sockeranalysen på :crazy: men under 10% socker/kg TS. Det han åt i vintras hade 8.8% socker.

Nu får han ju i sig lite gräs med, sockerhalt okänt men per kg TS troligen rakethög, han får ju dock inte i sig många strån. I vintras var ju inget sånt (men han pendlade i vikt). I vintras åt han btw inte soja, linfröolja och örterna. Örterna har han ätit sen tidig vår, soja sen jag drog ner maten sådär brutalt (några v sen typ alltså) och linfröolja har han fått i typ en vecka.

Allt är i synnerligen små mängder btw.

om soja har jag läst på flera sidor att det kan framkalla just den här sortens problem.. så man rekomenderar absolut inte soja till ir hästar! och inte heller till diabetiker och personer med ämnesomsätningsproblem. så det skulle jag kutta rakt av om jag vore du. :crazy:

Det där är inte så svartvitt som du framställer det. Även om det förekommer den åsikten/ryktet bland många hästägare. Det finns flera studier som visat på att soja (pga av något ingående ämne jag inte minns vad det heter) ökar insuinkänsligheten.

Nu har L som jag skrev ätit soja under en mycket kort period, och hade aldrig ens sett soja på bild när han flaxade upp och ner i vikt och depåer i vintras, så inte heller där är soja anledningen (tyvärr, annars vore det ju enkelt)

Då det finns studier om både soja och oljans och örters ev. positiva och negativa effekt så kanske det är bäst att inte ha med det i sin hästs foderstat vid misstanke om IR problem.

Så länge ingen med säkerhet kan säga om soja och olja är fördelaktigt eller kan försämra IR så visst kan man testa och se hur individen reagerar,men man bör nog vara väldigt uppmärksam på kroppens reaktioner och signaler och ändå ha det i bakhuvudet.

Hur kommer det sig att du la till sojan när du drog ner på grovfodret?

Senast ändrad:

Hur kommer det sig att du la till sojan när du drog ner på grovfodret?

Det uppenbara - täcka proteinbehovet.

Sen, skulle jag se minsta negativa förändring sen sojan kom (än har jag inte sett någon) så skulle jag givetvis strypa den snabbt som örat. Men den förklarar inte hans 'utan anledning' depåsättande och hulluppgång han pysslat med flera gånger - då det var innan han fått soja övht. (Jag har normalt ingen anledning alls att ge soja, eller något annat för att hjälpa upp proteinet då jag ju ser till att få sådan halt i grovfodret att behovet täcks även på en liten mängd grovfoder).

Men den förklarar inte hans 'utan anledning' depåsättande och hulluppgång han pysslat med flera gånger - då det var innan han fått soja övht. (Jag har normalt ingen anledning alls att ge soja, eller något annat för att hjälpa upp proteinet då jag ju ser till att få sådan halt i grovfodret att behovet täcks även på en liten mängd grovfoder).

Nä jag fattar att sojan inte har med upp -och nedgången att göra därav har jag heller inte påtalat det eller ens funderat i de banorna.
Funderar dock varför du inte ger mer lucern eller hösilage för att få upp proteinet i vad du tycker är rätt nivå istället för att dra ner och lägga till soja, men du kanske ville bli av med den MJ som grovfodret gav eller varför ger du då inte den mängden nu om det går att ordna på liten mängd?

Personligen så har jag ju bara upplevt att de mår bättre av så låg kvot som möjligt istället för att ha dem på 6 eller ännu högre. Å så tänker jag på den stackars magen...

Funderar dock varför du inte ger mer lucern eller hösilage för att få upp proteinet i vad du tycker är rätt nivå istället för att dra ner och lägga till soja, men du kanske ville bli av med den MJ som grovfodret gav eller varför ger du då inte den mängden nu om det går att ordna på liten mängd?

Personligen så har jag ju bara upplevt att de mår bättre av så låg kvot som möjligt istället för att ha dem på 6 eller ännu högre. Å så tänker jag på den stackars magen...

Lika självklart svar här, för att få ner MJ. Sen ger jag ett annat silage nu än i vintras/våras iofs, så jag behöver ge lite mer för att täcka protein. Dock med sådana här små givor hade inte det räckt till heller. Men iom att jag tvingats sänka grovfodret och därmed TS för att få ner MJ (finns liksom inget annat att sänka), och ändrat proportionen silage/halm till 50 - 50, och vi talar en totalt mängd/dag på 5 kg.. Så blev jag tvungen att täcka proteinunderskottet - som blev rejält häftigt - på något vis. Där så soja ger absolut mest protein/MJ.

Ger mer silage eller ge lucern funkar ju inte när det är MJ som måste ner.

Inte märkt minsta skillnad alls på L vad gäller protein, varken om han stått på 5.5, 6 eller 12 i kvot. Shettisen däremot reagerar negativt hullmässigt på låg kvot, men positivt på hög kvot. Antagligen kostar det mer än det smakar MJ-mässigt att hantera proteinöverskott.

Jag räknar dock inte på kvot, jag skiter helt i kvoten så länge grundbehovet per kilo är täckt, dvs 55 gr srp/100 kg. Kvoten blir nästan undantagslöst hög, då de ligger så himla långt under tabellbehov på MJ.

KL

Är det någon här som mätt insulin och glukos och vad har Ni haft för värden?

Har idag fått svar på prover och min häst ligger normalt på glukos men något över normalt på insulin. Någon annan som mätt?

har svarat på det tidigare, men mätt två ggr. Legat under gränsen men ganska nära på insulin, 24,5 och glukos normal men i högre delen av normalintervall

Hästar kan ha mkt höga insulinhalter. Vilket värde hade din?
Jag har för mig att min hade dubbelt så högt som den övre gränsen på insulinet och nästan normalt i socker.

det är inte oroande högt insulin och kan ju bero på ont, stress pga svält och klinik etc. Skulle ta om det hemma i lugn miljö om det var min häst.

Min ponny hade 125 i insulinvärde, fick inget värde på glukosen...
Tog provet på klinik (strömsholm).
Har börjat medicinera med metoformin, ska ta en nytt prov om en månad här hemma, läste att stress kan orsaka ett högre värde, hon kan säkert varit lite stressad vid provtillfället då vi kört i 2 timmar och hon varit utan mat i 7...

Någon som har erfarenhet av ett sånt här högt insulinvärde?
Har medicineringen gjort nån nytta, var det nån skillnad på provet ni gjorde på klinik mot det ni gjorde hemma.
Sen undrar jag även om någon vet hur/när man ska skörda för att få ett så lågt sockarvärde som möjligt i sitt hö / hösilage.

Min hade 146 när det var som värst. Då fick han 24 tabletter Glucophage och jag försökte banta honom så gått som det gick. Vid nästa prov så hade det sjunkit och nu efter ytterligare ett par/tre prov är värdena normala igen!:)

*kl*

Kan man ge IR hästar Nypon? Det innehåller inget socker,eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka