Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Nu anpassar många bönder höet efter kor.

Ja precis!!Som min tränare sa förra veckan, varför produceras bara hö och hösilage för kor, det är ju inte så att våra hästar ska ha mat som är avsedd för en högproducerande mjölkko....

Jag tror att då ska man verkligen svälta hästen.

Det är inte alls nödvändigt att svälta dem mängdmässigt, det räcker med att de får ett grovfoder med låg näring men ändå rätt TS för individen för att det skall hända. Alla är individer och individens nivå var den gränsen är varierar.

Varför inte bara göra det enkelt och komma överrens om det faktum som faktiskt finns där ute. Vissa individer blir feta av för lite mat, andra blir som staket!!

Det här fenomenet upptäckte jag för ca 15 år sen och det är mycket vanligt bland kallblodsraser och ponnyraser. Fjording och shetland är raser som man kan se detta väldigt ofta hos. Det är raser som folk inte vågar ge proteiner och de blir "smällfeta".

Men det finns ett mycket enkelt sätt att se om det är äkta fetma eller som jag kallar det näringsbristfettma ihop med det man ger hästen.

Har hittils stämt på alla individer men naturligtvis lär det bli fel nån gång så slipper nån påtala det...

Äkta fettma brukar vara jämt över kroppen och kroppen är fast och ganska stum, kan även ibland misstas för välmusklade.

Näringsbristfettma brukar visa sig i ett mer osymetriskt och löst lager över kroppen och kroppen blir mer dallrig och ofta ihop med hängrygg.

Nu blandar du ihop det.
Vad jag vet handlar inte denna diskussion om att inte ge sin häst tillräckligt med proteiner. Nu vill du inte ha fångdiskussioner i tråden men för en fånghäst är det naturligtvis viktigt att den får sitt proteinbehov tillgodosett.
Den behöver också vitaminer och mineraler.

Men för en IR häst är det samtidigt viktigt att den inte får för mkt av för en sådan häst farliga kolhydrater dvs icke strukturella kolhydrater. Och det är viktigt att den inte är för tjock. dessa hästar är ofta ganska svårbantade.

Men jag ska inte vara envis. Den som är intresserad kan läsa artikeln jag länkade till. Den är skriven av en journalist som har pratat med två personer med utbildning i equine nutrition (jag vet inte det svenska namnet för denna utbildning om det finns ngn men det betyder ungefär utfodring/näringslära för hästar).

Tycker tråden spårade ur från grundfrågan för länge länge sedan och den har inte gett mig minsta svar gällande vad jag undrade över och skulle ha nytta av så va spelar det för roll om jag då öppnar min mun om protein som ex i fettmafrågan...Behöver inget svar!

8 kg är inget onormalt helelr för den delen. Jag väger balarna och har koll på hur mycket det går. Vid 25 minus åt hon ca 10 - 11 kg hö.
Mitt halvblod och jag hoppade 1.10 och red lektion minst en gång i veckan och dressyr en gång i veckan och sen uteridning mm. Han hade fri tillgång på natten och åt aldrig upp. 8 kg höll han sej på. Vi hoppa även terräng.. Han har varit os reserv för svenska landslaget.. Han stod i box...
Ni verkar tycka att ett halvblod på 1,65 i stort sätt full tävlingskondition skulle få för mycket med 8 kg ????

Det är jättekul att du lyckas hålla hästar på fri tillgång på en såpass liten mängd. Men varför kan du inte ta in att det finns hästar som inte håller sig till den mängden, utan som äter mer än vad de behöver? Jag har en sådan "dam". Varje gång hon får sitt torrhö låter det som om hon sörplar soppa. Hon tar STORA tuggor och saliven rinner när hon äter. Hon äter, äter, äter tills det tar slut. För att hon inte ska bli för fet, igen, begränsas hennes intag till 7,5 kg (eller 7 kg från och med idag till och med) hö/dygn. Det är en haflinger, och som jag antar att du vet är deras energibehov inte särskilt stort? Du kan ju knappast påstå att mängden hon får är jätteliten, men tyvärr är hon inte nöjd med den. Hon hade, med all säkerhet, ätit 12-15 kg mitt i sommaren. Det går inte, som du kanske förstår?

Läser du vilken bok eller annat som helst så mår de bäst av så många timmar som möjligt som de kan stå och äta...
Har man ingen bra annledning att inte ge sin häst för lite TS så ska man inte göra det.

Självklart är det bättre ju fler "tuggtimmar" de har, det förstår väl alla? Jag ger inte min häst för lite TS, men hon är inte nöjd med den mängd hon får ändå. Vad gör man då, menar du?

Kom inte och säg att vi som jobbar för att hästen ska få det naturligt att vi är sämre än ni som jobbar tvärt om...

Det finns väl INGEN som jobbar för att hästar ska få ett mer onaturligt liv??? Det var bara ett väldigt dumt påstående!

Ja precis!!Som min tränare sa förra veckan, varför produceras bara hö och hösilage för kor, det är ju inte så att våra hästar ska ha mat som är avsedd för en högproducerande mjölkko....

Vad köper ni av egentligen? Böndernas överskott?

Jag har i många år köpt både hö och hösilage som är producerat specifikt för - hästar??

Sidan var enkel lättläst och bra skriven och som kompliment till den så lägger jag in denna http://www.harmanyequine.com/Insulin_Resistance_and_Cushings_syndrome_in_horses.stm

Där i står det beskrivet en del om varför vissa IR hästar ska ha fri tillgång och andra inte. Även IR hästar reagerar ju på svält genom att svälla upp och bli "feta" om de får för lite foder å det kan ändras hos individen från ett år till annat.

Men hur fastställer du om det gäller just din häst? den hade väl inga problem med vare sig fetma, fång, eller IR innan den gick ut på fri tillgång?

är du säker på att ni inte hamnat i det läget och det är därför han inte går ner trots pytteliten fodergiva?

Lååångt svar och mååånga länkar, men vore jättebra om du orkade läsa/kolla, jag tror det är enda sättet riktigt förstå problemet, och varför (iaf nu) enda valet är att hålla honom på sådär otäckt lite för att få ner hullet, och varför det kommer krävas lika otäckt lite för att behålla det. Jag har ångest för i vinter, hur fasiken jag ska få ihop det..

Men haken är liksom att han stått på 60 MJ och bara gått upp, stått på 50 MJ och inte gått ner (utan stått still på tjock), gått på 40 MJ och inte gått ner mer än marginellt. Inte förrän jag fick ner det till ca 30 MJ så lossnade det.

Men för att visa att anledningen att han är tjock TYVÄRR inte är att han är i svältmode =/ Utan att han har ett så lågt MJ-behov att jag inte nått ner dit innan. Och han blev tjockare och tjockare. Och sommaren 2009 IR (högst troligen) samt fång.

2007 - Våren som åring (han var svårfödd som liten)
http://img641.imageshack.us/img641/1876/importeradebilder3848.jpg

2007 - Hösten som åring, efter fritt bete och sen där på hösten fri tillgång om jag inte minns helt galet. Minst 60 MJ iaf. Hör började jag tycka han var för tjock, även om det inte syns på bild.
http://img708.imageshack.us/img708/9767/utstllningmm031.jpg

Han fortsatte lägga på sig under vintern, trots icke-fri tillgång, dock ganska rejält med mat (8 - 10 kg silage med 60% TS, ca 6 MJ/kg foder)

2008 - Våren som tvååring satte jag betesbegränsare på honom (dock inte direkt, han såg okej ut på våren, rund men inte tjock/fet, men sen gick han upp så då satte jag på betesbegränsare. Vilket räckte dåligt..
I juni såg det ut såhär.. Jag slet mitt hår, men fick mest höra lugnande från andra att 'så farligt var det där väl inte'
http://img35.imageshack.us/img35/5747/lillenjuni08015.jpg

Höll sig okej under sommaren, som ovan, men sen på hösten blev det bara värre. Jag försökte här för första gången regelrätt banta, men både hans mage och han själv mentalt sa ifrån vid mindre än 1.3 kg TS/100 kg vikt. Vilket gav för mycket MJ. Jag övervägde sko honom här för att kunna motionera men valde att avstå, inte sko så ung 'bara' för det. Det är ett val jag idag med facit i hand ångrar..
Hösten 2008:
http://img693.imageshack.us/img693/4949/lillenwintecwideuppsutt.jpg

Iom att jag inte kunde (ville pga reaktionen) gå under 1.3 kg TS/100 kg, och kräket konsekvent vägrade äta halm, så kom jag inte ner i MJ vintertid heller, utan han fick ca 9 kg silage (60% TS) då med, MJ mässigt strax över 50 MJ. Vilket gjorde att han ju inte gick ner något.
Vintern 2008/2009
http://img341.imageshack.us/img341/7803/nyakameran122liten.jpg

Inför våren 2009 så trodde jag att jag skulle kunna bryta trenden. På med munkorg DIREKT, och dessutom magrare bete än innan. Resultatet? Noll och inte eg. Han stod still i vikt inledningsvis, vilket ju inte var riktigt tanken, men bättre än inget.

Sen i juni så 'helt plötsligt' började han gå upp i vikt med en otäck fart. Det bara exploderade. Jag bytte till ännu mindre bete, hjälpte inte, jag tog in dem mer och ÄNNU mindre bete. Men ingen effekt, vikten exploderade okontrollerad - och han la på sig depåer. Även om jag DÅ inte begrep det var depåer. NU fattar jag ju att han blev 'akut' IR där i juni, när vikten exploderade. Jag visste knappt IR fanns då, så jag fattade ju inte. Jag försökte hejda det genom att flytta till sämre hage. Men jag 'spädde ju på det' genom att sätta honom i nedbetat hage med fläckvis jord, det var ju i princip rent socker gissar jag, och som att försöka släcka eld med bensin.

3 v efter att viktexplosionen startade fick han fång. Då såg han ut SÅHÄR..
http://img44.imageshack.us/img44/7650/fnghull.jpg

Samma höst, efter bantning med just motsvarande 4-5 kg hö MJ-mässigt så såg han ut såhär i september.
http://img146.imageshack.us/img146/7229/lillenfrislpphull12sept.jpg

Och sen tvingades jag för att få ihop ättid och minimiTS osv höja maten lite på vintern, han hamnade då på ca 42 MJ (= drygt 5 kg normalhö om mans ka jmf med det, han åt silage dock). Och såg ut såhär (han gick lite upp och ner i depåer etc dock, utan matändring, antagligen hormonerna)
http://img218.imageshack.us/img218/879/20100308028lillen5.jpg

När jag ströp maten igen i våras, till 'svältdieten', så gick han succesivt ner, och han har varit fin sen i maj, och idag ser han ut såhär (eller ännu smalare, beror på vem man frågar, det här är inte senaste bilden men så rörigt leta på imageshack)
http://img3.imageshack.us/img3/7224/hull28maj1.jpg

Så, tyvärr är hela jäkla problemet att han har ett extremt lågt MJ-behov. Och att jag överskred det för att tillgodose TS och ättid osv (som jag anser är extremt viktiga), så gick han bara upp och upp - och ska man uttrycka det hårddraget så orsakade jag på det viset att han blev IR.

Hade jag haft en kristallkula skulle jag redan då ha dragit ner, få ner MJ och hull även om det är på bekostnad av eg heliga saker för mig. Men det obehaget hade ändå varit väldigt mycket lindrigare än fång osv.

kan bara säga att jag förstår din vånda...

hur mkt väger han nu och vad vägde han på det mesta? visst är det en welsh? har nog aldrig nånsin sett en så "kraftig" welsh som han är på vissa bilder, ser ut som huvud och ben inte hör till kroppen sas.

kan inte vara lätt när dom är så extremt lättfödda och inte går att motionera. :crazy:

I juni 2008 tyckte jag att han såg helt okej ut. Det var först på hösten som han, i mina ögon, började se tjock ut. Men jag är dåååååålig på att bedöma hull...

I juni 2008 tyckte jag att han såg helt okej ut. Det var först på hösten som han, i mina ögon, började se tjock ut. Men jag är dåååååålig på att bedöma hull...

Han var för tjock redan då, men kameran var VÄLDIGT snäll mot honom. 'Alla' som såg bild tyckte 'äh vadå? Det där är knappt gräsmage' och tyckte jag var taskig/inbillade mig som gnällde om gråsäl och tjockponny. Alla som såg honom IRL också och ffa 'klämde' på honom IRL korrigerade dock sitt uttalande, att 'okej, han ÄR tjock'.

Men kameran kan vara hiskeligt snäll mot honom ibland. Men det var där det började gå åt skogen. Även om jag givetvis inte kunde förutse att det skulle bli som det blev. Men iom hur han såg ut då i juni 2008, så tänkte jag ju att om jag sätter på munkorg DIREKT när det blivit gräs - då kommer jag 'lyckas' hejda det och hålla det under kontroll. Just för det inte var 'värre' än det var då, och där 2008 så han gick del av dag/dygn på bra bete med munkorg, och (större) del av dygn på mer normalt bete utan munkorg. Och iom hur han såg ut då, så jag trodde..

Men hade så fel. Dock, det man ser är ju hur han sakta men säkert går upp. Han tappar inte tillbaka under vintern, utan kurvan går stadigt uppåt hela tiden. Tack vare att jag aldrig vintertid kom ner i så få MJ som krävdes.

kan bara säga att jag förstår din vånda...

hur mkt väger han nu och vad vägde han på det mesta? visst är det en welsh? har nog aldrig nånsin sett en så "kraftig" welsh som han är på vissa bilder, ser ut som huvud och ben inte hör till kroppen sas.

kan inte vara lätt när dom är så extremt lättfödda och inte går att motionera. :crazy:

Han är inte vägd på våg nu, men om bandet vs vågen diffar lika mycket/lite som alla gånger innan så väger han ca 415 kg på våg nu.

Som mest vägde han 525 kg på band, jag var helt säker på att bandet hade fel då, kunde ju inte väga på våg då. Det var då precis när han fick fång, sen tappade han ju en del de tio dagarna på box och bara hö, en del var nog vätska (men påverkar ju omfång), och kanske liiite var fläsk med. Men vid första fångrtg vägde han 475 eller nåt på våg (jag minns inte exakt nu). Så jag är inte så säker på att bandet hade så fel, 500 var det nog iaf =/

4 v senare hade han gått ner - 6 kg.. Där någonstans började jag inse vilket problem jag skapat mig..

Sen, han kunde ha motionerats som tvååring, och våren som treåring. Men jag gjorde ett extremt felval. Han är lite sulkänslig och är pipig på grus. Alltid varit. Obekymrad på gräs, sand osv. Men grusväg och han är pipig barfota. Så skulle jag motionera honom något vettigare (mer än lite tömkörning och snörpromenader på fält och så, ingen motion att tala om) skulle han behöva skos. Jag valde att vänta med att sko, ville inte sko en 2½ åring 'permanent' för att motionera 3 - 4 ggr/v. Idag önskar jag jag valde annorlunda.

Sen skoddes han senvintern mellan 2 och 3 år, min plan var att behålla skorna på, för han skulle ju ridas in osv där som treåring. Dock biljarderade han rejält med skor, och vi hittade ingen eg anledning, så i samråd med hovslagaren beslöt jag att dra skorna igen, och se igen till hösten om han 'växt ifrån det'. Ännu ett felval eftersom det ju innebar att det inte blev ngn motion att tala om. Jag provade easyboots men han var inte spec förtjust i dem tyvärr.

Så, han kunde ha motionerats, men jag valde att prioritera ned det. Precis som han kunde ha hårdbantats redan då, men jag valde att prioritera TS (dvs magen etc). Om jag var i samma läge igen med vad jag visste då hade jag valt lika igen. Om jag då vetat vad jag vet idag hade jag skott och bantat, i princip kosta vad det kosta vill.

Glömde - ja han är en welsh. Och han ser grotesk ut där när han fick fång, små tändsticksben på stor kropp. Det där kom dock som sagt inom loppet av 3 v, det där extrema. Han var inte pinnsmal innan, men inte varken fet eller grotesk - däremot tjock, det förnekas ingenstans.

Senast ändrad:

gräsfröhalm?

Inte taskigt menat, men vad ska jag med den till? Den har ett MJ som är högre per kilo foder än både mitt silage och 'vanlig' halm?

Han äter ju 50% halm och 50% silage nu. Han insåg ju sent omsider förra hösten att det GICK att äta halm, efter jag provat trettiofjorton ggr. Idag så iaf med den här 'svältdieten' så äter han all halm, spelar ingen roll om det är havre, korn, vete - han äter den. Extremt skönt, även om han drar i sig ett kilo halm lika fort som allt annat, men jag får upp TS. Dock inte ens till minimiTS, om jag ska hålla nere MJ.

Pja. Om du är orolig för TS skulle du ju kunna komma upp i mer ät tid, det var den spontana tanken. Hellre än att behöva kasta bort Horsehage och mixa och mecklam. Jag är ju inte synsk, så eftersom det var en total omöjlighet att fodra honom med halm tidigare, så visste jag inte att det var fullt möjligt nu. Men jag är inte förvånad att den nu äter halm, om det är alternativet som erbjuds. De vägrar pga. välstånds läget - i början : )

Vad är det för stam på din Welsh? Min Cushing/IR-ponny var också en Welsh. Funderar på om IR kan vara ärftligt, är det nån som sett någon studie om det?

Det finns en studie, som råkar vara just på welsh för övrigt, som visar på att det tycks finnas en stark genetisk predisposition, dvs att anlag för IR verkar nedärvas - ja. Tyvärr.

Dock har ingen annan i släkten drabbats, detsamma gäller eksem, han har en 'moster' som kliar en aning mer än 'normalt', men långt ifrån eksemklass, så - han är nog tillverkad på en måndag ;)

Stammen finns här, men som du ser finns det inte mycket att 'hämta' där, då det är idel mycket välkänd och välanvänd stam. http://www.nattensstuteri.se/index.php?h=colgate

Dock, det är väl troligt han har en genetisk predisposition för IR, men om han INTE tillåtits bli tjock hade det ju inte behövt spela minsta roll/bryta ut. Varför han blev så jämrans lättfödd vetesjutton dock? Han var svårfödd som ung, vilket var en stor anledning att jag valde honom. Mamman är lättfödd dock, men ingalunda extremt.

Min nuvarande Welsh har delar av din ponnys stam. Hon är lättfödd och överviktig. Jag har hållt efter henne sen hon kom hit för ett år sen. Hon har tack och lov inte visat varken fång symtom eller IR. Men man är ständigt på sin vakt efter som min andra Welsh hade fång förra året plus att hennes mamma hade Cushing, så man vet väl vilket jobb det är med fång, IR och cushing- hästar. Hoppas det går vägen för din ponny. Han är otroligt fin.

Förstår inte riktigt va du undrar över.

W hade fångsymtom, muskelproblem och depåer som kom och gick även när han var smal, vare sig han varit smal eller tjock så har dessa symtom funnits med eller inte funnits där. Hans grovfoderintag har varit ungefär det samma bara olika fördelat beroende på inne eller lösdriftsgång under hela tiden och legat mellan 10-13 kg grovfoder.

Jag är dock inte tvärsäker på att det är IR, många symtom och rasblandning pekar åt det hållet samtidigt som hans symtombild skiftar nåt enormt även från ena dagen till nästa. Så vi får väl se med tiden om man får något säkert svar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka