Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Supersnällt att du delar med dig av informationen!
Verkar som att du är väääldigt insatt i det hela. Har du själv häst m IR?
Kan man hyra ner dig till Skåne för lite foderkurser kanske!?!
Tror du att munkpeppar kan hjälpa? Ska ju hjälpa till att reglera hormoner i viss utsträckning.
//Sara
Min nuvarande Welsh har delar av din ponnys stam. .
En veterinär i Sjöbo är duktig med IR-hästar. Om du vill kan jag kolla vem det är, har vän med IR-häst som behandlats av denne.
Det är inte alls nödvändigt att svälta dem mängdmässigt, . . .
Vissa individer blir feta av för lite mat, andra blir som staket!!
Äkta fettma brukar vara jämt över kroppen och kroppen är fast och ganska stum, kan även ibland misstas för välmusklade.
Näringsbristfettma brukar visa sig i ett mer osymetriskt och löst lager över kroppen och kroppen blir mer dallrig och ofta ihop med hängrygg.
Har först nu sett hur han såg ut som föl/åring på våren.
Det är fullkomligt normalt att de är såna då. Finns inte en enda tjock nybliven åring
Du har fullständigt rätt i att man aldrig ska svälta en häst.
För hästar med normal metabolism innebär färre kalorier lägre vikt men IR-hästar har inte ”normal” metabolism. En IR-häst måste få sitt energibehov täckt. Får den inte det kommer den snarare att öka i vikt!
Om en IR-häst sätts på en svältkost kommer den att reagerar med att lagra fett för att på detta sätt ”föda” cellerna och insulinresistensen kommer att förvärras.
Jag anser nog att när fettet är hårt dvs inte är enbart muskler är den EMS. Osymetriskt ja, men inte normalt fett. Huden veckar sig över det. Valkar.Äkta fettma brukar vara jämt över kroppen och kroppen är fast och ganska stum, kan även ibland misstas för välmusklade.
Näringsbristfettma brukar visa sig i ett mer osymetriskt och löst lager över kroppen och kroppen blir mer dallrig och ofta ihop med hängrygg.
Jag tror att uppväxten är viktig. Blir den övergödd då så har den mkt lättare att bli IR- även om alla hästar har sitt i sina gener. Arv- miljö.
Förstår inte riktigt va du undrar över.
W hade fångsymtom, muskelproblem och depåer som kom och gick även när han var smal, vare sig han varit smal eller tjock så har dessa symtom funnits med eller inte funnits där. Hans grovfoderintag har varit ungefär det samma bara olika fördelat beroende på inne eller lösdriftsgång under hela tiden och legat mellan 10-13 kg grovfoder.
Jag är dock inte tvärsäker på att det är IR, många symtom och rasblandning pekar åt det hållet samtidigt som hans symtombild skiftar nåt enormt även från ena dagen till nästa. Så vi får väl se med tiden om man får något säkert svar.
som jag förstod det så hade sissus häst ätit samma mängd hela tiden och varit smal i bland och fet ibland, dvs det måste bero på nåt annat än hömängden. tex kan ju sockerhalten spela in.