Ni med misstänkta IR hästar

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Min förra welsh hade kastad kvarka och allergi som han togs bort akut i då han inte svarade på medicineringen men med facit i hand så förstår jag idag att han även var drabbad av IR. Han hade också vissa delar av samma stam som din och Alex.

Supersnällt att du delar med dig av informationen!
Verkar som att du är väääldigt insatt i det hela. Har du själv häst m IR?
Kan man hyra ner dig till Skåne för lite foderkurser kanske!?! ;)

Tror du att munkpeppar kan hjälpa? Ska ju hjälpa till att reglera hormoner i viss utsträckning.

//Sara

En veterinär i Sjöbo är duktig med IR-hästar. Om du vill kan jag kolla vem det är, har vän med IR-häst som behandlats av denne.

Min nuvarande Welsh har delar av din ponnys stam. .

Tackar för de snälla orden. Ang stammen, så det finns extremt mycket welshar därute som har delar av min herres stam. Den är som sagt välkänd och välanvänd, och det i sig är nog ett rätt dåligt verktyg att bedömma en IR-risk på. Delar av stammen återfinns liksom i ett extremt stort antal hästar, då det i tredje led ligger 'stora', kända och välanvända elithingstar och elitpremierade ston etc. Som återfinns i stamtavlan på 'var och varannan' welsh, helt utan att de har IR. Och finns som sagt ingen i 'familjen' som jag vet iaf som haft/har varken IR eller fång.

Däremot kan du säkert hitta ett antal med t ex Carolinas Foxglove eller Paddock Camargue i stamtavlan som drabbats av både det ena och det andra, men kollar man på totalantalet avkommer är de inte fler än varken annan ras eller annan stam. Helt enkelt för de är så extremt välkända, välanvända hingstar. Även på stosidan är det en hel del elit-ston, dvs välanvända och välkända.

Bättre är att titta på individen, och så då ha i åtanke att det är en generellt sett lättfödd naturras, och försöka hålla hullet under kontroll. Dvs banta ner din, innan det ev är 'försent'.

Har först nu sett hur han såg ut som föl/åring på våren.

Det är fullkomligt normalt att de är såna då. Finns inte en enda tjock nybliven åring.

Det står i all litteratur att just åringar behöver ha lugn o ro då de behöver äta mer, men man måste ändå anpassa betet efter rasen.

Titta bara på barn i "samma ålder" 6-7 år. Sätter man anlag för fetma i dessa år kommer den sannolikt att ha problem med vikten hela livet.

ta nu inte detta som en absolut sanning:cool:

Det är inte alls nödvändigt att svälta dem mängdmässigt, . . .

Vissa individer blir feta av för lite mat, andra blir som staket!!

Äkta fettma brukar vara jämt över kroppen och kroppen är fast och ganska stum, kan även ibland misstas för välmusklade.

Näringsbristfettma brukar visa sig i ett mer osymetriskt och löst lager över kroppen och kroppen blir mer dallrig och ofta ihop med hängrygg.

Du har fullständigt rätt i att man aldrig ska svälta en häst.

För hästar med normal metabolism innebär färre kalorier lägre vikt men IR-hästar har inte ”normal” metabolism. En IR-häst måste få sitt energibehov täckt. Får den inte det kommer den snarare att öka i vikt!

Om en IR-häst sätts på en svältkost kommer den att reagerar med att lagra fett för att på detta sätt ”föda” cellerna och insulinresistensen kommer att förvärras.

KL

Ni som blötlägger hö, hur lång tid har det tagit för Er innan Ni märker någon skillnad?

Minns inte riktigt, för jag började ju till min shettis för över ett år sedan, men 10-14 dagar tog det nog ungefär. Då började anfallet äntligen ge sig och puls och värme försvann.

Har först nu sett hur han såg ut som föl/åring på våren.

Det är fullkomligt normalt att de är såna då. Finns inte en enda tjock nybliven åring

Det är ett utmärkt hull på honom som åring, kommentaren om svårfödd talar dock om hur mycket det krävdes för han skulle hålla det. Dvs han var svårfödd, och krävde massor för att hålla hullet på normal nivå, dvs som på bilden. Han krävde högt över tabellerna. Du har både sett och kommenterat bilden förr btw, så du har nog bara glömt den.

Du har fullständigt rätt i att man aldrig ska svälta en häst.

För hästar med normal metabolism innebär färre kalorier lägre vikt men IR-hästar har inte ”normal” metabolism. En IR-häst måste få sitt energibehov täckt. Får den inte det kommer den snarare att öka i vikt!

Om en IR-häst sätts på en svältkost kommer den att reagerar med att lagra fett för att på detta sätt ”föda” cellerna och insulinresistensen kommer att förvärras.

Samtidigt har många hästar som är ir ett mycket lägre behov av ir än andra. Och når man inte ner dit kommer de inte gå ner. Kolla på min t ex. Inte förrän jag nådde ner ända dit gick vikten ner. Dock innebär det låga behovet att det blir svältkost ts och kilomässit. Men det är inte svält näringsmässigt, utan att just ge behovet, men inte mer!

Äkta fettma brukar vara jämt över kroppen och kroppen är fast och ganska stum, kan även ibland misstas för välmusklade.

Näringsbristfettma brukar visa sig i ett mer osymetriskt och löst lager över kroppen och kroppen blir mer dallrig och ofta ihop med hängrygg.
Jag anser nog att när fettet är hårt dvs inte är enbart muskler är den EMS. Osymetriskt ja, men inte normalt fett. Huden veckar sig över det. Valkar.

Det finns på humansidan ngt som kallas för fettreumatism o ser likadant ut. Depåer som är stenhårda. De kan inte banta bort det, utan måste tränas- sätta muskler o bränna bort det. De äter nästan inget o går ändå inte ner.

Man kan nog diskutera VAD de äter:grin:

delvis kl

Jag har nog förstått det som att de som har anlag för insulinresistens är extremt lättfödda pga en genetisk anpassning till ont om föda. Det medför nedsatt insulinresistens det är så det fungerar. En sådan häst har då ett lägre energibehov än andra.

Jag försökte banta min ponny under ganska lång tid. Hon blev också fet ungefär på samma sätt som AWs ponny. Det var inte förrän jag drog ner rejält på energigivan som hon till slut började tappa sitt hull. Nu antar jag nästan att i alla fall en del av hennes insulinkänslighet har kommit tillbaka för nu äter hon mer och inte fullt så hysteriskt och går fortfarande ner i vikt. Jag måste snart börja få det att avstanna.

Jag tror att uppväxten är viktig. Blir den övergödd då så har den mkt lättare att bli IR- även om alla hästar har sitt i sina gener. Arv- miljö.

Förr höll man unghästarna ganska tunna o de kunde gå på bete, men gick ner igen på hösten. Inga täcken på o inte fri tillgång. Bete efter vilken ras o benägenhet de hade.

Större ridskolor har fortfarande stora hästar o ponnyer separerade- för det olika behovet.

Sen går de mkt mer än privatponnies

Fast det var exakt så min herre hade det. Han fick bete som passade honom som föl, och han fick det som åring. Sen under vintern/våren som tvååring 'hände något', och han blev lättfödd. Och jag lyckades, av nämnda anledningar, inte nå ner till det extremt lilla behov han hade sen.

Jag tror att uppväxten är viktig. Blir den övergödd då så har den mkt lättare att bli IR- även om alla hästar har sitt i sina gener. Arv- miljö.

Det är mkt möjligt att det stämmer på en "vanlig" häst.
Men en med anlag för IR har dessa anlag från början det spelar nog ingen roll för den om den varit övergödd som unghäst. När den utsätts för foder med för mkt icke strukturella kolhydrater så sätts IR igång. Det är liksom förprogrammerat i en sådan häst.

Förstår inte riktigt va du undrar över.

W hade fångsymtom, muskelproblem och depåer som kom och gick även när han var smal, vare sig han varit smal eller tjock så har dessa symtom funnits med eller inte funnits där. Hans grovfoderintag har varit ungefär det samma bara olika fördelat beroende på inne eller lösdriftsgång under hela tiden och legat mellan 10-13 kg grovfoder.

Jag är dock inte tvärsäker på att det är IR, många symtom och rasblandning pekar åt det hållet samtidigt som hans symtombild skiftar nåt enormt även från ena dagen till nästa. Så vi får väl se med tiden om man får något säkert svar.

Det jag undrade över var kommentaren du skrev att vissa IR hästar behöver begränsad tillgång till mat medans andra skall gå på fri tillgång. Jag undrade hur du bedömer vilken som skall vilket, och på vilka grunder?

10-13 kg om det är ett fullvärdigt grovfoder är ju väldigt mycket för en ponny. Jag är inte ett dugg förvånad att den blev så fet? Hur tänker du runt detta? Nyfiken i och med att den fick fång och ändå gick på fri tillgång?

som jag förstod det så hade sissus häst ätit samma mängd hela tiden och varit smal i bland och fet ibland, dvs det måste bero på nåt annat än hömängden. tex kan ju sockerhalten spela in.

Men återigen: min fråga vad ang.påståendet att vissa IR hästar skall ha minimalt med näring medans andra mår bäst att gå på fri tillgång. Jag har ställt frågan hur man vet vilken som mår bäst av vad, och motiveringen bakom, dvs hur mäter/bedömer man det på den individen?

det vanliga man tittar på om hästen får fång är väl huruvida den är för fet, dvs på levnadsförhållandena, och försöker anpassa, om den är fet, så att den inte fortsätter få i sig lika mycket MJ som tidigare? Det kan ju vara fetman som utvecklat både fånget och IR, vilket ju är det vanliga trots allt?

Senast ändrad:

som jag förstod det så hade sissus häst ätit samma mängd hela tiden och varit smal i bland och fet ibland, dvs det måste bero på nåt annat än hömängden. tex kan ju sockerhalten spela in.

Jag kan bara spekulera i varför, och min teori/spekulation är att det är hormonstyrda variationer i insulinkänsligheten.

Hursom, Lillen har ju vid flera tillfällen 'plötsligt' förändrat sitt hull trots sedan ett bra tag oförändrad foderstat. Både gått upp, och gått ner.

När han lagt på sig så ibland har det som fått 'ordning' på det igen varit att minska maten, dvs ge mindre MJ (här skulle troligen öka motionen gett skillnad med om jag kunnat), och ibland att - under en kortare period - ge mer mat.

Så jag tror inte/upplever inet att man kan ligga på en statisk giva tyvärr, utan måste ta hänsyn till hullet och ändra givan utefter det om häst går upp i hull och/eller sätter depåer (även med bibehållet lågt hull).

Jag har dock ännu inte lyckats räkna ut hur jag ska räkna ut utan trial and error vilken gång det ska ökas/minskas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka